Vi Bilägares forum

E-bränslen sågas igen: Ineffektivt och enormt dyrt

E-bränslen sågas igen: Ineffektivt och enormt dyrt

Syntetiska bränslen är kanske inte den ”gyllene lösning” som många hoppas på – åtminstone inte enligt en ny rapport från tyska institutet Fraunhofer ISI.

Läs hela artikeln
Uppdaterat: 2023-04-05 06:20

Kommentarer

Ingen i bilindustrin har tänkt sig att man ska använda dessa bränslen på riktigt. Vad som har skrivits är att bilarna ska gå att köra på dessa bränslen. Givetvis tänker de tyska biltillverkarna att bilarna ska fortsätta köras på bensin och diesel för E-bränslena blev ju så dyra... hoppsan vilken otur, nu måste vi fortsätta med bensin och diesel.... (stor väska med pengar från oljebolagen)

Uppdaterat: 2023-04-05 09:23

Det finns ingen "gyllene lösning" kära ViB. Alla möjliga tekniker ska tillsammans motarbeta CO2 utsläpp.

Uppdaterat: 2023-04-05 13:04
alfavita skrev:

Det finns ingen "gyllene lösning" kära ViB. Alla möjliga tekniker ska tillsammans motarbeta CO2 utsläpp.

Co2, livets gas. Denna hysteri kommer vara nästa finans/ekonomi/samhälls-bubbla, troligen kring 2035, vi får rida ut nuvarande bara, så kommer klimatbubblan orska nästa kris om ett brev på posten kring 2030-2035.

Uppdaterat: 2023-04-05 14:45

lsoderlund
Problemet är för mycket av Co2.

Uppdaterat: 2023-04-05 15:19

Men nu finns det ju "en gyllene lösning" och det är utan tvekan eldrift.

Uppdaterat: 2023-04-05 17:00
FAB

E-bränslen är ju en lösning för att kunna fortsätta köra veteranfordon; inte bara bilar utan även traktorer, rälsbussar, båtar och flygplan. Knappast något mer.
Eftersom det redan finns infrastruktur för att transportera flytande bränslen tvärs över jorden så kan man dock tycka att de borde gå att producera dem billigare i ökenområden runt ekvatorn, där solljus finns i överflöd?

Uppdaterat: 2023-04-05 20:10

Det finns även nya fordon som köps mer av känsloskäl än för att transportera köttklumpar, tillverkas av Porsche, Ferrari och några till. Där kan man inte göra någon glad med en elmotor.

Uppdaterat: 2023-04-05 20:52

masterplaner. det altså inget förbud att fortsätta köra bilar på fossil bensin eftter 2035. Däremot förbud att regitrera nya. Vilket gör att e-bränslen inte äär intresssant för veteranbilar. Den stora frågan är hur länge det dröjer innan det blir svårt att få tag i bensin eller hitta en mack. Särskilt i glesbyggden.

Uppdaterat: 2023-04-05 22:21
Axa skrev:

lsoderlund
Problemet är för mycket av Co2.

Ja och mängden är den högsta i atmosfären på minst 2 miljoner år.

Uppdaterat: 2023-04-05 23:00
"Fit for 55" är ett klimatpaketet som bl a innebär att EU ska minska sina växthusgasutsläpp med 55 % till år 2030 (jämfört med 1990 års nivå) och som har det övergripande klimatmålet (enligt den klimatlag som antogs i juni 2021) att hela EU ska vara klimatneutralt senast år 2050.

I call bullshit.

Ska man ha en elbil kostar den minst 700.000kr... det blit många liter e-disel innan man kommer upp i den summan.

Uppdaterat: 2023-04-06 00:11
Jonas Dahlgren skrev:

I call bullshit.
Ska man ha en elbil kostar den minst 700.000kr... det blit många liter e-disel innan man kommer upp i den summan.

Att elbilar fortfarande är dyra är förvissa sant. Men minst 700.000? Jisses, var har du fått den siffran ifrån? I så fall hade jag inte kört elbil.
Jag säger inte att det inte finns så dyra elbilar, det gör det naturligtvis tyvärr, men du kan få en fullvärdig elbil med drag och plats för hela familjen för betydligt mindre än så. Och kan du leva med att köpa en begagnad bil så är de ännu billigare. Men det beror såklart på vilka märkespreferenser du har.

Uppdaterat: 2023-04-06 06:53

Fast 600.000 kr får man nog i alla fall räkna med innan bilen står på garageuppfarten och har vinterhjul, dragkrok, laddare på väggen och nån annan färg än vit - typ en Tesla Model Y som har hygglig dragkapacitet för oss som behöver detta.

Uppdaterat: 2023-04-06 07:35

Trots all evidens och vetenskap så finns det alltså fortfarande de som tror det är bra med för mycket Co2, det är ju skrämmande. Livet på jorden är anpassat för varken för mycket eller för lite Co2. Lagom är bäst. Och nu finns det alldeles för mycket vilket driver på klimatförändringar och försurar havsmiljöerna (ja haven tar upp Co2). Det är ”stopp i rören” och det finns betydligt mer än naturen kan hantera. Detta är ett vetenskapligt faktum!
Det är märkligt att personer som förnekar vetenskap och forskning gör det med teknologi som inte skulle finnas utan vetenskap och forskning. Det är en paradox!

Uppdaterat: 2023-04-06 08:14

Ferrari och andra sportbilstillverkare kommer göra elbilar. Och erbjuda snabbhet och kraft och vridmoment som inte är möjligt med en fossilbil.
Det kommer växa upp en ny generation bilister för vilka elbilar är det helt naturliga. Detta är framtiden som händer nu.

Uppdaterat: 2023-04-06 08:15
Jonas Dahlgren skrev:

I call bullshit.
Ska man ha en elbil kostar den minst 700.000kr... det blit många liter e-disel innan man kommer upp i den summan.

För det första så stämmer ju inte den summa, för det andra så är inte en någorlunda utrustad ex. Passat så billig heller.
Så så många mil blir det inte i fossilbilen innan det blir break even.

Sedan så handlar det ju inte om kostnaden här utan om energieffektivitet.
Det är ju inte särskilt effektivt att omvandla energi så förlusterna blir stora och dessutom så är förbränningsprocessen ineffektiv.
Det blir helt enkelt mycket slöseri.

Uppdaterat: 2023-04-06 09:52

Nåja, McTar - är inträdesbiljetten från ca: 600.000 kr (se mitt exempel ovan) så vill nog även jag påstå att visst har detta en väsentlig betydelse för väldigt många bilköpare. När alternativet t ex skulle kunna vara en kombi i C-segmentet.

Uppdaterat: 2023-04-06 10:02

Om man har ett visst behov av transport så kommer det att avspeglas oavsett ifall det handlar om elbil eller fossilbil. Ska man frakta hela familjen och husvagn köper man knappast en Polo.

Uppdaterat: 2023-04-06 11:13

Axa - nu nämnde jag en kombi i C-segmentet som alternativ - inte en Polo (som f ö inte finns att köpa i Sverige längre). Och inga stora krav frånsett att familjen skall få plats och en dragvikt på minst 1200 kg - i mitt fall.

Uppdaterat: 2023-04-06 11:18

Fast en dieselkombi i C-segmentet är inte billig. Sen behöver du lägga på du lägga på skatten för de tre första åren.
Exempel:
V60 diesel med färg (röd), vinterdäck och dragkrok kostar 496000 kr och då tillkommer skatten på 9000 kr/år totalt 524 000 kr.

Uppdaterat: 2023-04-06 12:21
gmogmo skrev:

Fast en dieselkombi i C-segmentet är inte billig. Sen behöver du lägga på du lägga på skatten för de tre första åren.
Exempel:
V60 diesel med färg (röd), vinterdäck och dragkrok kostar 496000 kr och då tillkommer skatten på 9000 kr/år totalt 524 000 kr.

Precis så är det. Min Ioniq 5 kostade 475 000 kr med dragkrok (1600 kg dragvikt) och färg. Efter miljöbonus förvisso, och den är ju tyvärr borta nu. Dessutom har Hyundai höjt priset på bilen nu. Så sett blir det en skev jämförelse. Men den är fortfarande inte dyrare än t.ex. en XC60 eller annan motsvarande bil om man vill ha samma utrustning i den mån den finns.
Men driftskostnaderna är mycket lägre såklart. Snittförbrukningen på 1,7kWh/mil gör att även med katastrofalt höga elpriser så blir det inte mer än 5 kr/mil. Realistiskt är kanske 3 kr/mil eller så. Vad kostar en diesel? 15kr/mil kanske?
Jag vill på inget sätt påstå att detta är en billig bil att köpa, men några 700-tusen kostar den verkligen inte.

Uppdaterat: 2023-04-06 12:51
Pi skrev:

Nåja, McTar - är inträdesbiljetten från ca: 600.000 kr (se mitt exempel ovan) så vill nog även jag påstå att visst har detta en väsentlig betydelse för väldigt många bilköpare. När alternativet t ex skulle kunna vara en kombi i C-segmentet.

Då kan du väl ta in MG5, som är en kombi i C-segmentet.
En röd och fin sådan kostar 412kkr. De gånger du behöver släpa på din båt så hur du en bra dragbil. Lär du ha råd med på all den drivmedelskostnaden du sparat på att köra på el.
Eller gills en så billig elbil?

Uppdaterat: 2023-04-06 13:55

Id.4 har det ju sålts mycket av, priset har gått upp (alldeles för mycket tycker jag) den kostar strax under 600tkr med dragkrok.
Model y är också stor, kostar 550tkr med dragkrok.
Xc40 annonseras (long range nya modellen) på blocket för 599tkr med dragkrok; 610tkr.
Passater med samma utrustning kostar 400-450tkr + 3år av skatt.

Uppdaterat: 2023-04-06 14:18

För det första talade jag om bensindrivna bilar - inte diesel - och för det andra förbehåller jag mig att själv få sätta de krav jag ställer på en ev kommande bil och inte att andra skall berätta vad som är "rätt" för mig.
Sen är "från-pris" ointressant - det enda intressanta är totalpriset för bil med nödvändiga tillägg och i elbilsfallet även en installerad laddbox.

Uppdaterat: 2023-04-06 16:24
Axa skrev:

Om man har ett visst behov av transport så kommer det att avspeglas oavsett ifall det handlar om elbil eller fossilbil. Ska man frakta hela familjen och husvagn köper man knappast en Polo.

Nej, men då kostar det...
Har du mer vilja än inkomst så går det inte ihop.

Uppdaterat: 2023-04-06 17:22

Pi, hade du nöjt dig med 500kg dragvikt så får du i dag en MG5 long range Luxury för 400kkr.
Men som för många elbilar så faller det på förmågan att släpa på tunga attiraljer.
Men jag tror nog vi snart kommer få se någon som satsar på uthyrning av dragbilar. Man kan ju klara sig med att hyra en bil de gånger man behöver det och komma betydligt billigare undan än att köpa en dragkrok. Lokala macken har både släpkärror och dragbilar att hyra ut.
själv valde jag att inte montera en dragkrok, det är allt för dyrt för de få tillfällen den används, skall jag dra på min släpkärra eller flytta på husvagnen så lånar jag en bil med drag. Har hittills funkat bra, men så klart lite obekvämt att behöva offra tio minuter för att åka å låna bilen.

Uppdaterat: 2023-04-06 18:03

Pi
Naturligtvis så får du själv välja vad du vill ha. Grundfrågan är huruvida det är så mycket dyrare med elbil som en del vill påskina.

Uppdaterat: 2023-04-06 19:46

Guran - tar inte i en MG5 så du kan avsluta din argumentation. JAG bestämmer mina krav och inte du eller andra !

Uppdaterat: 2023-04-06 20:02
Pi skrev:

Guran - tar inte i en MG5 så du kan avsluta din argumentation. JAG bestämmer mina krav och inte du eller andra !

Inte så enkelt att veta dina preferenser då det är så enormt hemligt. Men helt klart vill du inte ha en Kines.
Visade bara ett exempel på det du efterfrågade och det var tydligen inte på banan utifrån dina preferenser. Och VAG har ju ännu ingen motsvarande bil, ja så då faller det så klart på det 🤣
Och det handlade väl inte om att ifrågasätta dina krav. C-segment kombi och 1200 kg dragvikt säger vällingen ett skit om dina krav och preferenser på en bil mer än att den kan rymma nån vitvara och dra en mindre husvagn och ha en annan färg än vit.

Uppdaterat: 2023-04-06 20:22
Axa skrev:

Pi
Naturligtvis så får du själv välja vad du vill ha. Grundfrågan är huruvida det är så mycket dyrare med elbil som en del vill påskina.

Beror helt på hur mycket man kör per år!

Uppdaterat: 2023-04-06 21:50

Corgie
Naturligtvis. Men även sett till inköpspris med jämförbar utrustning och modell så är det inte säkert att en elbil blir så jäkla mycket dyrare. Men det är ju upp till var och en att sätta gränsen för ”nu blir det för jäkla dyrt”.

Uppdaterat: 2023-04-06 23:25