Vi Bilägares forum

Provkörning: Byd Atto 3 (2023)

Provkörning: Byd Atto 3 (2023)

Det verkar inte finnas någon hejd på hur många kinesiska märken som vill till Europa. Vad har mellanstora nykomlingen BYD Atto 3 att erbjuda?

Läs hela artikeln
Uppdaterat: 2023-04-28 08:30

Kommentarer

BYD hävdar att Bladebatterierna är mindre brandfarliga. Hur kan det då finnas så många filmer på nya brinnande BYD-bilar på nätet från i år?

Uppdaterat: 2023-04-28 10:10

I reklamens värld kan man säga precis vad som helst...

Uppdaterat: 2023-04-28 10:22

Atto 3 börjar bli ganska vanliga. Jag ser någon enstaka varje vecka åtminstone. De sticker ut med sina blaffiga blanka metall-lister.

Uppdaterat: 2023-04-28 10:27

"Vanliga" är nog väldigt relativt - har personligen aldrig sett en sån i trafik.

Uppdaterat: 2023-04-28 10:31

Ungefär lika vanlig som Audi e-tron GT, men inte alls som Porsche Taycan. Car.info påstår att det finns 30 st, men då måste alla ha samma körmönster som jag.

Uppdaterat: 2023-04-28 10:40

Mera troligt Mäkinen än att de är "vanliga" i trafiken mera generellt.

Uppdaterat: 2023-04-28 11:14

Den var ganska dyr och erbjuder vad jag kan läsa inget utöver det vanliga.

Uppdaterat: 2023-04-28 11:21
Axa skrev:

Den var ganska dyr och erbjuder vad jag kan läsa inget utöver det vanliga.

+1
Helt meningslös

Uppdaterat: 2023-04-28 12:35

Den laddar långsamt för prisklassen och storleken. Utseendemässigt så ser den standard ut. Varken ful eller snygg. Helt oförarglig, inget som sticker ut. Interiören är dock mer kreativt utformad.
Priset är bra för storleken, men laddhastigheten borde vara högre.

Uppdaterat: 2023-04-28 13:22
Raphael skrev:

Priset är bra för storleken, men laddhastigheten borde vara högre.

Priset bra för storleken?
Den är alltså dyrare än Polestar 2 och Tesla modell 3 och Y. Volvo XC40 recharge kostar mindre än 25 000 kr mer.

Uppdaterat: 2023-04-28 16:11

Volvo XC40 kostar från 281 000 kr i motsvarande storlek. Byd är bra utrustad.

Polestar 2 kostar från 559 000 kr. Det är listpriset. Den är alltså dyrare. Och är inte en SUV.
Jag tror inte att en SUV-konsument är intresserad av en sedan som Polestar, eller vice versa. Det är helt olika biltyper med olika egenskaper och målgrupper.

Tesla kör med ständig rea nu, vi får se hur länge det varar. I USA har ju priserna åkt jojo ner och upp och ner och upp. Senaste budet är att de behåller sänkningen på 3:an men höjer på S.

Vad gör det för andrahandsvärdet när Tesla inte kan bestämma sig för vad de vill ha betalt för sin egen bil?

Så jag vidhåller. För storleken har BYD Atto 3 ett bra pris. Inte det bästa priset, inte det lägsta priset. Jag skrev ”bra”. Varken mer eller mindre än så.

Uppdaterat: 2023-04-28 18:07

Gmogmo
+1
Bilen är från ett märke som inte är etablerat i Sverige. Den sticker inte ut på något sätt vad gäller drivlina, laddhastighet eller förbrukning.
Tycker att priset borde ligga på 400-450 kkr för en Max utrustad.

Uppdaterat: 2023-04-28 18:10

De ger 70 000 kr rabatt för att slå sig in på marknaden. När japanerna kom så var de undermåliga, sen ökade priserna när de blev bättre.
När koreanerna kom så var de undermåliga (någon som minns Hyundai Pony och Excel i sina första generationer?) och såldes till låga priser, sen ökade priserna när de blev bättre.
När Ryssarna kom så var de undermåliga och hade låga priser, sen när bilarna blev bättre… Nej, det hände inte. De blev inte bättre.

Men Byd verkar faktiskt inte undermålig alls. Utan en genomsnittsbil med ett genomsnittligt pris för storleken.

Det är inget billigt skräp som ska säljas till lågpris. Japanerna, koreanerna och ryssarna var skräp när de introducerades på marknaden. Därför kunde de säljas till lågpris. Nu är det bara ryssarna av dem som fortfarande är det.

BYD är inget skräp. Ett okänt märke ja, men inte skräp.

Uppdaterat: 2023-04-28 18:29

Senast var det Hondas högsta chef som uttalade sig efter att ha varit på Shanghai auto show förra veckan. Han är orolig, mycket orolig för företagets överlevnad, kineserna är långt långt före.

Uppdaterat: 2023-04-28 18:53
V8-Power skrev:

Senast var det Hondas högsta chef som uttalade sig efter att ha varit på Shanghai auto show förra veckan. Han är orolig, mycket orolig för företagets överlevnad, kineserna är långt långt före.

Så klart dom är det. Ligger i Kinas plan att via ekonomiska medel ta över som världens stormakt.
Att då tro att de gamla europeiska tillverkarna skulle fjärma oss från det är bara naivt.

Uppdaterat: 2023-04-28 18:58

Raphael
Med kampanjrabatt borde priset alltså ligga under 400 kkr.
Vilka andra bilar jämför du med? Om man jämför med modeller med liknande pris så ja, då blir det lite av en skitbil.

Uppdaterat: 2023-04-28 19:02

Så länge efterfrågan på attraktiva elbilar är större än tillgången går det nog att hålla uppe priserna, men det kommer alltid att finnas köpare som vägrar vänta långa tider på sin tänkta bil och till dem kan det nog gå att sälja en oprövad kines.
Men kan man inte locka med snabb leverans måste man sätta ett lågt pris och det är inte säkert att ens det räcker.
Jag tror att det kommer att dröja några år innan läget stabiliserats så att vi vet vilka kineser som överlever och vilka som är skräp.
Och till dess har de bara priset att konkurrera med.
Jag tror att just Atto 3 är minst 100000:- för dyr för att bli etablerad och det är något den delar med andra bilar från Kina.

Uppdaterat: 2023-04-29 09:32
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

"Nya" Skoda startade i Sverige med låga priser, och fick många kunder. När märket var etablerat och välkänt, så började man att höja priserna. Kunderna återkom, och accepterade nya priserna. Denna framgångssaga för Skoda borde kineserna kunna kopiera, istället för som nu mjölka ur höga priser direkt.

Uppdaterat: 2023-04-29 09:48

[quote=40-talisten]"Nya" Skoda startade i Sverige med låga priser, och fick många kunder. När märket var etablerat och välkänt, så började man att höja priserna. Kunderna återkom, och accepterade nya priserna. Denna framgångssaga för Skoda borde kineserna kunna kopiera, istället för som nu mjölka ur höga priser direkt.[/quote

Instämmer. Eller annars kan man ju ta KIA och deras koncept med 7-årig garanti, för den har lockat många. Fast jag är tveksam till värdet av denna garanti. Vi svenskar har ju en övertro på garantier, som oftast bara är en pappersprodukt.

Uppdaterat: 2023-04-29 10:03

40-talisten
En stor skillnad är ju att Skoda sedan decennier var ett etablerat märke i Sverige och även om det urholkades rejält under kommunisttiden med stolliga beslut, som bl.a. avsåg att material av högre klass skulle användas till krigsindustrin, försökte man ändå behålla en försäljning med hjälp av hyfsade priser.
När VAG sedan tog över och man fick tillgång till nytt materiel och fick tillåtelse till nya modeller kunde man ju succesivt göra en klassresa vilket ju också syns på priset.

Men de flesta kinabilar är ju fullständigt okända för den stora allmänheten och även om de säkert producerats med lite större frihet när det gäller material och teknik än vad som gällde Skoda och därför har högre kvalitet vet vi ändå inte vad som kommer att hända här hos oss om några år.

Att köpa en kinabil är en chansning, det kan gå hem och visa sig vara ett gott val, men det kan också gå åt andra hållet och visa sig vara ett värdelöst skräp utan möjlighet till reparationer och helt utan värde om några år.
Och så finns hos vissa en avhållsamhet mot kinesiska produkter som också spelar in.
Ska man ta marknadsandelar finns egentligen inget annat än rejäla prissänkningar och generösa garantier att ta till.

Uppdaterat: 2023-04-29 10:21
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

Ja, de behöver ju locka med någonting för att man ens ska överväga ett köp.
Varför köpa en BYD när konkurrenterna är billigare och man vet vad man får?

Uppdaterat: 2023-04-29 10:22

Christer
"Vi svenskar har ju en övertro på garantier, som oftast bara är en pappersprodukt."

Alldeles riktigt, många vill ha en trygghetsbubbla och då säljer garantier väldigt bra.
Att garantierna sedan till stora delar kan visa sig vara värdelösa kan ju bero på att man inte satt sig in i vad som gäller, huvudsaken är just det "fina" ordet.

Uppdaterat: 2023-04-29 10:27
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

+100, saabnisse ! Minst !

Uppdaterat: 2023-04-29 10:28

Nisse och Pi verkar ha stor erfarenhet av Kias garantier 🤣😂

Uppdaterat: 2023-04-29 11:31
40-talisten skrev:

"Nya" Skoda startade i Sverige med låga priser, och fick många kunder. När märket var etablerat och välkänt, så började man att höja priserna. Kunderna återkom, och accepterade nya priserna.

De kunde göra det av ETT skäl, de gjorde bilarna massivt mycket bättre.
På samma sätt behöver kineserna göra. De är på god väg...

Uppdaterat: 2023-04-29 11:57
Gillar kurvor och rondeller
saabnisse skrev:

Att köpa en kinabil är en chansning, det kan gå hem och visa sig vara ett gott val, men det kan också gå åt andra hållet och visa sig vara ett värdelöst skräp utan möjlighet till reparationer och helt utan värde om några år.

Och man är rätt dum om man chansar enl mig.
Ukraina vs Ryssland, Taiwan vs Kina...
Är redan oroligt på södra halvklotet.

Uppdaterat: 2023-04-29 11:59
Gillar kurvor och rondeller

Axa, på vilket sätt är den en ”skitbil”?
Som jag ser det så är det en bra utrustad bil till ett bra pris, med bra egenskaper.
Den är rätt rymlig för storleken. Den har en kraftfull motor. Anständiga fartegenskaper. Fullt godkänd räckvidd för priset.
Rätt bekväm.
Ospännande utsida, roligare insida.
Vad är det som gör den till en skitbil, en undermålig skräpbil?
Den är fullt modern.
Inte som de ryska bilarna som ramlade sönder och hade 20 år gammal teknik. Inte som de sladdriga koreanerna i början som inte klarade undanmanöverprov och med usel drivlina.
Inte som japanerna i början med bristande köregenskaper och dåliga chassin.
Byd gör fullt dugliga och godkända bilar.
Enda jag ser är att DC laddningen är långsam.
Det räcker inte för att jag ska kalla bilen för skräp.

Den säljs i tre versioner i Sverige, som alla är bra utrustade. Det är bara marginella skillnader mellan dem.

Första versionen har AC på 7 kW, de två andra på 11.
De två första har en mindre (men fortfarande stor) och inte roterbar mediaskärm som den högsta versionen har.
Det är typ det…

Alla har öppningsbar taklucka t.ex., och faktiskt även värmepump som man inte är bortskämd med när det gäller bilar från Kina.

Bara takluckan kan ju kosta 15 000 kr hos konkurrenterna.

Ska du utrusta en XC40 som en BYD så får du välja en XC40 Ultimate och den kostar 693 000 kr.

BYD Atto 3 är alltså över 140 000 kr billigare än sin konkurrent.

Uppdaterat: 2023-04-29 12:40

Raphael
Tex att Tesla 3/Y har lägre pris. Betydligt bättre drivlina och tillräckligt utrustad från grunden. Men visst. Man kanske tycker det är trevligt att glo genom takfönstret den timmen det tar att ladda i några procent i batteriet.

Men ifall jag är seriös. Vad är det man får in tutti ifall man köper denna? Ett okänt märke, oprövad modell, oklara garantier, tvivelaktig drivlina, slätstruken design, etc till ett överpris.

Uppdaterat: 2023-04-29 12:54

Spelar ingen roll att den är så mycket billigare än XC40, det är få privatpersoner idag som har en halv miljon att lägga på bil oavsett märke och ursprung. Att då komma som nytt märke med höga service och reservdelspriser samt sämre garantier än flera andra gör det svårt.
Atto3 kunde blivit en storsäljare med ett pris på 375000:- med 7 års garanti, service vartannat år samt rimliga priser på service och reservdelar, som det är nu så är den otänkbar för annat än privatleasing möjligen.

Uppdaterat: 2023-04-29 12:55

Guran - räcker det med 10 års erfarenhet av en nyköpt Kia ? Dock inget negativt utan saabnisse hann med ett till inlägg innan det jag gillade så det blev lite småskumt...:)
Beträffande Atto3 så håller jag helt med de som är negativt inställda till denna - då mest baserat på prisnivån för ett i Sverige helt oprövat märke.

Uppdaterat: 2023-04-29 15:29
Pi skrev:

Guran - räcker det med 10 års erfarenhet av en nyköpt Kia ? Dock inget negativt utan saabnisse hann med ett till inlägg innan det jag gillade så det blev lite småskumt...:)
Beträffande Atto3 så håller jag helt med de som är negativt inställda till denna - då mest baserat på prisnivån för ett i Sverige helt oprövat märke.

Ja det var väl det jag tänkte, tror nog den där garantin fungerar bra bara man gör sin service.

Uppdaterat: 2023-04-29 15:39

Guran - sen skall man vara medveten om att allt dom kan klassa som slitdelar också kommer att klassas som slitdelar och anses ligga utanför garantin - även om det kan vara lite tveksamt ibland. Så helt oantastlig är inte denna garanti. Men helt klart hellre 7 års garanti än 2 års. Det gäller dock att vara väldigt uppmärksam på serviceintervallerna så att man inte får detta tillbaka den dag man vill åberopa garantin - men det har vi varit.

Uppdaterat: 2023-04-29 15:56
Pi skrev:

Guran - sen skall man vara medveten om att allt dom kan klassa som slitdelar också kommer att klassas som slitdelar och anses ligga utanför garantin - även om det kan vara lite tveksamt ibland. Så helt oantastlig är inte denna garanti. Men helt klart hellre 7 års garanti än 2 års.

Så är det, även om garantin är två år så omfattar den inte slitdelar.

Uppdaterat: 2023-04-29 15:57
Mr Snoid skrev:

Pi skrev:
Guran - sen skall man vara medveten om att allt dom kan klassa som slitdelar också kommer att klassas som slitdelar och anses ligga utanför garantin - även om det kan vara lite tveksamt ibland. Så helt oantastlig är inte denna garanti. Men helt klart hellre 7 års garanti än 2 års.

Så är det, även om garantin är två år så omfattar den inte slitdelar.

+100
Spelar nog igen roll om garantin är 2 år eller 7 år. Värdet är nog det samma i praktiken.

Uppdaterat: 2023-04-29 16:39

Där tror jag du har fel, Christer. Det finns en mängd saker som kan strula efter 2-års dagen och som kan hänföras till garanti-åtagande om sådant finns och då är det alltid bättre med flera än färre års garanti.

Uppdaterat: 2023-04-29 17:00
Pi skrev:

Där tror jag du har fel, Christer. Det finns en mängd saker som kan strula efter 2-års dagen och som kan hänföras till garanti-åtagande om sådant finns och då är det alltid bättre med flera än färre års garanti.

Hoppas du har rätt PI, men jag är väldigt tveksam. De få gånger jag åberopat garanti, under min livstid, så har det för det mesta skitit sig.

Uppdaterat: 2023-04-29 17:29

Ett par egna exempel Christer - i o f s lite olika prisklasser.
* Kia där en fönsterhiss slutade fungera efter runt 5 år - den byttes utan kostnad
* Mazda (10 år s s k komponentgaranti) där växellådan började kärva efter runt 7 år och 10--11.000 mil. Byttes av Mazda utan kostnad för oss.
Sen har jag ett flertal garantianspråk på andra fordon under de 2--3 första åren och såvitt jag kan minnas har samtliga åtgärdats utan kostnad för mig. Gäller främst VW, Ford och Toyota.

Uppdaterat: 2023-04-29 17:49

Har en garantiåtgärd på min Ford nu efter 4 år och 11 månader, inga problem alls. 5 års garanti på Ford.

Uppdaterat: 2023-04-29 19:40
Pi skrev:

Ett par egna exempel Christer - i o f s lite olika prisklasser.
* Kia där en fönsterhiss slutade fungera efter runt 5 år - den byttes utan kostnad
* Mazda (10 år s s k komponentgaranti) där växellådan började kärva efter runt 7 år och 10--11.000 mil. Byttes av Mazda utan kostnad för oss.
Sen har jag ett flertal garantianspråk på andra fordon under de 2--3 första åren och såvitt jag kan minnas har samtliga åtgärdats utan kostnad för mig. Gäller främst VW, Ford och Toyota.

Min Miata har jag ägt nu i 4+ år, noll fel.
Tidigare en RX-8 under 3+år, noll fel.
Alla andra har haft div fel (iof småsaker)

Uppdaterat: 2023-04-29 21:27
Gillar kurvor och rondeller

Många är oroliga över BYD, men ni glömmer en sak.. BYD är Kinas största biltillverkare! Det som jag kan se lite som en nackdelar när det gäller BYD är i så fall reservdelspriser, garantier samt hur bra deras bilar håller i ett nordiskt klimat.

Uppdaterat: 2023-06-17 18:42
hx30 skrev:

Många är oroliga över BYD, men ni glömmer en sak..

Finns en hel del elbilar från BYD som brunnit i Kina. Kolla gärna Youtube.

Uppdaterat: 2023-06-18 02:45
"Fit for 55" är ett klimatpaketet som bl a innebär att EU ska minska sina växthusgasutsläpp med 55 % till år 2030 (jämfört med 1990 års nivå) och som har det övergripande klimatmålet (enligt den klimatlag som antogs i juni 2021) att hela EU ska vara klimatneutralt senast år 2050.