Vi Bilägares forum

Klart: Så mycket kostar Hyundai Ioniq 6

Klart: Så mycket kostar Hyundai Ioniq 6

Så står sig nya utmanaren mot konkurrenten från Tesla.

Läs hela artikeln
Uppdaterat: 2023-04-21 10:58

Kommentarer

Helt ok priser utom jämfört med Tesla.

Uppdaterat: 2023-04-21 11:04

Hyundais priser är ju dessutom någon sorts lockpriser. Om man beställer idag så får man troligen inte bilen förrän om 1 år (gammal Hyundai-tradition) och för att få bilen då så måste man betala vad den kostar då (enligt tidigare artiklar här på Vi Bilägare).

Uppdaterat: 2023-04-21 11:49

Det är ett års leveranstid vad jag hört
Men man ändrar ju inte priset på ett ingått kontrakt.
Så det du skriver är rent hittepå.

Uppdaterat: 2023-04-21 13:25
Mr Snoid skrev:

Det är ett års leveranstid vad jag hört
Men man ändrar ju inte priset på ett ingått kontrakt.
Så det du skriver är rent hittepå.

https://www.vibilagare.se/nyheter/bilkoparna-rasar-mot-hyundai-boka-om-eller-boka-av

Uppdaterat: 2023-04-21 13:41

Tack @Tobo för att du orkade leta reda på lite "rent hittepå" åt @Snoid!

Uppdaterat: 2023-04-21 14:17

gmogmo, Det där känner jag mycket väl till. Man fick boka om bilen och fick totalt ca 55kkr i rabatt på listpriset för 2023 års modell då det modellåret infördes. Skulle man behövt betala vad den kostar i dag, då bilen faktiskt levereras så får du punga ut med ca 700kkr.
Men det var den Danske generalagenten som kom med detta ”fantastisk” erbjudande som du endera kunde nappa på eller kliva av affären och leta upp nån annan bil. Andra länder bara bytte årsmodell på den levererade bilen utan nån extra kostnad. Så detta var något som GA kom på, inte Hyundai.
Man fick för ca 30kkr mer då en nyare årsmodell, ett 4kWh större batteri, uppdaterade stötdämpare, uppdaterat helljus, var väl vad jag kan minnas skiljer mellan MY22 kontra MY23.
Kan konstatera att listpriset nu ökat med drygt 100kkr sedan jag köpte min Ioniq5, som levererades efter 8 månader, självklart till det pris som avtalats vid köptillfället.
Så det är fortfarande hittepå det du skriver att man får betala vad listpriset är då du hämtar ut din bil.

Uppdaterat: 2023-04-21 14:41

Det lär inte säljas många.

Uppdaterat: 2023-04-21 14:41

TM3 LR är alltså 107000 kr billigare än Ioniq 6 awd trots längre räckvidd, mer utrymme och bättre prestanda.

Uppdaterat: 2023-04-21 14:45
Apex skrev:

TM3 LR är alltså 107000 kr billigare än Ioniq 6 awd trots längre räckvidd, mer utrymme och bättre prestanda.

Ja den är ju billigare än de flesta elbilar och troligen det bästa valet i dag om man vill ha en elektrisk sedan.
Jag tycker I6 är allt för dyr för att vara intressant

Uppdaterat: 2023-04-21 14:51
Mr Snoid skrev:

Apex skrev:
TM3 LR är alltså 107000 kr billigare än Ioniq 6 awd trots längre räckvidd, mer utrymme och bättre prestanda.

Ja den är ju billigare än de flesta elbilar och troligen det bästa valet i dag om man vill ha en elektrisk sedan.
Jag tycker I6 är allt för dyr för att vara intressant

På tok för dyr. Hur motiverar dom att den är dyrare än Ioniq 5? Det är väl en bra mycket större bil

Uppdaterat: 2023-04-21 14:54
Apex skrev:

Mr Snoid skrev:
Apex skrev:
TM3 LR är alltså 107000 kr billigare än Ioniq 6 awd trots längre räckvidd, mer utrymme och bättre prestanda.
Ja den är ju billigare än de flesta elbilar och troligen det bästa valet i dag om man vill ha en elektrisk sedan.
Jag tycker I6 är allt för dyr för att vara intressant

På tok för dyr. Hur motiverar dom att den är dyrare än Ioniq 5? Det är väl en bra mycket större bil

Nej det är inte en bra mycket större bil. Lika stora ungefär fast annan fason. Och dom kostar i stort sett samma. Skiljer 14.000kr i pris men då får du lite mer utrustning på I6, bla adaptiva lysen.

Uppdaterat: 2023-04-21 14:57
Mr Snoid skrev:

Apex skrev:
Mr Snoid skrev:
Apex skrev:
TM3 LR är alltså 107000 kr billigare än Ioniq 6 awd trots längre räckvidd, mer utrymme och bättre prestanda.
Ja den är ju billigare än de flesta elbilar och troligen det bästa valet i dag om man vill ha en elektrisk sedan.
Jag tycker I6 är allt för dyr för att vara intressant
På tok för dyr. Hur motiverar dom att den är dyrare än Ioniq 5? Det är väl en bra mycket större bil

Nej det är inte en bra mycket större bil. Lika stora ungefär fast annan fason. Och dom kostar i stort sett samma. Skiljer 14.000kr i pris men då får du lite mer utrustning på I6, bla adaptiva lysen.

Fast 5 verkar ju ha en mycket rymligare kupé och större bagageutrymme. Dessutom lite halvt högbyggd, det är ju rätt populärt idag.

Jag trodde den skulle vara klart billigare än Ioniq 5.

Uppdaterat: 2023-04-21 14:59
Apex skrev:

Mr Snoid skrev:
Apex skrev:
Mr Snoid skrev:
Apex skrev:
TM3 LR är alltså 107000 kr billigare än Ioniq 6 awd trots längre räckvidd, mer utrymme och bättre prestanda.
Ja den är ju billigare än de flesta elbilar och troligen det bästa valet i dag om man vill ha en elektrisk sedan.
Jag tycker I6 är allt för dyr för att vara intressant
På tok för dyr. Hur motiverar dom att den är dyrare än Ioniq 5? Det är väl en bra mycket större bil
Nej det är inte en bra mycket större bil. Lika stora ungefär fast annan fason. Och dom kostar i stort sett samma. Skiljer 14.000kr i pris men då får du lite mer utrustning på I6, bla adaptiva lysen.

Fast 5 verkar ju ha en mycket rymligare kupé och större bagageutrymme. Dessutom lite halvt högbyggd, det är ju rätt populärt idag.
Jag trodde den skulle vara klart billigare än Ioniq 5.

I5 har ett större bagage och högre takhöjd i baksätet men I6 är längre och nästan lika hög över framsätena.

Uppdaterat: 2023-04-21 15:11

Det ingår mer standardutrustning på Ioniq 6, saker som är tillval på Ioniq 5 eller steg upp i utrustningspaketen.
Det som skiljer som standard på IQ6 är ex. Highway Drive Assistant 2.0, LED Matrix, eluppvärmt baksäte, stämningsbelysning och tonade rutor bak.

MEN, med det sagt blir den för dyr för min del också. Ca 690 kkr för 77,4 kWh Advanced som jag ville ha. Nu blir det att vänta eller köpa något annat under tiden.

Uppdaterat: 2023-04-21 19:56
Power to the people

Här går det att jämföra storleken på femman och sexan:
https://www.carsized.com/en/cars/compare/hyundai-ioniq-6-2022-sedan-vs-hyundai-ioniq-5-2021-suv/

Respektive IQ6 och Model 3:
https://www.carsized.com/en/cars/compare/tesla-model-3-2017-sedan-vs-hyundai-ioniq-6-2022-sedan/

Uppdaterat: 2023-04-21 19:59
Power to the people

Model 3 LR med blå färg, utökad AP och dragkrok: 667 000 kr
Ioniq 6 med röd färg och dragkrok: 690 000 kr

Till Hyundaiens fördel hör då 800V-tekniken, inredning svart eller ljus, LED Matrix, 1500 kg dragvikt.

Uppdaterat: 2023-04-21 22:18
Power to the people

Grosser. Du skulle beställt en I5 då jag beställde. 530kkr blev priset efter bonus för min bil som i dag kostar 700kkr. Även om den förbrukar lite mer ström så får man väldigt mycket ström för merkostnaden. Har varit en sjuk prisökning på elbilar senaste åren.

Uppdaterat: 2023-04-21 20:21

Lätt att vara efterklok. Jag väntade ju på sexan faktiskt.. ;-)

Men det bra andrahandsvärdet står sig ännu, bara en IQ5 på Blocket under 500 kkr.

Uppdaterat: 2023-04-21 20:56
Power to the people

Grosser
Bra sida för storleksjämförelse mellan modeller. Den är ju större än Tesla 3.

Uppdaterat: 2023-04-21 21:29
Grosser skrev:

Model 3 LR med blå färg, utökad AP och dragkrok: 667 000 kr
Ioniq 6 med röd färg och dragkrok: 690 000 kr
Till Hyundaiens fördel hör då 800V-tekniken, inredning svart eller ljus, LED Matrix

Varför jämför du blått mot rött?! Och Teslas utökade AP är väl betydligt vassare än det som ingåt i Ioniq 6? Borde väl vara Teslans standard man jämför med? Teslan kan du med få med både ljus eller mörk inredning så vet inte varför det är ett plus till Ioniq i jämförelsen....
Teslan har med Led Matrix, däremot inte aktiverat än mjukvarumässigt.

Jag försvarar inte Teslan så, tänker bara att man bör väl jämföra så rätt som möjligt.

Sen hade jag alla dagar i veckan tagit Teslan av de 2, jag tycker Ioniq 6 är fulare än Nissan Juke och det är ingen dålig bedrift.

Uppdaterat: 2023-04-21 21:45

Fan, det är nästan så man skulle välja en naken i4 före både Ioniq 6 och Telsa 3.

Uppdaterat: 2023-04-21 22:06
Gaston skrev:

Varför jämför du blått mot rött?! Och Teslas utökade AP är väl betydligt vassare än det som ingåt i Ioniq 6? Borde väl vara Teslans standard man jämför med? Teslan kan du med få med både ljus eller mörk inredning så vet inte varför det är ett plus till Ioniq i jämförelsen....
Teslan har med Led Matrix, däremot inte aktiverat än mjukvarumässigt.
Jag försvarar inte Teslan så, tänker bara att man bör väl jämföra så rätt som möjligt.
Sen hade jag alla dagar i veckan tagit Teslan av de 2, jag tycker Ioniq 6 är fulare än Nissan Juke och det är ingen dålig bedrift.

Oj, anfall är bästa försvar Gaston. ;-)
Jag jämför alltså den bil/konfiguration jag personligen hade valt. Färgen är baserad på mitt val för respektive bil. Teslas röda är riktigt snygg, men ohemult dyr. På Hyundain kostar den röda som vanlig metallic. HDA2.0 är väldigt lik autopilot utom möjligen då att 'navigera på autopilot'. Ljus inredning kostar 13 kkr extra på Tesla, ingår i priset på Hyundaien. Angående LED Matrix så bländar Teslan rätt bra ändå när man möter en.
Jag gillar det faktum att Ioniq 6 inte ser ut som en dussinbil. Take it or leave it, för 'mellanmjölk' vill man ju inte vara i sin Model 3.

Uppdaterat: 2023-04-21 22:15
Power to the people
Axa skrev:

Fan, det är nästan så man skulle välja en naken i4 före både Ioniq 6 och Telsa 3.

Ja, nästan bud på det. Men den är bra trång, men två personer åter riktigt bekvämt.

Uppdaterat: 2023-04-21 22:16
Power to the people
Grosser skrev:

Axa skrev:
Fan, det är nästan så man skulle välja en naken i4 före både Ioniq 6 och Telsa 3.

Ja, nästan bud på det. Men den är bra trång, men två personer åter riktigt bekvämt.

Ja, och för mindre barn är det ganska instängt där bak.

Uppdaterat: 2023-04-21 23:11
Grosser skrev:

Gaston skrev:
Varför jämför du blått mot rött?! Och Teslas utökade AP är väl betydligt vassare än det som ingåt i Ioniq 6? Borde väl vara Teslans standard man jämför med? Teslan kan du med få med både ljus eller mörk inredning så vet inte varför det är ett plus till Ioniq i jämförelsen....
Teslan har med Led Matrix, däremot inte aktiverat än mjukvarumässigt.
Jag försvarar inte Teslan så, tänker bara att man bör väl jämföra så rätt som möjligt.
Sen hade jag alla dagar i veckan tagit Teslan av de 2, jag tycker Ioniq 6 är fulare än Nissan Juke och det är ingen dålig bedrift.

Oj, anfall är bästa försvar Gaston. ;-)
Jag jämför alltså den bil/konfiguration jag personligen hade valt. Färgen är baserad på mitt val för respektive bil. Teslas röda är riktigt snygg, men ohemult dyr. På Hyundain kostar den röda som vanlig metallic. HDA2.0 är väldigt lik autopilot utom möjligen då att 'navigera på autopilot'. Ljus inredning kostar 13 kkr extra på Tesla, ingår i priset på Hyundaien. Angående LED Matrix så bländar Teslan rätt bra ändå när man möter en.
Jag gillar det faktum att Ioniq 6 inte ser ut som en dussinbil. Take it or leave it, för 'mellanmjölk' vill man ju inte vara i sin Model 3.

”Ljus inredning kostar 13 kkr extra på Tesla, ingår i priset på Hyundaien”

Se där, då fick man något för de extra 100k man betalar :)

Uppdaterat: 2023-04-22 07:50

För billigaste modellerna, blir svårt för I6.
Tesla 3 för 497k
Tesla Y 540k
Polestar 2 554k
Ioniq 6 585k och leverans om 3 kvartal där de andra kan fås inom 1-2 månader

Uppdaterat: 2023-04-22 09:12
Gillar kurvor och rondeller

Ja, kombination relativt dyr bil och väldigt lång leveranstid är helt enkelt ingen bra kombination för oss bilköpare och troligen inte heller för bilhandlaren - om denne vill sälja volymer.

Uppdaterat: 2023-04-22 10:11