Vi Bilägares forum

”Förbjud vinterdäck på sommaren”

”Förbjud vinterdäck på sommaren”

Det enda återstående problemet är att lägga förbudet på rätt bord, skriver Niklas Carle.

Läs hela artikeln
Uppdaterat: 2023-04-15 06:50

Kommentarer

Jag byter till sommardäck nu kommande veckan, har dubbfria vinterdäck. Fick ingen tid innan den 15:e och har däckhotell.

Uppdaterat: 2023-04-15 07:26

Räknar också med att låta mina dubbfria vinterdäck och sommardäcken byta plats på väggen kommande vecka.

Uppdaterat: 2023-04-15 09:08

Fick ingen tid förrän den 18e, men då åkerdubbdäcken av samtidigt som det blir nya bromsar.
Klart olagligt, men jas känner mig inte som en brottsling och jag tänker inte bära bilen till verkstan.

Uppdaterat: 2023-04-15 09:23
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

Bytte till sommarhjul igår, som vanligt på egen hand. Drar åt hjulskruvarna med momentnyckel, för att kunna byta hjul själv vid ev punktering. Litar inte på däcksverkstädernas tryckluftsverktyg...

Med ålderns rätt börjar nu kroppen kännas vid det årliga hjulmekandet. Med större hjul än mina nuvarande 15-tummare, så blir det nog verkstan för mig också.

Uppdaterat: 2023-04-15 10:28

Så är det 40-talisten - min nuvarande bil har lite större och bredare däck och dessa är lite väl tunga att byta så det tar jag numera hjälp med.

Uppdaterat: 2023-04-15 10:33

en självklarhet att få bort dessa dubbfria vinterdäck på sommaren. har man råd att ha bil har man råd att köpa sommardäck.

Uppdaterat: 2023-04-15 10:34

Klart man inte har vinterdäck sommartid. Det heter ju vinterdäck av en anledning liksom. Är handikappad, amputerad höger arm. Men byter självklart däcken personligen. Det ingick i körskolan. Betala för att göra ett så enkelt jobb? Aldrig i livet, det gör man själv så man kan kolla annat när fälgar ändå är av. Det ligger ju i ens intresse att ha koll på prylarna.

Uppdaterat: 2023-04-15 10:38

Ja, en del är uppenbarligen riktiga karla-karlar...:) Vi andra får ta hjälp.

Uppdaterat: 2023-04-15 18:19

Pi
Mm, det gäller att ha koll på prylarna annars är man kärring.

Uppdaterat: 2023-04-15 18:26

Detta är lurigt/känsligt/ svårt. Hur "hårda" krav skall man ställa- och ställer man hårda krav på bilar/däck - hur hårda krav skall man ställa på förarskicklighet. Jag tror att större delen av Sveriges bilförare har en körskicklighet som ger "sämre prestanda" än en skicklig förare/bra bil med "bra" vinterdäck vid sommarväglag.

Jag har två bilar: en prestanda bil med 510 hk - har sommar- och vinterhjul (tyvärr odubbade) - alla högprestanda. En 26 år gammal "historisk prestanda" bil (225 hk) som jag kör mindre än 500 mil/år ("åka och handla") - och har (bra, odubbade) vinterdäck året runt. Jag har kört c:a 100.000 mil med den bilmodellen och "kör den utan att behöva tänka".
510 hk bilen har 4 körlägen - jag använder läge 3 - "dynamic". Läge 2 "normal" ger tråkig körning - även på vintern. Tyvärr ger läge 3 mycket bra/rolig körning på sommaren - men "kantig" körning" på vintern - systemet griper in och "stör". Min gamla bil "klarar" alla situationer - utan att jag behöver tänka.

Jag inser att jag skulle ha kortare bromssträcka med bra sommardäck på "gammelbilen" - men tror att jag kör den säkrare än prestandabilen - även under sommaren.

Uppdaterat: 2023-04-16 08:33

Jag tror inte att problemet med fel däckval är så stort att ett förbud behövs. Vi har tillräckligt många förbud och regler i samhället och därmed svårt att hålla reda på dem alla.

Vem kom på det här med TPMS förresten? Vilken sk-t.

Uppdaterat: 2023-04-16 12:05
Mycket vatten har runnit under hjulen...

S k indirekt TPMS ser jag inga problem med - alltså den som använder ABS-sensorerna - medan däremot den typ som har sensorer i varje hjul känns som en onödigt dyr lösning.

Uppdaterat: 2023-04-16 12:39

Jag har byt till sommardäck är Dunlop Sport BluResponse, jag har körd endast sommardäck gått 4582 mil med HF, HB är 5,0 mm djup och VF, VB är 5,5 mm djup med skifta varje år som fram och bak samma sida utan kors efter däck var ny 4 år och 3 månader sen är 7,0 mm djup. Den rullar fortfarande gammal däck. Ingen TPMS utan har ABS rotationsensor som man kan bekräfta däck från infotainment att det behöver inte gå till verkstad.

Uppdaterat: 2023-04-16 12:58
Min nuvarande Fabia https://www.spritmonitor.de/en/detail/990314.html Dåvarande Astra https://www.spritmonitor.de/en/detail/858751.html

Min har TPMS via bromssensorer, men då behöver man ju fortfarande kolla däcktrycket. Det systemet är inte så känsligt och varnar inte för små skillnader, bara större.
TPMS med sensorer i däcken gör att man ser däcktrycket på en display i bilen, och det kan vara praktiskt ibland.
Men visst, det är ett dyrare system.
Och det var Renault Laguna II som var först med det som jag minns det.
Jag har 17” sommarhjul och byter inte själv. Har ingen plats för dem i förrådet så har däckhotell. Har ett skadat knä och tänker inte gå och bära däck.

Uppdaterat: 2023-04-16 16:00

Jag råkade ut för en otrevlig händelse i fredags.
Gamsaaben som saknar TPMS och istället har OPMS, alltså man får observera själv när däcket börjar bli för platt med hjälp av optisk betraktning, behövde påfyllning i bakdäcken, antagligen en smygpunka på de gamla fälgarna, men det får fixas till det de ska på igen.
Nåväl, en första fundering blev varför ventilen alltid ska hamna klockan sex nu när det blivit så långt ner till den?
Slangen drogs ut och fyllningsanslutningen monterades, tillbaka till skåpet för inställning av 2,5B, men när jag kollade var däcket platt!
Ingen luft kom i hur jag än bökade med anslutningen.
En lite vresig farbror som väntade att få fylla kom fram och förklarade för mig att jag måste ansluta påfyllaren till ventilen om jag skulle få i någon luft!
Jag tackade för den geniala upplysningen och visade att det var just det jag hade gjort.
Han nästan knuffade undan mig och kröp ner till ventilen och började brottas med påfyllningsmunstycket.
”Gå bort och tryck på knapparna i skåpet” sa han och det var ju bekvämare än att krypa så det gjorde jag.
Något fe L var det på påfyllare n för det krävdes en väldig massa tryckande för att få i luft.
Till slut gav han upp och gav mig rådet att åka till gummiverkstan.
Men jag hade ju fått i hyfsat med luft så det fiår duga till tisdag då sommar däcken åker på.
Jag tackade för hjälpen och han var på betydligt bättre humör än innan han började jobba.

Uppdaterat: 2023-04-16 19:06
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

Alla dessa idioter som ska förbjuda allting. Vem ska följa upp det då? Kameraövervakning lapplisor Vägverket Trafikverket för Polisen har ju inte tid att ens göra vanliga kontroller.

Uppdaterat: 2023-04-17 16:55

Olle
Du kan väl övervaka?

Uppdaterat: 2023-04-17 18:05

Olle, jag tycker Vägverket skall övervaka. Då behöver du inte vara orolig då det är drygt 13 år sedan Vägverket försvann.

Uppdaterat: 2023-04-17 18:58

Jag tycker att ABS skall förbjudas, då det ger längre bromssträcka om rullgrus och djup snö. :o)

AWD och traction control gör att - vissa - förare kör fortare.......

Några av de "värsta" krockproven, ger klart högre vikt på bilarna, de är dessutom inte särskilt frekventa......

Uppdaterat: 2023-04-17 19:23

Läste nyligen om en kille som tyckte att hans bil var perfekt.
Det var en Ford T från 1920-talet med låsningsfria bromsar- de tog inte så bra-, antispinn- motorn var inte så stark att den kunde spinna loss-, farthållare- mustaschen på ratten-, !

Uppdaterat: 2023-04-17 19:52
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

Bytte till sommarhjul idag. Ger helt annan känsla i bilen vid +15 grader. Förstår inte de som kör året runt med vinterdäck. Det måste vars de som inte gillar bilkörning.

Uppdaterat: 2023-04-18 19:50