Vi Bilägares forum

Är det verkligen sant?

Är det verkligen sant?

Jag lade en order på en ny bil i förra veckan som har 20 tumshjul som standard men man kan byta ner till 18 eller 19 tum, såklart utan kostnad.

Jag läser här och där att man sparar bränsle / elräckvidd med mindre fälgar men ifrågasätter detta påstående eftersom oavsett vilka fälgar man har stora eller små är ju rullomkretsen alltid densamma.

Därför undrar jag om det verkligen är sant att mindre fältstorlek sparar energi / bränsle / el?

Personligen vet jag inte men är jag mycket tveksam till det påståendet.

- Någon som kan förklara hur det ligger till och varför?

Uppdaterat: 2023-03-16 20:24

Kommentarer

Det är inte så svårt.
Hjulet rullar lättare ju hårdare det är, alltså ett helt massivt hjul som ett hjul på en järnvägsvagn rullar lättare än om det är flexibelt.
Men det gäller bara om underlaget är fullständigt jämnt.
Med samma ytterdiameter på hjulet har du alltså mindre gummi ju större fälg du har och det rullar alltså lättare, men obekvämare.
En mindre fälg med högre däckskuldra men med samma ytterdiameter men mindre fälg blir mer komfortabel men kräver något mer energi.
Men det beror också på hur hårt det pumpas.

Uppdaterat: 2023-03-16 21:17
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

Sen är väl ofta större hjul också lite bredare och troligen tyngre så även detta kan ju påverka. Sen kan ju bl a fälgarna vara annorlunda utförda och de mindre däcken kanske mera optimerade för lågt rullmotstånd... Bara lite spekulationer...:)

Uppdaterat: 2023-03-16 21:36

Det finns en anledning till att BMW i3 har jättestora fälgar och smala däck med låg profil.
Dvs, det är däckens bredd som avgör hur trögt dom rullar och som Nisse skriver tidigare så är så klart profilen på däcket avgörande.
Så mindre fälgar spar ingen energi, däremot smalare däck som ger lägre rullmotstånd och även fälgens form är en spelare i laget. Som du säkert märkt så är fälgar till elbilar nästan helt ”täta” för att generera lägre luftmotstånd. Alla bäckar små leder så klart till lägre förbrukning.

Uppdaterat: 2023-03-16 21:44

Nisse:
Det du säger är alltså tvärtemot det som sagts mig, alltså du menar att ju större fälgar desto lättare rullar däcken dvs den är mer energieffektiv än den mindre fälgen?

Pi:
Visst har större fälgar vanligtvis bredare däck vilka skapar mer rull / luftmotstånd vilket i sig ökar bränsleförbrukningen. Det resonemanget greppar / köper jag.

Uppdaterat: 2023-03-16 21:46

Snoid:
Verkar logiskt och när jag ser elbilar har de som du säger ofta inkapslade fälgar med smala däck.

Uppdaterat: 2023-03-16 21:48
Swenssons skrev:

Snoid:
Verkar logiskt och när jag ser elbilar har de som du säger ofta inkapslade fälgar med smala däck.

Är väl bara BMW i3 som har riktigt smala däck. Men visst, min bil har 235mm breda däck på 19” fälgar. Behövs för att bära vikten av den dryga två ton tunga bilen. Men fälgarna är nästan helt täta med stora svarta sjok för att de inte skall se på massiva ut.
Tesla har aerodynamiska plastkåpor på standard lättmetallfälgarna på M3 och MY.

Uppdaterat: 2023-03-16 21:53

Nisse, Snoid och Pi:
Stort tack för ert engagemang i denna fråga så nu vet jag att större fälgar i kombination med något smalare däck är att föredra givet att de smalare däcken kan / får bära upp bilens tyngd. Originaldäcken är 255 / 45 / 20 så jag ska se om jag kan få byta till 235 / 50 / 20 istället.

Det mest sannolika är väl att jag får ”nöja” mig med de fabriksmonterade däcken och därefter byta ned mig till två tum smalare däck då originaldäcken är förbrukade men återigen stort tack för hjälpen!

Uppdaterat: 2023-03-16 22:03
Swenssons skrev:

Nisse, Snoid och Pi:
Stort tack för ert engagemang i denna fråga så nu vet jag att större fälgar i kombination med något smalare däck är att föredra givet att de smalare däcken kan / får bära upp bilens tyngd. Originaldäcken är 255 / 45 / 20 så jag ska se om jag kan få byta till 235 / 50 / 20 istället.
Det mest sannolika är väl att jag får ”nöja” mig med de fabriksmonterade däcken och därefter byta ned mig till två tum smalare däck då originaldäcken är förbrukade men återigen stort tack för hjälpen!

Ja det lär göra en del på förbrukningen, 255 är onödigt brett och dyrt.
Kollade snabbt och det finns 235 50 R20 med lastindex XL som behövs för en tyngre bil.

Uppdaterat: 2023-03-16 22:12

Prova 235/55 R20.

Uppdaterat: 2023-03-17 06:51
Min nuvarande Fabia https://www.spritmonitor.de/en/detail/990314.html Dåvarande Astra https://www.spritmonitor.de/en/detail/858751.html

Snoid:
Jag tittade på en site som heter ABS däckomvandlare där man kan se vilken däckdimension man kan ha utan att förändra rullomkretsen inom det lagliga intervallet +/- 5%. Så som Snoid skriver funkar det bra att byta från originalet 255 45 20 till 235 50 20 som blir en ökning på knappt 1% i rullomkrets. Ökar man till 55 profil istället för 50 blir bilen 4 cm högre vilket iof är trevligt men då antar jag att det ökande luftmotståndet äter upp vinsten med de smalare och därmed bränsleeffektivare däcken?

En liiiten undran, hur mycket bränsle / el kan man spara in på att direkt köpa de nya smalare däcken, det jag har beställt är en laddhybrid med 76 km elräckvidd. Sparar man 1, 5, 10 eller hur många % blir besparingen till smalare däck?

https://www.abswheels.se/dackomvandlare/?gclid=Cj0KCQjwn9CgBhDjARIsAD15h0A284dZXTGZV-lkK1YHag-K-aBOeov--yVXJ97HbcsBltnYkCtqnhsaAqjkEALw_wcB

Uppdaterat: 2023-03-17 09:25

På Ioniq 5 så tappar man ca 7% i räckvidd på att gå från 235 mm breda 19” däck till 255 mm breda 20” däck.
Du lär väl aldrig tjäna in kostnaden för nya däck bara för att spara det lilla i minskad förbrukning.
Teoretiskt borde få en ökad räckvidd på el på ca en halvmil. Sedan så är det även beroende på vilka däck du väljer och deras rullmotstånd.

Uppdaterat: 2023-03-17 09:44

Snoid;
Jag har kikat på ett 235 50 20 däck, Michelin Pilot Sport 4 SUV något som är ett ”A klassat” däck dvs har minst friktion plus XL märkt men med en besparing på runt 7% går det knappast att räkna hem en ekonomisk fördel på ett direktbyte av däck. Tack för bra svar!

Uppdaterat: 2023-03-17 09:53

Jag har Michelin Primacy 4 235/55R19 på min Ioniq5
Rullar tyst och fint och har bra livslängd. Dom slets ca 1mm på 1500 mil.

Uppdaterat: 2023-03-17 11:06

Swenssons,
Vet inte om du lyckats få allt om bakfoten här när du pratar om 19-20-21” hjul.
Alla hjulen som är godkända på din bil har i princip lika omkrets.
Ett 235-brett däck med samma mönster har extremt liknande rullmotstånd oavsett vilken storlek fälgen har.
Luftmotståndet brukar bli lägre med mindre fältstorleken om allt övrigt är lika.
Så att du får lägre förbrukning om du kör med 21” än 19” blir inte riktigt rätt 🤷‍♂️

Uppdaterat: 2023-03-30 13:55
*Robban

Nu vet jag inte vem som fått vad om bakfoten men T.ex har min bil två dimensioner på däck som den är typgodkända med.
235mm breda 19” däck och 255mm bereda 20” däck.
Det senare förbrukar ca. 7% mer energi, allt enligt typningen.
Kollar du på ICE bilar med olika val av fältstorleken och däcksbredd så ser du tydligt hur förbrukningen ökar med större fälgdimenstion och bredare däck, märks om inte annat på den malus du får betala.
Oftast finns inte smala däck till stora fälgar. Dom skall även vara av korrekt lastklass

Uppdaterat: 2023-03-30 19:46

Snodden, det är i huvudsak bredden som ökar förbrukningen och lite själva fälgstorleken.
Om du istället hade haft 235 på 19” eller 235 på 21” så hade förbrukningen varit väldigt lika, något högre på 21”.
På samma sätt får du högre förbrukning med 255 på 20” än 235 på 20”.

Uppdaterat: 2023-03-31 09:54
*Robban

Al klart att det är bredden som avgör, enkel fysik
Visade pö att gå från 235mm till 255mm ökar förbrukningen med 7%

Uppdaterat: 2023-03-31 09:58
Mr Snoid skrev:

Al klart att det är bredden som avgör, enkel fysik
Visade pö att gå från 235mm till 255mm ökar förbrukningen med 7%

Enkel fysik? Har du hört talas om tröghetsmoment?

Uppdaterat: 2023-04-05 22:48
Gillar kurvor och rondeller
motorcykelentusiasten skrev:

Mr Snoid skrev:
Al klart att det är bredden som avgör, enkel fysik
Visade pö att gå från 235mm till 255mm ökar förbrukningen med 7%

Enkel fysik? Har du hört talas om tröghetsmoment?

Ja och det är också fysik, men det berör ju enkom energibehovet för ändringen av rotationshastigheten och är beroende på vikten. Påverkar så klart också, men det får du ju tillbaka då du släpper gasen och bilen rullar och tillgodogör dig energin du lagrat i ”svänghjulet”
Beträffande fetare däck så är det så klart rullmotståndet pga den större kontaktytan mot underlaget tillsammans med det högre luftmotståndet som ger den ökade förbrukningen.

Uppdaterat: 2023-04-06 08:39

Renault Zoë och Citroën é-C4 har standarddimension 195/60 R18. Detta ger lågt rullmotstånd. Smala däck men stora hjul. Detta är en bra kombination.

Uppdaterat: 2023-04-07 18:15

Michelin har inte bara lågt rullmotstånd utan även lång livslängd (lågt slitage). Men GoodYears nyaste modeller har kommit ikapp Michelin enligt tyska tester (Auto Bild).

Så kostnaden per mil blir inte så hög om man räknar med livslängden.

Uppdaterat: 2023-04-07 18:18

Nja, även solen har fläckar.
De Primacy 3 som satt på särbons bil hade inte den hållbarhet Michelin brukar ha. De är nära nog slicks nu när bilen gått 7000 mil, och då går den ju på vinterdäck 5 månader om året.
Så de har gissningsvis gått 4000 mil, och då gick de på övertid förra sommaren, det är 1-1,5 mm nu.
Nu blir det Primacy 4, får se om de håller bättre.

Uppdaterat: 2023-04-07 21:21

Rikard:
Varför inte testa GoodYears däck?

Uppdaterat: 2023-04-07 23:28
Swenssons skrev:

Rikard:
Varför inte testa GoodYears däck?

Köper aldrig nya däck, och skulle inte lägga pengarna på Good Year om jag gjorde det.
Typiskt för Good Year är att det presterar bra som nya, blir stenhårda efter några år, håller en evighet med dålig prestanda.
Michelindäcken behåller sin prestanda genom livet.

Uppdaterat: 2023-04-08 00:53

Michelin öppnar upp sina dräneringskanaler mer när däcket slits. Det gör inte andra.

Uppdaterat: 2023-04-08 08:31
Mr Snoid skrev:

motorcykelentusiasten skrev:
Mr Snoid skrev:
Al klart att det är bredden som avgör, enkel fysik
Visade pö att gå från 235mm till 255mm ökar förbrukningen med 7%
Enkel fysik? Har du hört talas om tröghetsmoment?

Ja och det är också fysik, men det berör ju enkom energibehovet för ändringen av rotationshastigheten och är beroende på vikten. Påverkar så klart också, men det får du ju tillbaka då du släpper gasen och bilen rullar och tillgodogör dig energin du lagrat i ”svänghjulet”

Inte riktigt.
Tröghetsmomentet beror på hur varje delvikt är placerad, givet avståndet från rotationscentrum, inte bara totalvikten.
Och stort tröghetsmoment har andra nackdelar som tar energi. Du får en större gyroeffekt som ska tas hand om, främst i kurvor. Och ett stort gyro vill man aldrig ha i ett dynamiskt system då det motverkar ändringar = kostar energi.
Värdelöst i en bil.

Uppdaterat: 2023-04-11 21:57
Gillar kurvor och rondeller
motorcykelentusiasten skrev:

Mr Snoid skrev:
motorcykelentusiasten skrev:
Mr Snoid skrev:
Al klart att det är bredden som avgör, enkel fysik
Visade pö att gå från 235mm till 255mm ökar förbrukningen med 7%
Enkel fysik? Har du hört talas om tröghetsmoment?
Ja och det är också fysik, men det berör ju enkom energibehovet för ändringen av rotationshastigheten och är beroende på vikten. Påverkar så klart också, men det får du ju tillbaka då du släpper gasen och bilen rullar och tillgodogör dig energin du lagrat i ”svänghjulet”

Inte riktigt.
Tröghetsmomentet beror på hur varje delvikt är placerad, givet avståndet från rotationscentrum, inte bara totalvikten.
Och stort tröghetsmoment har andra nackdelar som tar energi. Du får en större gyroeffekt som ska tas hand om, främst i kurvor. Och ett stort gyro vill man aldrig ha i ett dynamiskt system då det motverkar ändringar = kostar energi.
Värdelöst i en bil.

Jo det förstår jag så klart, därför svänghjul har sin störta längst ut i periferien. Se bara ett gammalt svänghjul till en ångmaskin, tydligare kan det inte bli. Jag har för snart en herrans massa år sedan studerat till Ingenjör 😉

Uppdaterat: 2023-04-11 22:10

smala däck - lägre förbrukning, mindre fälgar har nästan alltid smalare däck. Kolla här exempelvis: https://vianor.se/vianor/nyheter/smala-eller-breda-dack-s-har-p-verkar-ditt-val-korningen/

Uppdaterat: 2023-05-03 10:34