Vi Bilägares forum

Provkörning: Byd Dolphin (2023)

Provkörning: Byd Dolphin (2023)

Efter Atto 3 och sedanen Han avancerar BYD mot de mindre klasserna. Dolphin kommer till Sverige i höst, men vi har redan tagit en första titt.

Läs hela artikeln
Uppdaterat: 2023-04-28 08:30

Kommentarer

I Kina finns den med batterier på 30,72 kWh, 44,928 kWh och 60,48 kWh. Det större batteriet är det som gäller för Europa som jag förstått det. Det återstår att se vad priset hamnar på, och vad räckvidden blir enligt WLTP. WLTP brukar bli klart lägre räckvidd än kinesisk räckvidd.
Verkar iaf mer praktiskt utformad än Ora Cat som har en opraktisk utformning av bakändan med ett bagageutrymme som är mer design än transportvänligt.

Uppdaterat: 2023-04-28 13:18

Vi svenskar tycks gilla att vaska pengar och betala halvmiljonen för en 200 tkr-bil (Atto 3), och då återstår att se vad vi vill betala för en 150 tkr-bil som BYD Dolphin...
https://carnewschina.com/2022/05/11/review-of-byd-dolphin-atto-2-entry-level-ev-for-14000-usd/

Uppdaterat: 2023-04-28 15:08
LeifX skrev:

Vi svenskar tycks gilla att vaska pengar och betala halvmiljonen för en 200 tkr-bil (Atto 3), och då återstår att se vad vi vill betala för en 150 tkr-bil som BYD Dolphin...
https://carnewschina.com/2022/05/11/review-of-byd-dolphin-atto-2-entry-level-ev-for-14000-usd/

18000 usd ser versionen som kommer till Europa ut att kosta i Kina.
Så läggen order på Alibaba.

Uppdaterat: 2023-04-28 16:25

...fast i grunden har ju LeifX helt rätt... I vart fall vill importörerna få oss att betala fantasipriser för standard-produkter.

Uppdaterat: 2023-04-28 17:20
Pi skrev:

...fast i grunden har ju LeifX helt rätt...

Jag att bilen kommer bli dyrare i Sverige råder ju ingen tvekan om.
Största batteriet + import tull 10% + moms 25% + massa utrustning som européerna ”behöver”
Så bara det blir minst 260kkr
Generalagentens påslag + lokala handlaren. Så minst 300kkr gissar jag på.

Uppdaterat: 2023-04-28 17:26

Priset sätts efter kundens förmodade betalningsvilja. Inget konstigt med det...

Uppdaterat: 2023-04-28 17:54

40-talisten - då borde det bli ett attraktivt lågt pris...:)

Uppdaterat: 2023-04-28 18:18
Pi skrev:

40-talisten - då borde det bli ett attraktivt lågt pris...:)

+100, än en gång Pi.
Jag hade tidigare ett tak 400kkr som utvidgades med drygt 100kkr när jag köpte elbilen (tack vare att jag fick 4wd och 600Nm för det priset). Men nu har det blivit ohemult dyrt. Skulle aldrig köpa den bil jag har till nuvarande pris.

Uppdaterat: 2023-04-28 18:39

Så länge småbilen Opel Corsa-e finner köpare för 469 900 kr, blir det inga prissänkningar. Betalningsvilja...

Uppdaterat: 2023-04-28 19:34
40-talisten skrev:

Så länge småbilen Opel Corsa-e finner köpare för 469 900 kr, blir det inga prissänkningar. Betalningsvilja...

Om jag skall gissa så är merparten av de som kör i en Corsa- e eller 208-e inte ägare av bilen utan privatleasar den, verkar vara KW-Buuns affärsidé.

Uppdaterat: 2023-04-28 19:50
40-talisten skrev:

Så länge småbilen Opel Corsa-e finner köpare för 469 900 kr, blir det inga prissänkningar. Betalningsvilja...

Folks vilja att bli av med sina pengar är stor, särskilt när det gäller Opel Corsa-e som kostar sådär 80 tkr mer här än i helt jämförbara Finland (1% moms skiljer)

Det intressanta är att bensindrivne Corsa-e kostar lika mycket här som i Finland, ca 215 tkr, och det visar ju på att köparna av fossilbilar inte har samma starka behov av att tömma plånboken till absolut ingen nytta alls -enbart elbilsköparna känner att pengarna bränner lite för hårt i plånboken och bör helst försvinna.

Uppdaterat: 2023-04-28 21:33

Bra med din konsumentupplysning Leif

Uppdaterat: 2023-04-28 22:05

LeifX, som vanligt känner du inte till att i Finland så har man en elbilsbonus. Det sänker givetvis priset på elbilar i Finland och minskar skillnaden mot fossilbilen. Sen är det inte exakt samma utrustning och versioner av e-Corsa i Finland som i Sverige.
Du har uppenbart missat att i Sverige har elbilsbonusen tagits bort.
Därför har priserna på elbilar höjts i Sverige.

Det är grymt ohederligt av dig att jämföra ett pris med avdragen elbilsbonus, med ett pris som är utan elbilsbonus.

Sen när det gäller Dolphins pris i Kina, jag förstår att du vill att Dolphin ska kosta i Sverige precis som den gör i Kina.

Det är nu inte möjligt pga. flera anledningar.

En stor anledning är att den Dolphin som säljs i Kina är inte samma Dolphin som ska säljas i Europa.

Kinesiska Dolphin har en längd på 4,07 meter vilket gör den till en småbil i B-segmentet. Dolphin för Europa har en längd på 4,29m vilket gör att den kliver ur B-segmentet och blir en av de mindre bilarna i C-segmentet.

Dvs, i Kina är Dolphin som en ”Polo” men i Europa är den som en ”Golf”, och sen klagar du på att ”Golf-versionen” är dyrare än ”Polo-versionen”.

Det är både oseriöst och ohederligt.

Sen har bilarna i Kina låg utrustning och bristande säkerhetsnivåer.

Dacia säljer sin kinesiska Spring i Europa, men i Europa är den mycket dyrare. Hur kommer det sig?

Jo, för att kunna säljas i Europa måste man uppfylla flera säkerhetskrav. Dacia tvingades därför bygga om Spring och addera säkerhetsutrustning för att den skulle vara laglig att sälja i Europa. Detta ökade givetvis på priserna.

För att få säljas i Europa finns det en mängd lagkrav som bilarna måste uppfylla, som inte finns i Kina. Så kinesiska bilar i Europa är alltså inte identiska ”under skalet” med de bilar som säljs i Kina.

Och det bidrar givetvis till att priserna skiljer sig åt.

LeifX kan absolut köpa en Dolphin på Alibaba och importera den till Sverige, men den kinesiska versionen är inte typgodkänd i Europa så han kommer inte få registrera den och köra lagligt med den i Sverige.

LeifX får helt enkelt flytta till Kina för att njuta av det kinesiska samhället och de låga kinesiska bilpriserna.

Men betänk även att kostnadsläget i Kina är mycket lägre, inklusive lönerna.

För en vanlig kinesisk arbetare så kostar en Dolphin som den gör i Europa, sett till den kinesiska arbetarens lön.

Om vi ska ha samma låga priser som i Kina måste LeifX och alla andra sänka sina löner och tjäna mycket mindre pengar.

Faktum är att lönerna i Sverige är högst i EU. Lönerna i Sverige är alltså högre än i Finland.

Jag tycker att LeifX ska agera gott föredöme och sänka sin lön till iaf hälften av vad han tjänar idag, så kanske Leif kan påverka det övriga samhället att också sänka lönerna till hälften. Så kommer LeifX se att priserna på de kinesiska elbilarna kommer sjunka i Sverige.

Men lika lågt som i Kina, det blir det inte om inte EU sänker sina lagkrav på bilarna.

Uppdaterat: 2023-04-29 12:01

Jag är helt för ett återinförande av elbilsbonusen. Då får vi lägre priser på elbilar och även LeifX blir nöjd. Att ta bort elbilsbonusen var ett stort misstag.

Uppdaterat: 2023-04-29 12:02

Raphael
"Faktum är att lönerna i Sverige är högst i EU"
Du gör ett stort missag när du tror att det medför att vi skulle kunna betala mer för en vara här i Sverige än vad man kan betala i ett annat land.
Hög bruttolön är inte detsamma som hög köpkraft.
Kom ihåg att i skillnaden mellan en svensk nettolön och en nettolön i södra Europa går en stor del åt bara för att vi inte ska frysa ihjäl!

Uppdaterat: 2023-04-29 12:13
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

Saabnisse
Svenska reallöner ligger en bra bit över snittet i EU.

Uppdaterat: 2023-04-29 12:25

En stor del av svenska löner går nu till att betala ränta på en bostadsbubbla.

Uppdaterat: 2023-04-29 12:58

V8
Reallöner är väl det man har kvar med inflation borträknat.

Uppdaterat: 2023-04-29 15:48
Raphael skrev:

LeifX, som vanligt känner du inte till att i Finland så har man en elbilsbonus. Det sänker givetvis priset på elbilar i Finland och minskar skillnaden mot fossilbilen. Sen är det inte exakt samma utrustning och versioner av e-Corsa i Finland som i Sverige.
Du har uppenbart missat att i Sverige har elbilsbonusen tagits bort.
Därför har priserna på elbilar höjts i Sverige.
Det är grymt ohederligt av dig att jämföra ett pris med avdragen elbilsbonus, med ett pris som är utan elbilsbonus.
Sen när det gäller Dolphins pris i Kina, jag förstår att du vill att Dolphin ska kosta i Sverige precis som den gör i Kina.
Det är nu inte möjligt pga. flera anledningar.
En stor anledning är att den Dolphin som säljs i Kina är inte samma Dolphin som ska säljas i Europa.
Kinesiska Dolphin har en längd på 4,07 meter vilket gör den till en småbil i B-segmentet. Dolphin för Europa har en längd på 4,29m vilket gör att den kliver ur B-segmentet och blir en av de mindre bilarna i C-segmentet.
Dvs, i Kina är Dolphin som en ”Polo” men i Europa är den som en ”Golf”, och sen klagar du på att ”Golf-versionen” är dyrare än ”Polo-versionen”.
Det är både oseriöst och ohederligt.
Sen har bilarna i Kina låg utrustning och bristande säkerhetsnivåer.
Dacia säljer sin kinesiska Spring i Europa, men i Europa är den mycket dyrare. Hur kommer det sig?
Jo, för att kunna säljas i Europa måste man uppfylla flera säkerhetskrav. Dacia tvingades därför bygga om Spring och addera säkerhetsutrustning för att den skulle vara laglig att sälja i Europa. Detta ökade givetvis på priserna.
För att få säljas i Europa finns det en mängd lagkrav som bilarna måste uppfylla, som inte finns i Kina. Så kinesiska bilar i Europa är alltså inte identiska ”under skalet” med de bilar som säljs i Kina.
Och det bidrar givetvis till att priserna skiljer sig åt.
LeifX kan absolut köpa en Dolphin på Alibaba och importera den till Sverige, men den kinesiska versionen är inte typgodkänd i Europa så han kommer inte få registrera den och köra lagligt med den i Sverige.
LeifX får helt enkelt flytta till Kina för att njuta av det kinesiska samhället och de låga kinesiska bilpriserna.
Men betänk även att kostnadsläget i Kina är mycket lägre, inklusive lönerna.
För en vanlig kinesisk arbetare så kostar en Dolphin som den gör i Europa, sett till den kinesiska arbetarens lön.
Om vi ska ha samma låga priser som i Kina måste LeifX och alla andra sänka sina löner och tjäna mycket mindre pengar.
Faktum är att lönerna i Sverige är högst i EU. Lönerna i Sverige är alltså högre än i Finland.
Jag tycker att LeifX ska agera gott föredöme och sänka sin lön till iaf hälften av vad han tjänar idag, så kanske Leif kan påverka det övriga samhället att också sänka lönerna till hälften. Så kommer LeifX se att priserna på de kinesiska elbilarna kommer sjunka i Sverige.
Men lika lågt som i Kina, det blir det inte om inte EU sänker sina lagkrav på bilarna.

Vissa kämpar stenhårt för sin hävdvunna rättighet att betala så mycket som möjligt för bilen... -ungefär som när man statushöjde genom att köpa 2 flaskor bubbel på Stureplan och bad kyparen hälla ut en flaska i vasken, dvs "Vaska".

Uppdaterat: 2023-04-30 00:18
Raphael skrev:

Jag är helt för ett återinförande av elbilsbonusen. Då får vi lägre priser på elbilar och även LeifX blir nöjd. Att ta bort elbilsbonusen var ett stort misstag.

Jepp, elbilsbonus vore bra -men enbart i kombination av statligt reglerade bilpriser -risken för bidragsmissbruk är annars överhängande. (när vi hade 50 tkr i bonus och Finland 0, så kostade en identisk Skoda Citigo-e 265 tkr här, och 215 tkr i Finland)

Uppdaterat: 2023-04-30 00:22
40-talisten skrev:

Så länge småbilen Opel Corsa-e finner köpare för 469 900 kr, blir det inga prissänkningar. Betalningsvilja...

Det priset är ett kampanjpris, för ord.pris är från 529 900 kr. Och detta för en bil med en räckvidd på 33 mil...

Uppdaterat: 2023-04-30 01:19
"Fit for 55" är ett klimatpaketet som bl a innebär att EU ska minska sina växthusgasutsläpp med 55 % till år 2030 (jämfört med 1990 års nivå) och som har det övergripande klimatmålet (enligt den klimatlag som antogs i juni 2021) att hela EU ska vara klimatneutralt senast år 2050.
Mr Snoid skrev:

Om jag skall gissa så är merparten av de som kör i en Corsa- e eller 208-e inte ägare av bilen utan privatleasar den, verkar vara KW-Buuns affärsidé.

Från 4 599 kr/ mån. kostar Corsa-e att privatleasa.

Uppdaterat: 2023-04-30 01:16
"Fit for 55" är ett klimatpaketet som bl a innebär att EU ska minska sina växthusgasutsläpp med 55 % till år 2030 (jämfört med 1990 års nivå) och som har det övergripande klimatmålet (enligt den klimatlag som antogs i juni 2021) att hela EU ska vara klimatneutralt senast år 2050.
John2008 skrev:

40-talisten skrev:
Så länge småbilen Opel Corsa-e finner köpare för 469 900 kr, blir det inga prissänkningar. Betalningsvilja...

Det priset är ett kampanjpris, för ord.pris är från 529 900 kr. Och detta för en bil med en räckvidd på 33 mil...

KW-Bruun har ALLTID ”kampanjpriser” så det är att betrakta som det ordinarie priset. Men om du ber snällt så får du säkert betala ordinarie pris 🤣

Uppdaterat: 2023-04-30 09:09

Leif
Det är väl ingen bilköpare som vill betala för mycket för en elbil. Som privatkonsument kan man försöka pruta på priset, välja annan modell, välja bort utrustning eller helt avstå från att köpa elbil. Minskar efterfrågan så kommer priser sjunka. Det går nog knappast att vid prutförsök hänvisa till Kinesiska priserna.

Uppdaterat: 2023-04-30 09:13

Opel Corsa e kostade 369 900:- när den lanserades sedan ökade återförsäljare priset på bilarna.

Hyundai ioniq 5 kostade från 499 900:- med det mindre batteri och även detta pris ökade markant.

Så verkar finnas bra med Marginaler efter alla prisökningar.

Säkert därför Tesla nu börjat sänka sina priser efter ca 5 prisökningar tidigare.

Bara hoppas att övriga följer efter för i Usa så fick Tesla ytterligare en prissänkning med 3000$ för Modell Y som inte har märkts i Europa.

Tesla vill nu ta marknadsandelar med bättre priser på deras bilar och öka produktionen via att sänka sina priser.

Detta är en strategi som fungerar för mig som kund iallafall som gärna vill ha prisvärda bilar.

BYD själv erbjuder 70000 kr premie som prisavdrag på Atto 3 idag så även dom verkar ha bra marginaler.

Kan dom fixa samma kampanj på Dolphin gör det den prisvärt.

Hört pris från 30000€ i Europa.

Dolphin med stora batteriet kostar från 18700$ i Kina sedan måste man tänka på 25% moms, 10% tull, fraktkostnaden till Sverige via båt och lastbil och sedan anpassa bilen till Europa med CCS kontakten, Entertainment system för europa, Gdpr reglerna, göra en ny mobilapp, anpassa bilen så den klarar reglerna och krocktesta bilen så detta lär kosta endel.

Uppdaterat: 2023-04-30 09:31
Elbilar

LeifX. Kolla även på hur Svenska kronan har försvagats.
23% svagare mot dollar nu mot när Hyundai lanserade Ioniq5, samma med Corsa e.
Så du kan väl inte jämföra med vad bilen kostade då, med en väsentligt starkare krona.

Uppdaterat: 2023-04-30 09:45
Mr Snoid skrev:

LeifX. Kolla även på hur Svenska kronan har försvagats.
23% svagare mot dollar nu mot när Hyundai lanserade Ioniq5, samma med Corsa e.
Så du kan väl inte jämföra med vad bilen kostade då, med en väsentligt starkare krona.

Ja det vore lite dumt att räkna med gamla dollarkurser istället för att använda dagskurser... jag minns när dollarn stod i 6 kr, och då blir ju allt helt plötsligt betydligt billigare idag...

Uppdaterat: 2023-04-30 10:08
Elbil_Vw skrev:

Opel Corsa e kostade 369 900:- när den lanserades sedan ökade återförsäljare priset på bilarna.
Hyundai ioniq 5 kostade från 499 900:- med det mindre batteri och även detta pris ökade markant.
Så verkar finnas bra med Marginaler efter alla prisökningar.
Säkert därför Tesla nu börjat sänka sina priser efter ca 5 prisökningar tidigare.
Bara hoppas att övriga följer efter för i Usa så fick Tesla ytterligare en prissänkning med 3000$ för Modell Y som inte har märkts i Europa.
Tesla vill nu ta marknadsandelar med bättre priser på deras bilar och öka produktionen via att sänka sina priser.
Detta är en strategi som fungerar för mig som kund iallafall som gärna vill ha prisvärda bilar.
BYD själv erbjuder 70000 kr premie som prisavdrag på Atto 3 idag så även dom verkar ha bra marginaler.
Kan dom fixa samma kampanj på Dolphin gör det den prisvärt.
Hört pris från 30000€ i Europa.
Dolphin med stora batteriet kostar från 18700$ i Kina sedan måste man tänka på 25% moms, 10% tull, fraktkostnaden till Sverige via båt och lastbil och sedan anpassa bilen till Europa med CCS kontakten, Entertainment system för europa, Gdpr reglerna, göra en ny mobilapp, anpassa bilen så den klarar reglerna och krocktesta bilen så detta lär kosta endel.

En BYD Atto 3 kostar betydligt mindre än en MG ZS i Kina. MG'n kostar 413.000 kr här.... -finns ingen anledning att en BYD Atto 3 ligger högre, utan tvärtom en bra bit under 413.000 kr.

Uppdaterat: 2023-04-30 10:13
John2008 skrev:

40-talisten skrev:
Så länge småbilen Opel Corsa-e finner köpare för 469 900 kr, blir det inga prissänkningar. Betalningsvilja...

Det priset är ett kampanjpris, för ord.pris är från 529 900 kr. Och detta för en bil med en räckvidd på 33 mil...

Den uppgiften 33 är ganska gammal... ändrades redan november 2021... räckvidden har numera ökats till 36 mil WLTP (fast tester i Norge kom ju fram till att på sommaren klarade Corsan nästan 36 mil, 15 km längre än Peugeot 208) och när den nya motorn och ytterligare ökad batterikapacitet kommer i augusti lär den hamna närmare 40 mil WLTP.
Gissningsvis mer i praktiken på sommaren.
(Under förutsättning att man undviker att köra fortare än max 110, i Norge var det inte mycket motorvägskörning i den testen.)

Uppdaterat: 2023-04-30 14:29

Bonus, Malus systemet som skulle påkosta bonus bilarna.

Idag när Bonusen togs bort helt över en natt medans man behöll Malus skatten som ren inkomst till staten.

Tycker jag att man kan passa på och göra om det och göra Elbilar momsfritt och tullfritt som Norge har idag och med ett tak säg 500 000:- som Norge har idag.

Så bilar som kostar max 500 000:- ex moms får denna fördel.

Sedan kan vi göra som Norge och införa desto tyngre ett fordon är och desto mer det släpper ut i Co2 desto dyrare blir fordonet att köpa och dessa pengar kan påkosta momsfria Elbilar.

Styra via olika incitament har alltid funkat bra i Sverige och tydligen även i Norge med tanke på deras statistik.

Uppdaterat: 2023-04-30 15:28
Elbilar
Elbil_Vw skrev:

Bonus, Malus systemet som skulle påkosta bonus bilarna.
Idag när Bonusen togs bort helt över en natt medans man behöll Malus skatten som ren inkomst till staten.
Tycker jag att man kan passa på och göra om det och göra Elbilar momsfritt och tullfritt som Norge har idag och med ett tak säg 500 000:- som Norge har idag.
Så bilar som kostar max 500 000:- ex moms får denna fördel.
Sedan kan vi göra som Norge och införa desto tyngre ett fordon är och desto mer det släpper ut i Co2 desto dyrare blir fordonet att köpa och dessa pengar kan påkosta momsfria Elbilar.
Styra via olika incitament har alltid funkat bra i Sverige och tydligen även i Norge med tanke på deras statistik.

Meningslöst -här i Sverige prissattes elbilarna bonusen högre och poängen med bonus försvann.

Uppdaterat: 2023-04-30 17:35
N-iklas skrev:

Den uppgiften 33 är ganska gammal... ändrades redan november 2021... räckvidden har numera ökats till 36 mil WLTP...

Märkligt då att man inte lyckat uppdatera sin hemsida för på
https://www.opel.se/personbilar/corsa-e/corsa-e/oeverblick/ står "Nya Opel Corsa-e ger dig en imponerande 330 km räckvidd (WLTP)* utan att ladda batteriet".

Däremot står det under "RÄKNA UT DIN UPPSKATTADE RÄCKVIDD" att "UPPSKATTAD RÄCKVIDD 362 KM", och inställt på normal körstil, 50 km/ tim., 20 grader utomhus och AC igång. Kanske att det är det här som du har kollat på och förväxlat med uppgifter från WLTP.

Uppdaterat: 2023-04-30 23:01
"Fit for 55" är ett klimatpaketet som bl a innebär att EU ska minska sina växthusgasutsläpp med 55 % till år 2030 (jämfört med 1990 års nivå) och som har det övergripande klimatmålet (enligt den klimatlag som antogs i juni 2021) att hela EU ska vara klimatneutralt senast år 2050.

Sen kan vi komplettera med att i 110 km/t (enl Opels kalkylator) så tar man sig runt 21 mil sommartid...

Uppdaterat: 2023-05-01 01:10

LeifX självklart skulle det bli bra om vi hade samma som Norge.

Fri handel emellan Sverige-Norge utan moms eller tull kostnader på nytt och begagnat av bilar med konkurrens med en större marknad.

Detta skulle direkt göra så att begagnat priserna i Sverige skulle sjunka markant eller så åker man till Norge och köper bilen och enbart betalar regbesiktning och plåtar.

Likadant med nytt om en Svensk återförsäljare tar 50-70K mer en i Norge om man bor inom rimligt avstånd varför köpa i Sverige?

Tesla store har jag personligen närmare till Norge en Sverige och avståndet till garanti, Service m.m.

Är något jag som konsument värdesätter iallafall.

Modell Y 399 990 Nok som jämförelse och är utan moms och tullfritt.

Snacka om att flera skulle ha råd och köpa dessa bilar och tänk begagnat priset.

Uppdaterat: 2023-05-01 01:18
Elbilar

Omöjligt att genomföra, Norge är inte med i EU!

Uppdaterat: 2023-05-01 10:46
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

Saabnisse inte omöjligt alls.

Norge har Momsfritt och tullfritt på elbilar därför dom är så billiga där.

Importerar en i Norge en elbil från Usa, Tyskland m.m.

Betalar dom enbart regbesiktning och plåtar.

Hade Sveriges regering beslutat samma system för Sverige med momsfritt och tullfritt för elbilar.

Skulle det bli likadant i Sverige.

Detta skulle skapa en öppen marknad mellan Sverige & Norge med samma system och regler.

Begagnat marknaden skulle göra så att väldigt många fler skulle välja en elbil med lägre priser och även på nya Elbilar.

Uppdaterat: 2023-05-01 11:56
Elbilar
Elbil_Vw skrev:

LeifX självklart skulle det bli bra om vi hade samma som Norge.
Fri handel emellan Sverige-Norge utan moms eller tull kostnader på nytt och begagnat av bilar med konkurrens med en större marknad.
Detta skulle direkt göra så att begagnat priserna i Sverige skulle sjunka markant eller så åker man till Norge och köper bilen och enbart betalar regbesiktning och plåtar.
Likadant med nytt om en Svensk återförsäljare tar 50-70K mer en i Norge om man bor inom rimligt avstånd varför köpa i Sverige?
Tesla store har jag personligen närmare till Norge en Sverige och avståndet till garanti, Service m.m.
Är något jag som konsument värdesätter iallafall.
Modell Y 399 990 Nok som jämförelse och är utan moms och tullfritt.
Snacka om att flera skulle ha råd och köpa dessa bilar och tänk begagnat priset.

Tillkommer engangsavgiften (malus) som nu införts även på elbilar . Ca 32.000kr på en MY.

Uppdaterat: 2023-05-01 12:29

Fast som saabnisse påpekat så är Norge inte med i EU och det gör handel mellan våra länder lite mera komplicerad än mellan EU-länder.

Uppdaterat: 2023-05-01 13:07
Pi skrev:

Fast som saabnisse påpekat så är Norge inte med i EU och det gör handel mellan våra länder lite mera komplicerad än mellan EU-länder.

Inte komplicerat alls, bara betala tull och moms. Norrmännen importerar massa bilar från övriga Europa. Helt problemfritt.
Skillnaden är att det inte blir så billigt att importera en bil från Norge.

Uppdaterat: 2023-05-01 14:30

Guran - jag vet vad det innebär för jag handlar både med andra EU-länder och med Norge men man kommer inte ifrån att det är lättare med länder inom EU.

Uppdaterat: 2023-05-01 18:21
Pi skrev:

Sen kan vi komplettera med att i 110 km/t (enl Opels kalkylator) så tar man sig runt 21 mil sommartid...

Ja, men det är väldigt lågt räknat, då många kör långt över skyltad hastighet och 125 km/tim. på motorväg är mer realistiskt. Och ändrat (enl. Opels kalkylator) till "dynamisk körning" i 5 plusgrader är man nere på runt 14,5 mil. Inte direkt imponerande för en bil som kostar en halv miljon kronor.

Uppdaterat: 2023-05-01 21:29
"Fit for 55" är ett klimatpaketet som bl a innebär att EU ska minska sina växthusgasutsläpp med 55 % till år 2030 (jämfört med 1990 års nivå) och som har det övergripande klimatmålet (enligt den klimatlag som antogs i juni 2021) att hela EU ska vara klimatneutralt senast år 2050.
John2008 skrev:

Pi skrev:
Sen kan vi komplettera med att i 110 km/t (enl Opels kalkylator) så tar man sig runt 21 mil sommartid...

Ja, men det är väldigt lågt räknat, då många kör långt över skyltad hastighet och 125 km/tim. på motorväg är mer realistiskt. Och ändrat (enl. Opels kalkylator) till "dynamisk körning" i 5 plusgrader är man nere på runt 14,5 mil. Inte direkt imponerande för en bil som kostar en halv miljon kronor.

John, kör man sin elbil på det viset får man skylla sig själv om räckvidden blir väldigt kort.
Men du kan väl roa dig med att notera hur många elektriska Oplar som kommer å swishar förbi dig i full fart på motorvägen, skall jag gissa får du hålla på ett tag innan du får dra det första strecket på ditt anteckningsblock.

Uppdaterat: 2023-05-01 22:18

Mitt inlägg var närmast riktat till N-iklas tidigare inlägg om Opelns räckvidd där han bl a refererade till just 110 km/t.

Uppdaterat: 2023-05-02 08:32
Pi skrev:

Guran - jag vet vad det innebär för jag handlar både med andra EU-länder och med Norge men man kommer inte ifrån att det är lättare med länder inom EU.

Hade vi samma regler som Norge skulle vi som sagt inte betala moms eller tull på elbilar från något land utanför EU.

Därför Elbilar är så billiga i Norge.

Detta har regeringen beslutat förrut hade dom inget tak alls men idag är taket 500 000 Nok är momsfritt och tullfritt.

Tycker vi borde göra likadant som Norge för inget annat land har lyckats bättre med någon annan strategi.

Uppdaterat: 2023-05-10 23:20
Elbilar

Snälla nån, 400 000 kr för denna är inte prisvärt, det är svindyrt! Att nästan alla andra elbilar också är svindyra ändrar inte detta faktum.

Uppdaterat: 2023-05-12 14:12

Toppen om alla köper Kinesiska bilar så de europeiska producenterna dör ut. Win-win situation att göra europa arbetslöst samtidigt som vi matar in stålar i en kommunistdiktatur som hotar flera av sina angränsande länder med diverse metoder. "Taipei", konstgjorda öar för att trycka ut den internationella gränsen mot Japan, Nordkoreas beskyddare, ekonomisk kolonisering av Afrika unt so weiter...

Att ens fundera på att köpa Kina krafs baserat på västerländskt spionage är intellektuellt brottsligt.

晚安!

Uppdaterat: 2023-05-24 22:33

Om jag inte minns fel, tittade jag på Enyaq när den kom ut (60 kwh), då har jag för mig priset var 387 000 kr.. nu kostar den ny över 560 000 kr. Något konstigt har hänt på prissättningen de senaste åren. Jag misstänker att marginalerna är mycket högre, det är nog mer så idag som det har blivit inom livsmedelsbranchen, många mellanhänder vill ha mer och i vissa fall tar man bort mellanhänder och vill ändå öka sina marginaler. Jag tror inte elbilssubventionen funkade, ni som påstår att priserna var lägre måste vara mer konkreta i era påståenden. Ge exempel i så fall... för jag har uppfattningen att den bonusen inte funkade (dock inga bevis).

Uppdaterat: 2023-10-25 13:35

Hmm, jag hade nog fel med 100 000 tkr, en googling hittade jag detta "Skoda Enyaq iV 60 från 452.500 kronor inklusive moms före klimatbonus.". Då var det nog 487 000 kr på den jag såg och tittade på. Men det spelar inte så stor roll, en ny idag kostar från ca 550 000 kr och uppåt. Jag fick i alla fall uppfattningen att klimatbonus inte påverkade priset för mig, de höjde bara priset med 70 000 kr istället.

Uppdaterat: 2023-10-25 13:41

Hx
Det är inte bara den produkten som fått sig en prisökning…

Uppdaterat: 2023-10-25 14:31

Vissa här verkar inte förstå att stigande räntor, en svag krona och inflation pressar upp priserna. Och det har vi inte varit vana vid de senaste 10-15 åren, före Covid och Ukrainakrig.

Uppdaterat: 2023-10-25 17:18