Vi Bilägares forum

EU kräver fler laddstolpar – och enklare betalning

EU kräver fler laddstolpar – och enklare betalning

Laddstolpar var sjätte mil längs större motorvägar – och möjlighet att betala med kort. Det är några av kraven som EU snart ställer på medlemsländerna.

Läs hela artikeln
Uppdaterat: 2023-03-28 12:10

Kommentarer

Nu är väl vi inte där riktigt än i norr, men vi kan fasiken inte vara jättelångt ifrån det söder om Umeå iaf....

Uppdaterat: 2023-03-28 12:32

Gäller Europa-vägar om jag förstått det rätt. Det är en bra målsättning.

Uppdaterat: 2023-03-28 14:43

Om det ska finnas en laddplats var sjätte mil eller var 10 mil kan kanske kvitta för min del. Sverige är avlångt land och det kan bli dyrt för oss konsumenter om kraven blir för stränga.

Jag menar att det är viktigt att en laddplats ha ett större antal laddstolpar. Min målbild är liknar Teslas laddplatser 8-10 laddstolpar eller fler.

Uppdaterat: 2023-03-28 20:15

Ja det vanliga hos Ionity är 6st platser per "station" varav man får räkna med att en är trasig, så bara 5st. Det räcker absolut inte idag, det bör finnas det dubbla per ställe.

Uppdaterat: 2023-03-28 21:54
- Peugeot e-208 GT 2022

Så här ser det ut idag om det skall vara Max ca 6 mil mellan HPC-laddare;

E6, Malmö-norska gränsen:
Klart

E4, Helsingborg-Haparanda:
Saknas 5 platser på 156 mil.
Saknas mellan Uppsala och Gävle, Hudik-Sundsvall, Övik-Umeå, Umeå-Skellefteå, Skellefteå-Piteå.

E18, Kapellskär-Norska gränsen:
Saknas i Kapellskär eller Norrtälje, men från Täby så saknas det bara en mellan Karlstad och Töcksfors.

E20, Södertälje-Göteborg:
Sakna en mellan Mariestad-Alingsås.

E22, Norrköping-Malmö:
Saknas en mellan Norrköping-Edsbruk och en mellan Kalmar-Karlskrona.

E16, Gävle-Norska gränsen:
Saknas en mellan Sandviken-Falun, lite för långt och mellan Vansbro-Torsby, lite för långt.

E14, Sundsvall-Storlien:
Saknas en mellan Sundsvall och Ånge samt en mellan Ånge-Östersund.

Sedan kan det såklart vara fler laddare per plats och kanske fler aktörer, men i första hand så är det viktiga att det möjliggörs att det går att åka E-vägar och ladda.
Även norr om Övik så är det 8-12 mil som mest mellan laddarna så det är inget större problem rent praktiskt och fläckarna ovan så är det liknande sträckor, över 6 mil men max ca 10-12.

Uppdaterat: 2023-03-29 13:47
*Robban

Personligen önskar säkert jag som de flesta andra att det ska finnas snabbladdare väldigt ofta, skadar inte om de är ännu tätare än 6 mil, jut tätare desto friare kan man köra utan planering. För de med bilar som har inbyggd ruttplanering som talar om var man behöver ladda så är det väldigt enkelt redan som det är, men för de som itne har det så får man hålla på med appar som ABRP eller liknande eller helt enkelt kunna vägen och var laddarna finns och därmed veta var som känns rimligt att stanna.

Men skönast är så klart att bara köra tills man ser att man börjar få lite laddning och beslutar då att svänga in på närmaste snabbladdare som då finns i närheten.

Men i verkligheten så skulle det funka bra också med laddare var 10e mil. I princip vilken elbil som helst på Svenska marknaden idag klarar över 10 mil även på vintern, så håller man koll på var man bör stanna så duger det gott, men som sagt, ju tätare desto bättre och tryggare.

Uppdaterat: 2023-03-29 14:30
- Peugeot e-208 GT 2022
EnannanRobban skrev:

Så här ser det ut idag om det skall vara Max ca 6 mil mellan HPC-laddare;
E6, Malmö-norska gränsen:
Klart
E4, Helsingborg-Haparanda:
Saknas 5 platser på 156 mil.
Saknas mellan Uppsala och Gävle, Hudik-Sundsvall, Övik-Umeå, Umeå-Skellefteå, Skellefteå-Piteå.
E18, Kapellskär-Norska gränsen:
Saknas i Kapellskär eller Norrtälje, men från Täby så saknas det bara en mellan Karlstad och Töcksfors.
E20, Södertälje-Göteborg:
Sakna en mellan Mariestad-Alingsås.
E22, Norrköping-Malmö:
Saknas en mellan Norrköping-Edsbruk och en mellan Kalmar-Karlskrona.
E16, Gävle-Norska gränsen:
Saknas en mellan Sandviken-Falun, lite för långt och mellan Vansbro-Torsby, lite för långt.
E14, Sundsvall-Storlien:
Saknas en mellan Sundsvall och Ånge samt en mellan Ånge-Östersund.
Sedan kan det såklart vara fler laddare per plats och kanske fler aktörer, men i första hand så är det viktiga att det möjliggörs att det går att åka E-vägar och ladda.
Även norr om Övik så är det 8-12 mil som mest mellan laddarna så det är inget större problem rent praktiskt och fläckarna ovan så är det liknande sträckor, över 6 mil men max ca 10-12.

Riktigt bra sammanställning, jag hade planer att kolla nåt liknande ikväll men du hann före. :)
Men ja, vi som är ett av de mest glesbefolkade länderna är nästan redan där. Kikar du sen vart det planeras eller håller på att byggas redan så är vi ännu närmre.

Uppdaterat: 2023-03-29 15:06
EnannanRobban skrev:

Så här ser det ut idag om det skall vara Max ca 6 mil mellan HPC-laddare;
E6, Malmö-norska gränsen:
Klart
E4, Helsingborg-Haparanda:
Saknas 5 platser på 156 mil.
Saknas mellan Uppsala och Gävle, Hudik-Sundsvall, Övik-Umeå, Umeå-Skellefteå, Skellefteå-Piteå.
E18, Kapellskär-Norska gränsen:
Saknas i Kapellskär eller Norrtälje, men från Täby så saknas det bara en mellan Karlstad och Töcksfors.
E20, Södertälje-Göteborg:
Sakna en mellan Mariestad-Alingsås.
E22, Norrköping-Malmö:
Saknas en mellan Norrköping-Edsbruk och en mellan Kalmar-Karlskrona.
E16, Gävle-Norska gränsen:
Saknas en mellan Sandviken-Falun, lite för långt och mellan Vansbro-Torsby, lite för långt.
E14, Sundsvall-Storlien:
Saknas en mellan Sundsvall och Ånge samt en mellan Ånge-Östersund.
Sedan kan det såklart vara fler laddare per plats och kanske fler aktörer, men i första hand så är det viktiga att det möjliggörs att det går att åka E-vägar och ladda.
Även norr om Övik så är det 8-12 mil som mest mellan laddarna så det är inget större problem rent praktiskt och fläckarna ovan så är det liknande sträckor, över 6 mil men max ca 10-12.

Bra där Robban! Många laddare är på gång, bland annat:
E4: Tierp, Ångersjön (Enånger), Gnarp, Jävre (Piteå)
E20: Vårgårda (borde även byggas i Skara)
E16: Hofors, Björbo

Uppdaterat: 2023-03-29 18:25
Power to the people
bejje skrev:

Personligen önskar säkert jag som de flesta andra att det ska finnas snabbladdare väldigt ofta, skadar inte om de är ännu tätare än 6 mil, jut tätare desto friare kan man köra utan planering. För de med bilar som har inbyggd ruttplanering som talar om var man behöver ladda så är det väldigt enkelt redan som det är, men för de som itne har det så får man hålla på med appar som ABRP eller liknande eller helt enkelt kunna vägen och var laddarna finns och därmed veta var som känns rimligt att stanna.
Men skönast är så klart att bara köra tills man ser att man börjar få lite laddning och beslutar då att svänga in på närmaste snabbladdare som då finns i närheten.
Men i verkligheten så skulle det funka bra också med laddare var 10e mil. I princip vilken elbil som helst på Svenska marknaden idag klarar över 10 mil även på vintern, så håller man koll på var man bör stanna så duger det gott, men som sagt, ju tätare desto bättre och tryggare.

Hittills har jag klarat alla mina längre turer helt utan nån app som talar om och planerar min rutt.
Brukar trycka på laddare längs rutten när jag åker nån stans. Någon med bra effekt som är så där lagomt långt borta väljer jag då så att förvärmningen startar i tid, stannar och laddar och kanske går på toaletten och köper nån matbit. Färdigt för fortsatt färd efter Max 20 minuter.

Uppdaterat: 2023-03-29 18:37