Volkswagens nya eldrivna flaggskeppsmodell klarar 70 mil på en laddning och får en lyxig interiör. Här är nyheterna i senaste medlemmen i ID-familjen.
Volkswagens nya eldrivna flaggskeppsmodell klarar 70 mil på en laddning och får en lyxig interiör. Här är nyheterna i senaste medlemmen i ID-familjen.
Kommentarer
Ser ut som en id5 som någon har satt sig på. De måste verkligen ha ansträngt sig för att göra maximalt oinspirerad design på id-bilarna hos VW.
Snygg bil men kommer att bli väldigt dyr tror jag.
Tråkigt när biljournalister inte verkar ha någon som korrekturläser deras artiklar. Faktafel är väl riktigt slarvigt i dagens journalistik. Här kommer BMW i4 mått:
4 783 mm längd x 1 852 mm bredd x 1 448 mm höjd
Inte första gången som det skrivs fel. Inte undra på att folk har fel uppfattning och information…..
Riktigt snygg! Hoppas på rimligt pris och rimlig leveranstid.
Hej! Även biljournalister kan göra fel ibland. Nu är det fixat. / Redaktionen
Snygg design, bravo VW!
VW har en sober vinnare i lyxklassen. Elegant.
Tycker VW har fått till det riktigt bra. Dock kan man gissa sig att det blir en dyr modell.
Sedan kan jag tycka att prestandan duger, även om ViB inte tycker det.
Nu hoppas jag att Skoda släpper en motsvarande.
Skodan blir nog "superb" :-)
Behöver du nog inte oroa dig över. Lär bli minst tre olika derivat av bilen med små skillnader. Då kan dom sälja samma bil till tre olika kundgrupper.
Själv kommer jag mest troligt inte köpa en VAG, oavsett vad dom hittar på 😉
Bilarna växer, 5 meter det är en stor bil. Kan ju hoppas att det kommer en något mindre så småningom.
Snoid
Jo, derivaten kommer. Men jag är mer nyfiken på Skodas derivat då jag tror de helt enkelt kan få till det bättre. Såsom med Enyaq.
Lugn, ID.2all, drygt 4 m, är också på gång.
Ja du är ju troende 🤣
Själv tycker jag skoda blir så snusförnuftigt präktiga så mycket av det roliga med en bil slätas ut.
Var det denna som visades på elbilsmässa i december i Göteborg?
Den var nämligen asfin, även inne. Men hette "konceptbil och ett namn jag glömt"
Stort steg över ID.3 och 4
Snoid
Nja, vet inte ifall jag är troende men jag tycker Skoda får till det bättre än VW när det gäller funktion. Annars kan jag tänka mig lämna VAG-träsket vid nästa byte. Beror på vad konkurrenterna erbjuder och till vilket pris. BMW ska väl presentera sin i5 i år vilket är en konkurrent k den här klassen. En säljare menade att den inte skulle bli dyr, men det vette 17 när man börjar plocka på utrustning. Detsamma blir det väl med ID7.
Skulle tro att Ioniq6 kommer vara ett prisvärt alternativ, men det förutsätter att man accepterar den unika exteriören.
Snoid
Ja, 6an är intressant men behöver nog ses IRL. Jag planerar dock att behålla min i 2-3 år till och det lär nog hända en del under den tiden.
Exakt så är det, samma för mig.
Efter att provkört ett par elbilar under helgen så kan jag bara konstatera att I5:an är riktigt bra. Sitter bra i den och mer komfortabel som en Lexus 😄 fast en så mycket bättre elbil. Så klart inte samma kvalitet på interiörmaterialen. Men det jag framförallt noterade både på Lexusen och BMW:n var hur obemärkt min Hyundai lägger an dom mekaniska bromsarna då man bromsar lite hårdare. På båda dom testade så märktes tydligt då bromsarna ”slog till” av det finns intet på min bil. Helt obemärkt så bromsar den lite mer när regenereringen inte räcker till för att hejda farten.
Min bil skall bytas medans alla garantier finns kvar, jag tror det påverkar andrahandsvärdet ganska mycket, så det blir om ett par år.
VW ID7 ser riktigt trevlig ut och med den låga elförbrukningen kommer den att bli ett förstahandsval för många bilköpare. Grattis VW!
Nu är det verkligen svårt att se på bilderna, men det ser ut som om de haptiva rattknapparna finns kvar. Skulle inte de tas bort?
En Passat-halvkombi, det var länge sedan. Vi lär nog få se fler halvkombi-bilar.
Hitills är elbilssedaner inget för mig. Det är något med proportionerna som gör dom fula, ser inte ut som sedaner längre. För runda tak, för mycket plåt ovanpå bakhjulen, för korta överhäng bak. Synd eftersom nuvarande Passat sedan är en snygg bil. Denna ser överviktig ut, hade nog funkat bättre som kombi. Kanske därför alla lanserar suvar.
i4 och Model S är undantag.
Inkräktande hjulhus i framsätet är tradition i Golf, men HÄR har man tagit det till en helt... ny... nivå, "Bilen för enbenta" - det är så stört... att man inte kan tro sina ögon.
Sedan är det mycket roande att man kopierat Opel Vectras valbara elfönsterhiss knappar.
Så du föredrar Ioniq5 ?
Kört Evo6?
Den är ännu skönare att köra än systerbilen enl mig.
BmW i4, gillade du inte lika mycket menar du?
Apex, fast denna är inte en sedan utan en halvkombi.
Du har bra koll du.....varken i4 eller Model S är sedaner. ;) Och inte denna nya ID.7 heller.....
Nej jag har inte kört EV6, jag tycker den är ganska ful, men skall ha ett ”rappare” chassi. Det har jag inget behov av.
Jo jag gillade i4, den gav ett enormt habegär. Trotts M-sport så var det adaptiva chassiet inte alls hårt, bilen var enormt tyst i kupén och prestandan långt mer än jag behöver.
Så den bästa elbil jag provkört och riktigt snygg som grädde på moset.
+100
Niklas
Har du träben?
Jag tror du ska hålla dig till att hylla avdankade Opel.
Den verkar trevlig. Men lite för stor för mina behov.
Men det kommer ju andra modeller.
Som också har gott om plats för vänsterfoten.
Haha jag vet mycket väl att det inte är sedaner, men liknar en sedan mer än en traditionell halvkombi.
Oavsett så behöver den inte vara ful för det, Arteon är utöver ovan nämnda bilar ett bra exempel.
Jag vet. Den behöver inte vara ful för det, tvärtom brukar bilar i det här segmentet vara ovanligt snygga.
Stinger GT
Audi A5
Arteon
i4
Model S
Peugeot 508
Hur kan du få de till att mer likna sedaner än traditionell halvkombi?! Har du aldrig sett Saab 9000 t.ex?
Där har du en traditionell halvkombi, det är väl mer eller mindre exakt så de här med du rabblar upp är byggda?
Sedan eller halvkombi. Utöver formen så handlar det väl om var man sätter gångjärnen till bakluckan? Nedanför eller ovanför bakrutan. Tex skulle jag kalla Tesla 3 för sedan.
När jag skriver traditionell halvkombi tänker jag på Golf, Astra & Focus och inte Saab 9000. Vilken bil tycker du VW Arteon liknar mest, Golf halvkombi eller Passat sedan?
Dubbelpost
Helt rätt, så ser jag med på det. Därför jag inte ser hur Apex kan få dem till sedaner han rabblar upp när de öppnar med bakrutan.
Fast Arteon är ju en Passat halvkombi mer eller mindre.....
Kanske dags att ta tillbaks klassiska ordet CombiCoupé så Apex förstår vad vi skriver om.
Men Golf mfl du rabblar upp är ju Hatchback modeller.
Halvkombi eller kombikupe som Saab kallade det är väl ändå en väldefinierad bilmodell.
Skulle tro att du är ganska ensam om din egna definition av en halvkombi
Det tror inte jag. Hur ofta säger man hatchback i Sverige? Du är nog betydligt mer ensam det.
Hatchback (halvkombi) och Liftback (kombisedan) är väl hyfsat vedertagna begrepp för den insatte?
Det är väl jag som borde använt ordet kombicoupé så att ni fattar
Halvkombi är väl ändå det man oftast kallar en vanlig golf för? På blockets filtreringsfunktion under ”typ av bil” finns varken fastback, liftback eller hatchback. Halvkombi finns däremot.
ID.7 = ID.Phaeton (misstagen upprepar sig)
Den kommer säkert också bli dyrare i Sverige än i Kina 😂
Håller nog till stor del med Apex i dessa diskussioner. En halvkombi är för mig en rätt tvärt avskuren bil a'Golf m fl. En modell med sedan-liknande "bakdel" är i mina ögon en sedan oavsett om den har ett brevlåde-inkast eller en helt öppningsbar "bakdel". Där den sistnämnda lösning enligt mig är att föredra. Tyvärr finns få sådana bilar idag. Men Tesla Model 3 skulle mycket väl med fördel kunna ha den typen av "bakdel".
En sedan släpper aldrig in kall luft till passagerare i baksätet när chauffören lyfter in väskor i bagageutrymmet.
Ser bra ut, onödigt stor för mina behov… får vänta in 2:an 😊
Här stilar tydligen miljonärers tycken om dessa kolossalt dyra bilar. Vad tycker fattigmansSvensson om sina möjligheter att kunna köpa elbil till vettiga priser och vettiga format?? Vi får hålla oss med våra gamla Ottostånkor som endast förpestar luften med avgaser medan nyelbilstillverkningen förpestar luften långt värre. Tillverkningen av elen förpestar också luften.....
Paginering
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.