Vi Bilägares forum

Behövs inte strålkastarspolningen?

Behövs inte strålkastarspolningen?

Vi Bilägare svarar.

Läs hela artikeln
Uppdaterat: 2023-04-11 05:00

Kommentarer

Det är ett otyg att fler och fler tar bort dem.
Min nuvarande bil saknar tvätt, det skall inte nästa göra!

Uppdaterat: 2023-04-11 08:13

Det är ju främst i vårt lilla hörn av världen med våra skitiga vägar, som det är starkt motiverat med strålkastarrengöring och bakrutetorkare.
Det är ju inget EU-krav , men i vårt land borde det vara ett undantag och inget fordon borde få registreras och brukas utan fungerande rengöringsutrustning av strålkastare.
Bakrutetorkare kan man klara sig utan om man lärt sig använda backspeglar.

Uppdaterat: 2023-04-11 09:10
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

Vi tycker alla olika men även bakrute-torkare tycker jag personligen borde vara standard på de flesta bilar. Och när vi är inne på sikten bakåt även rengöring av backkamera - eller att den sitter så monterad att den aldrig blir skitig.

Uppdaterat: 2023-04-11 09:26

Pi, naturligtvis ska vi ha bakrutetorkare, men det går att klara sig utan om man lärt sig att använda backspeglar.
Men när bakrutetorkaren gick sönder på gamsaaben stod jag ut i två veckor, sedan åkte jag till skroten och fick tag på en fungerande för några hundringar.
Samma sak gäller givetvis om man är van vid skitfria backkameror, är den inte ren kan man ju lika gärna vara utan.

Uppdaterat: 2023-04-11 09:53
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

Strålkastarspolare borde finnas på alla bilar, men på min Corolla TS 2021 fungerar det så här:
"Om du drar i spaken och håller fast den medan strålkastarna är tända, aktiveras strålkastarspolarna en gång. Därefter aktiveras strålkastarspolarna var femte
gång du drar i spaken."
Varför försämra användningen och inte låta mig själv bestämma när jag känner behovet av spolarna?

Uppdaterat: 2023-04-11 10:06

12.000 mil körda utan strålkastarspolare. Inte känt någon saknad. När lamporna blir igenmurade av blötsnö hjälper oavsett inte lite vattensprut på plastglasen så det är ingen vattendelare för mitt nästa bilbyte. Men så klart om man har en bil med mediokert halvljus så kan det så klart fylla ett behov.
Men däremot avsaknad av nån spolning/lucka för backkameran är något jag saknar.

Uppdaterat: 2023-04-11 10:47

Sixten, det är för att spara på spolarvätskan, det är samma på många bilar.
Jag hade en Golf en gång som inte hade den finessen, den gjorde över med hiskeliga mängder spolarvätska.
Men det var bättre så länge det var glas i strålkastarinsatserna och det gick att använda torkare.
Bland de bästa torkarna tycker jag var de som satt på Saab 99 och jag var förundrad över att de fungerade så bra med sin intressanta, men komplicerade snörmekanism till drivningen.

Uppdaterat: 2023-04-11 10:51
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

Snoid, ett bra halvljus blir mediokert otroligt snabbt när det är fuktigt ute. Framförallt när det saltas.

De som klagar på att man måste stanna och ladda bilar var 20-30:e mil kan ju fundera på om man vill stanna och torka lyktor var femte mil.

På id.3 så är det framförallt helljuset som "dör" vid smutsväder. Det har nog framförallt med att göra att smutsen rinner av lättare på sidorna av lyktan här halvljuset sitter.

Uppdaterat: 2023-04-11 14:54

Allt handlar om pengar. Kan tillverkaren spara några kronor så gör de det. Vi svenskar är dessutom så mesiga så vi vill inte stöta oss med någon och accepterar alla förändringar (försämringar) utan att säga ett knyst.

Uppdaterat: 2023-04-11 16:19

Bland annat Skoda har allt det där. Strålkastarspolning, bakrutetorkare och spolning av backkamera. :-)

Uppdaterat: 2023-04-11 16:28

Så skall det vara, Axa. Tur att det inte är en s k premium-vagn...:)

Uppdaterat: 2023-04-11 16:48
McTar skrev:

Snoid, ett bra halvljus blir mediokert otroligt snabbt när det är fuktigt ute. Framförallt när det saltas.
De som klagar på att man måste stanna och ladda bilar var 20-30:e mil kan ju fundera på om man vill stanna och torka lyktor var femte mil.
På id.3 så är det framförallt helljuset som "dör" vid smutsväder. Det har nog framförallt med att göra att smutsen rinner av lättare på sidorna av lyktan här halvljuset sitter.

Nu har ju jag en elektrisk bil då jag måste ladda den ibland, den har heller ingen strålkastarspolning eller bakrutetorkare.
Visst är det hellljuset som först tappar styrka, men jag har en LED ramp på min då helljuset även med rena glas är riktigt uselt.
Men erfarenhet av att köra bil (ca 3000mil/år) utan varesig lyktspoling eller bakrutetorkare gills så klart inte. Samma som med diskussioner om räckvidd och krångligheten att ladda en elbil så är det alltid de som inte har erfarenheter av att bruka en slik bil som vet bäst 😜

Uppdaterat: 2023-04-11 16:54

Guran - gills inte heller andras erfarenheter utan bara dina egna ? När det gäller lång erfarenhet och många mil på vägen så är vi nog många som kan räkna in oss i den gruppen. Och flera av oss tycker uppenbarligen inte lika som du när det gäller att hålla rutor och lampor rena i slaskig väderlek.

Uppdaterat: 2023-04-11 17:32
Pi skrev:

Guran - gills inte heller andras erfarenheter utan bara dina egna ? När det gäller lång erfarenhet och många mil på vägen så är vi nog många som kan räkna in oss i den gruppen. Och flera av oss tycker uppenbarligen inte lika som du när det gäller att hålla rutor och lampor rena i slaskig väderlek.

Har bestämt för mig att du har en förkärlek för VAG bilar och mig veterligen har alla dom både lampspolning och bakrutetorkare.
Har du ägt och kört någon nyare bil med LED-ljus som saknar spolning ?
Bara undrar, för det var den erfarenheten jag visade till.
Har självfallet även haft bilar med både torkare och högtrycksspolning till frontlyktorna. Så jag har ett bra jämförelsematerial.
Så hur var det nu med dina långa erfarenheter av LED-utrustad bil utan spolare?

Uppdaterat: 2023-04-11 17:37

Tacka vet jag de tidigare, riktiga strålkastarrengörarna med torkarblad. Så länge de fungerade och folk såg till att gummibladen var i bra skick, blev det också rent.

Uppdaterat: 2023-04-11 17:40
Vissa personer är födda grälsjuka. Släpp dem och gå vidare. Dessutom: Om du inte tillåter folk att inte respektera dig, kommer de snart att börja betrakta dig som konstig. DET är konstigt.

Guran - jag har inte erfarenhet av LED-utrustade bilar utan rengöring men jag har lång erfarenhet av bilkörning och jag föredrar att ha så bra sikt som möjligt givet det fordonet är utrustat med - LED-belysning i detta fall. Precis som bakrutetorkare på i vart fall kombi-bilar och hatchback-bilar liksom nån lösning som håller backkameran ren. Frågor på det, Guran ? Eller får man åter igen inte ha egna åsikter i detta forum ?

Uppdaterat: 2023-04-11 18:04
Pi skrev:

Guran - jag har inte erfarenhet av LED-utrustade bilar utan rengöring men jag har lång erfarenhet av bilkörning och jag föredrar att ha så bra sikt som möjligt givet det fordonet är utrustat med - LED-belysning i detta fall. Precis som bakrutetorkare på i vart fall kombi-bilar och hatchback-bilar liksom nån lösning som håller backkameran ren. Frågor på det, Guran ? Eller får man åter igen inte ha egna åsikter i detta forum ?

Dvs du vet inte vad du pratar om i fråga om en bil med LED utan spolning och hur mycket ljuset eventuellt försämras. Så i den frågan så vet du alltså inte över huvud taget hur mycket ljuset försämras och hur det upplevs, VSB.
Men beträffande bakrutetorkare och lösning för att backkameran skall vara ren så håller jag med dig.
Och självklart får du ha en åsikt, men en åsikt är inte det samma som erfarenhet av att faktiskt bruka en bil som saknar det för många helt avgörande tillbehöret.

Uppdaterat: 2023-04-11 18:55

Snoid
Men jag har LED-belysning och strålkastarspolare och vet hur det är ifall jag inte spolat rent lyktorna. Det blir inte lika uselt ljus som med skitiga halogenlyktor men tillräckligt skitigt för att märka skillnaden. Dessutom fungerar inte Matrix optimalt och det är ofta man får varning om att det bländar.

Uppdaterat: 2023-04-11 19:04

Guran - jag köper inte bilar (och brukar) som saknar väsentliga säkerhetshjälpmedel. Och dina "bevis" ger jag inte mycket för. Har också kört bilar med LED men där man av nån anledning inte spolat strålkastarna och nog försämrar det ljuset - märkligt vore det annars. Om inte annat så lär ljusbilden påverkas. Sen kanske inte du tycker att det gör nåt men det är din åsikt i så fall. Vi kan konstatera att vi tycker olika så vi kommer nog inte längre i denna fråga.

Uppdaterat: 2023-04-11 19:08

Axa skrev: "Dessutom fungerar inte Matrix optimalt och det är ofta man får varning om att det bländar."
Kan du förklara vad du menar med detta? Varför inte optimalt? Vad är det som varnar för bländning? Din bil eller medtrafikanterna?

Uppdaterat: 2023-04-11 19:22
Axa skrev:

Snoid
Men jag har LED-belysning och strålkastarspolare och vet hur det är ifall jag inte spolat rent lyktorna. Det blir inte lika uselt ljus som med skitiga halogenlyktor men tillräckligt skitigt för att märka skillnaden. Dessutom fungerar inte Matrix optimalt och det är ofta man får varning om att det bländar.

Då är det inte lyktorna som är problemet utan sensorn som sitter uppe i rutan bakom backspegeln. Så då får du spola rutan ordentligt, för det hjälper inte att spola ut litervis med spolarvätska på plastglasen framför lyktorna.

Uppdaterat: 2023-04-11 19:19
Pi skrev:

Guran - jag köper inte bilar (och brukar) som saknar väsentliga säkerhetshjälpmedel. Och dina "bevis" ger jag inte mycket för. Har också kört bilar med LED men där man av nån anledning inte spolat strålkastarna och nog försämrar det ljuset - märkligt vore det annars. Om inte annat så lär ljusbilden påverkas. Sen kanske inte du tycker att det gör nåt men det är din åsikt i så fall. Vi kan konstatera att vi tycker olika så vi kommer nog inte längre i denna fråga.

Exakt Pi, då är vi ense i denna fråga. Vi tycker olika, att du över huvud taget inte tror på mina eller andras erfarenheter tar jag som en självklarhet 😄

Uppdaterat: 2023-04-11 19:23

Jag tror i alla fall inte att dina erfarenheter är de enda rätta, Guran - om vi uttrycker det så....:)

Uppdaterat: 2023-04-11 19:26

Det är mötande bilister som varnar. Det har varit när lyktorna har varit rejält skitiga eller det varit frost. Jag uppfattar det som att ljusbilden inte då blir helt ”korrekt” och att Matrix förstärker det problemet. Iom att Matrix ibland skärmar av ljuset ibland tajt mot objektet antar jag att det kan uppfattas som störande ljusbild av mötande.

Ja, jag vet var sensorn sitter…

Uppdaterat: 2023-04-11 19:44
Axa skrev:

Det är mötande bilister som varnar. Det har varit när lyktorna har varit rejält skitiga eller det varit frost. Jag uppfattar det som att ljusbilden inte då blir helt ”korrekt” och att Matrix förstärker det problemet. Iom att Matrix ibland skärmar av ljuset ibland tajt mot objektet antar jag att det kan uppfattas som störande ljusbild av mötande.
Ja, jag vet var sensorn sitter…

Så kan det också vara, det blänker ut då skiten på lyktorna bryter ljuset annorlunda.
Hur många sektorer har Skodan i sina Matrix ljus?

Uppdaterat: 2023-04-11 20:16

Snoid
Vet inte riktigt men det verkar vara en hel del då man kan se hur ljusbilden följer utan att vara särskilt hackig mötande bil i tex svag kurva.

Uppdaterat: 2023-04-11 20:24
Pi skrev:

Jag tror i alla fall inte att dina erfarenheter är de enda rätta, Guran - om vi uttrycker det så....:)

Dito, men jag råkar i alla fall ha erfarenheter av två olika bilar och inte bara åsikter 😂
Hade jag inte testat en bil utan så hade jag troligen varit lika ståndaktig i min åsikt som dig Pi, har även konstaterat att det för att fungera utan spolning så bör frontlykorna vara utformade så att skiten blåser bort av fartvinden. Både Mercan och Hyundaien har rejält välvda lyktglas och halvljuset sitter långt ut på sidorna där lyktglasen ansluter mot skärsidorna.
Helljuset däremot sitter mer in mot fronten och smutsar ner sig betydligt mer med sämre helljus som följd.
Skulle tro att fabrikanterna faktiskt har tänkt en liten tanke bakom den där lösningen.

Uppdaterat: 2023-04-11 20:26
Axa skrev:

Det är mötande bilister som varnar. Det har varit när lyktorna har varit rejält skitiga eller det varit frost. Jag uppfattar det som att ljusbilden inte då blir helt ”korrekt” och att Matrix förstärker det problemet. Iom att Matrix ibland skärmar av ljuset ibland tajt mot objektet antar jag att det kan uppfattas som störande ljusbild av mötande.
Ja, jag vet var sensorn sitter…

Men då är frågan, har den mötande rätt att du bländar? På en raksträcka fick jag lära mig att helljusbilderna skall möta varandra innan man bländar av till halvljus. Men många bländar av för tidigt och då skall du också blända av direkt, annars på med helljuset igen, anser dom. Tycker Volvos matrixled bländar av helt korrekt när ljusbilderna möts, medans de med okunskap om hur matrixledljus fungerar inte förstår att bara där de själva befinner sig blir avbländat, medan övrigt blir helljusbelyst.

Uppdaterat: 2023-04-11 21:10

Samma på Transiten, nertill mitt på fronten, extraljusen blir igengeggade fort, men strålkastarna högt upp "runt hörnen" klarar sig länge.

Uppdaterat: 2023-04-11 21:32
Rikard skrev:

Samma på Transiten, nertill mitt på fronten, extraljusen blir igengeggade fort, men strålkastarna högt upp "runt hörnen" klarar sig länge.

Nej så kan det inte vara Rikard. Du vet inte ett skit om detta, trotts att du kört åtskilliga tusen mil i alla upptänkliga väglag 🤣

Uppdaterat: 2023-04-11 21:46

Christer
Om man säger så här. Med rena lysen så har jag aldrig mött någon som blinkar irriterande med helljus. Däremot flera gånger med skitiga eller frostiga lysen. Visst det kan vara en slump. Samtidigt ser man hur ljusbilden blir annorlunda med skitiga lysen.
Jag bor utanför stan så jag kör en hel del med helljus/matrix.

Uppdaterat: 2023-04-11 22:19
Axa skrev:

Bland annat Skoda har allt det där. Strålkastarspolning, bakrutetorkare och spolning av backkamera. :-)

För nuftiga människor!

Uppdaterat: 2023-04-11 22:28
Mr Snoid skrev:

Rikard skrev:
Samma på Transiten, nertill mitt på fronten, extraljusen blir igengeggade fort, men strålkastarna högt upp "runt hörnen" klarar sig länge.

Nej så kan det inte vara Rikard. Du vet inte ett skit om detta, trotts att du kört åtskilliga tusen mil i alla upptänkliga väglag 🤣

Haha.

Uppdaterat: 2023-04-11 23:16

Helt klart att smutsiga ledlyktor bländar mötande.
Hur många model 3 bländar inte när man möter dem, inte dock när de har rena lyktor.
Jag blir också ofta "flashad" när lyktorna är smutsiga.

Uppdaterat: 2023-04-11 23:34
McTar skrev:

Helt klart att smutsiga ledlyktor bländar mötande.
Hur många model 3 bländar inte när man möter dem, inte dock när de har rena lyktor.
Jag blir också ofta "flashad" när lyktorna är smutsiga.

Modell 3 och Y utgör helt klart majoriteten av bländande bilar. Men tror inte det har med skitiga lyktor att göra, snarare att det är Tesla. Verkar mer vara automatiska höjdjusteringen som är nått vajsing med.

Uppdaterat: 2023-04-12 07:56

Även om det nu finns några bilar som klarar skitiga strålkastare bättre än andra så förstår jag ändå inte hur man kan försvara avsaknaden av strålkastarrengöring.
Ungefär som att köra utan vindrutetorkare i regn bara för att det är så irriterande med något som går fram och tillbaka framför ögonen.

Uppdaterat: 2023-04-12 08:56
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

+100, saabnisse ! Sen är moderna strålkastare mer eller mindre optiska underverk och vem vill t ex ha ett tjockt smutslager på kameralinsen...

Uppdaterat: 2023-04-12 09:42

Jo, Tesla 3 och Peugeot leder ligan av bländande strålkastare, rena eller skitiga.

Uppdaterat: 2023-04-12 11:27
saabnisse skrev:

Även om det nu finns några bilar som klarar skitiga strålkastare bättre än andra så förstår jag ändå inte hur man kan försvara avsaknaden av strålkastarrengöring.
Ungefär som att köra utan vindrutetorkare i regn bara för att det är så irriterande med något som går fram och tillbaka framför ögonen.

Är väl inget jag försvarar, däremot upplyser om att det faktiskt fungera även utan. Men det verkar inte gå in i vissa skallar. Så jag stoppar här och konstaterar att det absolut inte kan fungera utan spolning…….

Uppdaterat: 2023-04-12 11:47

Konstaterar att V90 inte har möjlighet till avspolning av backkamera. Helt värdelöst.
För övrigt väldigt överskattad ”premiumbil”.

Uppdaterat: 2023-04-12 18:47
Axa skrev:

Konstaterar att V90 inte har möjlighet till avspolning av backkamera. Helt värdelöst.
För övrigt väldigt överskattad ”premiumbil”.

Har du erfarenhet av att äga och köra V90 ? Bara undrar.
Själv har jag ingen synpunkt då jag aldrig mer än provkört en en kort tur. Ägarna verkar dock gilla den.

Uppdaterat: 2023-04-12 20:21

Snoid
Jag undviker Volvo som pesten men arbetsplatsen har v90 som tjänstebil.
Den bullrar betydligt mer än min Enyaq. Styrningen är för känslig och flimsig. Ratten är falukorvstjock. Stolarna är betydligt skönare i min Enyaq. Lane assist är alldeles för nervös. Och som sagt, backkameran blir snabbt skitig och utan spolare. Samt lite andra störande detaljer.
Några saker gillar jag ändå. Till exempel bra tryck i motorn, Google infotainmentsystem var helt ok.

Visst, många saker handlar om personliga preferenser. Men jag tar hellre en tysk för pengarna.

Uppdaterat: 2023-04-12 20:58
Axa skrev:

Snoid
Jag undviker Volvo som pesten men arbetsplatsen har v90 som tjänstebil.
Den bullrar betydligt mer än min Enyaq. Styrningen är för känslig och flimsig. Ratten är falukorvstjock. Stolarna är betydligt skönare i min Enyaq. Lane assist är alldeles för nervös. Och som sagt, backkameran blir snabbt skitig och utan spolare. Samt lite andra störande detaljer.
Några saker gillar jag ändå. Till exempel bra tryck i motorn, Google infotainmentsystem var helt ok.
Visst, många saker handlar om personliga preferenser. Men jag tar hellre en tysk för pengarna.

Exakt så är det. Men V90 är ingen dålig bil, apropå falukorksratt, har du kramat en BMW M-Sportratt ?
Och V90 är väl ingen elbil vad jag vet, min Hyundai är tystare än min förra premium MB 🤪 så skulle tro att V90 är betydligt tystare än din förra Octavia. Man blir fort van vid sin egen bil som blir likaren för vad man trivs med. Provkör en BMW 3-serie så får du se hur flimsig Volvon känns.
Både du och jag har ju bilar som inte är fokuserade på att ha en fantastisk körkänsla, snarare bekväma.
Jag undviker Volvo då inte sätena passar min kropp. Men det är inte en eländig bil. Vill man ha en säker bil så är det nog det bästa valet.

Uppdaterat: 2023-04-12 22:27

Snoid
Jag upplever inte v90 som säker med den styrningen och nervös lane assist. Med flimsig styrning menar jag inte exakt styrning. Snarare tvärtom.
När det gäller buller så syftade jag på motorvägsfart och däckbuller.
Ja, jag har klämt på en m3-ratt och tycker ändå den är helt ok. Var dock längesedan jag körde BMW.

Uppdaterat: 2023-04-12 22:40
Axa skrev:

Snoid
Jag undviker Volvo som pesten men arbetsplatsen har v90 som tjänstebil.
Den bullrar betydligt mer än min Enyaq. Styrningen är för känslig och flimsig. Ratten är falukorvstjock. Stolarna är betydligt skönare i min Enyaq. Lane assist är alldeles för nervös. Och som sagt, backkameran blir snabbt skitig och utan spolare. Samt lite andra störande detaljer.
Några saker gillar jag ändå. Till exempel bra tryck i motorn, Google infotainmentsystem var helt ok.
Visst, många saker handlar om personliga preferenser. Men jag tar hellre en tysk för pengarna.

Alla tycker vi olika, jag hade en V90 som förmånsbil i 11 800 mil och skulle säga att jag nog aldrig haft nån bil med bättre eller skönare stolar. Är den nervös i styrningen skulle jag be dem ta den till hjulinställning, min var klippstabil även i autobahnmarschande runt 180-190 km/h. Tjock ratt vill jag inte minnas heller kontra motsvarande bilar? Är det en R-design kanske? Den har möjligtvis tjockare. Som Snoid är inne på har iaf BMW betydligt tjockare ratt på sina M-paket än Volvo på sina R-design.
Laneassist är ju en del av Pilot Assist och det håller jag iaf till att vara det tredje bästa systemet jag testat och då har jag kört väldigt många olika bilar och märken. Så återigen kanske inte lirar bra med styrningen om den är taskig i inställning. Håller dock med om att backkameran blir skitig men skulle inte säga den blir skitigare än på andra bilar utan lock eller rengöring?
Jag körde både 5-serie och E-klass innan min V90 och kan inte säga att V90 var bullrigare med motsvarande hjulstorlek.

Tror en hel del av din kritik sitter i huvudet.....om du är helt ärlig, är den kritiken helt objektiv? ;)

Uppdaterat: 2023-04-12 23:30

Och hellre en tysk för pengarna? När jag plockade min V90 2017 så fick jag en väldigt fint utrustad Inscription för X summa pengar, för samma pengar hade jag fått en mer eller mindre helt naken A6 Avant, En 5-serie utan ens svankstöd som standard eller en halvvettigt rustad E-klass, de hade ändå sina Fleet edition som var rustade som en V90 Momentum ungefär.
Kan inte svara på hur de står sig mot varandra idag de fyra modellerna men då var det inget snack om saken utan att man fick en sjukt mycket trevligare rustad bil i Volvon för samma pengar.

Uppdaterat: 2023-04-12 23:34

Jag håller med Axa i hans kritik om V90 utom för stolarna som håller hög klass när man äntligen fått dem inställda till den egna kroppens behov, men nog sjutton upplever jag styrningen och lane-assist som dålig.
Och även falukorven!

För övrigt är det lite märkligt att en tråd om strålkastarspolningen börjar handla om Volvo v90!

Uppdaterat: 2023-04-13 09:37
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

Gaston
Jag har inte koll på Volvos utrustningspaket.
Jag tror jag behöver förtydliga när det gäller styrningen. Den är klippstabil i höga farter under förutsättning att man slår av lane assist. Med lane assist så rycker den betydligt mer än Enyaq och verkar ha svårt att hålla jämn linje mellan vägmarkeringarna. Med nervös styrning menar jag att den är alldeles för lättstyrd. Jag får ingen upplevelse av vägkontakt.
Bullret är påtagligt.
Ratten är för tjock.

Vidare tycker jag ACC ger ryckigare körning. Som att den inte är finkalibrerad. Enyaqs hjälpsystem upplevs som betydligt mer sofistikerat.

Kan någon vara helt objektiv? Vissa saker är ju mätbara, tex tjocklek på ratten, men mycket handlar om vad man själv gillar.

Som privatköpare skulle jag faktiskt lägga ut lite mer pengar för att få motsvarande tysk än en V90.

Uppdaterat: 2023-04-13 11:01
Axa skrev:

Som privatköpare skulle jag faktiskt lägga ut lite mer pengar för att få motsvarande tysk än en V90.

Med strålkastarspolning? Som ju denna tråd handlar om...

Uppdaterat: 2023-04-13 11:04
40-talisten skrev:

Axa skrev:
Som privatköpare skulle jag faktiskt lägga ut lite mer pengar för att få motsvarande tysk än en V90.

Med strålkastarspolning? Som ju denna tråd handlar om...

Moderna bilar tycks klara sig utan strålkastarspolning, men vara i stort behov av spolning av alla dessa kameror de är utrustade med. :)

Uppdaterat: 2023-04-13 11:28
Villevalle