Vi Bilägares forum

Nevs hemliga elbil – med motorerna i hjulen

Nevs hemliga elbil – med motorerna i hjulen

Sportsedanen Emily GT var i princip färdigutvecklad – men sedan tog pengarna slut.

Läs hela artikeln
Uppdaterat: 2023-04-27 16:02

Kommentarer

Den var ju riktigt snygg!
Det måste ha varit Saabfolk med i formgivningen.
Hoppas någon nappar, det finns ju åtskilliga tillverkare med fulare projekt som skulle kunna hämta något här.
Men hjulmotorer tror jag inte på, det hade Porsche för 125 år sedan, det gick bra då med låga hastigheter, men idag blir det nog bara problem.

Uppdaterat: 2023-04-27 18:14
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

Håller med Saabnisse, riktig snygg bil. En sådan hade jag gärna köpt, om priset var rimligt.

Uppdaterat: 2023-04-27 19:13

AMS har ju provkört den och var imponerade.

Uppdaterat: 2023-04-27 20:52

Tråkigt att jag inte fått reda på det här tidigare, då hade jag omvärderat Nevs.
Vad nu det skulle ha varit värt?

Uppdaterat: 2023-04-27 21:32
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

Vägegenskaperna var tydligen utmärkta enl AMS, Saabnisse.

Uppdaterat: 2023-04-27 22:31

Riktigt snygg bil, verkligen trist att den inte hann komma i produktion!

Uppdaterat: 2023-04-28 04:54

Det vore intressant att veta hur Nevs löst det största problemet med hjulmotorer, den ofjädrade vikten!
Den spelar ju ingen roll på långsamtgående fordon som truckar och arbetsmaskiner, men är avgörande för väghållning i farter.
Michelin hade en intressant lösning, men den var lite för komplicerad för att vara tillräckligt lönsam.

Uppdaterat: 2023-04-28 08:34
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

saabnisse - som jag uppfattade det hela så var det väghållning och därmed förknippade egenskaper som var det riktigt positiva med bilen så uppenbarligen fungerar den lösningen även om den teoretiskt inte borde vara så bra.

Uppdaterat: 2023-04-28 08:39

Pi, det beror helt på hur man löst konstruktionen, ofjädrad vikt är aldrig bra och det är därför jag är nyfiken på hur man gjort!

Uppdaterat: 2023-04-28 08:53
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

Saabnisse
"På minussidan finns att den ofjädrade vikten på varje hjul blir högre. Det har vi löst med ett bra chassi med luftfjädring och aktiva dämpare, säger Peter Dahl. "

Uppdaterat: 2023-04-28 08:55

Jag tvivlar!
Ofjädrad vikt försöker man alltid undvika och här blir det enbart däcken som får ta hand om den.

Uppdaterat: 2023-04-28 09:10
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

Designen är helt ok. Kul att det är en sedan. Gillade interiören mer.
I övrigt funderar jag som Saabnisse. Jag föreställer mig att det finns fler nackdelar än fördelar med hjulmotor.

Uppdaterat: 2023-04-28 09:16

Föga förvånande att man hittar på en såpass unik lösning då det var Saab-ingenjörer inblandade.

Uppdaterat: 2023-04-28 09:17

Guran, lösningen är inte unik, den använde Porsche för 125 år sedan, som jag skrev tidigare, men det gick inte så fort då och det var nog inga större krav på väghållning.
Komforten kan nog lösas hjälpligt med avstämd fjädring och aktiva dämpare, men väghållning?
Det går inte, oavsett om det var Saabingenjörer inblandade!

Uppdaterat: 2023-04-28 09:39
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

saabnisse - du får väl läsa provkörningen och intervjun med en av de ansvariga innan du avfärdar deras projekt. På mig verkade det rätt imponerande.
Relativt sett så lär ju påverkan av en elmotor vara avsevärt lägre idag med dagens relativt stora och tunga hjul. Sen väger ju också kardanknutar och drivaxlar en del och det slipper man. Tillkommer fördelen mad att exakt kunna styra varje motor vilket man helt klart nyttjar. Så man skall nog inte vara alltför säker på att lösningen bara har nackdelar - dock är den säkert dyrbar och kräver avancerad programvara.

Uppdaterat: 2023-04-28 09:54

Det finns fördelar med navmotorer. Folk som inte kan köra bil kan fickparkera om det är gjort på rätt sätt.
https://youtu.be/3Isz0XgBsIg

Uppdaterat: 2023-04-28 10:30

Det är ett företag som heter Protean Electric som utvecklat Nevs hjulmotorer och som köptes av Nevs 2019.
Nu köpta av BEDEO.
Så här skrev man då:
"”Jämfört med konventionella elektrifierade drivaggregat erbjuder ProteanDrive IWM förbättrad drivkraft med hög effektivitet och större flexibilitet inom fordonsdesign än konventionella e-axlar. Den patenterade ProteanDrive-teknologin med högt vridmoment innebär att en elektrisk motor kombineras med direktdrift och kraftelektronik, som kan användas på en rad olika plattformar, inklusive personbilar, lätta nyttofordon och självkörande fordon för städer.”"
https://www.proteanelectric.com/
https://bedeo.tech/about/

Uppdaterat: 2023-04-28 11:01
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

Tråkigt att den nu inte (verkar) bli verklighet. Håller med flera av er, jag hade gärna sett den på våra vägar och kanske till och med köpt en själv. Det är något särskilt med Trollhätte-andan.

Uppdaterat: 2023-04-29 18:14
Power to the people

Den ofjädrade vikten är en utmaning men också den utsatta placeringen men smuts. Annars är prototyperna riktigt bra, vore något att realisera till en produkt.

Uppdaterat: 2023-04-30 09:29

Hjulmotorer behöver ingen ineffektiv drivaxel och kraften kan styras individuellt för varje hjul/motor. Behövs inget traditionellt ESP/ASR-system som bromsar hjul.
Här styr man motorns kraft för varje hjul istället. Jag förstår inte varför detta skulle innebära dålig väghållning. Ger ju troligen bättre väghållning än bilar med traditionella ESP/ASR-system.
Däremot frågetecken för komforten.

Uppdaterat: 2023-04-30 17:29

Stötdämpare arbetar bättre när ena änden sitter i något som är åtskilliga gånger tyngre än den andra änden. Blir den ofjädrade delen för tung får man svårt att kontrollera att hjulet håller sig på marken. Dessutom för man över krafter till karossen och skapar obekväm tillvaro.

Uppdaterat: 2023-04-30 18:16

Raphael
Det är alldeles riktigt att khjulmotorer är helt perfekt för framdrivning, men endast i låga farter så länge man inte kan hålla den ofjädrade vikten nere.
I högre farter blir vägkontakten dålig och därför har man strävat efter så lätta konstruktioner som möjligt.
Men ett försök att lösa problemet med ofjädrad vikt vid användning av hjulmotorer gjordes av Michelin, men ingen nappade.
https://www.mestmotor.se/automotorsport/artiklar/nyheter/20090407/bilen-med-hjulmotorer-kommer-2010/

Uppdaterat: 2023-04-30 19:20
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

Hade motorer i hjulen varit bäst, hade vi haft racerbilar med det.
Där är låg vikt och effektivitet viktigt.

Eller så kan man, om man behärskar fysik & mekanik, räkna på det!

Uppdaterat: 2023-04-30 22:52
Gillar kurvor och rondeller

Uppenbart är att många här fortfarande INTE läst provkörningen i AMS...

Uppdaterat: 2023-05-01 01:06

Pi, jag försöker, men åker ut hela tiden innan jag hinner läsa trots premiummedlem.
Men det spelar nog ingen roll, det går inte att ändra naturlagarna med en test.
Antagligen anser man att komforten är utmärkt och det går att få på jämn väg och vägegenskaperna kan vara tillräckliga vid normal körning, men blir aldrig optimala.
Jag vet hur samma bil upplevdes med en tung stel bakaxel med diff. och samma bil ombyggd med en deDion, fortfarande stel axel, men lätt!
Hög ofjädrad vikt är otrevligt.

Uppdaterat: 2023-05-01 10:42
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

saabnisse - jag skulle nog ändå vara lite försiktig med mina fördömanden... Inga probĺem att läsa eller kolla videon för min del. Visst - det är bara en enda test men uppenbarligen har man lyckats rätt bra. Och man slipper trots allt tunga drivknutar och drivaxlar vilket kompenserar en del viktmässigt. Och f ö så har ju bilarnas hjulstorlekar och vikt på hjulen ökat mycket kraftigt under senare år trots nackdelarna med hög ofjädrad vikt... Vi får väl återgå till hundkojans 5.20*10" så att den ofjädrade vikten minskar....:)

Uppdaterat: 2023-05-01 11:01

Pi, om man vill optimera väghållning har man alltid försökt eliminera så mycket ofjädrad vikt som möjligt.
Fläskdäck på tunga fälgar som sällan eller aldrig är viktoptimerade på standardbilar är svårt att bortse från.
Om man räknar med 20 kg för fälg och däck kan man lätt inse att en drivknut på högst 2 kg inte har så stor betydelse och drivaxeln är endast delvis ofjädrad, däremot utgör bromsdelarna en ganska tung klump på kanske 4-5 kg.

Men det har dock funnits lyckade konstruktioner t.ex. Alfa-Romeo och Citroën som hade lätta hjul och bromsdelarna monterade invändigt vid differentialådan och där minimerade man den ofjädrade vikten.

Med en hjulmotor måste bromsen sitta integrerad med motorn och en komplett driv/bromsutrustning för en bil i den här storleken och med de krav på prestanda som av någon outgrundlig anledning ställs idag kommer knappast den ofjädrade vikten att komma under 50 kg!

Uppdaterat: 2023-05-01 12:14
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

Men inte behöver väl en vanlig bil för allmän väg ha en ”optimerad” väghållning för bankörning eller formel 1 ?
Nu har Nevs löst problemet som dom var helt medvetna om. Så vad är problemet. En typisk väg att gå för Saab, gör inte som alla andra.
Förövrigt kommer Voyah med en modell med samma hjulmotorer som Emily GT har. Motorerna väger 36 kg.

Uppdaterat: 2023-05-01 12:23

Guran, motorerna väger 45 kg/st i den här bilen enligt uppgift vid provkörningen, jag har läst den nu och man var nästan lyrisk över bilen.
Och det är säkert riktigt att en vanlig bil för allmän väg inte behöver ha optimala vägegenskaper, men ska man tro alla provkörningar som biltestare gör så verkar det ändå så.
Nåväl, jag hoppas att någon går vidare med den här bilen, det vore synd på så rara ärtor om de inte fick fortsätta at gro.

Uppdaterat: 2023-05-01 12:43
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

I ViB:s "älgtest" utdöms alla bilar som inte klarar att sicksacka genom konbanan i minst 70 km/tim...

Uppdaterat: 2023-05-01 13:11

Väghållningen och uppträdandet på vägen var väl en av de positiva upplevelserna vid provkörningen så nog går det att trolla en hel del med hjälp av modern teknik. Och det gäller ju som sagt inte en tävlingsbil utan en standardbil för vanliga vägar.

Uppdaterat: 2023-05-01 13:12
saabnisse skrev:

Guran, motorerna väger 45 kg/st i den här bilen enligt uppgift vid provkörningen, jag har läst den nu och man var nästan lyrisk över bilen.
Och det är säkert riktigt att en vanlig bil för allmän väg inte behöver ha optimala vägegenskaper, men ska man tro alla provkörningar som biltestare gör så verkar det ändå så.
Nåväl, jag hoppas att någon går vidare med den här bilen, det vore synd på så rara ärtor om de inte fick fortsätta at gro.

Och här står det 36 kg
https://carup.se/koenigsegg-hyllade-nevs-elbil-mycket-mycket-imponerad/

Och här är datablad som bekräftar att vikten är just 36kg
https://www.proteanelectric.com/f/2018/05/Pd18-Datasheet-Master.pdf

Uppdaterat: 2023-05-01 14:37

36kg extra i hjulen är ju vansinne det borde alla förstå.
Har ni inte känt skillnaden på tunga vs lätta hjul på ojämn väg? Tex spårig isig väg?
Då vill man inte ha en pendel på 36kg extra vikt som inte förmår hålla kontakt med vägen!

Och hur många svenska reportrar har inte skrivit upp Saab'ar i alla år? (skrivit av en Saab-älskare)

Spelar inte någon roll, de fick inte ut bilen och konkade...
Hade varit smartare att minska teknisk ambition, sälja och tjäna pengar.

Uppdaterat: 2023-05-01 15:07
Gillar kurvor och rondeller

Guran, Jag utgick från AMS uppgift där står 45 kg, i Proteans länk står "Motor Mass (including power electronics, excluding bearing, brake and cables)"!
Men det spelar ingen roll, det är för mycket hur det nu än är.
Det är bättre att sätta fast motorn och bromsen i chassit med en axel till hjulet.
Förmodligen billigare också även om det skulle kräva mer utrymme.
Men jag påstår inte att det här inte kommer att utvecklas, antagligen kommer marknaden att tvingas att sansa sig och acceptera mindre elbilar med kanske 20 kW totaleffekt och en maxhastighet av ca 50 km/t i framtiden.

Uppdaterat: 2023-05-01 15:55
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

… och när utvecklade Saabs ingenjörer något som var enkelt och billigt 🤣

Uppdaterat: 2023-05-01 17:29

Guran, kom ihåg 92A!
B blev genast mer komplicerad med sin utvändiga bagagelucka.

Uppdaterat: 2023-05-01 17:33
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

Fast bara för att man INTE har motorerna i navet innebär det ju långt ifrån 0 kg ofjädrad vikt. Visst vet vi alla här att man skall eftersträva låg ofjädrad vikt men åter - vi talar inte om tävlingsbilar.

Uppdaterat: 2023-05-01 18:42

Pi, riktigt, men vi talar om 20-25 kg som är nödvändigt för en standardfälg med standarddäck och sedan ett tillägg på 45 kg för motorn!
Det blir minst 65 kg ofjädrad vikt!
Inte kul!

Uppdaterat: 2023-05-01 19:03
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

Lite tjatigt detta med den ofjädrade vikten - tydligen så var det inget som ändå uppfattades som negativt vid provkörningen.

Uppdaterat: 2023-05-01 19:47

Tjatigt eller inte, ofjädrad vikt är något som bilkonstruktörer försökt hålla så låg som möjligt ända sedan man började uppskatta vägegenskaper.
Ett exempel är Citroën DS19 från 1955 där framhjulet med plåtfälg och däck vägde ungefär 15 kg,, drivknut och del av axel ca. 3 kg, bromsen var helt avfjädrad vid växellådan.
Och detta var för snart sjuttio år sedan!
Hjulmotorer är okej, men jag tycker de passar bäst på långsamtgående fordon som truckar och arbetsfordon.
Och på elcyklar och sparkcyklar.

Uppdaterat: 2023-05-01 20:04
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

Det får du lov att tycka Nisse.
Men tydligen tyckte ingenjörerna i Trollhättan annorlunda. Skall jag gissa så har dom betydligt många fler samlade års erfarenhet av att utveckla bilar än vad du har, även fast du säger sig vara till åren kommen.

Uppdaterat: 2023-05-01 20:23

Guran, jag tror säkert att ingenjörerna i Trollhättan är duktigare än jag, men det betyder inte att det här är bästa lösningen.

Men de har tydligen lyckats bra med de förutsättningar de haft, det är dock inget som säger att det är en lösning som de valt, där finns många fler som ska bestämma, allt från bönräknarna till marknadsraggare och med de begränsade resurser som Nevs hade kan man se det som ett praktexempel på effektsökeri.
Och där har man ju lyckats!

Nu ska det bli väldigt intressant att se vart det leder.
Kommer Emily att få ett fortsatt liv eller förpassas till den eviga vilan tillsammans med Tucker 48 och andra geniala lösningar.

Jag undrade för många år sedan varför ingen nappade på Michelins hjulmotor, där var ju allt inklusive fjädring och dämpning integrerade och de hade låg ofjädrad vikt.
Kanske kunde man inte få tillräcklig effekt?

Uppdaterat: 2023-05-01 21:07
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

Det är väl så enkelt att det är inte jämt den teoretiskt bästa lösningen som i praktiken blir den "bästa" - sett ur många synvinklar. Bara att acceptera. Och att tekniken alltid erbjuder nya förutsättningar som kan rucka gamla sanningar - i alla fall för standardbilar. Världen går framåt och livet går vidare.

Uppdaterat: 2023-05-02 08:26

Pi, det är naturligtvis kompromisser som styr när det gäller konsumentvaror.
Det här är naturligtvis en parentes i utvecklingen, för stor, för tung, för snabb, för dyr osv.
Men om man tänker sig konceptet med hjulmotorer med endast ca 20kW och en hastighetsbegränsning till den allt lägre som TSV vill ha, skulle hjulmotorer kunna bli lättare och billigare vid storproduktion.
Det skulle också bli enklare att utforma skalet i olika varianter när ingen hänsyn behöver tas till drivlinan.
Jag har för mig att det var något åt det hållet som Nevs visade med sina självkörande fordon, flera varianter visades på deras kinesiska hemsida för något år sedan.
Men tyvärr verkar intresset vara ganska lågt hos biltillverkare i den del av världen vi bor att ta fram enklare och billigare bilar som är bättre anpassade till det trafikläge som råder.
För sjuttio år sedan hade vi fri fart, men de flesta bilar hade 120 som toppfart och det klarades med 30-40 hk!
Idag har vi 120 som maxfart och det krävs flera hundra hk för att nå den bara för att det ska kunna ske på ett par sekunder!
Märklig utveckling.

Uppdaterat: 2023-05-02 09:18
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

Men vänta nu. När lanseras denna fantastiska skapelse med hjulmotorer?

Uppdaterat: 2023-05-02 09:22
Axa skrev:

Men vänta nu. När lanseras denna fantastiska skapelse med hjulmotorer?

Ja, det vore intressant att veta.
I truckar har det funnits länge.

Uppdaterat: 2023-05-02 10:03
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

Saabnisse
Hehe. Jag var lite sarkastisk. Mycket snack om hjulmotorer och huruvida de är förträffliga eller inte. Än så länge finns ingen masstillverkad personbil med hjulmotorer. Ett test i AMS tycker jag inte räcker. Hur funkar en sådan lösning i verkligheten? Mil efter mil, genom regn och slask? Hur funkar det på dålig väg i Norrland? Hur funkar det i krävande situationer? Hur ser slitage ut?

Uppdaterat: 2023-05-02 10:24

Axa, ja det kan man ju fundera över, men när det gäller bilar är det nog mycket begränsade undersökningar om ens några.
När det gäller truckar är ju de med elektriska hjulmotorer främst av mindre typ som oftast körs inomhus, större har ju oftast hydraulmotorer.
Men jag tror inte att tätningsproblemen är olösliga och vägarna i Norrland är ju ofta inte sämre än i den lite mer uppvärmda delen av landet och enligt AMS är det ju den individuella styrningen av varje motor som är så bra i krävande situationer.
Rent tekniskt tror jag inte det behöver vara några olösliga problem.
Det jag tror blir problem är vid snabb körning på gropig väg, det som Mäkinen beskrev tidigare.

Uppdaterat: 2023-05-02 11:30
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

Saabnisse
Ja, så kan det vara. Att en hel del går att lösa såsom tex tätning, och på sikt även frågan om fjädring. Frågan är om en lösning med hjulmotorer ändå är att föredra framför konventionell lösning.

Uppdaterat: 2023-05-02 11:59
Mr Snoid skrev:

… och när utvecklade Saabs ingenjörer något som var enkelt och billigt 🤣

Här har vi problemet!
Ny teknik = håller dåligt och är dyrt. Bara korkat. Finns Saab krav...någon som undrat varför?
Älskar Saab men fan var stökiga de var att meka med och höll bra, nope.

Uppdaterat: 2023-05-06 12:34
Gillar kurvor och rondeller