Vi Bilägares forum

Uppmaningen till nya Toyotachefen: Bygg elbilar – och sluta lobba

Uppmaningen till nya Toyotachefen: Bygg elbilar – och sluta lobba

Tillträdande vd:n pressas i ett öppet brev.

Läs hela artikeln
Uppdaterat: 2023-03-31 16:00

Kommentarer

"Toyodas linje har varit att elbilar inte ensamma är lösningen, och att förbränningsmotorer kommer att ha en viktig roll även i framtiden."

Och detta är helt korrekt! Kasta alla revolutionära miljötalibaner i fängelse!

Uppdaterat: 2023-04-01 03:29
Vissa personer är födda grälsjuka. Släpp dem och gå vidare. Dessutom: Om du inte tillåter folk att inte respektera dig, kommer de snart att börja betrakta dig som konstig. DET är konstigt.

Kör Toyota på det spåret Snooker så finns dem inte 2035 så enkelt är det. De börjar redan få problem.

Uppdaterat: 2023-04-01 06:33

Hörde Toyota senaste uttalande i intervjun med Auto motor och sport. Där menar dom att batterierna är begränsade och räcker längre till flera hybrider och att dom tror på flera drivlinor och prata om Vätgas och hybrider mest. När man fråga att dom inte satsar lika mycket som Volkswagen gör med elbilar försökte dom att prata runt ämnet istället för att svara på dessa frågor.

Har sagt länge om dom fortsätter som dom gjort länge nu så tror jag dom blir nya Nokia.

Jag själv som tror på elbilar skulle aldrig köpa en Toyota med alla uttalanden.

Uppdaterat: 2023-04-01 09:52
Elbilar

Tror fortfarande att Toyota kommer att överleva även om dom f n i praktiken inte har nåt att erbjuda inom elbils-området. Men Toyota verkar worldwide och det finns väldigt många områden i världen där det kommer att ta tid att elektrifiera fordons-området. Sen är ju givetvis de närmaste årens agerande för Toyota av stor vikt för den långsiktiga överlevnaden men att dödförklara dom redan nu är nog lite väl bryskt.

Uppdaterat: 2023-04-01 10:04

Pi, dom har ju BZ4X, en komfortabel elbil som dock har fått ta mycket stryk.
Framförallt så är det obegripligt hur dom kunnat få så låga WLTP siffror som inte alls stämmer med verkligheten.
Men annars så är det en bil som de Toyotafrälsta verkar gilla och som förbrukar ungefär lika mycket ström som liknande bilmodeller.

Uppdaterat: 2023-04-01 10:15

Guran - som du borde förstå så är jag fullt införstådd med den elbil dom har men det kan knappast anses vara nån succé så här långt. Lite mera bör man helt enkelt kunna kräva. Och de flesta konkurrenterna har ju flera elbilsmodeller att erbjuda.

Uppdaterat: 2023-04-01 10:34

De viktigaste marknaderna för Toyota närmar sig alla 30% elbilar medan Toyota har 0,4%
Deras allra viktigaste marknad är Kina och där är de snart körda, deras två elbilar där säljer inte alls bra eftersom de inte upplevs som prisvärda trots lågt pris (och stora förluster). I Kina har de i all hast lanserat en corolla-elbil som tillverkas av deras kinesiska partner med mycket teknik från BYD, de försöker alltså överleva där genom att låta andra göra deras produkter, det lär bli katastrofalt resultat för lönsamheten.
Kina inför ju i praktiken vår euro7 redan om några månader och de traditionella tillverkarna står med lager på flera miljoner osäljbara fossilbilar, det har därför precis nyligen diskuterats om dispans till årsskiftet eftersom prisdumpning nu fått göras i all hast.
Världens största bilmarknad stormar mot elektrifiering som synes.

Att ni pratar om att det skulle finnas avsättning på många marknader länge för fossilbilar stämmer ju inte, dessa marknader är ju lågvolymmarknader, alla storvolymmarknader har i praktiken lagstiftning som om några år kommer göra fossilbilar olönsamma att sälja.

Uppdaterat: 2023-04-01 11:01
Mr Snoid skrev:

Pi, dom har ju BZ4X, en komfortabel elbil som dock har fått ta mycket stryk.
Framförallt så är det obegripligt hur dom kunnat få så låga WLTP siffror som inte alls stämmer med verkligheten.
Men annars så är det en bil som de Toyotafrälsta verkar gilla och som förbrukar ungefär lika mycket ström som liknande bilmodeller.

Undrar vem de mutat för att få de osannolikt höga WLTP-siffrorna. Den är undermålig vad gäller förbrukning och laddhastighet men annars en helt ok bil.
Dock:
Utseendet, herregud vad hemsk den är!
Priset, varför betala 100000:- mer för något som är så mycket sämre?

Uppdaterat: 2023-04-01 11:04

Ja dom där svarta plastsjoken är inte snygga. Gör sig bäst i svart. Och den laddar tydligen extremt långsamt enligt norska ägare.
Där kom dom första inte ens standard med trefas 11KW ombordladdate, vilka flera surt har konstaterat.

Uppdaterat: 2023-04-01 11:19

bZ4X tror jag man ska se som en första marknadstrevare, en undersökning om hur intresset är för en batteriToyota.
Kanske inte helt lyckat, marknaden tycker tydligen att de borde ha lyckats bättre, men Toyota vill ju tydligen helst fortsätta med sina hybrider.
Men jag tror det vänder, man är helt säkert medveten om tappade marknadsandelar och nya batterimodeller kommer inom en snar framtid.
Säkert är där ingen ko på isen.

Uppdaterat: 2023-04-01 11:44
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

Du har fel, det är bråttom.
Tesla når troligen 2 miljoner bilar i år och BYD kanske 3,5 miljoner + alla andra, det är en betydande del av marknaden.

Det tar minst 5 år för Toyota att ta fram en plattform och batterikapacitet, det är ohyggligt allvarligt när de flesta andra redan ligger många år före.

Hyundai/Kia accelererar nu också efter att ha tänkt om:
https://www.hyundai.news/eu/articles/press-releases/hyundai-motor-accelerates-electrification-strategy.html
Genesis ska vara 100% 2030 exempelvis.

Uppdaterat: 2023-04-01 13:41

Det V8-Power skriver kommer visa sig korrekt, bara vänta.
Bara att studera försäljningssifffrorna där Toyya backar överallt!
De backar på alla stora marknader. Ingen kommer snart vilja köpa fossilbilar, då elbilarna är billiga nog.
I Kina är elbilar redan nere på fossilbilspriser.

Uppdaterat: 2023-04-05 22:37
Gillar kurvor och rondeller

Toyota pudlar, 10 nya elbilar till 2026 med årstakt 1,5 miljoner, troligen alldeles för lite och för sent, de ska alltså om tre år producera mindre elbilar än Tesla gör redan idag. Tesla taktar säkert 4 miljoner och BYD 5-6 miljoner 2026.
Sett till Toyotas marknadsandel borde de redan idag legat på ca 3 miljoner.

https://www.investing.com/news/stock-market-news/toyota-to-launch-10-new-battery-ev-models-by-2026--cto-3050826

Uppdaterat: 2023-04-07 10:49
V8-Power skrev:

Toyota pudlar, 10 nya elbilar till 2026 med årstakt 1,5 miljoner, troligen alldeles för lite och för sent, de ska alltså om tre år producera mindre elbilar än Tesla gör redan idag. Tesla taktar säkert 4 miljoner och BYD 5-6 miljoner 2026.
Sett till Toyotas marknadsandel borde de redan idag legat på ca 3 miljoner.
https://www.investing.com/news/stock-market-news/toyota-to-launch-10-new-battery-ev-models-by-2026--cto-3050826

Tror Tesla och BYD fixa dessa siffror snabbare än 2026.
Går fort nu.
De japanska bilmärkerna är seriöst illa ute!

Uppdaterat: 2023-04-07 10:54
Gillar kurvor och rondeller

Sen skall ju nån också köpa dessa nya och enorma volymer av i många fall dyra elbilar... Billiga KIna-bilar som säljs i Kina går säkert att sälja men skall det plötsligt dyka upp miljontals nya elbilar på övriga världsmarknaden av tillverkare som inte tillverkat så många tidigare - tror ni på allvar att detta kommer att ske och så snabbt ? Det lär ju i praktiken innebära att många idag stora tillverkare skulle vara helt ute från marknaden inom 3 år - tror ni på det också ? Jag tror ni är överoptimistiska när det gäller dessa bedömningar.

Uppdaterat: 2023-04-07 17:36

PI, håller med. Många killgissningar i tråden! Titta på senaste statistiken från Mobility Sweden. I många år nu har flera i forumet spått att flera traditionella bilföretag skulle vara borta nu men det har inte hänt!

Uppdaterat: 2023-04-07 19:23

Nej, tror man att det ska gå att fortsätta med att kränga elbilar till de priser som varit hittills i miljonupplagor är man nog snett ute.
I en rådande lågkonjunktur som sprider sig alltmer internationellt blir d et nog de etablerade som kommer att klara sig bäst och det gäller även de som envisas med att fortsätta med ICE-bilar.

Uppdaterat: 2023-04-07 19:52
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

Så länge man säljer allt man har kapacitet att producera är det ganska dumt att sänka priset.
Tesla närmade sig att ha överkapacitet och kompenserade för det.

Får man folk att vänta årsvis på det de beställt köper de inte av konkurrenterna under tiden.

Uppdaterat: 2023-04-07 19:56

Tesla sänker priserna igen.

https://www.dn.se/ekonomi/tesla-sanker-priserna-igen/

Uppdaterat: 2023-04-07 20:17

Jo det är riktigt, men om ekonomiprofeternas åsikter stämmer blir det ett snabbt slut på väntetider.
Men det går ju förstås att vara optimist och hoppas att de har fel.
Det har hänt förr.

Uppdaterat: 2023-04-07 20:18
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

Sverige är snart ett låglöneland med lägre löner än våra baltiska grannar så nej vi har inte råd men många andra har.
Det säljs 89 miljoner bilar i världen ca 9 miljoner av dessa var elbilar 2022. 2023 så handlar det nog om 15 miljoner elbilar. 2026 gissningsvis runt 25-30 miljoner då de kommer vara billigare än bensinbilar. I Kina är de redan billigare än bensinbilar i praktiken men många bensinbilar säljs till förlust där nu pga ändrade regler som gör bensinbilar dyrare redan om några månader eller osäljbara, det kan ev skjutad upp 6-12 månader, oklart just nu.

Uppdaterat: 2023-04-07 20:44

V8-Power! Var får du allt ifrån? Bilföretag ska försvinna och nu har de baltiska länderna högre medellönerna än i Sverige! Hälften av vad vi har är deras månadslön.

Uppdaterat: 2023-04-07 21:25

Corgie titta vad medellönen är…
Klart den är lägre men ökningstakten…
Tyskarna kräver och verkar få minst 9% i år plus att vi tappar i valuta. Det går inge bra i Sverige!

Uppdaterat: 2023-04-07 21:34

V8-Power, tror nog 99% av folk i de baltiska staterna skulle välja Sveriges levnadsstandard…

Uppdaterat: 2023-04-07 21:55