Vi Bilägares forum

Väntetid på 18 månader – nu ser Skoda ljuset i tunneln

Väntetid på 18 månader – nu ser Skoda ljuset i tunneln

Skoda försöker korta leveranstiderna för framför allt elbilen Enyaq rejält. Senare i år ska 500 bilar i veckan byggas.

Läs hela artikeln
Uppdaterat: 2023-04-19 10:35

Kommentarer

Ha ha Axa. Jag upprepar det jag skrev tidigare 😆

Uppdaterat: 2023-04-23 20:45
” Det finns inget värre än aktiv dumhet.”

Ha ha Axa. Jag upprepar det jag skrev tidigare 😆

Uppdaterat: 2023-04-23 20:45
” Det finns inget värre än aktiv dumhet.”

AL
Vet du hur bullermätning fungerar?

Det är ju lite roligt att du försöker på alla sätt och vis få rätt…

Ja ja, Volvo är magiskt tyst. Precis som deras magiska rostskydd. Haha. Vilken clown.

Uppdaterat: 2023-04-23 21:17
Axa skrev:

Snoid
Det är lägre decibel i Enyaq.

Men hur var det nu med fysikkunskaperna och den där skillnaden på 3-4 dB 😉

Uppdaterat: 2023-04-23 21:18

Snoid
Vad menar du?
Ja, det var länge sedan jag läste fysik i gymnasiet. Men vad menar du? Att 60 db bullrar mer än 63 db? Förklara.

Uppdaterat: 2023-04-23 21:49

Axa. Ett ögonblicksbävärde om 63db säger oss ingenting lika lite som det om 60db, eller 67 db.

Men vi har förstått att du skolkat från fysiklektionerna på samma sätt som du skolade från matematiken.

Så jag utgår från att du inte förstår vad logaritmer och standardavvikelse är heller.😆😀

MVH AL

Uppdaterat: 2023-04-23 22:07
” Det finns inget värre än aktiv dumhet.”
Axa skrev:

Snoid
Vad menar du?
Ja, det var länge sedan jag läste fysik i gymnasiet. Men vad menar du? Att 60 db bullrar mer än 63 db? Förklara.

Tja, 3dB klarar inte örat att höra någon skillnad på vid 6dB så är det en hörbar skillnad, 10 dB uppfattar du som en fördubbling av ljudnivå.
Det ligger i den logaritmiska skalan och vår hörsel.
Nu är det bara drygt 40 år sedan jag läste fysik men detta mins jag fortfarande.

Uppdaterat: 2023-04-23 22:12

Jasså. Och det är alltså därför många upplever ett högre decibelvärde mindre bullrigt?
Det är ju ett sätt att intala sig att ens favoritbil är tystare än vad den faktiskt är. Hur man upplever buller är ju som du säger subjektivt. Men när både mätning och flera uppger samma upplevelse då skulle jag tro att det är närmare sanningen än en som hävdar det motsatta.

Uppdaterat: 2023-04-23 22:16

Snoid
Jo, jag vet att det är en logaritmisk skala. Och det har just diskuterats tidigare kring huruvida 3 db gör någon skillnad. Men som jag skrev till AL, jag är inte ensam att uppleva skillnaden.

Uppdaterat: 2023-04-23 22:18

Ja nåväl, jag vill egentligen inte vara för taskig mot dig Axa nu när du blottat dina kunskapsluckor så här flagrant.

Men säg mig; inom vilken frekvens har du hittat den där uppmätta (?) skillnaden och inom vilket tidsintervall? Hur ser spridningen kring det där värdet ut? Det är nämligen det omfånget som är av intresse om man skall börja prata om tysta bilar och inte ett värde som anger trycket.

Sedan finns det en ytterligare komplicerande faktor i det här och det är att det finns stora skillnader i hur folk uppfattar (o) ljud. Det minsta ljudtrycket som det mänskliga örat normalt förmår att registrera är cirka 20 µPa. Vid c:a 20 Pa upplever man smärta. Tryckförhållandet mellan dessa värden är en miljon så hörselns dynamik är mycket stor.

Eftersom vi är olika har man ändå försökt att med statistisk metodik återskapa ett mänskligt öra. Man kallar det för phon-kurvor och de används mycket inom industrin.

Om Axa har möjlighet att visa mig phon-kurvor (”hörnivåkurvor”) för sin Skoda och i jämförelse med en Volvo V90 så kommer jag ta påståendet som hyfsat legitimt. Men någon sådan redogörelse har jag hittills inte sett. Tror inte det finns i biltidningarna heller.

Därefter hamnar vi i ett annat resonemang och det handlar om ljudeffekter-eller närmare bestämt ljudintensitet. Och där någonstans blir det såpass komplext att enskilda ögonblicksvärden om ljudstyrka inte ger oss ett dyft av relevant information för vår frågeställning. Intensitet ges via hur stor ljudeffekt som passerar en viss area vinkelrätt mot ljudvågens utbredningsriktning. Detta gör att enskilda mätningar på någon enslig väg ute i skogen inte ger oss någon information om hur tyst eller bullrig bilen är heller.

Nu har vi alltså helt plötsligt ytterligare faktorer att ta hänsyn till och som ö.h.t inte adresseras i Axa;s värde.

Vill Axa fortsätta den leken?

MVH AL

Uppdaterat: 2023-04-23 23:08
” Det finns inget värre än aktiv dumhet.”

Så med andra ord, AL skulle med sina argument kunna påtala att en Dacia Spring är tystare även MB E-klass.
Nåja, AL får väl tycka att V90 är rena rama underverket när det kommer till lågt buller. Jag vet iallafall vad jag tycker och vad jag upplever.

Man får tycka vad man vill om Skoda, eller Superb för den delen, men att tycka Volvo är någon slags premium och i klass med tyskarna är för mig skrattretande.

Körde för övrigt X1 för en tid sedan och till och med den, för att vara en simplare BMW, var ju bättre än V90 på många sätt.

Uppdaterat: 2023-04-23 23:07

Axa; jag har inte sett några kurvor över Dacia eller MB E-klass heller som är repeterbara och med spridningen angiven. Så jag kan inte svara på den frågan.

Att Axa har sin uppfattning klar är ok med mig, precis som jag har min. Låt det stanna där istället för att vela bort dig i en djungel om ljudtryck 😜😆

Angående X1 har jag stor erfarenhet av den. Har till och med skrivit en lång tråd i ämnet.

Läs här; https://www.vibilagare.se/forum/vi-bilagares-forum/modellspecifikt/bmw-x1-xdrive20d

Och nej, i mina öron är den inte tystare än en V90 och chassit är betydligt sämre. Men det hänger ihop med att det är en X1.

MVH AL

Uppdaterat: 2023-04-23 23:17
” Det finns inget värre än aktiv dumhet.”
A.L skrev:

J.L. Smaken är som baken. Men V90 och V60 chassi är bland de bättre på marknaden - i alla fall om man förstår chassidynamik och kan köra bil:-).
Och ja det kommer bli att rejält lyft att slipa plåtschabraket och hämta ut min nya Tesla. Och nej, ingen buller-och stötig Tesla modell 3 som om någon nickar sig fram utan en komfortabel sådan.
MVH AL

Du blandar och ger allt mer desperat AL. Det spelar ingen roll hur mycket man förstår chassikontroll om man som passagerare blir åksjuk när V90 framförs i 120-130 km/h. V90:n gungar fram i den farten, vilket man blir "sjösjuk" av.

Uppdaterat: 2023-04-24 06:08

Ja är man van vid att hoppa fram i en modell tre så är det klart att V90 kan uppfattas som mjukare. För så illa är den inte.

Men att den skulle vara slingrig eller orsaka sjösjuka kan jag inte hålla med om. Den har ju en betydligt stramare chassisättning än Volvo normalt brukar tillämpa, något du känner tydligt i högfartskurvorna (där den rollar mindre än flertalet jämförbara konkurrenter).

Men det är nog så att J.L blandar ihop SPA-chassit med hans äldre V70. I de äldre bilarna kunde man uppleva det du beskriver. Men inte hos SPA som är betydligt styvare och med avgjort mycket tuffare kräningahämmare och dämpare.

MVH AL

Uppdaterat: 2023-04-24 07:25
” Det finns inget värre än aktiv dumhet.”

Alla dagens Volvomodeller saknar dämpning av fjädringen den första delen av rörelsen. Obehagliga som satan.

Uppdaterat: 2023-04-24 08:43

Ja det verkar vara stor skillnad hur vi upplever buller i olika bilar. Mycket är subjektivt i den upplevelsen, helt klart.
Det jag nog också förstår, är att "sjösjuka" i bilar ingår i subjektiva upplevelser, för det har jag aldrig upplevt. Sjösjuk på riktigt har jag däremot varit på 60-talet, mellan Oskarshamn och Visby i halv storm och det var min själ inte subjektivt utan på riktigt. De flesta passagerarna på färjan spydde både här och där.

Uppdaterat: 2023-04-24 13:26

Nej, jag är inte expert på bullermätning. Jag utgår från egen erfarenhet och min upplevelse går i linje med ViB resultat i bullermätningar och även vad andra tycker.

Huruvida V90 är gungig tänkte jag inte på men upplevde X1 styrning betydligt bättre än Volvons.

Uppdaterat: 2023-04-24 14:49
Axa skrev:

Nej, jag är inte expert på bullermätning. Jag utgår från egen erfarenhet och min upplevelse går i linje med ViB resultat i bullermätningar och även vad andra tycker.
Huruvida V90 är gungig tänkte jag inte på men upplevde X1 styrning betydligt bättre än Volvons.

Subjektivt alltså!

Uppdaterat: 2023-04-24 18:55

Och jag nöjer mig enkom med mina egna erfarenheter.
Sjösjuk har jag aldrig blivit i en bil, men en gång på Ålandsbåten. Men det skyller jag nog inte på bilen 🤣
Nu har jag en lagomt gungig, tyst och rask bil som jag är nöjd med. Det duger gott för min del. Är för tusan en bil som skall framföras på allmän väg i lagstadgad hastighet. Förvisso går den nästan lika tyst i toppfart vilket nås på en ganska kort stund.

Uppdaterat: 2023-04-24 19:07

Christer
ViBs bullermätning är väl knappast subjektiv. Men prova själv att kör V90 och därefter köra Enyaq så lär du själv märka skillnaden.

Uppdaterat: 2023-04-24 19:23
Axa skrev:

Christer
ViBs bullermätning är väl knappast subjektiv. Men prova själv att kör V90 och därefter köra Enyaq så lär du själv märka skillnaden.

Men VIB:s bullermätning är lik förbannat subjektiv, eftersom buller är väldigt komplicerat att mäta och till sist en subjektiv upplevelse. Du tycker kanske bilen är tyst medans A.L tycker det är en bullerburk.

Uppdaterat: 2023-04-25 06:30
Axa skrev:

motorcykelentusiasten skrev:
A.L skrev:
Undra om vi har kört samma bil Gaston, eller så är vi olika känsliga för ljud.
Det jag avskyr mest är det malande ljudet från däcken.
Exakt, ni är troligen känsliga för olika ljud.
Jag tycker Skoda generellt är extremt bullriga. Fick en lånebil (Oktavia hybrid med 400mil på mätaren) och den var på gränsen till outhärdlig.
Men testade en liten Fabia, helt ok.
Märkligt, men den bullrade för mig behagligare.
Men det är stolarna som jag inte gillar i VAG. Platt, saknar svankstöd och stenhårt

Du kanske ska testa Enyaq och en V90 back to back.

Varför menar du? Talade inte om dessa i inlägget.

Ps
Kört båda och föredrar med råge E-klass.
Jag o hustrun åkte förövrigt 30 mil igår, underbar långfärdsbil. Tyst o stabil

Uppdaterat: 2023-04-25 06:40
Gillar kurvor och rondeller
Axa skrev:

motorcykelentusiasten skrev:
Axa skrev:
Ja, Tesla gör bra elbilar men jag skulle aldrig i mitt liv byta bort min mot en Tesla. Jag behöver inte den räckvidden och Enyaq är bättre som bil.
Problemet är att Enyaq kostar från 640k, Tesla Y 540k. 100k SEK kommer göra det svårsålt.

Hur tänker du nu? Jag har en Enyaq och är nöjd med den. Ett byte med Tesla 3/Y utan pengar emellan skulle inte ske. Huruvida det blir ett bra andrahandsvärde när det är dags för mig att sälja av Enyaqen är sekundärt.

jag menade nypris. Inte byta.
Hur lättsålt blir det att sälja nya Enyaq då Y kostar 100k mindre?

Uppdaterat: 2023-04-25 06:46
Gillar kurvor och rondeller

Läst ikapp i tråden.
Helt otroligt hur ni tjafsar om buller, stolar o chassi.
Hur en person uppfattar en bil…utifrån egen smak, resulterar i spydiga repliker.

Att det är individuellt, skiter ni i det eller?
Pinsamt

Uppdaterat: 2023-04-25 06:58
Gillar kurvor och rondeller
motorcykelentusiasten skrev:

Läst ikapp i tråden.
Helt otroligt hur ni tjafsar om buller, stolar o chassi.
Hur en person uppfattar en bil…utifrån egen smak, resulterar i spydiga repliker.
Att det är individuellt, skiter ni i det eller?
Pinsamt

Motorcykelentusiasten, kan bara hålla med. Hur känslig kan man vara för ljud. Kan inte vara lätt att vara biltillverkare och försöka tillgodose dessa fåtal känsliga människor.

Uppdaterat: 2023-04-25 08:36

Mc
Kanske missuppfattade ditt inlägg.

Vad gäller nypris på Enyaq så håller jag med. Det är högt. För högt sett till konkurrens. Jag hade ändå förmodligen valt bort Y och valt någon annan elbil idag.

Uppdaterat: 2023-04-25 11:08

Christer
En mätning är en mätning. Precis som ViBs övriga mätningar såsom förbrukning eller annat.
Självklart finns det skillnader i upplevelse av buller. AL kan mycket väl uppleva V90 som helt tyst, precis som någon som slår en hammare i sitt eget huvud tycker det är skönt. Subjektivt men likväl ett undantag.

Uppdaterat: 2023-04-25 11:20

Axa: det du inte vill ta in är att buller inte går att generalisera och allra minst via en ögonblicksmätning av ljudtrycket. Dina s.k mätningar säger därför inget om hur en genomsnittlig person upplever bullret i bilen.

Det finns dock sådana mått, även om det kompliceras av andra faktorer och vilka jag redogjorde för dig tidigare (om än för döva öron 😜). Men fortfarande förmår du inte ta in det, och jag vet ju efter att ha sett ditt beteende här i trådarna varför.

Så jag vidhåller att det stomljud som finns i Skoda och Volkswagen ID3/4 är irriterande och knappast att föredra, särskilt om man använder bilen i motorvägsmiljö och i högre hastigheter.

Det är b.la därför som ett eldrivet plåtschabrak aldrig hamnar på min uppfart igen. Jag måste ha en komfortabel och körsäker bil och där är det i stort sett bara premiumvagnarna som kan leverera. Om Axa sedan är nöjd med något sämre är helt ok med mig. Han kör ju inte så mycket bil.

MVH AL

Uppdaterat: 2023-04-25 15:11
” Det finns inget värre än aktiv dumhet.”

AL
Och därav följer att det du upplever är subjektivt och du har ingen mätning förutom ditt eget tyckande. Som ska ställas emot det jag och flera andra upplever ifråga om V90 vs Enyaq.
Att du själv valt en bil du är missnöjd med får du ta som fullständigt misslyckande. Jag förstår inte hur du kan hantera den situationen? Terapisamtal?

Jag misstänker att AL inte kan hantera det faktum att jag är nöjd med mitt bilval och han är missnöjd med sitt.

Jag kör drygt 2000 mil per år numera. Vad det har med saken att göra?

Uppdaterat: 2023-04-25 18:16

Så varför skall man käfta om vilken bil som är tystast, Skoda Enyaq eller Volvo V90, när det inte objektivt går att avgöra. Det här med bilmärken är i det närmaste religion, så den okunnige har ett helvete att avgöra vad som är tystast. Jag tror nog att valet av däck och hur färska dom är, är den viktigaste parametern om man vill ha en så tyst bil som möjligt. Men så finns det ju 1000 parametrar till för ett lyckat bilval. Shit!

Uppdaterat: 2023-04-25 18:40

Christer
Testa provkör V90 och Enyaq backtoback.

För övrigt så handlar det egentligen inte om bullernivå utan AL tjafsar för att han inte gillar den bilen han kör och tar ut det på oss andra.

Uppdaterat: 2023-04-25 18:51

Jag tycker vi frågar oraklet i Delfi.
Axa gillar inte Volvo, A.L fick mer än nog av Skoda efter två dagar.
Man kan oavsett inte bara ta en randol bil och testa.
T.ex har min version av bilen akustikrutor i alla rutor förutom bakrutan. Jämför med en annan version utan det så blir så klart synpunkten en annan.
MC-entusiasten har en av de få MB E-klasse med det rejält dyra akustik paketet. (Eller vad det nu heter, men vill minnas det kostar omkring 30kkr extra och innefattar akustikrutor och extra ljudisolering i hela kupén) så klart att hans bil och preferenser blir att E-klasse är extremt tyst.
Den sämsta bilen jag haft ur ”buller”-aspekt var en Mazda CX-5 simmiga köpte utan allt för lång provkörning. Satans vad enerverande bullret blev. Den blev kortlivad och en av de dyraste bilar jag ägt i fråga om kr/mil.

Uppdaterat: 2023-04-25 19:37

Axa - varför skall t ex Christer och andra provköra dessa 2 modeller - har man inget intresse av dessa så ser jag ingen anledning att offra tid för provkörningar bara för att du och A.L är oense...Tyccker ni kan avsluta den diskussionen nu eftersom ingen av er kommer att ge sig.

Uppdaterat: 2023-04-25 19:47
Pi skrev:

Axa - varför skall t ex Christer och andra provköra dessa 2 modeller - har man inget intresse av dessa så ser jag ingen anledning att offra tid för provkörningar bara för att du och A.L är oense...Tyccker ni kan avsluta den diskussionen nu eftersom ingen av er kommer att ge sig.

+100 Pi 😃

Uppdaterat: 2023-04-25 20:25

Pi
Bra poäng. Tänkte väl att Volvoägare kan ha behov av lite perspektiv. 😆
Nåja, jag ska inte bullra mer i den här tråden.

Uppdaterat: 2023-04-25 20:53
Axa skrev:

Pi
Bra poäng. Tänkte väl att Volvoägare kan ha behov av lite perspektiv. 😆
Nåja, jag ska inte bullra mer i den här tråden.

En före detta Volvo-ägare som numera kör Skoda.

Och precis som jag skrev från början i tråden var det ett rejält nerköp, både utifrån komfort-som kördynamiken.

Att Axa har svårt för fysiken kan inte jag hjälpa. Så även matematiken. Det finns inget stöd för att Skoda är vare sig tystare eller bullrigare än Volvo utan det är individen som avgör. Och eftersom jag råkar ha ägt både Volvo och Skoda och med långt mycket längre körsträckor än 2000 mil/år så kvarstår min uppfattning. Skoda är ett plåtschabrak som är på tok för dyr kontra vad den levererar.

Slutar gärna diskussionen med det här och konstaterar att Axa i sedvanlig ordning inte vet vad han pratar om. 😆

MVH AL

Uppdaterat: 2023-04-25 22:25
” Det finns inget värre än aktiv dumhet.”

Som sagt. ALs patetiska inlägg är en anledning till att jag fortsätter argumentera. AL har målat in sig i ett hörn. Med påståendet att jag inte kan påvisa skillnaderna, så kan inte heller AL.
Det här handlar inte om logik utan om psykologi. I det här fallet ALs kognitiva dissonans utifrån felköp.

Som vanligt försöker AL förminska andras erfarenheter. Är det kukmätning när det gäller körsträcka per år? Hur länge krävs det innan man upptäcker ett fordons tillkortakommanden? 100 mil eller 2000 mil eller längre? Verkar som det tog ett tag för AL att inse sitt felköp. För andra räcker längre provkörning för att få en god uppfattning kring ett fordon.

Uppdaterat: 2023-04-26 10:18

Pajkastningen mellan gyttjebrottarna AL och Axa fortsätter. Stor komik!

Uppdaterat: 2023-04-26 10:22

Som jag skrev från början Axa så är det mina egna erfarenheter jag redogör för.

Att du sedan försökte dig på att redovisa mätningar och hänvisa till mått som ö.h.t inte är relevanta tycks du ha ”glömt” bort. Som vanligt får väl tilläggas. Det är också där resten av projiceringen i ditt sista inlägg kommer in, d.v.s att Axa inser att han förstått fel men är för stolt för att medge det. Alltså de sedvanliga mindrevärdeskänslor åter igen🙄

Vi tar det alltså en vända till. Skoda är en bullerburk. Den går inte att resa 60-80 mil genom Sverige utan att man är lomhörd och har ont i sittfläsket när man kommer fram till hotellet. Detta är min erfarenhet efter att ha ägt en och dessutom provkört ett antal ytterligare. Skoda är ingen premiumbil utan en produkt för den som inte ställer höga krav. Alltså ungefär som att flyga i turistklass och påstå att det är business😆

Men alltid något att Axa inser att han var ute och cyklade med sitt tidigare påstående. 😆

MVH AL

Uppdaterat: 2023-04-26 13:16
” Det finns inget värre än aktiv dumhet.”

A.L - känner du ett tryck på dig att ständigt provocera ? Det kan av oss som betraktar era Cat Fighter utifrån bli en smula enformigt och sällan nåt som för diskussionen framåt, tyvärr. Det vore otvetydigt trevligare om fighterna fördes i en mera respekterande ton - både ifrån din sida och ifrån dina kombattanters sida. Men du skulle ju kunna föregå med gott exempel så skulle jag tro att de andra skulle känna av trycket att följa ditt exempel. Man tycker inte alltid samma men man kan ändå respektera de som tycker olika för allt är inte svart eller vitt.

Uppdaterat: 2023-04-26 13:38

Pi: känner du ett behov av att recensera folk i var och varannan tråd istället för att hålla dig till ämnet?

Vi diskuterar plåtschabrak här. Skriv gärna om dem istället för att ägna dig åt prat om saker som ligger utanför diskussionens kontext

MVH AL

Uppdaterat: 2023-04-26 14:46
” Det finns inget värre än aktiv dumhet.”

Pi, hade du väntat dig något vettigt svar? :)

Uppdaterat: 2023-04-26 15:07
40-talisten skrev:

Pi, hade du väntat dig något vettigt svar? :)

Se ovan. Plåtschabraken var alltså ämnet för tråden.

Sover hjärncellerna helt eller vad gör det så svårt att hålla sig till bullret i Skoda?

MVH AL

Uppdaterat: 2023-04-26 15:14
” Det finns inget värre än aktiv dumhet.”

Pi
Som du märker handlar det mer om hans frustration kring valet av ”plåtschabrak”. Vad det förefaller. Har man krav om att färdas såsom i tex en E-klass förstår de flesta att en Superb inte uppfyller dem kraven.

Uppdaterat: 2023-04-26 15:58

Ja du A.L - din typ av svar upprepar sig när man ifrågasätter hur du uttrycker dig - tyvärr. Men det kanske blir så när man är pressad. F ö är det nog mest dina svar jag "recenserar" och det har ju sin naturliga förklaring i det sätt du alltför ofta uttrycker dig på. Nåja - fortsätt du att recensera ditt favorit-hatobjekt. Tror inte alltför många tar dig på allvar längre. Vilket är synd för tidigare hade du rätt mycket att tillföra seriösa diskussioner - inte minst runt säkerhetssystem i våra bilar. Det uppskattade jag helt klart.

Uppdaterat: 2023-04-26 16:10

Pi: är du intresserad av att diskutera säkerhet är det bara att sätta igång.

Är du intresserad av att prata om plåtschabrak är det också bara att sätta igång

Men håll dig till ämnet istället för att prata om val av metaforer eller att recensera andra skribenter.

Annars blir det inte särskilt intressant för någon av oss

MVH AL

Uppdaterat: 2023-04-26 17:22
” Det finns inget värre än aktiv dumhet.”
Axa skrev:

Pi
Som du märker handlar det mer om hans frustration kring valet av ”plåtschabrak”. Vad det förefaller. Har man krav om att färdas såsom i tex en E-klass förstår de flesta att en Superb inte uppfyller dem kraven.

Axa min vän. Det man kan bli frustrerad över är din inkompetens, eller rättare sagt din totala oförmåga att stå för att du inte förstår dig på ämnet.

Du hänvisade till en mätning. Observera det. En mätning som inte ger stöd för din tes om att Skoda är tystare.

Jag påstår att en Skoda Enayq inte är tystare än en V90 och allra minst i svensk motorvägamiljö. Detta säger jag baserat på mina erfarenheter av både Volvo som Skoda

Det är just detta som Axa har så svårt att acceptera.

Att Axa sedan gör något så trivialt som en bil till något personligt får stå för honom. Själv köper jag ofta nya bilar, ibland utan ens att provköra i förväg. Varför? Jo det är kul att testa något nytt och jag har möjlighet att byta bil när jag vill. Och nu har jag gjort det och kan konstatera att Skoda är ett schabrak.

Den är långt sämre än exempelvis Kia Optima som jag också haft, eller för den delen BMW 5-serie.

Och till Volvos nivå når den inte heller

MVH AL

Uppdaterat: 2023-04-26 17:31
” Det finns inget värre än aktiv dumhet.”

AL
Du kan inte påstå att det jag upplever är subjektivt för att i nästa stund konstatera med bestämdhet att något förhåller sig på ett visst sätt.
Vi kan väl konstatera att jag, och några till här, upplever Enyaq tystare medan du upplever V90 tystare.

Uppdaterat: 2023-04-26 17:39

Ja bingo Axa. Du säger dig uppleva att din bil är tystare än en V90 som du säger dig ha åkt i. Jag hävdar det motsatta baserat på mina erfarenheter.

Och eftersom det är jag som utfärdar kritiken mot schabraket i fråga och förklarar varför den aldrig hamnar på min uppfart så är det väl ändå min uppfattning som måste råda?

Eller menar Axa att jag skall ändra mig för att han upplever att hans malande Skoda är tyst som graven?

Är det inte en smula arrogant?

Men det ligger å andra sidan väl i linje med de diktaturtongångar som Axa kommunicerat i andra sammanhang.

Så jag är föga förvånad.

MVH AL

Uppdaterat: 2023-04-26 20:20
” Det finns inget värre än aktiv dumhet.”

En 240 från början av 90 talet är tystare än en V90. En v90 har stötdämparna en odämpad zon i mitten, vilket leder till att bilen gungar fram i motorvägsfart, som i sin tur framkallar åksjuka i mitt fall. Att på ALs vis hävda sin egen subjektiva upplevelse, som den absoluta sanningen, jämfört med referensmätningar med mätinstrument är riktig Grönköpingsvarning på. Trovärdigheten sänks mot den absoluta nollpunkten, 0 K.

Uppdaterat: 2023-04-26 21:00