Vi Bilägares forum

Skodas elbilsplaner: Ny kombi och flera suvar på gång

Skodas elbilsplaner: Ny kombi och flera suvar på gång

Skoda ska lansera en eldriven kombibil i samma storleksklass som Octavia inom två år. Dessutom kommer flera suv-modeller i olika storlekar.

Läs hela artikeln
Uppdaterat: 2023-04-26 10:22

Kommentarer

Inget särskilt överraskande eller spännande. Uppenbarligen har de ett formspråk som går igenom mellan modellerna.
Mer intressant är ju drivlinorna och om de får bättre räckvidd, läs lägre förbrukning. På annat håll går Skoda ut med att det kommer bli rejält förbättrade räckviddssiffror.

Det verkar som att det kommer finnas en hel del modeller att välja till 2026, utöver det Skoda kommer med. Lagom till en annan ska byta.

Uppdaterat: 2023-04-26 10:33

Kanske inte spännande designmässigt, men definitivt modeller som omställningen till eldrift behöver. Är det någon som kan komma ikapp kinesernas försprång så är det nog Skoda.

Uppdaterat: 2023-04-26 16:14

Masterplanner
Nja, vet inte om specifikt Skoda kan vara motvikt till kineserna. Däremot gemensamt med övriga i VAG. Men då behöver de nog se över prissättningen.

Uppdaterat: 2023-04-26 17:36

Axa, vilken planet kommer du ifrån? Det är inte drivlinan som gör att förbrukningen blir låg eller hög, det är karossens form och hur pass tung bilen är.

Uppdaterat: 2023-04-26 21:58

hx30, jo drivlinans effektivitet har stor inverkan på förbrukningen.

Uppdaterat: 2023-04-26 22:27
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre
hx30 skrev:

Axa, vilken planet kommer du ifrån? Det är inte drivlinan som gör att förbrukningen blir låg eller hög, det är karossens form och hur pass tung bilen är.

Du är ju jäkligt kul du.....
Tro fan att drivlinan skiljer med, kolla hur Tesla får sina modeller att vara betydligt energisnålare än motsvarande konkurrenter t.ex. Och nej, kom inte dragandes på ditt jävla SUV-dravel och höga karosser.
Model S som jag hade tidigare och EQE som jag kör nu är väldigt likvärdiga i storlek och form, Mercan är till och med halare i vinden men likförbaskat Var Teslan betydligt snålare trots dubbla motorer kontra en och betydligt högre effekt.
Och du påstår att drivlinan inte har betydelse?

Uppdaterat: 2023-04-27 06:12
Gaston skrev:

hx30 skrev:
Axa, vilken planet kommer du ifrån? Det är inte drivlinan som gör att förbrukningen blir låg eller hög, det är karossens form och hur pass tung bilen är.

Du är ju jäkligt kul du.....
Tro fan att drivlinan skiljer med, kolla hur Tesla får sina modeller att vara betydligt energisnålare än motsvarande konkurrenter t.ex. Och nej, kom inte dragandes på ditt jävla SUV-dravel och höga karosser.
Model S som jag hade tidigare och EQE som jag kör nu är väldigt likvärdiga i storlek och form, Mercan är till och med halare i vinden men likförbaskat Var Teslan betydligt snålare trots dubbla motorer kontra en och betydligt högre effekt.
Och du påstår att drivlinan inte har betydelse?

Du talar inför döva öron. Hen kommer skriva exakt samma sak inom en vecka.

Uppdaterat: 2023-04-27 10:16
Gaston skrev:

Model S som jag hade tidigare och EQE som jag kör nu är väldigt likvärdiga i storlek och form, Mercan är till och med halare i vinden men likförbaskat Var Teslan betydligt snålare trots dubbla motorer kontra en och betydligt högre effekt.

Om nya Tesla S och EQE hade kostat lika mycket och de fanns båda tillgängliga NU...vilken hade du köpt?

Uppdaterat: 2023-04-28 23:03
Gillar kurvor och rondeller

MC - syftar du på privatköp eller på val av förmånsbil - det kan ju möjligen skilja lite hur man väljer...

Uppdaterat: 2023-04-28 23:29
motorcykelentusiasten skrev:

Gaston skrev:
Model S som jag hade tidigare och EQE som jag kör nu är väldigt likvärdiga i storlek och form, Mercan är till och med halare i vinden men likförbaskat Var Teslan betydligt snålare trots dubbla motorer kontra en och betydligt högre effekt.

Om nya Tesla S och EQE hade kostat lika mycket och de fanns båda tillgängliga NU...vilken hade du köpt?

Model S utan tvekan!

Uppdaterat: 2023-04-29 09:20

Kan du motivera, vore superintressant.
Vad är bättre med EQE, vad är bättre med "nya S"?
Skulle du även föredra "gamla S" över EQE och varför?

Är det värt att köpa en begagnad S över en ny Tesla 3, enl dig?

Tack på förhand!

Uppdaterat: 2023-04-29 11:56
Gillar kurvor och rondeller
motorcykelentusiasten skrev:

Kan du motivera, vore superintressant.
Vad är bättre med EQE, vad är bättre med "nya S"?
Skulle du även föredra "gamla S" över EQE och varför?
Är det värt att köpa en begagnad S över en ny Tesla 3, enl dig?
Tack på förhand!

Skulle säga att det enda EQE är bättre på än "nya" Model S är troligtvis fjädringskomforten, med ett förbehåll att jag inte kört "nya" Model S än. Möjligheten att välja till HUD är med en fördel anser jag, dock ej speciellt avgörande. Annars är Model S bättre på allt i mina ögon. Även min "gamla" Model S 100D från 2019 skulle jag säga står sig oförskämt väl mot många av de nyaste elbilarna.
Men du frågade vad som är bättre med Model S än EQE, så om vi börjar med utseendet så tycker jag att faceliftade Model S är snyggare än EQE, den är betydligt rymligare och flexiblare vad gäller bagage, där är EQE riktigt usel, sämre än Model 3 till och med. Mjukvaran är sjukt mycket bättre och snabbare i Teslan är Mercedes, kördynamiken är med betydligt bättre även om som jag inledde med att EQE är bekvämare, men då har jag luftfjädring i min EQE som är dyrt tillval. Den trådlösa laddningen för mobil är ett skämt i Mercan, medans i Tesla har du två plattor som är perfekt placerade utan att fippla ner i några fack eller liknande. Kan fortsätta med detaljer men utan tvekan, faceliftade Model S skulle jag säga slår EQE på fingrarna i det mesta om man bortser från prislappen. Din fråga utgick dock från om båda kostat lika mycket, vilket de väl iofs ungefär gör om man rustar dem likvärdigt. Men med samma prislapp så ja, Model S alla dagar i veckan.

Din andra fråga, begagnad Model S eller nya Model 3? Beror på ekonomin. Model S är en bättre bil men en begagnad S som tappat vagnskadegarantin kommer vara betydligt dyrare att äga än en ny Model 3. Model 3 är en otroligt prisvärd bil, kanske en av de prisvärdaste på marknaden just nu av alla elbilar. Det är inte en begagnad Model S, de har ett nästan galet högt andrahandsvärde.
Med det sagt, får man tag på en begagnad Model S som är välskött och vill ha en riktigt härlig bra bil, och pengarna inte spelar lite stor roll, ja då är det en goare bil än Model 3.

Hade jag handlat bil idag med privata pengar så hade nog mitt val blivit en Model 3 Performance. Jag behöver inte så stor bil längre, och det är nåt av det roligaste jag kört i familjebilväg på många många år.

Uppdaterat: 2023-04-30 16:28

Tack för superbra input!
Nu när Tesla sänkt priserna och förbättrat känsla i kupe och detaljer, börjar de bli intressanta.
Beggade S, när kom en uppdatering som gör att den årsmodellen man ska välja?
Är det bara 100D som är vettiga att köpa begagnat?
Någon annan modell och ålder?

Uppdaterat: 2023-05-06 14:07
Gillar kurvor och rondeller

Mc
Nu får de som kan Tesla gärna rätta mig.
Den senaste uppdateringen kom väl bara för något år sedan. Det verkar som S har uppdaterats löpande men jag personligen skulle kolla efter nyare, 2019 och framåt.

Uppdaterat: 2023-05-06 16:11

Ja, är man på jakt efter begagnad Model S är det från S100D och från 2019 och framåt som gäller enligt mig. Då kom de nya bättre stolarna, bättre finish interiört, premiumpaket som standard m.m.
Vi har en sjukt fin välvårdad på företaget som vi ska sälja, men den har ju lite mil på sig.
Gått 16 500 mil men i superskick mer eller mindre och med all utrustning. S100D uttagen mars 2019 om nån är intresserad.

Uppdaterat: 2023-05-06 16:35

Mycket bra input, tack!!
Två personer som anser 2019 och framåt.
Då är frågan...en beggad S 2019, eller ny (nyare) Tesla 3?

Uppdaterat: 2023-05-07 10:33
Gillar kurvor och rondeller

Nu är det ju så att den här tråden handlar om Skoda och inte om Tesla.
Det finns många trådar om Tesla.
Använd dem, tack!

Uppdaterat: 2023-05-07 10:50
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

MC, är det egentligen två jämförbara bilar?
Blir väl som att välja mellan MB S-klass eller C-klass

Jag skulle då aldrig köpt en gammal Tesla där garantier köpt ut. Även försäkringskostnaden är väl nästan astronomisk för boende i storstadsregioner, i alla fall om man skall tro allt man läser på nätet.
Så ur den aspekten hade jag valt en helt ny M3 LR. Skulle tippa på att dom inte blir billigare än nu.

Uppdaterat: 2023-05-07 10:50
motorcykelentusiasten skrev:

Mycket bra input, tack!!
Två personer som anser 2019 och framåt.
Då är frågan...en beggad S 2019, eller ny (nyare) Tesla 3?

Läser du uppåt svarade jag på den frågan från dig redan tidigare.

Uppdaterat: 2023-05-07 10:55
saabnisse skrev:

Nu är det ju så att den här tråden handlar om Skoda och inte om Tesla.
Det finns många trådar om Tesla.
Använd dem, tack!

Du menar att detta är den enda tråden som skiftat om lite? ;) Eller var det mest att den började handla om nåt just du inte gillar? haha

Uppdaterat: 2023-05-07 10:56

Mc
Jag personligen hade nog valt en S. S har bättre instrumentering och framför allt kan man få luftfjädring. M3 är ganska stötig som jag förstått.
Å andra sidan missar man garantier och nybilskänsla med en ny trea.

Uppdaterat: 2023-05-07 10:57

Snälla skriv inte Tesla här handlar om Skoda!!

Uppdaterat: 2023-05-07 13:27
Min nuvarande Fabia https://www.spritmonitor.de/en/detail/990314.html Dåvarande Astra https://www.spritmonitor.de/en/detail/858751.html

Du menar att detta är den enda tråden som skiftat om lite? ;) Eller var det mest att den började handla om nåt just du inte gillar? haha[/quote

Du har helt fel, så länge som du hängt här på forumet vet du att jag varit en Teslaanhängare ända sedan jag begrep att de var först med det mesta.
Men tråden handlar om Skoda!
Det är verkligen dags för lite städning på forumet, det finns ingen anledning att låta trådarna spåra ur som skett tills nu.
Det är inga svårigheter att byta tråd och ge en anvisning till det.
Gör det, tack!

Uppdaterat: 2023-05-07 19:46
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre