Vi Bilägares forum

MG-ägare larmar om laddproblem vid Teslas Superchargers

MG-ägare larmar om laddproblem vid Teslas Superchargers

Ägare av flera elbilsmodeller från MG verkar vara drabbade av laddproblem vid Teslas egna Superchargers.

Läs hela artikeln
Uppdaterat: 2023-04-11 19:10

Kommentarer

Är väl inte bara MG som har problem vid Teslas laddare. Dom är gjorda för Teslas bilar och funkar hjälpligt eller med begränsad effekt på andra fabrikat.

Uppdaterat: 2023-04-11 19:26

Tycker det har fungerat bra för min Enyaq hos Teslas laddare. Utan att göra några närmare vetenskapliga observationer så har jag ändå tyckt att Ionityladdare har laddat snabbare. Men det kan ju bero på massa andra faktorer.

Uppdaterat: 2023-04-11 19:46
Axa skrev:

Tycker det har fungerat bra för min Enyaq hos Teslas laddare. Utan att göra några närmare vetenskapliga observationer så har jag ändå tyckt att Ionityladdare har laddat snabbare. Men det kan ju bero på massa andra faktorer.

På Tesla V2 får jag Max knappt 100kW på V3 ca 45 och så funkar det knappt. På 400V 300kW laddare ca 150kW och 800V 225 kW. Så funkar E-GMP plattformen. Men tar bara 5 minuter längre att ladda på 400V laddare, snittar ca 120kW på 20-80%.
Kan bara konstatera att elbilslivet blev betydligt mindre komplicerat än jag gruvade mig för. Nu kör jag och laddar då jag tycker det passar om jag kör längre turer. Slår in slutmålet i navigeringen och väljer en lämplig snabbladdare längs vägen, som passar för en matbit, så förvärmer bilen batteriet så laddningen går fort. Blir helt klart mindre stress i körningen då jag planerar för att faktiskt ta den där pausen.

Uppdaterat: 2023-04-11 20:38

För den som vill nörda ner sig lite i ämnet rekommenderar jag den här video från Transport Evolved: https://youtu.be/BZcyamMRsbA

Uppdaterat: 2023-04-11 21:31
Power to the people

Axa, vilken modell av Enyaq kör du? Vad förbrukar den? Inga fantasi siffror nu, utan i verkligheten.. jag är intresserad av att kanske köpa men jag tycker den verkar dra lite väl mycket energi. Klarar den 30 mil vid 10 grader utomhus och hastighet på ca 90-100 km/h hela den vägen?

Uppdaterat: 2023-04-11 23:48

MG ägare får väl helt enkelt ladda någon annan stans. Tesla har ingen skyldighet att B-bilar ska fungera vid laddstationerna med låg funktionalitet på mjuk/hårdvara.

Uppdaterat: 2023-04-12 06:06
hx30 skrev:

Axa, vilken modell av Enyaq kör du? Vad förbrukar den? Inga fantasi siffror nu, utan i verkligheten.. jag är intresserad av att kanske köpa men jag tycker den verkar dra lite väl mycket energi. Klarar den 30 mil vid 10 grader utomhus och hastighet på ca 90-100 km/h hela den vägen?

Inget är väl svårare än att du åker till en handlare, lånar en bil och ger dig ut och testkör den sträckan du har som minstakrav.
Men skall jag gissa så går det utmärkt att köra 30 mil i 90-100km/Tim vid +10 utetemp.

Uppdaterat: 2023-04-12 07:52

hx30: https://youtu.be/OHP1RNcXG50

Uppdaterat: 2023-04-12 13:58
Power to the people

Knappast Teslas problem.
Det är icke-tesla som är inkompatibla med Teslas snabbladdare
Det är INTE Teslas snabbladdare som är inkompatibila med vissa bilmärken.

Uppdaterat: 2023-04-12 18:20

Hx
Snittförbrukning hittills är 24 kWh/100 km. Inklusive laddförluster.
Det torde inte vara problem att köra 100 km/h i 30 mil. Men sedan beror det på ifall man är fullpackad och/eller det regnar och blåser.

Uppdaterat: 2023-04-12 19:11
Axa skrev:

Hx
Snittförbrukning hittills är 24 kWh/100 km. Inklusive laddförluster.
Det torde inte vara problem att köra 100 km/h i 30 mil. Men sedan beror det på ifall man är fullpackad och/eller det regnar och blåser.

Tja, när du är rejält packad så tror jag nog du skall avstå bilkörning 🤣
Men så klart blir förbrukningen väldigt låg.

Uppdaterat: 2023-04-12 20:16

Snoid
Haha. Det har du rätt i.

Uppdaterat: 2023-04-12 21:00
Axa skrev:

Hx
Snittförbrukning hittills är 24 kWh/100 km. Inklusive laddförluster.
Det torde inte vara problem att köra 100 km/h i 30 mil. Men sedan beror det på ifall man är fullpackad och/eller det regnar och blåser.

Det lät jäkligt högt.....?! Det är ju runt 20% högre än vad min Model Y drog som var betydligt starkare, dubbla motorer och rymligare.

Uppdaterat: 2023-04-12 22:05

Gaston
Jo, men jag har nog betydligt fler kortkörningar och Enyaq är inte särskilt snål där på vintern. Det drar upp en hel del. Sedan snålkör jag inte i allmänhet.

Uppdaterat: 2023-04-12 22:23
Gaston skrev:

Axa skrev:
Hx
Snittförbrukning hittills är 24 kWh/100 km. Inklusive laddförluster.
Det torde inte vara problem att köra 100 km/h i 30 mil. Men sedan beror det på ifall man är fullpackad och/eller det regnar och blåser.

Det lät jäkligt högt.....?! Det är ju runt 20% högre än vad min Model Y drog som var betydligt starkare, dubbla motorer och rymligare.

Är väl inte konstigt då Tesla MY är den för bilmodellen energieffektivaste bilen på marknaden. Räcker att se på karossformen för att se det.
Hur är det med din EQE? Skulle gissa på att den är mer sugen på elektroner än din förrförra MS.

Uppdaterat: 2023-04-12 22:30
Mr Snoid skrev:

Är väl inte konstigt då Tesla MY är den för bilmodellen energieffektivaste bilen på marknaden. Räcker att se på karossformen för att se det.
Hur är det med din EQE? Skulle gissa på att den är mer sugen på elektroner än din förrförra MS.

Oja, EQE är betydligt gladare i elektroner än Model S! På sommaren samma förbrukning ungefär men då samma där, dubbla motorer och betydligt mycket mer effekt i Teslan. Men vintertid så har Mercan legat 10-15% högre än Model S gjorde.
Nej, det måste verkligen de mest inbitna Teslaogillarna ge dem att de är sjukt snåla.
Jag gillar Mercan väldigt mycket men drivlina och infotainment/mjukvara där är Teslorna galet mycket bättre.

Uppdaterat: 2023-04-12 23:13
Axa skrev:

Gaston
Jo, men jag har nog betydligt fler kortkörningar och Enyaq är inte särskilt snål där på vintern. Det drar upp en hel del. Sedan snålkör jag inte i allmänhet.

Snålkör gör jag verkligen inte heller, tvärtom.....
Jag kör både längre sträckor och en hel del kortkörningar. Som på tok för snäll endaförälder till en tonårsdotter blir man rätt mycket taxi..... :)

Uppdaterat: 2023-04-12 23:15

Det räcker nog om ni jämför era årliga körsträckor så lär det framgå vilken bil som går mest långkörningar. Henrik har tidigare nämnt att han kör ca: 6000 mil/år - misstänker starkt att Axa ligger betydligt närmare snittet för privatägda bilar. Men det vet bara ni förare av dessa bilar.

Uppdaterat: 2023-04-13 08:29

Jag kör numera ca 2000 per år. 80-90% är kortkörningar, dvs kortare än 30 min. batteriet hinner inte bli varmt. Enyaq är inte särskilt effektiv vintertid på kortkörningar så förbrukningen är inte förvånande. Får se till nästa vinter ifall Skoda kör mjukvaruförbättring.
Nu har vädret blivit betydligt mildare så förbrukningen (enligt datorn) har sjunkit rejält. Ligger mellan 17-18 kWh per km.

Uppdaterat: 2023-04-13 09:24