Ny sårbarhet i moderna bilar – Toyota och Lexus är särskilt utsatta.
Tjuvarnas nya metod: Hackar bilen – via strålkastaren
Läs hela artikeln
Uppdaterat: 2023-04-14 17:09
Ny sårbarhet i moderna bilar – Toyota och Lexus är särskilt utsatta.
Kommentarer
"parkera på upplysta ställen" Gatubelysning har tyvärr väldigt marginell stöldförebyggande effekt. Rattkrycka hjälper inte heller särskilt mkt. Dom flesta såna är löjligt enkla att bryta upp.
Fascinerande att det finns intresse för nya Toyota.
Finns det inga rejäla rattkryckor på marknaden?
Är väl synnerligen eftertraktade bilar i Afrika.
Troligen pga popularitet och högt andra handsvärde
Världens mest sålda bil, eller?
Nu är det väl inte Yaris eller Corolla som stjäls. Snarare hållbarare robustare bilar, Toyota Rav4 och Lexus RX 450
Du kanske har lagt en order 😉
Det beror väl på om det är enkelt att komma åt strålkastarna utifrån?
Går inte det utan att bryta sönder hel fronten så blir det väl besvärligt?
Man måste berömma biltjuvarnas uppfinningsrikedom.
Problemet med Can-invaders tycks vara för dyrt att åtgärda. Nya bilar får levereras med rattkrycka i fortsättningen.
:-)
Fascinerande att du ens bryr dig att ens läsa artikeln, än mer kommentera den. Om ditt intresse för Toyota är precis noll.
Förmodligen? Dom rullar ju alltid, även utan serviceverkstäder.
Toyota får väl utvärdera. Men att göra det svårare/omöjligt att komma åt, via hjulhuset. Verkar ju vara en ganska simpel åtgärd. Kräver ju dock ändringar i själva produktionen, så det lär ju inte vara gjort på en fikarast.
Ingen fara ifall de tar Toyotan. Tjuven kommer inte så långt innan Takata-airbagen löser ut. :-D
Säkerhet är billigt om man designar ett system säkert från början, men väldigt dyrt att göra efteråt.
Volvos approach har sedan de började med CAN-bus för snart 20 år sedan alltid varit att varje komponent måste "kodas in", alltså att komponentens unika id måste lagras in i bilens centraldator för att enheten ska godkännas av bilen. Rätt implementerat borde det skydda mot denna typ av attacker.
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.