Vi Bilägares forum

Lotus visar snabbladdare med robotarm på 500 kW

Lotus visar snabbladdare med robotarm på 500 kW

Lotus satsar på elbilar och har tagit fram en snabbladdare med kapacitet på hela 500 kW.

Läs hela artikeln
Uppdaterat: 2023-04-24 06:30

Kommentarer

För 60-70 år sedan kunde bilägaren åka in till macken, tanka, få rutor och strålkastare rengjorda, olja och tryck i däcken kontrollerade, betala och tillönskade en trevlig resa av uniformerad personal och detta inom fem minuter.
Allt utan att behöva gå ur bilen!
Och nu har man kommit lika långt!
Nästan.

Uppdaterat: 2023-04-24 09:03
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre
saabnisse skrev:

För 60-70 år sedan kunde bilägaren åka in till macken, tanka, få rutor och strålkastare rengjorda, olja och tryck i däcken kontrollerade, betala och tillönskade en trevlig resa av uniformerad personal och detta inom fem minuter.
Allt utan att behöva gå ur bilen!
Och nu har man kommit lika långt!
Nästan.

Megaplus på den, saabnisse!

Uppdaterat: 2023-04-24 09:10

Frågan är hur många som KAN använda en elbil om tre år. Vi kommer att behöva så otroligt mycket mer effekt att jag inte ser hur ekvationen skall gå ihop. Bilar, bussar, lastbilar och så småningom flyg skall elektrifieras. Ingen verkar ha räknat på hur det skall fungera.

Elbilar får allt längre räckvidd och kraven på snabbladdning växer sig allt starkare. Toyotas nya modeller kommer att kunna laddas med 250 kW, Porsches med 270 kW och ABB, 360 kW. Och nu Volvo, 500 kW. Toppen! Ja, det innebär att en bil kanske kan laddas fullt på bara 10 minuter! Om inte om funnes...

De flesta har inget som helst begrepp om hur enorma effekter detta innebär. Som en parentes kan jag ju nämna att vi i Högdalen, precis som de flesta närförorter i Stockholm, fortfarande har stadsgas till spisarna. Detta för att elnätet inte klarar elspisar. När områdena byggdes hade de flesta hushåll på sin höjd ett par 25-wattare tända på kvällen. Idag använder vi mycket mer el, till tv, datorer, mobilladdning et c, men ändå så är hela Högdalens, cirka 3000 bostäders, snittförbrukning inte mer än cirka 300 kW.

Det vill säga mindre än vad EN ENDA av dessa laddstolpar kräver.

Redan den förtätning med nya bostäder som skett har gjort att vi tippat över gränsen. 2021 hade vi 14 strömavbrott. Även efter färdigställandet av det nya ställverket har vi drabbats av strömavbrott.

Även om så bara 1% av hushållen, 30 st, börjar ladda sina elbilar med beskedliga 11 kW innebär det en fördubbling av områdets förbrukning. Lös det, den som kan...
https://www.mitti.se/nyheter/gammal-elstation-bakom-stromavbrott-i-hogdalen/repueA!7OGNXjdjNhFfauPxWgDGoQ/

Uppdaterat: 2023-04-24 23:52
Rafael Ospino

Rafael, jag har själv ställt samma fråga några gånger, men fått till svar från bättre vetande elbilsentusiaster att det absolut inte finns några problem, elenergin räcker väl till och distributionen byggs kontinuerligt ut och även om alla åker elbil skulle det bara betyda små belastningar på nätet.

Jag minns hur det var när vi för länge sedan flyttade till Byn på vischan, då fanns här endast ett tiotal fastigheter, men ett flertal under uppbyggnad.
Redan första vintern blev det problem med att få elen att räcka, den stackars transformatorn som installerats någon gång på 1930-talet var ju inte alls dimensionerad för vad som krävs i modernare tider.
Efter otaliga elavbrott frågade jag en kontaktman för den elektriska distributionsföreningen u.p.a.(!) hur de skulle klara elleverans när alla fastigheter var utbyggda och byn skulle svälla till att omfatta ett hundratal byggnader och fick svaret att det inte gick att bygga ut så att varenda "stadssare" som vill ut på landet kan få ström jämt!
Numera är det EON som är nätägare och den stackars lilla trafon är utbytt mot fyra betydligt större burkar och nu har vi inga större problem och detta trots en förekomst av ca 10 elbilar.
Men hur mycket som förbrukningen kan tillåtas arr öka vet jag inte , men jag tror att om många fler elbilar blir anslutna samtidigt och det är en kall vinterdag, många fastigheter är elvärmda, så kommer det nog inte att räcka till.
Och det här är bara ett exempel, det måste finnas hundratals liknande.

Uppdaterat: 2023-04-25 09:27
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

Ja, det tycks vara svårt för en del entusiaster att inse att distributions-nätet på väldigt många platser inte är dimensionerat för dessa mega-belastningar som många snabbladdare kan generera. Att vi producerar el i de volymer som troligen räcker ett tag är en sak men själva distributionen till enstaka "mega-strömslukare" (= snabbladdare) kommer att bli ett allt större problem.

Uppdaterat: 2023-04-25 10:08

Knappast så att en hel laddstation och samhället runt om släcks ner när det står otaliga Teslor på en Supercharger och laddar.

Uppdaterat: 2023-04-25 10:56
Axa skrev:

Knappast så att en hel laddstation och samhället runt om släcks ner när det står otaliga Teslor på en Supercharger och laddar.

Axa får tro vad hen vill, men fysikens lagar är inte en politisk fråga. Det kommer i de flesta fall inte att finnas infrastruktur i elnätet för att denna typ av snabbladdare skall kunna strömförsörjas. På vissa förberedda platser går de att anlägga, men inte i större delen av redan befintliga förorter.

Uppdaterat: 2023-04-25 11:13
Rafael Ospino

Rafael
Svårt att sia om framtiden när det gäller kapacitet för laddningsstruktur. För övrigt är Sverige större än Stockholm.

Uppdaterat: 2023-04-25 11:23

[quote=saabnisse]Rafael, jag har själv ställt samma fråga några gånger, men fått till svar från bättre vetande elbilsentusiaster att det absolut inte finns några problem, elenergin räcker väl till och distributionen byggs kontinuerligt ut och även om alla åker elbil skulle det bara betyda små belastningar på nätet.

Saabnisse - tack för ett inlägg baserat på egna erfarenheter. Nuförtiden bor ofta "Stadssarna" kvar i staden och har ofta väldigt vaga begrepp om energiförsörjningens villkor. Sektmedlemmarna tror naturligtvis på framtiden - då kommer allt på något magiskt vis att ha löst sig!
Men jag rekommenderar dem att jämföra 500 kW med vad som står på deras elräkning. På min stod det 159 kWh, vilket utslaget per timme ger 213 W - alltså 0,21 kW eller med andra ord 0,41 promille av vad en enda laddare från Lotus skulle dra...

Uppdaterat: 2023-04-25 11:26
Rafael Ospino
Pi skrev:

Ja, det tycks vara svårt för en del entusiaster att inse att distributions-nätet på väldigt många platser inte är dimensionerat för dessa mega-belastningar som många snabbladdare kan generera. Att vi producerar el i de volymer som troligen räcker ett tag är en sak men själva distributionen till enstaka "mega-strömslukare" (= snabbladdare) kommer att bli ett allt större problem.

I och med att det är momentana toppbelastningar så förser man dessa platser med ett batterilager.
Är så som de mobila laddstationerna fungerar.

Uppdaterat: 2023-04-25 11:44

Rafael
Men du jämför hushållsel med kommersiell snabbladdning. Lite som att jämföra elförbrukning för att baka bröd hemma med en ugn hos Pågen.

Uppdaterat: 2023-04-25 12:05
Axa skrev:

Rafael
Men du jämför hushållsel med kommersiell snabbladdning. Lite som att jämföra elförbrukning för att baka bröd hemma med en ugn hos Pågen.

Ny - för din upplysnings skull kan jag meddela att det är exakt samma elektricitet.

Uppdaterat: 2023-04-25 12:16
Rafael Ospino

Tror att skillnaden i hur vi ser på detta beror på kunskapen om ellära. Och batterilager som Guran nämner som buffert är väl hittills inget som nyttjats reguljärt annat än vid s k mobila laddstationer även om det skulle kunna fungera som buffert även i fasta laddstationer. Men det kanske kommer...

Uppdaterat: 2023-04-25 12:18
Pi skrev:

Tror att skillnaden i hur vi ser på detta beror på kunskapen om ellära. Och batterilager som Guran nämner som buffert är väl hittills inget som nyttjats reguljärt annat än vid s k mobila laddstationer även om det skulle kunna fungera som buffert även i fasta laddstationer. Men det kanske kommer...

Ett par exempel
https://www.teraloop.org/ev-fast-charging

https://driveteslacanada.ca/supercharger/tesla-opens-new-supercharger-station-in-shanghai-china-with-solar-and-battery-storage/?utm_content=cmp-true

Uppdaterat: 2023-04-25 12:40

...och ? Som jag sa - "det kanske kommer". Men ingen lösning ännu i vårt land.

Uppdaterat: 2023-04-25 13:37

Rafael
Effektuttaget är olika. Men det sagt så finns det säkert områden i Sverige där det kan bli problem.

Elbilar utgör ca 4% av hela fordonsflottan personbilar. Det blir lite överdrivet att prata elbilars påverkan på elnätet. Dessutom kommer elnät säkert förbättras i takt med elektrifiering av fordonsflottan.

Uppdaterat: 2023-04-25 14:39
Pi skrev:

...och ? Som jag sa - "det kanske kommer". Men ingen lösning ännu i vårt land.

… och som jag skrev så finns dom lösningarna i Sverige via de ”laddcontainers” som körs ut av vissa tillverkare. Eller gills inte dom?
https://www.vattenfall.se/fokus/trender-och-innovation/mobilt-energilager/
https://www.kalmarglobal.se/produkter-service/motviktstruckar/kalmar-chargepod/
https://vwgroup.se/nyheter--media/pressmeddelanden/2020/01/audi-bidrar-med-elbilar-och-laddinfrastruktur-under-world-economic-forum-i-davos/

Uppdaterat: 2023-04-25 15:21

Guran - det är tillfälliga lösningar som jag också nämnt i tidigare inlägg. Sen kommer det säkert även i andra sammanhang men det är inte har ännu och det blir säkert en dyr lösning även om den troligen kommer att vara nödvändig på många ställen m a p kapaciteten i det lokala elnätet.
Och Axa tror jag underskattar svårigheten lite på många orter - tänk dig 8 st 250 kW-laddare - det skulle kunna innebära ett momentyant behov av ca: 2000 kW. Den effektnivån skulle räcka för att hålla väldigt många småhus med elvärme och det kanske kan öka förståelsen för mängden energi som behövs för en enda laddstation med de nya super-snabbladdarna.

Uppdaterat: 2023-04-25 15:58

Om all fordonstrafik vore elektrifierad på land motsvarar det endast 7% av sveriges elproduktion eller ca en tredjedel av det vi exporterar.

Norge klarar detta utan problem, det dräller av snabbladdare där och 80-90% av sålda bilar är elektrifierade.
Är vi så mycket sämre än Norge?

Uppdaterat: 2023-04-25 16:17

Pi det blir väl 100A fördelar på trefas 33A per fas med en lokal högspänningsmatning på 20kV.
Nej det blir nog omöjligt Pi. Speciellt när 8 bilar står samtidigt och laddar 250kW på den stora laddstationen ute på vischan.
Själv tror jag faktiskt att problemen får lite för stora proportioner.
Förövrigt en väldigt liten del av elbilsparken som kan ladda med 250kW och när dom gör det så är det under ett litet ”fönster” under kanske 40% av hela laddsessionen. Om snittet blir 100kW så är det nog mer rimligt

Uppdaterat: 2023-04-25 16:19

6,5 miljarder mil kördes 2022. Om vi räknar 2kWh per mil så blir det 13 TWh per år för personbilar:
https://www.trafa.se/globalassets/statistik/vagtrafik/korstrackor/2022/korstrackor-2022.pdf

2022 exporterade vi 34 TWh och producerade 170 TWh:
https://www.energiforetagen.se/globalassets/energiforetagen/statistik/kraftlaget/aktuellt-kraftlage-sverige-veckorapport.pdf

DVS om all 100% personbilstrafik skulle vara elbilar så skulle ca 7% av vår el gå till elbilar. Sedan tillkommer lastbilar och bussar men det finns sämre statistik där.

Man kan tycka och tänka mycket men el har vi så det räcker och dagens mängd elbilar påverkar elnätet försumbart!

Effekten kan var ett problem lokalt på vissa ställen men definitivt inte på många ställen.

Sedan glömmer alla att det inte går åt mer el bara för att man laddar snabbare utan man utnyttjar endast de laddare som finns mer effektivt, vän av ordning, ja ngn enstaka % mer i laddförlust blir det.
Vi måste ha dessa höga laddeffekter eftersom vi inte kan ha mängder av laddare överallt.
600-700kW för personbilar tror jag blir där vi kommer landa eftersom det då blir jämförbart med bensinbilar i tidsåtgång och man kan ha ungefär samma mängd laddare.

För lastbilar handlar det om 3000-5000kW, tror att EU-standarden säger ca 3500kW.
Edit, EU-standard går upp till 3750kW för lastbilar.

Uppdaterat: 2023-04-25 16:33

Ja, spekulera gärna vidare men det finns nog en hel del distributionsproblem att ta hand om - men det slipper ju de flesta elbilsägare ansvara för. Det behövs liksom inte bara "två hål i väggen".... Att vår elproduktion säkert kommer att räcka till tror också jag men denna faiblesse för väldigt höga ladd-effekter är nog det stora problemet - både för distributionen och om den höga effekten skall användas för personbilar så finns alltid risken att det kommer att påverka batteriets livslängd. Det borde vara viktigare med flera typ 100 kW-laddstationer än färre på 250--500 kW. Men jag äger ju ingen elbil så jag fattar ju som vanligt inget.

Uppdaterat: 2023-04-25 17:28

Du kommer behöva 5ggr så många laddare med 100kW mot 500kw, vi kan inte ha stora ytor där massor av bilar står och laddar långsamt.

Kör man på 500kW kommer färre laddare behövas än det finns bensinpumpar med tiden. Största anledningen till det är att många laddar hemma, långsamt vilket är bra för batteriet just nu men kanske spelar mindre roll i framtiden.

Uppdaterat: 2023-04-25 18:03

På många av de snabbaste laddarna jag använt så står det en tydlig markering ”upp till 250kW” eller 125kW om två laddar samtidigt.
Det fungerar ypperligt att ladda även på sådana, då tar man först varannan, det är en ”laddare” med två kablar. Sedan så fyller man på och då går del lite saktare.

Nej problemet uppförstoras just av den anledningen att man saknar erfarenhet. Väldigt enkelt att sitta och spekulera.
Men för den del lär det så klart vara effektproblem med elförsörjningen på vissa ställen. Men då är det väl inte värda än att maxeffekten på laddstationen begränsas.
Viktigare att kunna ladda, om än att det råkar ta lite längre tid nån gång.

Uppdaterat: 2023-04-25 18:07

Pi
Vi som laddar elbilar och även innehavarna av snabbladdare får betala nätavgifter och överföringskostnader. Det kanske är upp till politiker, svenska kraftnät och nätbolagen att tillse att kapaciteten finns.

Uppdaterat: 2023-04-25 18:08

Axa - du är liksom inte ensam om att betala nätavgifter m m bara för att du också äger en elbil. Och i de flesta fall finns nog kapacitet för hem-laddningen - det är de extrema effektbehoven för snabbladdarna som nog är det största problemet på en hel del håll speciellt när man börjar skrika om ladd-effekter runt +500 kW.

Uppdaterat: 2023-04-25 18:21

Men som jag skrev Pi, och du som är bevandrad inom området, borde väl förstå att detta egentligen är ganska enkelt att lösa med en batteribank eller en gigantisk kondensator.
All teknik finns och är ju redan implementerad i laddcontainrarna.
Den stora effekten behövs endast under några få timmar per dygn eller några veckodagar per år.
Mesta tiden står laddstationerna tomma.
Portabla stationer som flyttas till strategiska platser för att klara t.ex fjälltrafiken flyttas till högt belastade platser under sommarsemestern. Betydligt enklare än att flytta en bensinmack.

Uppdaterat: 2023-04-25 18:32

500kW är inte mycket…

Uppdaterat: 2023-04-25 18:33

Teslas nya laddplats i Mantorp
40st 250kW-laddare.
https://teknikensvarld.expressen.se/nyheter/bil-och-trafik/elbil-laddhybrid/tesla-oppnar-sveriges-storsta-supercharger-station/

Uppdaterat: 2023-04-25 18:38

Pi
Jo, men överföringsavgift får jag betala mer av. Och för ägarna av snabbladdare så är det både nätavgift och överföringsavgifter. Vilket överföres till de som snabbladdar bilarna.

Uppdaterat: 2023-04-25 18:41

Absolut att det är genomförbart, Guran. Men ännu inte på plats och gissningsvis tar det ett tag.
Axa - den som totalt sett förbrukar mest el i sitt hushåll betalar mest i bl a överföringsavgifter- oavsett om man har elbil eller inte. Sen är det nog inte bara en rent ekonomisk fråga vs laddstationsägarna utan det är annat som påverkar möjligheten att lokalt bygga ut överföringskapaciteten. Men jag tror inte vi kommer längre - vi har olika infallsvinklar på detta bl a beroende på olika grundkunskaper om detta område. Och kanske batteribankar på stationerna blir den lösning som möjliggör en snabbare utbyggnad även där grundförutsättningarna är sämre.

Uppdaterat: 2023-04-25 19:39

Pi
Nåja. Jag är dock övertygad om att laddning av elbilsflottan, med undantag för vissa lokala områden, är ett icke-problem. Den större utmaningen är etablering av energikrävande företag.

Uppdaterat: 2023-04-25 20:58
Axa skrev:

Pi
Den större utmaningen är etablering av energikrävande företag.

Där håller jag absolut med dig.

Uppdaterat: 2023-04-26 09:52