Vi Bilägares forum

Xpeng-chefen om elbilskriget: Bara 10 kommer överleva

Xpeng-chefen om elbilskriget: Bara 10 kommer överleva

Antalet biltillverkare kommer krympa när konkurrensen hårdnar, menar Brian Gu.

Läs hela artikeln
Uppdaterat: 2023-04-26 10:48

Kommentarer

Framtiden får utvisa om Xpeng-chefen har rätt. Men en utslagsgivande frågeställning är trots allt priset för elbil och infrastruktur för laddning, den stora massan kan idag inte köpa en elbil både ur en ekonomisk synvinkel men också för att infrastrukturen för laddning för den breda massan faktiskt inte finns. Tänker då lite vidare än bara Sverige. För inte så länge sedan fanns en bensinmack i varje gatuhörn, sedan har mackdöden haft sin gång och nu för tiden tjänar macken mer på att sälja 6-pack Cola istället för en tank med bensin. Inte många bensinmackar har hängt på laddstruktur för elbil, vilket är för mig väldigt konstigt. Andra företag har tagit för sig och kanske rent av tränger ut de tidigare petroleumföretagen som elbilsförarens alternativt för att ladda.
Xpeng-chefen har nog rätt, vi står inför stora förändringar.

Uppdaterat: 2023-04-26 11:05

Jag håller med dig och Brian Gu har nog rätt när antalet elbilstillverkare kommer att minska, men man måste ju komma ihåg att det finns många utvecklingsländer som kommer att vara just det och där kommer konventionella ICE- fordon att vara de enda under flera decennier.
Elektrifieringen har bara börjat och kommer inte att gå så fort som en del entusiaster tror.
Ur miljösynvinkel är det givetvis trist, men man måste komma ihåg att miljötänket är väldigt lågt i U-länder, man har inte råd med det på individnivå.
Men kanske kommer en helt ny typ av elfordon, enklare lågprisfordon utan krimskrams, bara man kommer att få ordning på infrastrukturen.

Uppdaterat: 2023-04-26 21:21
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

Saabnisse
Det kan ju vara så att i flera av de länder du tänker på så handlar det snarare om elektrifiering av fordon på två hjul snarare än bil. Tänker bla på Indien.

Uppdaterat: 2023-04-26 22:38

Indien har en växande elbilsmarknad, flera av de inhemska märkena gör elbilar (bl.a. Tata) och det finns även lågpriselbilar från andra märken. T.ex. Citroën ë-C3 är en lågpris elbil utvecklad för den asiatiska marknaden .

Uppdaterat: 2023-04-27 07:13

Raphael
Man kanske inte ska överskatta möjligheten att sälja elbilar i Indien.
https://www.dagensps.se/motor/indier-valjer-bort-elbilar/

Uppdaterat: 2023-04-27 08:20

Naturligtvis kommer det att säljas elbilar även i många u-länder, men problemet ligger i en dåligt utbyggd infrastruktur för att få dem att fungera även utanför stora centralorter.
Ungefär som att köpa en vätgasbil i Sverige idag, det är i ytterst få orter det kan vara aktuellt.
Sedan får man inte glömma att världens elproduktion fortfarande består av 60% förbränning av fossilt bränsle och även om en allt snabbare övergång till miljöanpassade alternativ är detta något som kommer att ta lång tid och ett problem är att i u-länder är den befintliga infrastrukturen redan överbelastad och sällan kontinuerlig.
Sedan får man inte glömma det som hände igår att en sådan enkel åtgärd som en felkoppling vid ett underhållsarbete i ett ställverk förorsakar ett stort strömavbrott och att två kärnkraftverk måste stänga ner i flera dygn.
Här har vi förmodligen någon form av byråkratiskt hinder som gjort att man inte haft redundans.

Uppdaterat: 2023-04-27 09:07
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

Saabnisse
Naturligtvis finns det utmaningar. Men vad gäller elektrifiering av fordon så undrar jag om inte tex de asiatiska u-länderna föredrar tvåhjuliga fordon.

I övrigt så håller jag med om att antalet biltillverkare av elbilar som har globala marknaden som arena kommer minska. Att det sedan kanske kommer finnas otaliga tillverkare som håller sig till regionala och lokala marknader är en annan sak.

Uppdaterat: 2023-04-27 09:39

Apropå Indien så framgick det i ett TV-program nyligen att bara den indiska medelklassen bestod av flera individer än hela Europa och att dessa numera är tämligen välbeställda så det kan gå fort i just Indien.

Uppdaterat: 2023-04-27 10:59

Ni kan väl läsa den artikel som AXA länkade tidigare.

Uppdaterat: 2023-04-27 12:22
saabnisse skrev:

Naturligtvis kommer det att säljas elbilar även i många u-länder, men problemet ligger i en dåligt utbyggd infrastruktur för att få dem att fungera även utanför stora centralorter.
Ungefär som att köpa en vätgasbil i Sverige idag, det är i ytterst få orter det kan vara aktuellt.
Sedan får man inte glömma att världens elproduktion fortfarande består av 60% förbränning av fossilt bränsle och även om en allt snabbare övergång till miljöanpassade alternativ är detta något som kommer att ta lång tid och ett problem är att i u-länder är den befintliga infrastrukturen redan överbelastad och sällan kontinuerlig.
Sedan får man inte glömma det som hände igår att en sådan enkel åtgärd som en felkoppling vid ett underhållsarbete i ett ställverk förorsakar ett stort strömavbrott och att två kärnkraftverk måste stänga ner i flera dygn.
Här har vi förmodligen någon form av byråkratiskt hinder som gjort att man inte haft redundans.

Nej, bara nedmontering av världens bästa elnät.
De flesta inser inte vilken katastrof miljöpolitiken inneburit.
Noll uthållighet i elnätet utan stabil kärnkraft på flera orter.
Notera att de fick koppla ur perfekt levererande kärnkraftverk då det blev obalans i elsystemet pga felet i elnätet.
De behövde skydda elnätet genom urkopplingen.
Går bra nu!

Detta varnade experter för, då miljönissarna straffade ur kärnkraften

Uppdaterat: 2023-04-28 07:38
Gillar kurvor och rondeller
Pi skrev:

Apropå Indien så framgick det i ett TV-program nyligen att bara den indiska medelklassen bestod av flera individer än hela Europa och att dessa numera är tämligen välbeställda så det kan gå fort i just Indien.

Rätt det går rasande fort med elbilsutvexklingen i indien. Ingen ser det dock…
Billiga elfordon!!

Uppdaterat: 2023-04-28 07:39
Gillar kurvor och rondeller

Mc
Fundera på infrastrukturen och mängden trafikanter i Indien. Det finns en anledning till att de väljer tvåhjuliga fordon. Betydligt smidigare.

Uppdaterat: 2023-04-28 09:20

Detta nämndes för ca 2 år sen att Kina kommer att ta över bilmarknaden.
Endast dom stora i tex EU som tex Mercedes Audi överever

Uppdaterat: 2023-04-28 12:20
Mr AB skrev:

Detta nämndes för ca 2 år sen att Kina kommer att ta över bilmarknaden.
Endast dom stora i tex EU som tex Mercedes Audi överever

Tror VW (group) och MB kan klara sig, de har redan ställt om.
Ser mörkare ut för övriga EU-märken

Uppdaterat: 2023-04-29 00:09
Gillar kurvor och rondeller
Axa skrev:

Mc
Fundera på infrastrukturen och mängden trafikanter i Indien. Det finns en anledning till att de väljer tvåhjuliga fordon. Betydligt smidigare.

Ja precis

Uppdaterat: 2023-04-29 00:10
Gillar kurvor och rondeller
motorcykelentusiasten skrev:

Rätt det går rasande fort med elbilsutvexklingen i indien. Ingen ser det dock…

"Bra, då får vi billigare bensin och diesel här i Sverige!"

Uppdaterat: 2023-04-30 06:51
"Fit for 55" är ett klimatpaketet som bl a innebär att EU ska minska sina växthusgasutsläpp med 55 % till år 2030 (jämfört med 1990 års nivå) och som har det övergripande klimatmålet (enligt den klimatlag som antogs i juni 2021) att hela EU ska vara klimatneutralt senast år 2050.

Exakt! Och Putin mindre pengar till kriget.
Kanon

Uppdaterat: 2023-04-30 07:23
Gillar kurvor och rondeller