Vi Bilägares forum

Suvar betydligt farligare för cyklister än bilar

Suvar betydligt farligare för cyklister än bilar

Suvar riskerar att köra över cyklister vid trafikolyckor och orsaka allvarliga skador, visar en ny studie.

Läs hela artikeln
Uppdaterat: 2023-04-14 09:44

Kommentarer

Detta har man inte kommit på förrän nu?

Uppdaterat: 2023-04-14 09:58
Regel 1: Jag har alltid rätt. Regel 2: Om jag någon gång skulle ha fel träder regel 1 i kraft.

Ojdå - är en SUV inte en bil längre...:)
Sen är väl slutsatsen ändå inte helt orimlig utan tvärtom relativt rimlig.

Uppdaterat: 2023-04-14 10:10

I Sverige kallar vi en liten Toyota Corolla för SUV.
Det var troligen många gamla Chevy Suburban, GMC Yucon etc. i den undersökningen eftersom det var en liten undersökning i Michigan USA.

Uppdaterat: 2023-04-14 10:55

Också farligare för gående förstås, bra artikel här https://www.vibilagare.se/nyheter/suvar-och-pickuper-orsakar-fler-farliga-olyckor

Uppdaterat: 2023-04-14 12:15

Är väldigt intressant att Amerikanska underökningar skall vara så heta nyheter i Sverige.
En typisk Amerikansk SUV, https://www.car.info/en-se/chevrolet/suburban/suburban-19478553/specs
Den är i storlek med en mindre lastbil. inte på något vis representativ för det vi kallar för SUV i Sverige.
Skulle vara mer intressant om ViB kunde presentera artiklar som omhandlar den Svenska bilparken.

Uppdaterat: 2023-04-14 13:31

Har själv erfarenhet av detta, i min ungdom på 1980 talet blev jag påkörd när jag dumt nog sneddade över en väg utan övergångställe. Blev påkörd och hamnade på motorhuven på en Saab 900. Det fanns många bra vittnen då en buss stod vid en hållplats intill. Han som körde på mig ( mitt fel ) hade också en Merca-rak front med stjärnprydd hög grill som han brukade köra, Saaben var frugans. Polisen och han som körde ansåg att det var tur att han inte körde sin Merca, då hade jag skadats allvarligt eller dött, eftersom jag förmodligen inte landat på motorhuven på den då relativt höga bilen. På den tiden fanns inte Suvar förrutom några enstaka RangeRover eller Suburban.

Uppdaterat: 2023-04-14 13:39

Ja du har helt rätt Guran. När man hänvisar till studier så brukar man regelmässigt kolla om de har mätt rätt sak på rätt sätt.

Och i det här fallet har man mätt kollision mellan stora amerikanska SUV:ar och människor - troligtvis även dem större och tyngre än genomsnittssvensken 😜.

Och då blir relevansen låg.

Men det finns komponenter i det här som ändå är intressanta. Dit hör huruvida man landar på motorhuven eller framför fordonet.

Hos gående exempelvis har det varit ett problem hos småbilarna eftersom luftfärden oftare slutade i A-stolpe eller vindruteram än på den mjukare huven.

Småbilar har därför en högre skadeföljd bland gångtrafikanter än vad de stora bilarna har.

Så i sedvanlig ordning är den större bilen bättre än den mindre. Storleken har betydelse helt enkelt😜

MVH AL

Uppdaterat: 2023-04-14 13:49
” Det finns inget värre än aktiv dumhet.”

Min sänkta Miata är säkrast, så låg att torso flyger över vindrutan ;-)

Uppdaterat: 2023-04-14 22:36
Gillar kurvor och rondeller
A.L skrev:

Småbilar har därför en högre skadeföljd bland gångtrafikanter än vad de stora bilarna har.

Så i sedvanlig ordning är den större bilen bättre än den mindre. Storleken har betydelse

Vid amerikanska förhållande är det tvärtom den mindre bilen som är bättre än den större, vad gäller gångtrafikanter och möjliga dödsfall.

"To put it simply, pickup trucks and SUVs are two to three times more likely than smaller personal vehicles to kill people walking in the event of a crash."

Se https://smartgrowthamerica.org/bigger-vehicles-are-directly-resulting-in-more-deaths-of-people-walking/

Uppdaterat: 2023-04-15 02:51
"Fit for 55" är ett klimatpaketet som bl a innebär att EU ska minska sina växthusgasutsläpp med 55 % till år 2030 (jämfört med 1990 års nivå) och som har det övergripande klimatmålet (enligt den klimatlag som antogs i juni 2021) att hela EU ska vara klimatneutralt senast år 2050.
John2008 skrev:

A.L skrev:
Småbilar har därför en högre skadeföljd bland gångtrafikanter än vad de stora bilarna har.
Så i sedvanlig ordning är den större bilen bättre än den mindre. Storleken har betydelse

Vid amerikanska förhållande är det tvärtom den mindre bilen som är bättre än den större, vad gäller gångtrafikanter och möjliga dödsfall.
"To put it simply, pickup trucks and SUVs are two to three times more likely than smaller personal vehicles to kill people walking in the event of a crash."
Se https://smartgrowthamerica.org/bigger-vehicles-are-directly-resulting-in-more-deaths-of-people-walking/

Men John, det rör ju sig om Amerikanska förhållanden. Dvs lätta lastbilar är sämre än mindre bilar. Mindre bilar i USA är väl snarare att jämföra med t.ex. Volvo S90.

Uppdaterat: 2023-04-15 09:53

Faran är nog inte lika stor i Sverige som i USA där SUV modeller är större, tyngre och har högre front. Men visst ökar risken här också. Många verkar inte medvetna om att köra SUV ökar risken för olyckor sker. Vi behöver inte SUV här, ingen körde detta för 25 år sedan och MPV modeller kördes bara av väldigt få. Det är ett påhittat behov och tyvärr bara negativt. Alla vet att jag har rätt i sak när jag skrivit om detta, men vägra likt en trotsig 3 åring att hålla med. Vi borde sluta köpa SUV och få biltillverkare att gå tillbaka till vanliga modeller igen. MPV modeller har jag inget emot, det kan finnas väldigt logiska motiv att köra runt i en sådan för att kunna lasta lite mer.

Uppdaterat: 2023-04-15 10:49

SUV trenden måste dö!

Uppdaterat: 2023-04-15 10:51

Snoid
Är det inte en svensk föreställning att amerikanerna kör ytterligheter? Antingen jätte-SUV eller Prius.

Uppdaterat: 2023-04-15 11:52

I USA måste du följa med och köra det som alla andra kör på vägen. Är det pickup och SUV modell större, måste du också göra samma sak...det blir lite av en snöbollseffekt, man vill skydda sig själv och då tvingas man mer eller mindre att köra runt i ett liknande fordon. Snart kan du inte köra runt i en Clio här i Sverige.

Uppdaterat: 2023-04-16 12:24

Det var tur nyss för en cyklist att jag inte hade en stor SUV, utan en liten smidig bil med rapp styrning som jag kunde lägga ner i dikeskanten.
Cyklisten hade missbedömt radien på den skymda kurvan, och var på fel sida när han dök upp framför mig.
När man möter bussen i den kurvan får man ofta stanna och backa, tror inte cyklisten hade fixat det i den farten.

Uppdaterat: 2023-04-16 20:48

Det var en person som dog då sidospegel satt så högt upp på fordonet att den slog honom i huvudet, tror dock inte det var en SUV... antagligen något annat. Höga fordon brukar generellt ge mer problem. Bussar och lastbilar är också inblandade i många olyckor, sett till antalet fast dessa körs av yrkeschaufförer. Större fordon är svårare att köra.. kanske inte behövs tilläggas.

Uppdaterat: 2023-10-09 14:59