Vi Bilägares forum

Stellantis testar e-bränslen: ”Ska visa att det är klimatneutralt”

Stellantis testar e-bränslen: ”Ska visa att det är klimatneutralt”

Syntetiska bränslen är ett bra och billigt sätt att minska koldioxidutsläppen, menar företaget.

Läs hela artikeln
Uppdaterat: 2023-04-24 07:10

Kommentarer

Som Stellantis säger så kan detta vara en lösning för de med befintliga fordon. Stellantis fortsätter sin satsning på att senast 2030 bara ha elektrifierade fordon, tidsplanen ser lite olika ut för olika märken men från 2025-2026 kommer bara elektrifierade fordon lanseras från de flesta märken som ingår i koncernen.

Uppdaterat: 2023-04-24 07:29

Klart att Stellantis, också känt som Förlorarnas klubb, satsar på e-bränslen. Den definitiva dödskyssen.

Uppdaterat: 2023-04-24 08:25

Stellantis satsar inte på e-bränslen, de *testar* e-bränslen i sina befintliga motorer för att kunna godkänna redan levererade bilar för e-bränslen. De utvecklar inte nya motorer för e-bränslen som Porsche, Audi m.fl gör.

Intressant att kalla Stellantis för ”förlorarnas klubb” då Stellantis går med vinst. Stellantis gjorde en rekordvinst 2022 på 16,8 miljarder euro! De har hur mycket pengar som helst och deras märken går bra. Opel var ett förlustmärke som bara förlorade pengar när de ägdes av GM, nu när Opel ingår i Stellantis så går Opel med vinst.

Nya Alfa Romeo Tonale är en succé i Europa. Jeep växer ständigt i försäljning och Avenger blev årets bil 2023. Fiat 500 electric ligger högt på topplistan över elbilar i Europa 2022, i likhet med Peugeot e-208.

För att vara ”förlorare” så går det onekligen mycket bra för Stellantis på marknaden.

Och till hösten visar de nya Peugeot e-3008 som byggs på en helt ny plattform och den förväntas bli en storsäljare.

De har många nya elbilar på gång.

Fiat 600-e, en större 500. Sen en ny Panda-e och en ny elektrisk SUV som ersätter både 500X och 500L.

Lancia kommer med en ny elektrisk Ypsilon, sen en ny i mellanklassen - en ny ”Beta”, och därefter en ny ”Delta”. Alla elektriska.

Alfa följer upp succén Tonale med en ny elektrisk SUV i B-klassen. Sen den elektriska avlösaren till Giulia och så elektrisk avlösare Stelvio.

DS jobbar på en elektrisk DS 5.

Citroën gör en ny ë-C3 och ë-C3 Aircross.

Opel jobbar på en ny Crossland-e och Grandland-e.

Förutom nya e-3008 så jobbar Peugeot på e-5008 och e-508.

Maserati jobbar på nya elektriska modeller, vilket även Dodge och Chrysler gör.

Uppdaterat: 2023-04-24 10:04

@Raphael, jag vet att du gillar Stellantis, jag är uppvuxen i Oplar så jag förstår din sorg, men du ägnar dig åt att plocka russinen ur kakan.

Opel går förvisso med vinst, men tillverkar hälften så många bilar som före de blev en del av PSA och i förlängningen Stellantis.

Det är ju kul att Fiat och Alfa har enskilda modeller som går bra, men för märkena som helhet har trenden varit nedgående i decennier.

Chryslerkoncernen har inte klarat att redovisa vinst över en konjunkturcykel sedan 1960-talet.

o.s.v.

PS.
Årets bil, har aldrig varit en stämpel för garanterad framgång!
DS.

Uppdaterat: 2023-04-24 10:58

Gmogmo, jag har ingen sorg alls. Du missar fortfarande att Stellantis år 2022 gjorde en vinst på 16,8 miljarder euro. Jag förstår inte hur du kan tycka att det är ett dåligt resultat. Andra skulle vara glada över att göra en vinst på 16,8 miljarder euro. Men du tycker det är att vara en förlorare.

Sen förstår jag inte varför du räknar volymer, det är ju vad man tjänar som man ska räkna på.

Ja Opel säljer färre bilar idag än under GM-åren, men under GM-åren så tjänade de inte några pengar. De gjorde stora förluster och var konkurrensfärdiga!

Varför tycker du att det är bättre att sätta volym framför vinst? Varför ska man skänka bort bilar bara för att få stora volymer? Vem betalar för att skänka bort dem? Vart ska pengarna komma ifrån så man kan skänka bort bilar med förlust?

Det viktigaste för ett företag ska ju vara att gå med vinst, att tjäna pengar. Och det gör Stellantis.

Det må vara dåligt i din värld att gå med vinst, i min värld är det däremot vinst som man ska göra. Det är med vinst man säkrar fortlevnaden.

Det är alltså mycket bättre att sälja färre bilar och tjäna mer pengar på varje bil man säljer, än att sälja många bilar och med förlust.

Det Stellantis har gjort är att de har städat upp i modellutbudet. Istället för att producera en mängd olika modeller i olika marknadssegment för att sälja så många bilar som möjligt, så har de skurit ner modellutbudet.

Det gör att man inte når alla människor längre, men däremot så tjänar man mer pengar för man erbjuder bara de modeller som är mest attraktiva. Och det är betydligt mer kostnadseffektivt.

Sedan Stellantis bildades så har marginalerna ökat och modellutbudet finslipats. Det har varit och är framgångsrikt.

Man tjänar mer pengar på de högre utrustade modellerna. T.ex. Citroen säljer 60% av C4-serien i de högre utrustningsnivåerna.

Volymen är lägre för nya C4:an jämfört med tidigare generationer, men man tjänar mer pengar eftersom majoriteten av köparna köper de versioner som har högst marginal.

Gällande Alfa Romeo så håller de på att byta ut hela sin produktportfölj, och Tonale är den första modellen som gjorts under Stellantis-paraply. Den modellen är en framgång, en succé. Professionella bil-analytiker i USA säger att Alfa äntligen agerar som det premiummärke de är. Och det kommer nya modeller.

Giulia och Stelvio börjar bli till åren och de kommer bara få blygsamma uppdateringar tills de nya och elektriska avlösarna kommer.

Uppdaterat: 2023-04-24 12:35

Tittar vi på den amerikanska marknaden ser vi också strategin, alla Stellantis märken förutom Dodge tappade i försäljningsvolym 2022.
Men, samtidigt valde kunderna dyrare versioner och betalade högre priser. Så genomsnittspriset som kunderna betalade steg för alla märkena.

Försäljningstappet beror på att Stellantis drog ner på rabatter och erbjudanden, minskade rabatter och kampanjpriser gör så att volymerna sjunker, men det ger även att kunderna betalar högre priser, marginalerna på priserna går upp. Dvs man tjänar mer pengar på en mindre volym.

Gällande Jeep Avenger gick fabriken i Tychy upp i reguljär produktion i februari, och beställda bilar levereras nu till köpare på Jeeps största marknader. Svenska köpare som beställt en Avenger får leverans till hösten.

Eftersom bilen precis börjat rullats ut till kunderna så är det inte många som hunnits registreras än, och statistiken visar levererade och registrerade bilar. Inte sålda och beställda.

Vi får återkomma hur den kommer sälja under året, men prismässigt ligger den bra till. Allt är upplagt för succé.

Uppdaterat: 2023-04-24 13:04

"beställda bilar levereras nu till köpare på Jeeps största marknader",
men den ska ju inte säljas alls i USA. Är inte det JEEPs största marknad?

Det är 2020-talets Cadillac BLR - Ett amerikanskt skin på en halvgammal modell. Sorry!

Uppdaterat: 2023-04-24 15:29

Gmogmo, jag menar Jeeps största marknader i Europa. Den byggs i Europa. Tychy ligger i Polen.

Halvgammal modell? Vad är det som är gammalt med den?

Bottenplattan är en ny generation av e-CMP plattformen. Motorn är helt nyutvecklad, istället för Continental-motorn så är det Stellantis egen motorn utvecklad i samarbete med japanska Nidec. Den är både starkare och mer energieffektiv än den gamla motorn.

Batteriet är ny, innehåller ny kemisk sammansättning och har högre densitet än tidigare, så trots samma storlek som tidigare så har det högre kapacitet.

Interiören är helt ny och den har ett nyutvecklat Infotainment system.

Förstår inte varför du kallar den för en ”halvgammal modell”.

Uppdaterat: 2023-04-24 17:06

Det är ju samma grund som Corsa, Mokka, C4, 208 och 2008 och alla de får ju också uppdateringarna i halvtidsfaceliften.

Uppdaterat: 2023-04-24 20:45

Då Stellantis är europeiska önskar jag de får framgång, men det ser mörkt ut. Märkliga uttalanden från VD, skitbilar med kass kvalitet och kundnöjdhet, föråldrade elbilar…

Uppdaterat: 2023-04-25 07:06
Gillar kurvor och rondeller