Vi Bilägares forum

Grönt ljus för Hiphi X – ska säljas i Europa

Grönt ljus för Hiphi X – ska säljas i Europa

Elbilsmärket Hiphi siktar in sig på den europeiska marknaden och första modellen har nu blivit typgodkänd.

Läs hela artikeln
Uppdaterat: 2023-04-18 13:50

Kommentarer

Haha. Vilket skit till bakdörrar.

Uppdaterat: 2023-04-18 13:52

Tror man som köpare gör bäst att köpa de traditionella märkerna som finns idag. Tesla och Mg är väl de som får anses säkra. Resten är väl hittepå som man får vara tveksamma till.

Uppdaterat: 2023-04-18 16:08

lsoderlund
Nåja, det finns ju flera ”säkra” köp än Tesla och MG.
Dock håller jag med om att Hiphi troligen inte är det.

Jag funderar på hur mycket det går att strula till det med en bakdörr. Den här lösningen är ju upplagd för mer problem.

Uppdaterat: 2023-04-18 16:57

Nåja, bakhängda dörrar är ju inget nytt, var vanligt för mer än hundra år sedan.
Men vad är så unikt med dessa?

Uppdaterat: 2023-04-18 18:34
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

Saabnisse
Det är ju både bakhängda och måsvinge på samma dörr. Vet inte om det är unikt.

Uppdaterat: 2023-04-18 19:03

Ursäkta, missade det, tittade allt för slarvigt.
Det är unikt!
Men är det vettigt?

Uppdaterat: 2023-04-18 20:16
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

Saabnisse
Jag är tveksam ifall det är vettigt. Fler rörliga delar vilket ökar risken för strul. Dessutom undrar jag hur det fungerar med kall och snöig vinter.

Uppdaterat: 2023-04-18 20:56

Räkna med 1,5-2 miljoner, denna bil stjäl massor av köpare från Porsche och Mercedes i Kina.

Uppdaterat: 2023-04-18 21:21

Haha. Trodde det var en plojbil för en halv miljon typ. Ja, kineserna är roliga men har svårt att tro att européer som handlar i den här prisklassen överger Porsche, MB eller annat klassiskt lyxmärke för denna.

Uppdaterat: 2023-04-18 21:36

Idiotisk lösning för bakdörrarna, välj måsvinge eller vanliga dörrar

Uppdaterat: 2023-04-19 05:57
Regel 1: Jag har alltid rätt. Regel 2: Om jag någon gång skulle ha fel träder regel 1 i kraft.

Är väl ändå en bättre lösning än Tesla X måsvingebakdörrar.
Det får ju inte att ta sig in eller ur bilen om man står där det är lågt i tak.
På denna skapelse kan man ju öppna dörren och kliva i eller ur bilen.
Betydligt enklare konstruktion än den ledade måsvingen på TMX.

Uppdaterat: 2023-04-19 07:34

Snoid, knappast, det gåt ju inte att öppna den här dörren heller om det är lågt i tak, den kräver ju lika mycket höjd som Tesla X om man nu inte ska krypa ur, men det går på Tesla också.
Men det spelar knappast någon roll för oss, den här jippobilen kommer att vara väldigt sällsynt.

Uppdaterat: 2023-04-19 08:53
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

Konsten att göra saker så komplicerade som möjligt....

Uppdaterat: 2023-04-19 08:57

Pi, de skulle kunna komplicerat det ytterligare om de fällt ut även underdelen av dörren, ungefär som en flygplanstrappa!
Undrar varför de missat den möjligheten?

Uppdaterat: 2023-04-19 09:05
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre
saabnisse skrev:

Snoid, knappast, det gåt ju inte att öppna den här dörren heller om det är lågt i tak, den kräver ju lika mycket höjd som Tesla X om man nu inte ska krypa ur, men det går på Tesla också.
Men det spelar knappast någon roll för oss, den här jippobilen kommer att vara väldigt sällsynt.

Du kan väl öppna sidodörrn utan att fälla upp taket. Det är väl snarare en finess för bekvämt i och ursteg för ägaren som sitter i baksätet och blir körd av sin chaufför.
Kommer säkert att sälja ok i Kina, de har lite andra preferenser än europeér.
https://www.dagensps.se/motor/maktskiftet-kineser-vill-inte-ha-vasterlandska-bilar/

Uppdaterat: 2023-04-19 09:17

Den säljer redan bra i Kina sedan ett år som sagt.

Uppdaterat: 2023-04-19 13:25

Snoid
Problemet är att den här lösningen ställer höga krav på tätning och mekanik. Det är som bäddat för mer strul.

Uppdaterat: 2023-04-19 16:04

V8
Att något säljer bra i Kina säger ju inget om ifall det blir framgång i Europa.

Uppdaterat: 2023-04-19 16:05
Axa skrev:

Snoid
Problemet är att den här lösningen ställer höga krav på tätning och mekanik. Det är som bäddat för mer strul.

Är ju en betydligt enklare lösning än tesla har på modell X. Är ju bara ett targatak som kan öppnas rakt upp.
Men oavsett så är det väl framförallt en bil för Kinesiska marknaden. Men jag gillar många av de kineiska bilarans design och även denna ser helt ok ut.

Uppdaterat: 2023-04-19 16:18

Snoid
Jag föredrar nog vanliga dörrar. Enligt artikeln är den godkänd för att säljas i Europa. Återstår att se ifall det blir en succé. I den prisklassen är man nog mer konservativ och jag skulle nog själv välja en tysk, etc i7.

Uppdaterat: 2023-04-19 17:13
Axa skrev:

Snoid
Jag föredrar nog vanliga dörrar. Enligt artikeln är den godkänd för att säljas i Europa. Återstår att se ifall det blir en succé. I den prisklassen är man nog mer konservativ och jag skulle nog själv välja en tysk, etc i7.

Nu är väl i7 en sedan för i runda slängar 2mille

Uppdaterat: 2023-04-19 17:32
Axa skrev:

V8
Att något säljer bra i Kina säger ju inget om ifall det blir framgång i Europa.

Det har jag aldrig påstått.
Jag tror fortfarande att det i första hand är MG, BYD och ev Polestar som kommer sälja någorlunda här om nu inte Polestar prisar bort sig helt. De andra är helt enkelt för dyra som nykomlingar. BYD blir i år högst troligt världens största elbilstillverkare före Tesla så jag tror att de kommer att anpassa sina priser framöver.

Uppdaterat: 2023-04-19 18:17

Snoid
Jag föreställer mig att man inte är så priskänslig på den nivån….

Uppdaterat: 2023-04-19 18:27

V8
Jo, några kinesiska märken kommer klamra sig kvar på europeiska marknaden. Det tror jag också. MG kan väl redan nu ses som etablerade sett till försäljningssiffrorna.

Uppdaterat: 2023-04-19 18:28

MG säljer jättebra och ägs av Kinesiska staten. BYD är åtminstone inte statligt och inte Polestar heller.

Uppdaterat: 2023-04-19 18:33