Vi Bilägares forum

Toyota satsar på laddhybrider med 20 mils elräckvidd

Toyota satsar på laddhybrider med 20 mils elräckvidd

Toyota vill lansera laddhybrider med betydligt längre räckvidd på el än dagens modeller.

Läs hela artikeln
Uppdaterat: 2023-04-11 11:06

Kommentarer

Som sagt, utvecklingen går framåt med stormsteg. ”Gårdagens” laddhybrider känns redan föråldrade…

Uppdaterat: 2023-04-11 14:26
Togga

20 mil på el dvs måste kånka runt på ”jättebatterietherbert” plus en vanlig förbränningsmotor… Det kommer att bli en jätteklump. Då kan man lika gärna köpa en riktig elbil istället!

Uppdaterat: 2023-04-11 15:35

Vi får väl se när deras nya, fantastiska batteriteknik finns i produktions-bilar. Först då tror jag på dessa utsagor.

Uppdaterat: 2023-04-11 16:28

Verkar inte vara så bra med dubbla drivlinor, varför inte sikta på en ren elbil?

Uppdaterat: 2023-04-11 17:15

Så klart ett resultat av att Toyota kan det där med hybriddrivlinor, men ligger rejält på efterkälken elbilar.
Lättare att trycka i ett större batteri i en befintlig laddhybrid.

Uppdaterat: 2023-04-11 17:31

super bra!!! Vill ha stor hybrid (MPV eller SUV), bra markfrigång, bra 4wdr (för att jag verkligen behöver det) som klarar bensin när jag är långt ut i buschen 1-2 veckor, och vill ha el när jag kör lokalt (och dagens 3-8 mil är för lite/ på gränsen lite för värt installera laddare/använda)., dessutom är bilarna nu så dyra att det är svårt för privat person köpa de dyraste stora varianterna (leasing löjligt dyrt o accepterar inte min användning). Liten har jag ej behov av med tjänstehund o familj - batterier blir bättre o lättare, ge det lite tid så komemr det bli bra alternativ. Frun som mest kör i storstan kan nog gå för ren elbil med tiden. Tills dessa dyker upp, kör jag vidare med min amerikanska SUV, ju längre det tar innan vettigt alternativ dyker upp, ju längre kör jag min älskade V8! Thats a fact :)

Uppdaterat: 2023-04-11 17:41
/Chrille Krokodil

I Kina har många laddhybrider haft 15-20 mils räckvidd ganska länge nu, jag gissar att detta bara är ett alldeles för sent svar från Toyota för att hålla sig kvar på en av sina mest lönsamma marknader.
Problemet är att det är för sent, Kina går mot rena elbilar istället för plug-in.

Uppdaterat: 2023-04-11 18:43
Swenssons skrev:

20 mil på el dvs måste kånka runt på ”jättebatterietherbert” plus en vanlig förbränningsmotor… Det kommer att bli en jätteklump. Då kan man lika gärna köpa en riktig elbil istället!

Ja, precis! Om inte Toyota löser det utan fossil drivlina, men med ett bensindrivet elverk. Då får man på riktigt elmotorns prestanda och energieffektivitet, kombinerat med fossilmotorns räckvidd och möjlighet att tanka fossilbränsle.

Uppdaterat: 2023-04-11 22:02
Masterplanner skrev:

Swenssons skrev:
20 mil på el dvs måste kånka runt på ”jättebatterietherbert” plus en vanlig förbränningsmotor… Det kommer att bli en jätteklump. Då kan man lika gärna köpa en riktig elbil istället!

Ja, precis! Om inte Toyota löser det utan fossil drivlina, men med ett bensindrivet elverk. Då får man på riktigt elmotorns prestanda och energieffektivitet, kombinerat med fossilmotorns räckvidd och möjlighet att tanka fossilbränsle.

Tja, det är väl vad Mazda försökt sig på med MX30.

Uppdaterat: 2023-04-11 22:52

Fel spår, försent.
Hejdå Toyota

Uppdaterat: 2023-04-12 06:33
Gillar kurvor och rondeller

Förstår inte, dyrare service och tyngre bil.
Bättre med ren el-bil.
Japanska biltillverkare (Toyota) verkar fastnat i gårdagens teknik, precis som de amerikanska gjorde på 70-talet vid förra energikrisen.
Tror inte Toyota kommer dö, men de kommer tappa enormt på marknaden.

Uppdaterat: 2023-04-12 09:18