En elbil i mellanklassen ”kör om” en lika stor bensin- eller dieselbilar när det gäller milkostnad efter tre år, visar en ny studie. Men för småbilar dröjer brytpunkten mycket längre.
En elbil i mellanklassen ”kör om” en lika stor bensin- eller dieselbilar när det gäller milkostnad efter tre år, visar en ny studie. Men för småbilar dröjer brytpunkten mycket längre.
Kommentarer
Att det är en tysk studie står inget om i rubriken. Är den överhuvudtaget relevant för Sverige?
Ja att räkna med hur det är, det blir svårt.
Hur miljö påverkas av elproduktionen naturförstörelse betyder inget liksom. Eller tillverka bilen. Tar nog längre tid, om det någonsin blir bättre. Vi lär dras med den miljöpolitik som finns. Kostnaderna för miljön tros uppvägas av att det är "för miljöns skull". Som att äta grönsaker från konstgödning och besprutning för miljöns skull.
Det stämmer inte (åtminstone inte i Sverige.
Det är uppenbart att en elbil i dagens läge är billigare i drift men dyrare i inköp. Men när uppnår man break even ? Efter 3 år, 8-9 år eller mer? Det beror naturligtvis på prisskillnaden, besparingen i driftkostnad, kalkylräntan och körsträckan per år.
Några realistiska antaganden skulle kunna vara att elen är 7,50:- per mil billigare än det fossila bränslet, 150 kkr i skillnad i inköpspris och 5% i kalkylränta. Om man då kör 1000 mil per år så kommer besparingen precis att räcka till att betala kalkylräntan och elbilen kommer aldrig att 'köra om' . Med körsträcka på 1500 mil/år tar det 22 år att nå break even , med 2000 mil per år 14 år, med 2500 mil/år 10 år och med 3000 mil/år 8 år. Slutsatsen är att för snittbilisten (1100 mil/år) kommer en ny eller begagnad elbil köpt idag aldrig att slå fossilbilen vad gäller ekonomi. Den myt som sprids att det skulle löna sig ganska snabbt med en elbil bygger kanske på nollränta? Även med nollränta och 1000 mil/år skulle det ta 20 år att betala av en investering på 150 kkr.
Visst är elbilar framtiden, men då måste priset ner till samma eller lägre pris än fossilbilar. Prognoserna pekar också på att det kommer att ske inom 5-6 år. Vi har redan sett början på den utvecklingen med Teslas prissänkning på 10-15%. Detta illustrerar också det andra problemet, andrahandsvärdet på elbilar. Det kommer naturligtvis att rasa dramatiskt när nya bättre elbilar(lägre vikt och längre räckvidd) kommer ut till väsentlig lägre pris. Detta gör ekonomin ännu sämre med elbilen om man nu tänker sig att byta så småningom.
Det är som vid alla snabba teknikutvecklingar. De som är först att investera i den nya tekniken får betala ett våldsamt överpris. Det hänger på bristande konkurrens och stor efterfrågan men också på att biltillverkarna behöver utveckla tekniken för att pressa tillverkningskostnaden.
Det är därför ingen slump att försäljningen av elbilar till privatkunder rasat. Folk kan räkna! För företagskunder som ofta kan ha långa körsträckor per år är situationen lite annorlunda.
Är då receptet att köpa en begagnad elbil idag? Tyvärr ser det ut som om prisskillnaden mot motsvarande begagnade fossilbil fortfarande är för stor.
Slutsatsen är nog att om man har en 10-15 år gammal bil som kan fungera 5-10 år till och inte kör alltför långa sträckor väntar man med att byta och kör slut på den.
Ur miljösynpunkt borde det också vara vettigt att att inte stressa fram en skrotning av fullt fungerande bilar.
Det är ju så att de s k ICE-bilarna gått upp rätt ordentligt i pris de allra senaste åren vilket möjligen minskat gapet en aning upp till elbilarna. Sen har jag svårt att tro på nån drastisk prisnedgång på nybilspriserna för elbilar även om Tesla gjort ett utspel vilket väl till stor del återställde deras prisnivå till den för ett par ås sen. Så de billiga bilarnas dagar är nog tyvärr förbi.
Det återstår att se vad som händer med elbilspriserna på ett antal år sikt. Vad som är helt klart är dock att elbilarna är alldeles för dyra för att kunna konkurrera nu om man inte kör väldigt långa sträckor ( typ 2500-3000 mil per år). Jag kollade på en Huyndai Kona som fanns i både el och bensinutförande. Där skilde det drygt 200 kkr för en ny bil och fortfarande 175 kkr för en 3 år gammal bil, så det har inte blivit något priskrig än på nya eller begagnade elbilar, men varför skulle vi få det så länge efterfrågan fortfarande är större än tillgången och elbilarna dessutom är statsstödda i en del länder (dock inte Sverige längre).
Sedan är det väl så att bilfabrikanterna tar ut vad dom kan för nya bilar. Jag förstår att batteriet är den stora merkostnaden ( typ 100 kkr). Dessutom behövs väl en värmepump som är betydligt kraftfullare än den som finns i AC:n. Det motiverar dock inte en prisskillnad på uppåt 200 kkr som det är i många fall. Batterierna kommer dock att blir bättre och billigare på 5-10 år sikt med den tekniska utvecklingen. Dessutom finns det ju saker som är billigare på en elbil. Det behövs inget avgassystem med katalysator, ingen bensintank och ingen klassisk växellåda. Dessutom borde elmotorerna, som är en väsentligt enklare konstruktion än en förbränningsmotor vara billigare att producera? Det är klart att bilproducenterna efter många decenniers finslipning av produktionen av förbränningsmotordrivna bilar kunnat pressa kostnaderna. Jag föreställer mig att motsvarande process vad gäller elbilar bara befinner sig i sin linda. Därför borde en elbil så småningom bli billigare att bygga än en förbränningsmotordriven bil. Frågan är dock om det tar 5 eller 10 år eller mer. Slutligen är det uppenbart att i ett läge då produktionen inte är tillräcklig så att kunder kan få vänta i månader, ja kanske uppåt ett år på leverans så kommer producenterna inte att sänka några priser.
olle3 - du kan nog idag gå in till t ex närmaste MG-säljare och få med dig en ny elbil hem närapå direkt.
Om man ska räkna på break-even bör man ju även ha med andra kostnader, service och skatt.
Om man är hemmaladdare så är det några kronor till billigare per mil i elkostnad än exemplet ovan.
Pi skrev " Så de billiga bilarnas dagar är nog tyvärr förbi."
Då måste man fråga sig? I förhållande till vad? I slutet på 1980-talet när en ny mellanklassbil kostade typ 150 000. 1999 kostade en ny bil runt 180 000 och 2004 var vi uppe i 260 000. 2009 var priset 330000 och 2017 var priset 400 000. 2019 var priset uppe i 500 000. Så dagens priser på elbilar mellan 600-800 000 är väl inte så orimliga ändå om man ser vad man får för pengarna. Tycker jag. Det är ju en väldigt stor skillnad på tekniken i min Opel Omega 1988 och min nuvarande XC60 2019. Dagens elbilar har ju tagit ett teknikskutt till så det kostar ju att ligga på topp.
Nej Christer, det är för dyrt. För att inte tala om tomater, 70kr/kg då kan man snacka om dyrt.
Ironins mästare!
Purjolök är också jättedyrt! Så i slutändan är allt dyrt, inklusive bilar...
Exakt, inflation heter det och omöjligt att hålla sig från det.
Men kom i håg att den begagna RX du skall köpa är minst 100kkr billigare än en Golf 🤣
Så den blir billig i jämförelse med en Folkvagn.
Nu har jag uppenbarligen mestadels hållit mig till betydligt billigare bilar än Christer. Har alltså mest harvat i C-segmentet och ofta kombibilar. Så nybils-priserna på mina bilar jfr Christers är väl typ halva hans pris...:) Sen har ju inflationen under många år inte varit speciellt hög i vårt land - det är först under senaste 1--2 åren som den skenat.
Är ju väldigt svårt att avgöra sanningshalten i dina påståenden Pi. Är det bara skrönor du förtäljer för att framstå som ekonomiskt sinnad medans du glider runt i en s-klassen? För det är ju en sedan 😂
Nåja, inflationen har väl snittat på ca 2% sedan början av 90-talet. Reallöneökningarna har varit bättre än så.
Guran - har ingen anledning att ljuga och jag har hållit mig i C-segmentet med ett undantag - köpte en ny Passat -97 när den nya modellen av denna kom. Sen blev det Golf, Corolla, Focus och liknande bilar i kombi-utförande. Är ju inte bara tekniker utan även ekonom så det har väl delvis avspeglat sig i bilvalet...:)
Vi måste ha en Gissa Pi:s bil tråd. Du måste så klart avslöja bilvalet nästa gång du byter, närmast vinner ett gammalt paket Cirkelkaffe 😂
Men hallå Pi. Jag har då inte köpt dyrbilar precis och inflationen på 90-talet var väldigt hög. Har du glömt det?. Min Opel Omega var en sedan och kostade 125000 ett halvt år gammal, men sedan har jag också köpt kombibilar med början med en Opel Astra för 180 000 basic utrustad. Det är väl först min senaste XC60 2019 som var ett år gammal, utrustad extra allt som jag frångick basicutrustad bil. Det kanske också blir min sista bil, så jag skäms inte.
Christer - jag utgick bara ifrån de nypriser du redovisade i ditt tidigare inlägg - inte ifrån dina faktiska bilars inköpspriser eftersom jag inte känner till dessa. Antog att det du nämnde stämde
hyggligt väl med vad du köpt. Och det hade inget med att du skulle skämmas - bara att det fanns fullt användbara familjebilar till klart lägre priser än de du nämnde.
kommentar till axa
1. Det är helt rätt att skatten är ca 5000:- högre per år för bilar som släpper ut koldioxid under de 3 första åren från registreringsdatum. Sedan är skillnaden väsentligt mindre. Det gör att man nog borde dra 15000 från prisskillnaden mellan en elbil och en förbränningsmotordriven bil vilket motsvarar knapp 10%.
2. Vad gäller skillnaden i servicekostnad så skriver ViBi att den tyska studien pekar på små skillnader. Om jag kollar ViBi jämförelser av bilar under några av de senaste numren så pekar de på en skillnad på mellan 1 och 2 tusen per år under de tre första åren.
3. Vad gäller drivmedelspriserna, så pekar ViBi:s tester på 3,65 per mil för några elbilar. Jag räknade med ett helpris på rund 80 öre/kWh vilket med skatt, rörligt nätavgift och moms gör ca 2:- kWh. Med en förbrukning på 1,5 kWh per mil landade jag då på 3:- /mil vid hemmaladdning. Nu tror jag dock att det blir svårt att klara sig helt med hemmaladdning (i vart fall om man gör några lite längre resor), så 3,65 eller kanske 4:- är nog mer realistiskt. Vad gäller bensinbilarna så hittade jag siffror på mellan 10,75 och 12,50 per mil i ViBi, men det kan säkert variera betydligt mer beroende på vilken bil man kör. Så jag tror inte att en prisskillnad på 7,50 per mil är orealistisk.
Sedan finns det utmärkta instrument på nätet för att göra mer detaljerade kalkyler (Motors t.ex.) där man kan knappa in sina egna siffror. Syftet med min beräkning var bara att försöka förstå varför jag med den typen av instrument hamnade i milkostnader som var så höga för elbilarna. Situationen var dock säkert en helt annan när det fortfarande fanns en elbilsbonus och räntorna låg på hälften av dagens nivåer.
Min slutsats är att det vare sig är läge att köpa nya el- eller förbrännings-motordrivna i dagens läge om man inte har extremt höga körsträckor per år . Sitt istället stilla i båten och kör din gamla bil vidare om du kan.
Själv kör jag en 15 år gammal bensindriven Toyota Prius som drar 0,54 l/mil, kostar 360.- per år i fordonsskatt
och är billig i service. Det kommer jag att fortsätta med det ett bra tag till.
Olle
Jag vet inte var du hittar dina skatteuppgifter men det är nog betydligt mer än 5000 kr om man har en el-suv i ID4 klass och räknat för en motsvarande storlek och prestanda med fossil motor.
Jag räknade med lite högre bensinpris än dig.
Men visst. Man bör utgå från sin egen situation och körprofil.
Bäst kalkyl kan man dock få efter ett avyttrande.
Sedan handlar inte elbil enbart om ekonomi.
Exakt Axa, åtminstone 30.000kr blir väl Malusen på en likvärdig ICE bil, så klart beroende på motorbestyckning
Jag gick till till den här sidan: https://www.vibilagare.se/tjanster/rakna-bonus-malus
och knappade in 120 g/km, vilket man borde kunna komma ner till med en hyfsat modern bensinbil. Sedan är det klart att med 150 g/km blir det 9000:- istället. Med en modern Toyota Prius kommer man ner till 104g och 3500:- . Så skatten är rejält känslig för bensinförbrukningen.
Du har naturligtvis rätt i att det inte bara handlar om ekonomi. Ur miljösynpunkt har jag dock svårt att tro att det skulle vara någon poäng med att skrota fullt fungerande bilar som körs relativt få mil per år och ersätta dem med elbilar. Det tar trots allt ganska många år innan man tjänat in den miljöbelastning som produktionen av den nya bilen åstadkommer om körsträckorna varit korta med den gamla bilen.
Att hitta en hyggligt stor, bensinmotordriven SUV som bara släpper ut 120 g/km och klarar sig på en malus på 5000 kr/år är nog en närmast omöjlig uppgift om inte denna SUV har nån form av hybridsystem.
Jo - man kan ju köpa en Subaru Outback konverterad för E85-drift och knappt betala nån skatt alls och sen köra den på bensin...:)
Det var den här meningen som du skrev som jag reagerade på : "Sen har ju inflationen under många år inte varit speciellt hög i vårt land - det är först under senaste 1--2 åren som den skenat." 1990-talets inflation var mycket större.
Att hitta en stor tung SUV med kraftig motor som släpper ut 120g/km blir nog svårt, men det var inte det jag var ute efter.
Jag tog siffran 120 därför att det var där snittutsläppet låg för nyregistrerade bensinbilar det senaste året det fanns statistik (2020). För att komma ner till och under de nivåerna måste man nog antingen söka bland mindre bilar eller mellanstora bilar med hybridteknik. I samma storleksklass som ID4:an finns det nog sådana bilar.
Om man behöver en lite större bensindriven SUV har man dock större problem än skatten. Om skatten blir 10000 per år istället för 5000 så betyder det koldioxidutsläpp runt 150 g/km och en bensinförbrukning på 0,67 l/mil istället för 0,53. Det betyder knappt 3:- /mil i ökad driftskostnad under hela bilens livslängd (inte bara de 3 första åren).
Olle
Jag tror du behöver hitta en elbil och en fossilbil som är jämförbara vad gäller storlek och effekt för att få hygglig bra jämförelse.
Det finns ju ingen fossilt alternativ till ID4 men tittar man på jämförbara bilar så ligger man nog närmare 200 g/km. Räknat på 190 g/km så är det närmare 15000 kr per år. Dvs 44000 kr mer på tre år än elbilen.
Vidare behöver man i verkligheten räkna på en högre förbrukning än vad som anges.
Jag är helt med på att jämföra bilar av ungefär samma storlek. Inom VW-koncernen hittar man då Golf och Passat där Golfen antagligen är något mindre och Passaten något större. Prisskillnaden för de billigaste varianterna är 273 kkr mot Golfen och 196 kkr mot Passaten. Golfen ligger kring 120 g/km koldioxid medan Passaten ligger på 145 g/km. Sedan verkar det som om ID4:an kommer med en betydligt större motoreffekt , 204 hk mot kanske 110-150 för de enklare versionerna av de bensindrivna bilarna . Nu finns det en enkel förklaring till en stor del av den skillnaden, viktskillnaden. Det behövs fler hästkrafter för att släpa på ett tungt batteri. Såvitt jag kunde se är ID4:an uppåt 50% tyngre än Golfen. Så om man ska jämföra bilar med samma effekt borde man mäta effekt per vikt. Men det är naturligtvis fritt för den som ser ett stort värde i sportbilsprestanda framför ekonomi att räkna annorlunda.
Jag väljer att jämföra de enklaste varianterna av alla bilarna och tycker kanske att Id4:an borde jämföras mot Golfen i storlek. Passaten motsvarar snarast ID5:an?
Hur man än jämför de här bilarna från samma koncern så krävs det då väldigt långa körsträckor för att räkna hem elbilen.
Är inte VW Tiguan ett mera naturligt jämförelseobjekt inom VW-familjen. Annars är väl en Rav 4 relativt jämförbar och den lär ju ha både lägre förbrukning och därmed lägre skatt än en Tiguan.
Christer - absolut. Men det är trots allt typ 30 år sedan så kanske ändå inget de flesta relaterar till.
Visst borde man jämföra med Tiguan eller RAV 4 om man ska jämföra ID4 med en SUV. Sedan verkar det som om SUV:ar är klart dyrare än motsvarande andra bilar. Varför ??? Golfen är 50-70 kkr billigare ny än de bensindrivna SUV:arna med Passaten (som jag tror är en klart större bil än SUV:arna??) håller samma nypris som RAV 4:an och är lite billigare än Tiguan.
Men det kanske ligger någon egenvärde i att köra en SUV även om såväl pris som bränsleförbrukning är högre än för andra bilar ?
ID4 är större än Golf. Den ska väl närmast jämföras med ID3.
ID3 är väl rymligare och högre än en Golf så T-Roc borde väl vara jämförbar ICE bil.
ID4 har mått motsvarande Tiguan.
Så det är väl ändå dom som dom skall jämföras med i Volkswagens modellprogram
Men jag levde då och därför relaterar jag till 90-talet. Du var väl också född då?
Jodå Christer - men jag tjatar inte om sånt som hände då utan lever mera i samtiden. Även om det kan vara bra att titta bakåt ibland vilket inte minst gäller de "ränte-chocker" som det talas om idag. Där var det en jäkla skillnad under främst 80-talet - då fick man lätt betala typ 15 % ränta på sina byggkreditiv så det gällde att få lånen placerade snabbt. Men det är en helt annan fråga och närmast av historiskt intresse idag.
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.