Vi Bilägares forum

Iskallt på bilmarknaden – men Tesla lyckas köra om Volvo

Iskallt på bilmarknaden – men Tesla lyckas köra om Volvo

Tesla trotsar bilkrisen och blir Sveriges populäraste nya bil. Model Y körde om Volvo XC40 under första kvartalet, visar nya siffror.

Läs hela artikeln
Uppdaterat: 2023-04-03 10:48

Kommentarer

Viktigt att tänka på är att statistiken handlar om registrerade bilar, och inte beställda (order).
-- Om en biltillverkare snabbare betar av restorder beskriver det inte hur orderingången ser ut idag. Det kan vara tomt på kunder i bilhallarna samtidigt som siffrorna beskriver en försäljningsökning
-- Lagerbilar... kikar man t ex på MG så har antalet lagerbilar ökat med mer än vad "försäljningen", dvs antalet registrerade visar. 400 st reggade MG 5 ser väl bra ut, tills man inser att de står kvar osålda i bilhallen...

Det ser ut som om det går bra för Tesla, medan övriga mest bygger upp sina lager av osålda bilar. Ett tips till övriga = titta på Tesla, och sänk sedan prisbilden... inte så svårt med de svenska överdrivna priserna och onödigt höga instegen till eldrivet.

Uppdaterat: 2023-04-03 11:23

Med tanke på att det handlar om registrerade bilar och att Tesla knappast har lagerbilar kan man nog utgå från att det stämmer med leverade bilar till kund.

Inte så konstigt när Tesla sänkt priserna.

Uppdaterat: 2023-04-03 11:25

Inte föga förvånande, även om jag inte är en Tesla fan, men nog fan är det en väldigt mycket bättre elbil än XC40. XC40 kan välnn MB inte attrahera andra än Volvofrölsta.

Uppdaterat: 2023-04-03 12:53

Det klart att model y säljer bra med den prissänkning som skett.
Däremot så är XC40n (för mitt användningsområde) mer tilltalande.
Fysiska reglage, riktiga parkeringssensorer mm är saker som jag uppskattar.
Att räckvidden förbättrats markant på årsmodell 2024 gör den inte sämre.
För andra kanske det är tvärtom såklart.

Uppdaterat: 2023-04-03 14:01

Problemet är att det är så långa leveranstider, och att priserna är så pass höga. Många företag skippar numera förmånsbilar/tjänstebilar (bortsett rena arbetsbilar) då det helt enkelt blir väldigt dyrt med inflationen, övriga kostnadsökningar och tvärnit i ekonomin. Räntehöjningar hjälper ju föga om man säger så.
Istället för förmånsbil/tjänstebil så får många numera köpa egen bil och får istället lönepåslag på lönen samt milersättning.

Uppdaterat: 2023-04-03 16:03

Långa leveranstider är nog snart historia för många märken här i vårt land.

Uppdaterat: 2023-04-03 16:07
lsoderlund skrev:

Problemet är att det är så långa leveranstider, och att priserna är så pass höga. Många företag skippar numera förmånsbilar/tjänstebilar (bortsett rena arbetsbilar) då det helt enkelt blir väldigt dyrt med inflationen, övriga kostnadsökningar och tvärnit i ekonomin. Räntehöjningar hjälper ju föga om man säger så.
Istället för förmånsbil/tjänstebil så får många numera köpa egen bil och får istället lönepåslag på lönen samt milersättning.

Precis som sig bör, låt folk köpa bilar själva så anpassas de efter behov och plånbok, sedan ska lönen upp int, även milersättning är tveksamt...lön inget annat är det rimliga. (om vi inte pratar bilar som används i tjänsten, då ska alla kostnader bäras av företaget förstås, men efter jobbets slut parkeras då bilen på företagets parkering och hämtas där när arbetet börjar samt privata mil ska inte förekomma, knappast jättesvårt att få koll på).

Uppdaterat: 2023-04-03 17:17

Med färre förmånsbilar så är jag rätt övertygad om att de totala körsträckorna kommer att minskas eftersom privat-milen i regel blir dyrare i en egen ägandes bil - om man nu kan anse detta som en positiv bieffekt av att äga bilen privat.

Uppdaterat: 2023-04-03 17:23

Förmånsbilar, borde nästan använda situationstecken före och efter.
Idag är jämnt skägg att köpa själv eller att ta en förmånsbil, om man kör kortare än 3000mil/år I tjänsten.
Om man står i valet och kvalet mellan personalbil och köpa själv, så skall man nog göra en riktig kalkyl först.
Det enda som kan få personalbilen att bli billigare är om företaget har ett riktigt bra ramavtal. Idag så börjar det sprida sig en desperation hos handlarna. Det går bra att pruta själv ha dock inte bråttom.
Förmånsbeskattningen skall alltså understiga den %-skillnad i rabatt som ramavtalet och din egen prutning ger.
Möjligen kan en företagsbil/personalbil ge dig en parkering vid arbetet, men å andra sidan troligen sämre reseersättning.

Uppdaterat: 2023-04-03 21:07

Vänta nu. Så först nu efter regeländringar kring förmånsbilar är det jämnt skägg privat vs förmånsbil?
Var det inte en hel del här som innan regeländringarna påtalade att det inte fanns någon som helst fördel med förmånsbil? Märkligt.

Uppdaterat: 2023-04-03 21:14

Såna här rubriker blir det ibland. Oftast i augusti då VW på enskild månad brukar registrera fler bilar än Volvo. 84% av de Teslor som registrerats i Sverige i år kom i mars. Är det ett trendbrott eller "ett skopp kommer lastat"? Historien har hitils visat att Tesla leverera enligt senare modellen.

Uppdaterat: 2023-04-03 21:54

Axa, det stämmer säkert också. Jag nämnde det inte men jag jämför bara elbilar och de har reducerat förmånsvärde, så fossilbilar går "mer bort" I jämförelsen.

Uppdaterat: 2023-04-03 22:05