Vi Bilägares forum

VW ID.3 tillbaka i Sverige – blir 20 000 kr billigare

VW ID.3 tillbaka i Sverige – blir 20 000 kr billigare

Elbilen har uppdaterats – och fått ett lägre pris.

Läs hela artikeln
Uppdaterat: 2023-04-06 10:38

Kommentarer

Billigare, visst, men prisvärd, nja... Den ID.3 man vi ha med färg och normal, modern utrustning kostar 100 kkr mer är grundmodellen. Vipps är man uppe över vad en fullutrustad Kia Niro kostar och nosar på ID.4/Enyaq i pris.

Uppdaterat: 2023-04-06 12:41
Power to the people

Det verkar vara mer en prissänkning från en tänkt prishöjning. I praktiken har den aldrig kostat 499tkr.

Uppdaterat: 2023-04-06 14:04

Varför köpa en id3 när en Tesla Model 3 blir samma peng?

Uppdaterat: 2023-04-06 14:36
gmogmo skrev:

Varför köpa en id3 när en Tesla Model 3 blir samma peng?

För att man kanske inte vill ha en Tesla 3🤣
Förstår inte hur denna fula modell 3 skall stå som nått rättesnöre för elbilar.

Uppdaterat: 2023-04-06 15:13
gmogmo skrev:

Varför köpa en id3 när en Tesla Model 3 blir samma peng?

Båda är eldrivna, men där slutar likheterna. Vill man ha en familjebil, så köper man inte en sportbil.

Uppdaterat: 2023-04-06 15:14

Tesla 3 är ingen sportbil. Vanlig sedan fast elektrisk.

Uppdaterat: 2023-04-06 15:19

Ja, hade Tesla 3 haft en mera praktisk öppning av bagaget (=större lucka) så hade den kunnat fungera även för mig. Om man nu får ha egna krav på detta forum vilket inte verkar självklart.

Uppdaterat: 2023-04-06 16:52

Tesla har bra och effektiva drivlinor men jag skulle inte palla med en M3. Tvålkoppsdesignen är numera ospännande och jag vill ha mer spakar och knappar än vad den erbjuder. Däremot kan jag tänka mig S men det är alldeles för dyrt.

Istället för ID3 kan man ju ta en Born.

Uppdaterat: 2023-04-06 19:50
L. Mäkinen skrev:

Tesla 3 är ingen sportbil. Vanlig sedan fast elektrisk.

Med bra prestanda och en bil vars körglädje gör en glad ända in själen

Uppdaterat: 2023-04-06 22:41

Tvålkoppsdesignen är en av grundegenskaperna som gör M3 till en av de allra energieffektivaste på marknaden. Smaken är som bekant som baken, delad.

Uppdaterat: 2023-04-06 22:44

Frun har på 1,5 år kört sin VW ID3 över 11 000 problemfria mil frånsett utbyte av 12 voltsbatteriet. Hon dagspendlar nästan 37 mil per dag, minst 4 dagar per vecka. Vi bor strax norr om Stockholm och hon arbetar i Eskilstuna.

ID3:an är tveklöst den mest problemfria bilen vi har ägt. Vi har inte ens servat bilen med oljebyten, filter etc som en vanlig bil behöver var 2000e mil. ID3 är en riktigt bra bil!

Uppdaterat: 2023-04-07 01:47

Swensson, låter mycket trovärdigt. Elbilar är lätta att leva med jämfört med traditionella "ångmaskiner".

Uppdaterat: 2023-04-07 09:12

JL:
ID 3:an är mycket lätt att leva med och jag måste säga att jag förstår inte kritiken från vissa att bilen har tillräckligt bra inre kvalitet.

Vår ID3 som är uttagen hösten -21 är av årsmodell 2022 och håller bra kvalitet på inredning / plastdetaljer / reglage etc. Ingen knarrande i kupén/ inredningen eller buggar i infotainmentsystem frånsett att det vid några få tillfällen inte sett laddnivån i mobilappen. Det har lösts med att man sätter sig i bilen startar stänger av den igen. Helt enkelt startar om datorn så fungerar det som det ska igen. Har kanske hänt ca 10 gånger.

Den enda riktiga plumpen med bilen är att rostskyddet på framskärmarna är ett potentiellt problem då plåtytterkanten på innerskärmen är vikt inåt och uppåt som bildar en ficka / veck som är ca 1 cm som samlar lera, sand blandar med salt.

Detta plåtveck har vi sprayat med linolja så att rostskador förhindras men om man låter plåtfickan vara som den är är jag helt övertygad om att rosten kommer att få fäste inom några få år även om VW motsätter mitt påstående.

Uppdaterat: 2023-04-07 09:29

11 000 mil på 1,5 år, ujuj! Hur många däck har gått åt, elbilar sägs ju slita ut däcken fort?

Uppdaterat: 2023-04-07 09:56

Kör man mestadels landsväg så fungerar nog originaldäcken skapligt men inte som vanliga däck.
Min id.3 har gått 6000mil på 2,5år och sommardäcken var "slut" (3mm) när bilen hade gått drygt 3000-3500mil. Halva hade sträckan gått med vinterhjul.

Uppdaterat: 2023-04-07 10:47

Största problemet som jag har haft är att trumbromsarna bak fryser fast när det är fuktigt och kallt ute.
Man kan stå helt plant med bilen, på is, och ett hjul snurrar - det andra fastfrusen.
Inte kul om man är sen till jobbet.

Uppdaterat: 2023-04-07 10:49
Mr Snoid skrev:

gmogmo skrev:
Varför köpa en id3 när en Tesla Model 3 blir samma peng?

För att man kanske inte vill ha en Tesla 3🤣
Förstår inte hur denna fula modell 3 skall stå som nått rättesnöre för elbilar.

Tesla 3 är snygg ju.
En BIL och inget missfoster a la mini-SUV som en ID3. Cupra Born är lite fulsnygg iof men inget slår en cupeliknande form. Som bilar gjorde innan SUV blev populära. Och den låga höjden gör att köregenskaperna blir trevliga.

Inredningen i bägge är inga höjdare, men infotainment och reglage i ID3 skapar hatkänslor. Fult och ologiskt.
Är dock svårt efter senaste prissänkningen att bortse från att Tesla är på G rejält.

Uppdaterat: 2023-04-07 11:09
Gillar kurvor och rondeller

Att ID3 håller och fungerar invändigt gör den inte till en trevlig plats att vara på. Funktion är förstås viktigare än form, men material får gärna vara behagliga att ta på. Jag sitter hellre i en skinnfåtölj än en gjuten plaststol även om platstolen har samma form.

Uppdaterat: 2023-04-07 11:23

40 talist:
ID 3 levereras med ”världens sämsta däck” Bridgestone som höll knappt 2000 mil!!!! Numera kör vi mestadels på Goodyear och Michelin som håller betydligt längre.

Flest mil ca 4500 får man med Michelin men bäst komfort och nästan lika många mil ger Goodyears däck. Nästa däckbyte blir det Goodyear igen.

Uppdaterat: 2023-04-07 12:45

Beträffande det namnet ”Golf” som är så in i bengen välinarbetat i bilbranschen och svenska folkets medvetande tycker jag att man till varje pris ska behålla i denna bilstorlek.

Jag tycker att en bra namn skulle kunna vara tex Golf ID eller något liknande så att VW värnar om varumärket ”Golf” på något vis.

Har ni något bra namn som kombinerar Golfens historia med dess nya elektriska satsning? Startar även en tråd om detta.

Uppdaterat: 2023-04-07 20:39
McTar skrev:

Största problemet som jag har haft är att trumbromsarna bak fryser fast när det är fuktigt och kallt ute.
Man kan stå helt plant med bilen, på is, och ett hjul snurrar - det andra fastfrusen.
Inte kul om man är sen till jobbet.

Vaa? Problem med trumbromsar bak, är det möjligt. Trumbromsar skall ju vara så bra och problemfria, enligt vissa skribenter här på forumet.

Uppdaterat: 2023-04-07 21:17
Christer skrev:

McTar skrev:
Största problemet som jag har haft är att trumbromsarna bak fryser fast när det är fuktigt och kallt ute.
Man kan stå helt plant med bilen, på is, och ett hjul snurrar - det andra fastfrusen.
Inte kul om man är sen till jobbet.

Vaa? Problem med trumbromsar bak, är det möjligt. Trumbromsar skall ju vara så bra och problemfria, enligt vissa skribenter här på forumet.

Gapflabb 😝

Uppdaterat: 2023-04-07 21:47

Har ju en elbil på samma plattform och inte haft problem med trumbromsarna.

Uppdaterat: 2023-04-07 22:37

Vi har inte heller haft problem med våra trumbromsar på ID3.

Uppdaterat: 2023-04-09 05:46

Jag bor väldigt kustnära, om jag säger så.
Verkstan känner till problemet men har ingen lösning.
Det som blir grädde på moset är att det blir en väldigt ofin övergång från regenerering till broms när man närmar stillastående. Bakhjulen låser sig, och när bilen upptäcker det så flyttar den bromsvågen framåt och det tar ca 1 sekund innan de börjat bromsa.
Då kan man ha hamnat väldigt nära bilen framför.
Så numer, när det är fuktigt och kallt så förbromsar jag ganska kraftigt så trummorna bak har "körts in" och att jag känner att det är ok.
Bromsa i sväng när det är halt annars kan bli spännande.

Uppdaterat: 2023-04-09 12:12

McTar
Jag bor vid Mälaren. Men det är troligen värre att bo på säg västkusten.

Uppdaterat: 2023-04-09 19:55
Axa skrev:

McTar
Jag bor vid Mälaren. Men det är troligen värre att bo på säg västkusten.

Många vittnade om detta problem då bilen var nylanserad och det var rejält vinterväder i Stockholm.
Jag har hängt med på FB och ID forum sedan iD3 lanserades, så det är ju inte alls något ovanligt och symptomen var som McTar har erfarit.

Uppdaterat: 2023-04-09 20:51

Snoid
Som sagt var. Jag bor vid Mälaren och det är oftast fuktigare här än inåt land. Blir en hel del nederbörd men i Sthlm är det värre.
Kan ju vara skillnad mellan Skoda och VWs trumbromsar?

Uppdaterat: 2023-04-09 21:40