Vi Bilägares forum

Väntetid på 18 månader – nu ser Skoda ljuset i tunneln

Väntetid på 18 månader – nu ser Skoda ljuset i tunneln

Skoda försöker korta leveranstiderna för framför allt elbilen Enyaq rejält. Senare i år ska 500 bilar i veckan byggas.

Läs hela artikeln
Uppdaterat: 2023-04-19 10:35

Kommentarer

AL
Du är rolig du. Om jag inte kört V90 varför skulle jag hävda det?
Nåja, din upplevelse är din. Det innebär inte att den är allmänrådande.

Det är ganska skrattretande att du ska dras med plåtschabraket ett tag till. 😂

Uppdaterat: 2023-04-26 21:05

Nej, ljudtrycket vid en enskild mätpunkt säger ingenting om bilens ljudkomfort.

MVH AL

Uppdaterat: 2023-04-29 06:02
” Det finns inget värre än aktiv dumhet.”
Mr Snoid skrev:

Jag tycker vi frågar oraklet i Delfi.
Axa gillar inte Volvo, A.L fick mer än nog av Skoda efter två dagar.
Man kan oavsett inte bara ta en randol bil och testa.
T.ex har min version av bilen akustikrutor i alla rutor förutom bakrutan. Jämför med en annan version utan det så blir så klart synpunkten en annan.
MC-entusiasten har en av de få MB E-klasse med det rejält dyra akustik paketet. (Eller vad det nu heter, men vill minnas det kostar omkring 30kkr extra och innefattar akustikrutor och extra ljudisolering i hela kupén) så klart att hans bil och preferenser blir att E-klasse är extremt tyst..

Yepp.
Men akustiskpaketet är inte alls ovanligt dock.
Antingen är det snik-tjänstebilar eller rejält utrustade bilar.
Jag köper alltid ca 1år beggade som har (enl min smak) rätt utrustning.

Njae hustrun fick en sprillans V50 turbo då de var ”inne”.
Hon fick välja…

Och en ny Kadett GT, Seat Alhambra, Ford Galaxy var det allt. Kommer kanske på fler.
Men mest beggade!

Uppdaterat: 2023-04-26 22:19
Gillar kurvor och rondeller

JL
AL är ett axiom. Ett axiom! 😂

Uppdaterat: 2023-04-26 22:28
J.L skrev:

Axa skrev:
JL
AL är ett axiom. Ett axiom! 😂

Ja han vill tro det. Snarare en tvättäkta pajkastare :-)
Db, Db(A) kan han googla på.

Det var ironi men det förstod som vanligt inte J.L😆

Varför skall jag googla på de måtten? Utveckla gärna det. Inget av dem är relevant för frågeställningen.

Gymnasiefysiken som sagt….😂

MVH AL

Uppdaterat: 2023-04-27 09:35
” Det finns inget värre än aktiv dumhet.”

Gyttjebrottningen fortsätter, popcorn time!

Uppdaterat: 2023-04-27 09:45
A.L skrev:

Ja det är en tragisk diskussion det här.
Samtliga debattörer lider av mindrevärdeskänslor och känner sig kränkta när man tar fram fakta åt dem. 🙄
MVH AL

Det måste vara AL själv, som lider av de symtom han nämner. Man ska likt Rune Anderssons seriefigur "vara snäll om man är stark". Db(A) skalan är vedertagen. Ironi är förövrigt en konstart som inte alla behärskar :-)

Uppdaterat: 2023-04-27 18:39

Är db(A) vedertagen eller inte, likt J.L skriver.

Nej givetvis inte. Det man studerar i en riktig mätning av buller är variansen (frekvens, tid/rum, våglängd, rms-värde etc.) Det är nämligen den som avgör ljudkomforten.

db(A) är användbart vid två situationer;

Vid låga ljudnivåer runt 30-40 dB samt vid höga ljudnivåer då skadeinverkan på hörselorganen är intressanta. Där är vad man använder A-filtret till (som är en inverterat värde från 80- phon-kurvorna som jag beskrev i tidigare inlägg (som J.L antingen inte läst eller förstått). Db(A) omnämns också som ett subjektivt mått.

Källa; Lunds tekniska högskola(Grundläggande Akustik)

MVH AL

Uppdaterat: 2023-04-28 06:21
” Det finns inget värre än aktiv dumhet.”

”A-vägningen används normalt för trafikbuller och uttrycks som dBA.” /Trafikverket

Uppdaterat: 2023-04-28 18:13
Axa skrev:

”A-vägningen används normalt för trafikbuller och uttrycks som dBA.” /Trafikverket

Ja för trafikbuller i en bostad eller på en uteplats. Och det rör sig om ett beräknat ”medelvärde” över dygnet baserat på det buller som trafiken, baserat på ÅDT, ger.
Så förveckla dig inte in i Trafikverkets krav på bullernivåer för sovrum eller uteplatser. Även detta har jag jobbat med i ganska många år så det vet jag vad det innebär och det har inte ett skit med upplev buller i en bil att göra.

Uppdaterat: 2023-04-28 18:20

Det verkar som Trafikverket mäter även maxbuller.
” Vid beskrivningar av trafikbuller i Sverige används därför även ett mått för den maximala ljudnivån från ett fordon, fordonsekipage eller tåg som passerar, LAmax.”

Uppdaterat: 2023-04-28 18:24
Mr Snoid skrev:

Axa skrev:
”A-vägningen används normalt för trafikbuller och uttrycks som dBA.” /Trafikverket

Nu är
Du fullständigt ute och seglar AXA och har googlat något du inte begriper.
För trafikbuller i en bostads sovrum eller på en uteplats så använder man dBA. Och det rör sig om ett beräknat ”medelvärde” över dygnet baserat på det buller som trafiken, baserat på ÅDT, ger.
Inget man mäter utan man beräknar det i datorprogram. Detta blir underlag för eventuella bullersänkade åtgärder så som bullerskyddsvallar eller fasadåtgärder (oftast bullerdämpande fönster eller ventilationsanlägg)
Så förveckla dig inte in i Trafikverkets krav på bullernivåer för sovrum eller uteplatser när det diskuteras bullernivåer i en bil.
Även detta har jag jobbat med i ganska många år så det vet jag vad det innebär och det har inte ett skit med upplevt buller i en bil att göra 😉

Uppdaterat: 2023-04-28 18:29

Lite mera om dB(A) - https://www.techtarget.com/whatis/definition/A-weighted-decibels-dBA-or-dBa-or-dBa

Uppdaterat: 2023-04-28 18:26

Snoid
Vet inte ifall vi pratar om varandra. Frågan är väl om dBA är vedertaget eller inte. Och det är det ju om man ska tro Trafikverket men även Arbetsmiljöverket.
Man mäter alltså buller med dBA.

Uppdaterat: 2023-04-28 18:56
Axa skrev:

Snoid
Vet inte ifall vi pratar om varandra. Frågan är väl om dBA är vedertaget eller inte. Och det är det ju om man ska tro Trafikverket men även Arbetsmiljöverket.
Man mäter alltså buller med dBA.

Självklart är dBA vedertaget, men det kan inte representera hur man upplever ett oljud i en bilkupé.
Men för att definiera gränsvärden i fråga om att undgå hörselskador och oljud från bil-, eller för den skull, tågtrafik så är det vedertaget.

Uppdaterat: 2023-04-28 19:47

Snoid
Fast det är väl ingen som påstått att upplevelse av buller är lika för alla? ViBs mätningar är dBA. Om mätning visar 50 dBA i en bil och 60 dBA i en annan så torde det anses att det är mer buller i den senare. Eller? Oavsett ifall mätningen är bil, kontor eller arbetsplats med motsvarande resultat.
Att någon upplever gnissel från ventilationen som mer störande än dovt buller är ju något annat.

Uppdaterat: 2023-04-28 20:10
Axa skrev:

Snoid
Fast det är väl ingen som påstått att upplevelse av buller är lika för alla? ViBs mätningar är dBA. Om mätning visar 50 dBA i en bil och 60 dBA i en annan så torde det anses att det är mer buller i den senare. Eller? Oavsett ifall mätningen är bil, kontor eller arbetsplats med motsvarande resultat.
Att någon upplever gnissel från ventilationen som mer störande än dovt buller är ju något annat.

Men om nu mätningen är 50 eller 60 dBA så är det något du uppfattar som dubbelt så hög ljudnivå. Men den skillnaden är det inte i bilar, utan som du skrivit tidigare 3-4 dBA. Det hör du knappt nån skillnad på, men däremot frekvenser som maler i din öron. Det som A.L påtalat. Är väl bara ViB som envisas att mäta buller i en bil, övriga blaskor gör en subjektiv bedömning utifrån reporterns öron. 3dB är en fördubbling av mätvärdet på ljudtrycket, men du hör hör det inte.
Så inse nu att det handlar om subjektivitet och jättebra om du är nöjd med det lilla oljudet i din Enyaq.
Jag tycker min bil är hyfsat tyst, vad ViB:s eventuella mätvärde är skiter jag i.

Uppdaterat: 2023-04-28 20:31

Snoid
Även fast man inte hör skillnaden på några decibel är det väl ändå ganska intressant att det biltestarna/reportrarna upplever går väldigt ofta i linje med mätningarna.
Nåja, som jag konstaterat tidigare så är jag nöjd med ljudnivån i min Enyaq. Och jag upplever den tystare än V90.

Uppdaterat: 2023-04-28 20:45
Axa skrev:

Snoid
Även fast man inte hör skillnaden på några decibel är det väl ändå ganska intressant att det biltestarna/reportrarna upplever går väldigt ofta i linje med mätningarna.
Nåja, som jag konstaterat tidigare så är jag nöjd med ljudnivån i min Enyaq. Och jag upplever den tystare än V90.

Ja och då är det väl bra med det. Biltestarna har inte dina öron. Mina öron piper hela tiden av en jävla tinnitus.
Enda möjligheten att tysta det är att dra upp stereon rejält. Men visst är Enyaq ”känd för” att vara tyst och komfortabel och A.L snackar om sin Superb. Så förstår egentligen inte diskussionen.

Uppdaterat: 2023-04-28 21:00

Snoid,

Min tinnitus brukar dämpas och ibland tystna efter två glas vin. Ett tips...

Uppdaterat: 2023-04-28 21:13
40-talisten skrev:

Snoid,
Min tinnitus brukar dämpas och ibland tystna efter två glas vin. Ett tips...

Hjälper tyvärr inte, jag provar det nu 🤣
Skulle tro att hörapparat är det som skall till, så blir en fråga på kommande årliga ”kontrollbesiktning”. Har en bra försäkring via jobbet som jag skall se till att försöka få nytta av.
Sist jag använde den tog det ett par veckor innan jag fick en magnetröntgen av bihålorna.

Uppdaterat: 2023-04-28 21:22

Snoid
Ja, tinnitus är ett h-e. Farsan har.

Uppdaterat: 2023-04-28 21:27
Axa skrev:

Snoid
Ja, tinnitus är ett h-e. Farsan har.

Räkna med att ni alla kommer att får det. Med ålder och stigande visdom...

Uppdaterat: 2023-04-28 21:42
Axa skrev:

Snoid
Ja, tinnitus är ett h-e. Farsan har.

Tja, är väl som med buller i en bil. Man vet inte hur det är förrän man provat 🤣
Går inte beskriva mer än på ett ytterst subjektivt vis.
Min är ett konstant tjutande på ca 5500Hz
Här kan du öva på hur det låter
https://youtu.be/gOhjkibrCMs
Skulle vilja påstå att lite olika ljud i en bil är en västanfläkt mot det konstanta tutandet i öronen från det man vaknar.

Uppdaterat: 2023-04-28 22:03
Mr Snoid skrev:

Mina öron piper hela tiden av en jävla tinnitus.

Beklagar!

Uppdaterat: 2023-04-28 22:37
Gillar kurvor och rondeller

”A-filtret (db(A) har tyvärr fått en sådan genomslagskraft att många felaktigt använder det vid alla tillfällen och tror att de därmed har anpassat de mätta ljudet till hur det mänskliga örat upplever ljudet. A-filtret är endast applicerbart vid två tillfällen; vid låga ljudnivåer runt 30-40 dB samt vid höga ljudnivåer då skadeinverkan på hörselorganen är intressanta.” (Lund Tekniska Högskola, Grundläggande akustik)

Db(A) har egenheten att det missar mycket av bastonerna vilket kan vara förklaringen till att många bilar som har ett dovt malande vägljud som standard (vilket Volkswagen ID3/4 och Skoda Lider av) inte fångas upp i ögonblicksmätningen (med oklar varians - vilket redan där ogiltigförklarar resultatet).

Men det här med störande ljud är svårt. Om jag exempelvis sitter hemma i tystnaden och hör en droppande kran så tycker jag den är värre än när jag står bredvid ett flygfält och ser stora jetplan starta. Detta trots att db(A) kan ligga nära 120 hos flygplanet mot vattendroppens 60 db(A)..

Det som ett värde som db(A) inte får med är att det är stor skillnad mellan ljudnivå och ljudkvalitet.

Vad gäller trafikbuller är det väl ekvivalent ljudtrycksnivå som används Guran?

För Axa och J.L; s kännedom är den ekvivalenta ljudtrycksnivån Leq,T, definieras som den konstanta ljudtrycksnivå som har samma totala ljudenergi som ett ljud med tidsvarierande ljudtrycksnivå under en viss tidsperiod T (jfr ljudtryckets rms-värde).(LTH).

Alltså mer det jag beskrev i mitt föregående inlägg.

Lyssna på ingenjörsvetenskapen nu mina herrar. db(A) är inte ett representativt mått för att beskriva skillnaderna i ljudkomfort mellan olika bilar.

MVH AL

Uppdaterat: 2023-04-28 22:52
” Det finns inget värre än aktiv dumhet.”

Låter riktigt jobbigt med tinnitus f.ö.

Finns vad jag förstår ingen behandling heller.😢

Beklagar alla er som lider.

MVH AL

Uppdaterat: 2023-04-28 22:54
” Det finns inget värre än aktiv dumhet.”

Som sagt.
Det finns en anledning till att man finner det behagligare ljudnivå i en E-klass än en Polo. Och det är även skillnad vid mätning.

Med det sagt så har jag som jag beskrev ovan förstått att man kan uppleva buller på olika sätt.

Uppdaterat: 2023-04-28 23:19

Jag har inte kört dessa bilar i nån mängd så jag kan yttra mig, men har en viss förståelse vad AL pratar om.
Skrev i däcktråden att vi bytte däck på särbos Toyota. Det är en ljudlig bil, tunna rutor, dålig isolering, mycket plastytor, man hör motorn.
Och tidigare ett konstant malande som är mycket tröttande att lyssna på.
Efter däckbytet försvann malandet, ljudnivån är nog inte lägre, men bilen är uthärdlig att åka i.
Själv hör jag väldigt bra, men hör dåligt på höga frekvenser sen ungdomen med många öroninflammationer. Så detta dånande stör mycket mer än tex vindbrus.

Uppdaterat: 2023-04-29 00:29

Apropå ljud och hur olika vi hör.
Jag och kollegan stod och felsökte i industrimiljö med mycket ljud runt omkring.
Jag hör inte Flukeinstumentets signal, den är för hög, så kollegan höll i det och jag mätte.
"Där drog relät" sa jag. Vadå sa kollegan "Nu hör du det" sa jag och simulerade så det drog igen. Han böjde sig fram, men sa att han inte hörde det.
Han hör instrumentet utan problem, men inte reläernas klickande som jag hör tydligt trots den ljudliga omgivningen.

Uppdaterat: 2023-04-29 00:46
Axa skrev:

Som sagt.
Det finns en anledning till att man finner det behagligare ljudnivå i en E-klass än en Polo. Och det är även skillnad vid mätning.
Med det sagt så har jag som jag beskrev ovan förstått att man kan uppleva buller på olika sätt.

Bra Axa! Och den skillnaden fångas inte upp i en ögonblicksmätning av db(A).

Knarrande ljud från inredningen exempelvis, är det att föredra framför 75db(A) istället för 77db(A).
Eller vindbrus framför vägljud?

db(A) har inget med bilens ljudkomfort att göra, precis som ingenjörsvetenskapen säger.

Så därmed återstår min kritik mot Enyaq. Dess malande vägljud är fruktansvärt irriterande. Och inte blir det bättre med alla dessa lågprofilsdäck och sportchassin som tillverkare och köparna klistrar dit. Ett oljud som inte finns i en Volvo V90, och ännu mindre i XC70.

Därför hamnar inte ett schabrak på min uppfart igen. De är för bullriga.

MVH AL

Uppdaterat: 2023-04-29 06:55
” Det finns inget värre än aktiv dumhet.”
Rikard skrev:

Jag har inte kört dessa bilar i nån mängd så jag kan yttra mig, men har en viss förståelse vad AL pratar om.
Skrev i däcktråden att vi bytte däck på särbos Toyota. Det är en ljudlig bil, tunna rutor, dålig isolering, mycket plastytor, man hör motorn.
Och tidigare ett konstant malande som är mycket tröttande att lyssna på.
Efter däckbytet försvann malandet, ljudnivån är nog inte lägre, men bilen är uthärdlig att åka i.
Själv hör jag väldigt bra, men hör dåligt på höga frekvenser sen ungdomen med många öroninflammationer. Så detta dånande stör mycket mer än tex vindbrus.

För att citera Gert Fylking; Äntligen!!!

Detta malande oljud är standard i flertalet nya bilar idag. Det sitter i Volkswagen ID3 och ID4 samt Schabraket Enyaq och det sitter som standardi Tesla modell 3 och Y också.

För mig är det betydligt värre med sådan sjungande ljud än både vind-och motorljud.

Men skönt att ni löste det på Toyotan👍

MVH AL

Uppdaterat: 2023-04-29 06:49
” Det finns inget värre än aktiv dumhet.”

Så med andra kan vi konstatera att däcken har störst betydelse för hur "bullrig" en bil upplevs för dom allra flesta. Nåt jag kan skriva under på. Hade själv en lindrig och kortvarig släng av nån slags tinnitus för nåt år sen, lät som lastbilsmotorer som varvade upp och ner. Fast det gick ju om så det kanske inte alls var tinnitus? Att ha tinnitus måste vara ett mindre helvete, verkligen synd om dom som drabbats.

Uppdaterat: 2023-04-29 07:53

Jag kan instämma att det i Enyaq finns ett visst däckbuller. Jag störs dock inte av det. Det är inte så högt. Däckbullret återfinns i V90 tillsammans med vindbrus, motorljud, etc. En hel orkester av oljud och en högre ljudnivå av vilket jag upplever mer störande.

Uppdaterat: 2023-04-29 09:58

Ett skäl till att jag köper beggade bilar är just att de är individer, tex hur de bullrar (i mina öron dvs).
Vissa har icke optimalt injusterade dörrar som ger missljud.
Och ja, olika däck påverkar. Ofta har mindre nogräknade biltillverkare flera olika däck på sina bilar.

Uppdaterat: 2023-04-29 10:26
Gillar kurvor och rondeller
Axa skrev:

Jag kan instämma att det i Enyaq finns ett visst däckbuller. Jag störs dock inte av det. Det är inte så högt. Däckbullret återfinns i V90 tillsammans med vindbrus, motorljud, etc. En hel orkester av oljud och en högre ljudnivå av vilket jag upplever mer störande.

Ja men se där, så nu finns det alltså ett däcksbuller i schabraket trots allt. Ja sent skall syndaren vakna.

Efter att ha tillbringat en vecka i en Enyaq och 145 körda mil så kan jag säga att det inte är lite oljud utan mycket. Den har mer malande vägljud än i Superben, vilket troligtvis hänger ihop med att Volkswagen gjort det nyare chassit mer krängstyvt. Superben å andra sidan låter mer från vinden och har dessutom ett transmissionsljud även i eldrift (vilket inte finns i Enyaq)

Angående vindbrus i en V90 så sätter man dit akustikrutor så eliminerar man allt sådan ljud direkt. Man hör knappat mötande trafik i landsvägsmiljön och ännu mindre vindarna. Så det påhittet bokför vi på samma konto som den numera ljudliga Enyaq, d.v.s det drivs av en förutfattad mening och manlig prestige snarare än sanningen (som är Axa:s stora huvudvärk i trådarna).

Samma sak med vägljudet. Det är betydligt lägre i en V90 än en Enyaq vilket kan kopplas till att Volvo sätter dit filt-däck.

Man kan också notera att SPA-chassit från Volvo är betydligt starkare än Enyaq. Det är jämte Tesla till och med ett av bilvärldens starkaste, vilket egentligen borde skapa mer oljud. Men Volvo har löst det genom att använda mängder av dämpning i båda hjulupphängningar som passagerarutrymmet (vilket Teslan saknar). Detta märker man tydligt kring att Volvon har en förhållandevis konsekvent ljudbild, d.v.s den har inga stora svängningar på samma sätt som Enyaq eller ID3. Just denna jämnhet brukar känneteckna en premiumbil (märks extra tydligt i E-klass tycker jag).

Men de bästa bilarna som jag åkt och kört i avseende ljudkomfort är Lexus LS-serie, Mercedes S-klass och BMW 7-serie. Även Audi Audi Q8 e-tron är riktigt fint isolerad. Bilen jag hade före min V90, d.v.s Volkswagen Touareg, var sämre isolerad än Audi Q8- trots snarlik chassi.

Men bra att Axa nu äntligen får ihop någon form av medgivande. Det sitter som vanligt långt inne och är insvept i allehanda fokusbyten, men likväl en viss framgång för Axa.s personliga resa.

MVH AL

Uppdaterat: 2023-04-29 12:34
” Det finns inget värre än aktiv dumhet.”

Har aldrig sagt att det inte låter från däcken i Enyaq. Trots detta upplever jag Enyaq betydligt tystare än V90. Skillnaden för mig är som mellan en tyskt premiumbil och asiatisk bullerburk. För att inte nämna alla de övriga brister jag upplevde i V90.

Uppdaterat: 2023-04-29 13:04

Tycker nog att mitt inlägg tidigare om vad som är viktigt vad gäller buller är :
"Så varför skall man käfta om vilken bil som är tystast, Skoda Enyaq eller Volvo V90, när det inte objektivt går att avgöra. Det här med bilmärken är i det närmaste religion, så den okunnige har ett helvete att avgöra vad som är tystast. Jag tror nog att valet av däck och hur färska dom är, är den viktigaste parametern om man vill ha en så tyst bil som möjligt. Men så finns det ju 1000 parametrar till för ett lyckat bilval. Shit!

Uppdaterat: 2023-04-29 16:50
A.L skrev:

Men de bästa bilarna som jag åkt och kört i avseende ljudkomfort är Lexus LS-serie, Mercedes S-klass och BMW 7-serie. Även Audi Audi Q8 e-tron är riktigt fint isolerad.

Ja de större tyskarna är väldigt trevliga att köra långt i.
Har kört en kollega's A8 ca 2010 årsmodell en del gånger på landsvägen, otroligt fin ljudkomfort och makalöst bra stereo.

Uppdaterat: 2023-04-29 19:46
Gillar kurvor och rondeller

Det tystaste jag åk var en Lexus 600h på ett flygfält, vi testade den på 402 meter.
Mäktigt när bilen gav sig iväg helt tyst, det tog nån sekund eller 2 innan motorn klev in, men den väsnades inte ens då.
Angående A8, kompis köpte en S8, den var inte alls så tyst som han trodde, vet inte vad som skiljer ??

Uppdaterat: 2023-04-30 00:57
Rikard skrev:

Det tystaste jag åk var en Lexus 600h på ett flygfält, vi testade den på 402 meter.
Mäktigt när bilen gav sig iväg helt tyst, det tog nån sekund eller 2 innan motorn klev in, men den väsnades inte ens då.
Angående A8, kompis köpte en S8, den var inte alls så tyst som han trodde, vet inte vad som skiljer ??

Som sagt, prova innan är viktigt då buller är olika i olika bilar och upplevs olika av oss individer.

Uppdaterat: 2023-04-30 07:42
Gillar kurvor och rondeller
Axa skrev:

Har aldrig sagt att det inte låter från däcken i Enyaq. Trots detta upplever jag Enyaq betydligt tystare än V90. Skillnaden för mig är som mellan en tyskt premiumbil och asiatisk bullerburk. För att inte nämna alla de övriga brister jag upplevde i V90.

Mycket av de upplevelser man har när man testar olika bilar beror också på vilken konfiguration man kör.

En standardutrustad BMW 318d är exempelvis en betydligt sämre upplevelse än en maxad 330d med x-drive. Det är i princip två helt olika bilar.

Så gäller också en V90- eller för den delen en Enyaq.

När man jämför bör man därför också sortera bort eventuella olikheter i utrustning och motor/drivsystem (liknande det jag har predikat i andra sammanhang).

Annars blir jämförelsen inkorrekt.

Tar man den V90 jag körde hade den ett listpriset på över 600. Den var således en helt annan upplevelse än de standardbilar som Axa får åka i via jobbet.

Och min erfarenhet (eftersom jag tvärtemot Axa haft ett antal olika premium-tyskar i min ägo också) var att Volvon var fullt konkurrenskraftig.

På vissa saker var den också bättre (körning i kall väderlek exempelvis)

Enyaq är i mitt tycke inte ett dugg konkurrenskraftig med Tesla. För mig är Teslan i stort sett bättre på allt, med undantag för stomljudet och den mer stötiga gången som kommer som ett brev på posten när man konstruerar en säker och körsäker bil och drar ner på isoleringen för att spara vikt och pengar.

MVH AL

Uppdaterat: 2023-04-30 11:42
” Det finns inget värre än aktiv dumhet.”
A.L skrev:

Axa skrev:
Enyaq är i mitt tycke inte ett dugg konkurrenskraftig med Tesla. För mig är Teslan i stort sett bättre på allt, med undantag för stomljudet och den mer stötiga gången som kommer som ett brev på posten när man konstruerar en säker och körsäker bil och drar ner på isoleringen för att spara vikt och pengar.
MVH AL

Precis, det är vad du tycker och därmed kanske inte alla tycker likadant.

Uppdaterat: 2023-04-30 12:00
Regel 1: Jag har alltid rätt. Regel 2: Om jag någon gång skulle ha fel träder regel 1 i kraft.

Jag pallar inte med Teslas avskalade förarmiljö. Framför allt bristen på fysiska reglage och att allt är centrerat i stora displayen. Men vi är alla olika.

Uppdaterat: 2023-04-30 12:39

Men oj! Det går ju att diskutera ödmjukt. Bra där A.L och Axa.

Uppdaterat: 2023-04-30 12:50

Christer
Ja, det går. Men när man som vissa med bestämdhet går ut med att något är på ett visst sätt bara för att man är missnöjd med sitt bilköp så får man räkna med motstånd.

Uppdaterat: 2023-04-30 15:20

Lika lite som att den är inte föreligger några toppbetyg i naturvetenskap eller dataanalys heller😆

Går man tillbaka i tråden och läser innantill så ser man ganska snabbt att jag sågar schabraket på grund av att det inte uppfyller mina krav på en bil.

MVH AL

Uppdaterat: 2023-05-01 06:00
” Det finns inget värre än aktiv dumhet.”

Angående Tesla och deras menyer är det mycket en vanesak tycker jag. Det är lite irriterande i början men efter ett tag vänjer man sig på ungefär samma sätt som att de flesta använder en smartPhone idag istället för en telefon med fingerskiva.

Och även Skoda har vad jag sett en skärm där en rad inställningar görs framför en massa fysiska knappar.

MVH AL

Uppdaterat: 2023-04-30 15:40
” Det finns inget värre än aktiv dumhet.”

Jag jämför närmast med M 3/Y där bla hastighetsmätare och annan väsentlig info sitter i stora skärmen. Apropå det här med läsförståelse.
Sedan föredrar jag Skodas manöverreglagen på och vid ratten. Särskilt spaken för ACC.

Uppdaterat: 2023-04-30 16:24

Ja det är en smaksak hur man föredrar sin äta inställningar.

Och ibland tvingas man acceptera att mycket i en bil är en kompromiss.

Om jag exempelvis sätter mig i en Tesla 3 performance och kör ut i trafiken så njuter jag av chassi och fyrhjulsdriften som dessutom går att kalibrera efter tycke och smak.

Jag njuter också av accelerationen givetvis och av chassit som är ljusår mycket bättre.

Batteriet etc har vi redan avklarat

Generellt sett är en Tesla en tekniktung bil. Det är den avgörande skillnaden mot plåtschabraken.

Och själv gillar jag och förstår teknik

Gör man däremot inte det så kanske man nöjer sig med något simplare😆

MVH AL

Uppdaterat: 2023-04-30 16:33
” Det finns inget värre än aktiv dumhet.”