Vi Bilägares forum

Nya bakslaget: Easees vädjan nobbas av domstolen

Nya bakslaget: Easees vädjan nobbas av domstolen

Laddboxtillverkaren krävde inhibition – men får inte gehör.

Läs hela artikeln
Uppdaterat: 2023-03-27 12:06

Kommentarer

Spiken i kistan..
Men hur tänker de att folk skulle vilja köpa boxen när de vet om problemen som finns? Men det är klart, det finns alltid kunder att lura, det brukar inte vara alltför svårt.

Uppdaterat: 2023-03-27 13:31

Jag hade nog köpt och använt denna laddbox om jag fått- då försäkringsbolaget godtar den det är riskanalys nog för mig, Problemet är mer att laddboxföretaget inte följt gällande regler i Sverige. Hade man gjort allt i rätt ordning och haft en dialog med myndigheten i Sverige från start och genomfört de riskanalyser som krävs och kanske fått till justering av regelverket och kanske ändrat på klassning eller nåt annat hade man säkert klarat ett godkännanden också i Sverige.Det hade då medfört en välbehövlig modernisering av nuvarande regler på området i Sverige. Danmark har godkänt och om även Norge gör det så får även myndigheten i Sverige anpassa sina regler till nuet det känns ju självklart annars är det konkurrensberänsande regler i Sverige.

Uppdaterat: 2023-03-27 16:31
bengt39

Det är ju inte svenska regler utan internationella standarder som ligger till grund, därav säljförbud i hela EU och EES som kommer att ske, det finns en klausul om hur lång tid de olika länderna har på sig att införa förbudet.

Det är rätt många fel på laddaren så de lär aldrig överleva det här.

Uppdaterat: 2023-03-27 16:38

Spelar väl ingen roll om/att försäkringsbolagen "godkänt" produkten om det ändå blir nåt fel och jordfelsbrytaren inte fungerar och man i värsta fall ligger där på garageuppfarten bredvid bilen....

Uppdaterat: 2023-03-27 16:59

Svensk tolkning och dansk tolkning av de internationella reglerna blir det naturkligtvis med V8-power klarläggande
Har läst allt offentligt material och svaren i caset och tror att Easee har rätt i det mesta Om de korrigerar lite så får de nog igenom ett godkännande även i Sverige det anar man mellan raderna i Elsäkerhetsverkets kommentarer
Blir det även ett norskt ja för boxen då känns det faktiskt som ett justitiemord av regelnissar på myndigheten.
Hade risken för den personliga säkerheten eller skada på egendom varit stor Pi hade det blivit användningsförbud direkt av Elsäkerhetsverket det är det enda man kan vara helt säker på! Därför har försäkringsbolagen godkänt redan installerade boxar och de 100 000 i Sverige som installerat och använt laddboxen kan fortsätta med det och känna sig fortsatt säkra.

Uppdaterat: 2023-03-27 17:43
bengt39

Hx
Avslag på inhibition är inte detsamma som dom i ärendet.

Uppdaterat: 2023-03-27 17:39

Danmark gör en annan tolkning av regelverket. Svenska myndigheter menar att det finns situationer då laddarens sensorer inte kommer utlösa spärren och då är en mekanisk säkrare.
Jag tror tillverkaren kommer att förlora.

Uppdaterat: 2023-03-27 17:53

Jordfelsbrytaren är det lilla problemet som alla hakar upp sig på.

Det stora problemet är att reläerna inte är kopplade och har för korta krypavstånd, därmed även falsk CE-märkning. Rusk finns att överslag sker till bilens styrkabel vilket är allt annat än bra. Större risk för skador vid åska dessutom.

Tredje problemet är falsk IP-klassning, det är dock lätt att sänka till rätt nivå men de har skaffat sig marknadsfördelar med falsk märkning som kanske gjort att konkurrenter med korrekt märkning valts bort, det borde rendera i böter!

Uppdaterat: 2023-03-27 18:07

Läs hela rapporten så inser ni hur illa det är:
https://carup.se/wp-content/uploads/2023/03/22EV1261-22-Beslut-Easee-AS.pdf

Uppdaterat: 2023-03-27 18:09

Hur tänker man som tillverkare om man inte ser till att en produkt klarar ALLA minimikrav som finns gällande säkerhet? Gör man inte det så ska man inte bli förvånad om man inte finns kvar som tillverkare efter ett par år....

Uppdaterat: 2023-03-27 23:04

@Ben39 uttalar sig självsäkert, men käre Bengt, det spelar ingen roll hur mycket du läser vad Elsäkerhetsverket och Easee skriver om du inte förstår ämnet alls... Sorglig argumentation.
Är elkraftingenjör sedan 43 år nu. Easee (och andra nu snart får höra om) har genom att intyga att de uppfyller bl a EN 61008 direktivet missbrukat priducentförtroendet grovt ljugit och riskerar varje dag människoliv samt stor skada på elfordon. EN 61008 föreskriver mekaniskt brytning (minst med 3 mm avstånd) på alla 3 ledare samt N. Detta gör inte Easee. Sedan spelar det ingen roll vad du, lekmanna-Bengt tycker om apparaten. De borde sitta i fängelse nu.
Därutöver finns det minst 2 till grova lögner om tekniken som också gör att dessa laddboxar aldrig kommer att kunna gå att få godkända. Inte ens med tillagda externa jordfelsbrytare.

Uppdaterat: 2023-03-28 00:02
Argumentera inte med idioter. De drar ned dig till sin egen nivå och slår dig med sin erfarenhet.

@Ben39, förstår du på riktigt inte att inga försäkringsbolag "har godkänt" dessa laddboxar? Försäkringsbolag har aldrig godkänt några elapparater. Att de tills vidare väljer att fortsätta att skydda sina kunder vid skada, är någonting helt annat.

Uppdaterat: 2023-03-28 00:06
Argumentera inte med idioter. De drar ned dig till sin egen nivå och slår dig med sin erfarenhet.

Ida
Trots påstående om elkraftsingenjör i många år så verkar du inte förstå skillnaden mellan generellt förbud och försäljningsförbud. Installerade laddboxar får sitta kvar då verket helt enkelt inte kan visa att de utgör en fara.

Uppdaterat: 2023-03-28 09:13

Axa - trots allt är nog förståelsen för brister och risker med elektrisk utrustning lite högre bland oss som faktiskt har utbildning inom området och dessutom jobbat med el-relaterade frågor så jag tycker inte att du skall raljera över inläggen ifrån "Ida".

Uppdaterat: 2023-03-28 09:27

Eftersom det finns många som inte är elkraftsnördar som läser biltidningen kan det vara lämpligt att vända på resonemanget för att öka förståelsen.
Då Elkraftinspektionen inte kan visa på nån fara med redan installerade laddboxar och tillåter användning blir den naturliga slutsatsen att regelverket inte riktigt passar in på den nya teknologin som det norska bolaget använder. Länken som saknas förefaller vara brist på riskanalyser på elektroniskt styrda brytsystem vid de relativt låga effektnivåer som gäller. Eftersom så många laddare varit i drift så länge och tydligen utan att skada borde det gå att lägga fram ett väl underbyggt underlag som motiverar en komplettering av regelverket. I Danmark verkar myndigheten klara detta och jag skulle tro även så i Norge då svenska myndigheter i allmänhet är väldigt konservativa kanske beroende på svensk lagstiftning.

Uppdaterat: 2023-03-28 11:08
bengt39

Pi
Även Elsäkerhetsverket arbetar inom området och har inte kunnat presentera tillräckligt för ett generellt förbud.

Uppdaterat: 2023-03-28 11:44

Axa - myndigheter med rätt att stoppa användning är nog lite eftertänksamma innan dom eventuellt slår till med ett förbud - det är min gissning.

Uppdaterat: 2023-03-28 12:08
Ida G Sol skrev:

Är elkraftingenjör sedan 43 år nu. Easee (och andra nu snart får höra om) har genom att intyga att de uppfyller bl a EN 61008 direktivet missbrukat priducentförtroendet grovt ljugit och riskerar varje dag människoliv samt stor skada på elfordon.

Vilka elboxar tycker du är bra, som kan trycka på bra med effekt till bilen? Har 25A huvudsäkring, 12k kWh/år, 200m2 villa och bergvärme
Hinner inte kolla detta, så tacksam för all input.

Uppdaterat: 2023-03-28 21:33
Gillar kurvor och rondeller
motorcykelentusiasten skrev:

Ida G Sol skrev:
Är elkraftingenjör sedan 43 år nu. Easee (och andra nu snart får höra om) har genom att intyga att de uppfyller bl a EN 61008 direktivet missbrukat priducentförtroendet grovt ljugit och riskerar varje dag människoliv samt stor skada på elfordon.

Vilka elboxar tycker du är bra, som kan trycka på bra med effekt till bilen? Har 25A huvudsäkring, 12k kWh/år, 200m2 villa och bergvärme
Hinner inte kolla detta, så tacksam för all input.

Ett tips
https://www.defa.com/erange-uno-is-a-double-test-winner/
Tysk kvalitetsprodukt med bra dynamisk lastbalansering. Inte beroende av några moln eller internettjänster.
Inga problem att trycka i 11kW från 20A huvudsäkringar.
Designen är inte huvudtemat på denna, snarare rejäla kvalitativa komponenter.

Uppdaterat: 2023-03-28 22:37

Hemladdare 11 kW går på 16A från Volkswagen hemsidan.

Uppdaterat: 2023-03-29 07:07
Min nuvarande Fabia https://www.spritmonitor.de/en/detail/990314.html Dåvarande Astra https://www.spritmonitor.de/en/detail/858751.html

Axa: Jag förstår uppenbarligen det här bättre än du. Dessutom klarar jag av att läsa. Visa mig gärna var jag har diskuterat olika förbud? Nej precis, ingenstans. Så vänligen tagga inte in mig i dina diskussioner där du surrar med med dig själv i fortsättningen.
Vad du inte har förstått är vad som är Elsäkerhetsverkets uppgift och hur tillsynsmyndigheter arbetar. De jobbar inte som Aftonbladet eller Uppdrag Granskning och ska gräva och "sätta dit" företag. Sådant får inte skattemedel användas till. De gör stickprov samt begär helt torrt in underlag för gjorda påståenden. Sedan har de låtit ett externt laboratorium undersöka om påståendena stämmer. Elsäkerhetsverket har begärt dessa under nära ett års tid och inte förrän natten EFTER säljförbudet trädde i kraft skickade de in det som efterfrågades. Det underlaget var skrivet av ett tyskt konsultföretag samt maskinöversatt från tyska till engelska, så tydligen klarade Easee inte av att själva beskriva sina egna produkter. Innan det hade de skrivit och undrat ifall de istället kunde få träffa Elsäkerhetsverket och "sälja in" sin briljanta och mycket bättre lösning men som inte stämmer med EN 61008 som de påstår sig uppfylla. Därefter drog de slutsatsen att eftersom Elsäkerhetsverket inte ringde tillbaka för att boka ett möte, så var det fritt fram och köra på. Tjena.
Att norrmännen gör bort sig mer för varje dag och gör det till en nationell identitetsfråga likt längdskidåkning, där de säger sig vara förföljda av de ondskefulla svenskarna, som man kan läsa om på på norska forum, är både underhållande och trist. Det lär inte öka intresset från de som nu hamnar i kläm (installatörer och återförsäljare) att ta in några fler produkter från Easee eller de personer som ligger bakom det företaget framöver. De gräver sin grav med raketfart.

Uppdaterat: 2023-03-29 12:02
Argumentera inte med idioter. De drar ned dig till sin egen nivå och slår dig med sin erfarenhet.

@motorcykelentusiasten: Vi har själva elbil och en laddbox som klarar 32 A per fas och kan lägga ihop solenergiproduktion med vad huvudsäkringen klarar av och samtidigt lastbalansera. Så man kan ladda med mer ström än huvudsäkringen klarar, vilket ju är trevligt för den som har bråttom.
Nu är det tyvärr så att även den laddboxen verkar ha en liknande lösning som Easee vad gäller jordfelsbrytare med elektroniskt "frånslag" och som till och med verkar ha samma strömrelä från Zettler med enbart 2,3 mm kontaktavstånd. Den boxen kom långt före Easee och det ser ut som om Easee har kopierat deras lösning rakt av, vilket är lite kul när man läser på Easees egna sidor om deras briljanta framtidsteknik med unika lösningar från kreativa norska ingenjörer som vid sex års ålder skruvade i en rör-tv, och tar fram teknik som bakåtsträvare och paragrafryttare på Elsäkerhetsverket inte har kompetens att begripa. Hybris och sektbeteende helt utan spärrar.
Så jag kan tyvärr inte rekommendera den box vi själva har, vilket är den enda jag har kikat närmare på.
Och jag kan garantera att Easee inte är ensamma. Det kommer att komma fler försäljningsförbud eller i bästa fall ett krav på komplettering med jordfelsbrytare Typ-B på tillverkarens bekostnad. Det var här ni läste det först. Vad jag nu hoppas på, är ifall den åtminstone inte har de övriga allvarliga felen som Easees box har, så att det räcker med att komplettera denna med en extern jordfelsbrytare. Har nämligen identifierat laddningsstörningar som kan hänföras till dåligt skydd mot EMC, men jag har inget laboratorium själv, så någon annan måste kontrollera det.
Detta gör jag för övrigt helt privat för vår egen familjs säkerhets skull och eftersom jag är oroad över den växande bristen på kompententa elkraftingenjörer och förstås avsaknad av moral bland elapparatproducenter som skiter i om människor kommer till skada.

Uppdaterat: 2023-03-29 11:55
Argumentera inte med idioter. De drar ned dig till sin egen nivå och slår dig med sin erfarenhet.

Ida
Jag vet mycket väl hur tillsynsmyndigheter arbetar.

Uppdaterat: 2023-03-29 12:15

Eeasea bildades av ett gäng ingenjörer som lämnade Zaptec. Sjävklart tog dom med sig sin kompetens och helt säkert tekniska lösningar som Zaptec har i sina laddare.

Uppdaterat: 2023-03-29 12:21
Mr Snoid skrev:

Eeasea bildades av ett gäng ingenjörer som lämnade Zaptec. Sjävklart tog dom med sig sin kompetens och helt säkert tekniska lösningar som Zaptec har i sina laddare.

Ja så brukar det gå till.
Så Zettler, Easee och Zaptec bygger på samma (förmodade dåliga) teknik, rätt uppfattat?

Uppdaterat: 2023-03-30 10:30
Gillar kurvor och rondeller
Mr Snoid skrev:

motorcykelentusiasten skrev:
Ida G Sol skrev:
Är elkraftingenjör sedan 43 år nu. Easee (och andra nu snart får höra om) har genom att intyga att de uppfyller bl a EN 61008 direktivet missbrukat priducentförtroendet grovt ljugit och riskerar varje dag människoliv samt stor skada på elfordon.
Vilka elboxar tycker du är bra, som kan trycka på bra med effekt till bilen? Har 25A huvudsäkring, 12k kWh/år, 200m2 villa och bergvärme
Hinner inte kolla detta, så tacksam för all input.

Ett tips
https://www.defa.com/erange-uno-is-a-double-test-winner/
Tysk kvalitetsprodukt med bra dynamisk lastbalansering. Inte beroende av några moln eller internettjänster.
Inga problem att trycka i 11kW från 20A huvudsäkringar.
Designen är inte huvudtemat på denna, snarare rejäla kvalitativa komponenter.

Tack kollar!
Jäkla röra och rena guldrushen så mycket som säljs är oseriöst och skräp

Uppdaterat: 2023-03-30 10:37
Gillar kurvor och rondeller
motorcykelentusiasten skrev:

Mr Snoid skrev:
motorcykelentusiasten skrev:
Ida G Sol skrev:
Är elkraftingenjör sedan 43 år nu. Easee (och andra nu snart får höra om) har genom att intyga att de uppfyller bl a EN 61008 direktivet missbrukat priducentförtroendet grovt ljugit och riskerar varje dag människoliv samt stor skada på elfordon.
Vilka elboxar tycker du är bra, som kan trycka på bra med effekt till bilen? Har 25A huvudsäkring, 12k kWh/år, 200m2 villa och bergvärme
Hinner inte kolla detta, så tacksam för all input.
Ett tips
https://www.defa.com/erange-uno-is-a-double-test-winner/
Tysk kvalitetsprodukt med bra dynamisk lastbalansering. Inte beroende av några moln eller internettjänster.
Inga problem att trycka i 11kW från 20A huvudsäkringar.
Designen är inte huvudtemat på denna, snarare rejäla kvalitativa komponenter.

Tack kollar!
Jäkla röra och rena guldrushen så mycket som säljs är oseriöst och skräp

Den där verkar i alla fall vara tysk kvalitet.
Komponenter frånCarlo Gavazzi, Doepke och ABL

Uppdaterat: 2023-03-30 11:33

Bra! Det säger inte mig något. Kan du översätta?
Jobbar med mjukvaru- o tjänsteutveckling inom finansbranschen så hårdvara är inte min grej ;-)
Dock kan jag fysik bra, och fuskjobbat som sommarelektriker på gymnasiet.

Uppdaterat: 2023-03-30 18:25
Gillar kurvor och rondeller
motorcykelentusiasten skrev:

Bra! Det säger inte mig något. Kan du översätta?
Jobbar med mjukvaru- o tjänsteutveckling inom finansbranschen så hårdvara är inte min grej ;-)
Dock kan jag fysik bra, och fuskjobbat som sommarelektriker på gymnasiet.

Jag sökte bara på prylarna och det verkar vara kända europeiska varumärken som förhoppningsvis har bra kvalitet. Mäkinen kan säkert ge dom där komponenterna en dom. Jag bara googlade och fann at det verkade vara europeiska komponenter som inte alls är billiga att köpa styckvis.

Uppdaterat: 2023-03-30 18:57
motorcykelentusiasten skrev:

Mr Snoid skrev:
Eeasea bildades av ett gäng ingenjörer som lämnade Zaptec. Sjävklart tog dom med sig sin kompetens och helt säkert tekniska lösningar som Zaptec har i sina laddare.

Ja så brukar det gå till.
Så Zettler, Easee och Zaptec bygger på samma (förmodade dåliga) teknik, rätt uppfattat?

Till skillnad från Easee så klarade iaf Zaptec Go ESVs test utan några tekniska anmärkningar.
https://zendesk.zaptec.com/hc/sv-se/article_attachments/13436060589969/Beslut_-_avslut_med_o_verla_telse_av_ansvar.pdf

Uppdaterat: 2023-03-31 10:14

För några decennier sedan var det krav på att produkter skulle testas på en provningsanstalt och certifieras för att få anslutas till elnätet. I Sverige hade vi SEMKO, i Norge fanns NEMKO och i Finland FIMKO som exempel. Vid certifiering av SEMKO kunde man använda deras registrerade varumärke, S-märket. Om märket fanns på produkten kunde man veta att någon annan än tillverkaren hade kontrollerat säkerheten.

Där kommer det fina i kråksången, man kan fortfarande få ett oberoende testhus att kolla om man uppfyller för produkten relevanta krav. Det är inte ett måste, men när man använder CE-märkning så betyder det att man intygar att produkten är säker. Vid en eventuell kontroll på marknaden ska man skyndsamt kunna visa hur man gjort för att få säkerheten fastställd. Det enklaste sättet att göra det är att visa certifikatet med information om vem som testat och mot vilken standard.

Easee påminner mig om en amerikansk biltillverkare som inte heller kunde något om slutproduktens alla detaljer, men med en bra idé om hur vissa funktioner ska göras. Att resten av produkten inte håller måtten löser sig nog...

Uppdaterat: 2023-03-31 19:08

Såg en uppgift om att Easee levererat över 700 000 laddboxar i Europa ( ref www.carup) varav ca 100 000 i Sverige och säkert minst lika många i Norge. Inga problem finns rapporterade vad jag sett eller hört, Nåt verkar verkligen vara skumt i bedömningen i Sverige om den volymsiffran jag hittat är korrekt. Myndigheterna tar till uttalande typ "kan hända saker när laddboxarna blir slitna" vad då man behöver väl inte livrem och hängslen för alla risker på en gång?? Danskarna brukar beskylla svenskar att vara regelnissar. Vår lagstiftning tvingar säkert myndigheterna i Sverige till tuffare agerande. Är det farligare för liv o hälsa att leva i Danmark ?- Danskt fläskkött är billigare på bekostnad att salmonella risken blir större so what?Vet man hur man använder produkten är risken 0.
Är vi överbeskyddade i Sverige ?

Hade man matat ett modernt AI system för riskanalys med de uppgifter som finns i verkligheten med erfarenheter från installerade laddboxar från Eassi i alla länder hade man säkert kommit fram till väldigt små risker precis som man intuitivt gör, Det finns ju mängder av grepp att ta till varför inte regelbundna besiktningar var 5e år det behöver även laddboxar som följer nuvarande stelbenta regelverk till 100% tror jag Om man anpassar reglerna lite kan även denna box fungera för regelnissarna och lika säkert det behöver man inte vara elingenjör för att fatta.
Problemet i stort är nog mer en oerfaren norsk ledning i Easee som hanterat caset fel mot en byråkratisk myndighet i Sverige.

Uppdaterat: 2023-04-01 06:43
bengt39

Du menar på fullaste allvar att först när någon dör eller något brinner upp ska man stoppa produkten, seriöst?

Uppdaterat: 2023-03-31 21:32

Medhåll! Easee verkar vara rena skitföretaget, som försöker lura kunderna att deras produkter är tillverkade i Norge, då de kommer från Kina. OCH inte uppfyller elsäkerhetskrav.

Uppdaterat: 2023-04-01 08:22
Gillar kurvor och rondeller
motorcykelentusiasten skrev:

Medhåll! Easee verkar vara rena skitföretaget, som försöker lura kunderna att deras produkter är tillverkade i Norge, då de kommer från Kina. OCH inte uppfyller elsäkerhetskrav.

Dom är tillverkade i Norge, närmare bestämt har dom sammansättning i Tönsberg
Ca 150 personer har varslats pga säljstoppet

Uppdaterat: 2023-04-01 08:53

Läs gärna detta skrivet av en mycket kunnig person.
https://www.byggahus.se/forum/threads/hur-farlig-aer-easee-laddstation-foer-elbilar.484462/

Uppdaterat: 2023-04-01 08:58

Oavsett vad hobbyelektrikern skriver så har jag svårt att tro att ett försäkringsbolag skulle betala full ersättning den dagen något händer om de har minsta tanke på att Easee varit inblandade.

Det är 25 år sen jag slutade på SEMKO, men då var det väldigt vanligt att produkter konstruerades för att precis klara kraven och minsta ändring av brytavstånd kunde ge överslag vid test.
Att vi har få döda av elolyckor i Sverige är inte för att vi har låtit godtycke styra.

Uppdaterat: 2023-04-01 09:16

Så kan det nog vara Mäkinen. Men det var en grundlig genomgång av vad som fallerar med laddboxen. Du kunde gott ha skrivit en liknande hyfsat förståelig beskrivning av vad som fattas boxen.

Uppdaterat: 2023-04-01 09:25

Tack Mr Snoid Det mest professionella tekniska inlägget hittills En mycket kompetent teknisk genomgång av en specialist som kan ämnet och tagit upp det väsentliga.
Klart att det går att anpassa denna box och göra kompletterande riskanalyser så att den passar även för Sverige så att våra myndigheter kan godta. Försäkringsbolagen lär ju godta riskerna då man får använda installerade boxar trots att det finns brister enligt Elsäkerhetsverkets normer. Om kablar är trasiga eller åskan går som verkar vara den största risken just nu är det väl ingen normal människa som laddar bilen ens med en godkänd laddbox av yppersta tysk kvalitet .

Uppdaterat: 2023-04-01 09:45
bengt39

Tänker mer på vad som händer med dem som installerat en box.

Får de pengar tillbaka eller inte ?

MVH AL

Uppdaterat: 2023-04-01 10:24
” Det finns inget värre än aktiv dumhet.”

Finns väl ingen anledning betala tillbaka pengar i normalfallet Boxen är ju inte farlig vid normal användning då hade den fått användarförbud direkt och försäkringen gäller ju Det är en utmärkt laddbox i normal bostadmiljö se till att ha hel sladd och ladda inte när åskan går det är ju dessutom självklart Jag hade kompletterat med en jordfels brytare typ A för några tusen för att stärka säkerheten och kört vidare och fortsatt simma lugnt Men jag är ju gammalt teknikproffs och har lång erfarenhet i verkligheten i ett brett teknikspektrum det är lite lättar då att förstå.

Uppdaterat: 2023-04-01 10:35
bengt39

Det är ju inte osannolikt att företaget går i konkurs vilket leder till att mycket av boxens funktioner går förlorade eftersom de är knutna till molnet genom företagets molntjänst och deras abonnemang.
För mig är det obegripligt att ett företag kan erbjuda en molntjänst utan kostnad, det brukar förr eller senare alltid leda till att det blir betalning eller att företaget försvinner.
Im de kursar så är det den som installerat boxen som får ta smällen, eftersom den då troligen förlorar många funktioner så är den att anse som felaktig och kunden bör strida för att få den utbytt av säljaren.
Det är nog ganska många elektriker och företag som kommer att lida stort om de kursar.

Själv valde jag en box som fungerar helt utan molntjänster den dagen företaget försvinner.
De värsta boxarna är ju dem som litar på molntjänster både för styrningar/inställningar och lastbalansering, hål i huvudet med sådana lösningar.

Jag hade inte kompletterat Easee med en jordfelsbrytare själv eftersom kostnaden för en DC-variant är 1500-2000:- plus installation. Jag hade hellre köpt en ny box faktiskt, Zaptec klarade väl alla prover och säljs installerad och klar för 5995:-

Uppdaterat: 2023-04-01 10:47

V8 En mycket bra och klok synpunkt
Jag är inte lika rädd dock då det är väldigt flexibla system och enkla att ändra Kanske kostar det nåt i framtiden det finns ju också teknisk livslängd med byte av box så småningom . Det är en snabbt växande bransch går nån omkull tar nån annan över Thats life 2023
En Zaptek kostar netto 9900 installerad fastpris med överlastskydd Jordfelsbrytare typA och trefas manuella proppar En fullutrustad Easse kostade 9000 och 9900 med typA jordfelsbrytare som jag hade tänkt men inte får som jag gjort ändå om jag fått. Easseboxen suveränt bra laddare och enkel att använda säger flera jag känner som använder laddboxen och så säger säkert Sju hundra tusen (700 000) användare till i Europa

Uppdaterat: 2023-04-01 11:05
bengt39

Nu har väl Eease redan vidtagit åtgärder så du kan styra din box via BT. Dock kommer väl inte lastbalaseringen att funka då den går via molntjänsten (tror jag)

Uppdaterat: 2023-04-01 10:58

Av vad jag läste är inte bluetoothfunktionen färdig.

Uppdaterat: 2023-04-01 11:07
V8-Power skrev:

Av vad jag läste är inte bluetoothfunktionen färdig.

Det kan kanske stämma. Snappade bara upp det i Norsk media

Uppdaterat: 2023-04-01 11:12

Jag tror inte det är någon fara med molntjänsten. Troligen går någon annan aktör in och tar över den, kanske Tibber?
Vad gäller lastbalansering så kan man ha sådan trådlös via huvudsäkring.

Vad gäller skribenten som Snoid refererar till så är han elektriker. Uppenbarligen erfaren.

Uppdaterat: 2023-04-01 11:49

Skribenten bo.siltberg som snoid refererar till är inte elektriker. Det skriver han själv i den refererade tråden. Han är självlärd och kan mycket, MEN är man inte certifierad och del av ett installatörsföretags program som får alla nyheter i förordningar och från Elsäkerhetsverket, så saknar man per definition tillräcklig kunskap. Med det sagt, så gillar jag Bo och diskuterar gärna med honom då han sällan överskattar sin kompetens utan kommunicerar precist och oftast visar gott omdöme.

Uppdaterat: 2023-04-01 13:18
Argumentera inte med idioter. De drar ned dig till sin egen nivå och slår dig med sin erfarenhet.

Jag fick ju frågan om laddbox att rekommendera, men våga inte ge någon. Helt enkelt med allt vi nu vet, pga Easee. Bara för att den man har fungerar, betyder inte automatiskt att den är säker. Sådana rekommendationer har ringa värde. Och själv har jag enbart erfarenhet av en enda. Även elektriker har inte heller full koll. De installerade vår box fel först. Bara för att det kommer ström, så är det inte säker att det har blivit korrekt. Det slarvas mycket med tätningar och då förlorar man IP-klassningen, vilket kan leda till överslag. Easee ska inte användas utomhus eller i dammiga miljöer, t ex i ett garage där man sågar eller klyver ved. De uppfyller inte tätningskraven och damm byggs sakta upp inuti.
Den box vi har sedan 3 år är funktionellt mer avancerad än Easee, (har fler smarta möjligheter ihop med solpaneler) och kör i ett eget lokalt nätverk, med egen router. Men också den har en eventuellt otillräcklig lösning för jfb. Undersöker detta just nu. Så jag kan inte rekommendera någon.
Btw, @Ben39, Zettler tillverkar inga laddboxar, de är en kinesisk tillverkare av elektronikkomponenter, t ex de billiga reläer med litet kontaktavstånd som det finns 7 st av i varje Easee.

Uppdaterat: 2023-04-01 14:12
Argumentera inte med idioter. De drar ned dig till sin egen nivå och slår dig med sin erfarenhet.

Ok? Bo skriver själv att han är elektriker men det kanske bara var ironi.
Annars bra och utförligt inlägg av honom som förklarar en hel del.

Har själv haft Easee i över ett år nu och är inte orolig.

Uppdaterat: 2023-04-01 17:11