Vi Bilägares forum

Volkswagen ID.1 kan ersätta e-Up – ska kosta 20 000 euro

Volkswagen ID.1 kan ersätta e-Up – ska kosta 20 000 euro

Volkswagen har planer på en ännu billigare elbilsmodell under ID.2. Prislappen hamnar på under 20 000 euro, men lanseringen dröjer.

Läs hela artikeln
Uppdaterat: 2023-03-20 13:20

Kommentarer

Och efter ID.1 kommer ID.0, en elmopedbil…🤣

Uppdaterat: 2023-03-20 13:32
Togga

Den som lever får se...

Uppdaterat: 2023-03-20 13:37
Togga skrev:

Och efter ID.1 kommer ID.0, en elmopedbil…🤣

Bara 15k Euro, men 250k SEK i sverige. Som hittat.
Med paket = lägg på 40kSEK.

Uppdaterat: 2023-03-20 20:45
Gillar kurvor och rondeller

För tre år sedan (mars 2020) skrev en biltidning på nätet att ID.1 skulle komma 2023 och ID.2 året efter. Så fel det kan bli.

Uppdaterat: 2023-03-21 05:25
"Fit for 55" är ett klimatpaketet som bl a innebär att EU ska minska sina växthusgasutsläpp med 55 % till år 2030 (jämfört med 1990 års nivå) och som har det övergripande klimatmålet (enligt den klimatlag som antogs i juni 2021) att hela EU ska vara klimatneutralt senast år 2050.

Jag tror det var ganska få som trodde världen skulle ändras som den gjorde efter mars 2020.

Uppdaterat: 2023-03-22 13:32
L. Mäkinen skrev:

Jag tror det var ganska få som trodde världen skulle ändras som den gjorde efter mars 2020.

Nu kan de inte skylla på Covid anser jag.
Teknikutvecklingen har dessutom snartast accelererat.

Uppdaterat: 2023-03-22 18:31
Gillar kurvor och rondeller

Mc
Fast det var ju svårt att hålla igång produktutveckling och framför allt tillverkning när det var lockdowns.

Uppdaterat: 2023-03-22 20:11
L. Mäkinen skrev:

Jag tror det var ganska få som trodde världen skulle ändras som den gjorde efter mars 2020.

+100

Uppdaterat: 2023-03-22 21:09

Min personliga åsikt sammanfaller rätt väl med den MC skriver om ovan men det är ju alltid bekvämt att fortfarande dra fram "Covid-kortet" - det kan "förlåta" mycket inkl höjda priser.

Uppdaterat: 2023-03-23 10:04

Tror man att det bara är att trycka på knappen så är allt återställt efter pandemin så har man inte riktigt förståelse för det som hänt. Det är bara tre månader sen Kina ändrade sina regler kring pandemin.
Senast i morse fick jag meddelande från Taiwan att de har lokala utbrott fortfarande som stör leveranserna.
Som jag skrivit i andra trådar är det åtskilliga månaders produktion som uteblivit i många fabriker. De fabrikerna hade ofta full beläggning före pandemin så det går inte att öka takten eller ha fler skift i fabrikerna för att komma ikapp.

Uppdaterat: 2023-03-23 13:25
L. Mäkinen skrev:

Tror man att det bara är att trycka på knappen så är allt återställt efter pandemin så har man inte riktigt förståelse för det som hänt. Det är bara tre månader sen Kina ändrade sina regler kring pandemin.
Senast i morse fick jag meddelande från Taiwan att de har lokala utbrott fortfarande som stör leveranserna.
Som jag skrivit i andra trådar är det åtskilliga månaders produktion som uteblivit i många fabriker. De fabrikerna hade ofta full beläggning före pandemin så det går inte att öka takten eller ha fler skift i fabrikerna för att komma ikapp.

+100
Det blir ofta så där när tron kolliderar med verkligheten.

Uppdaterat: 2023-03-23 17:12
Christer skrev:

L. Mäkinen skrev:
Tror man att det bara är att trycka på knappen så är allt återställt efter pandemin så har man inte riktigt förståelse för det som hänt. Det är bara tre månader sen Kina ändrade sina regler kring pandemin.
Senast i morse fick jag meddelande från Taiwan att de har lokala utbrott fortfarande som stör leveranserna.
Som jag skrivit i andra trådar är det åtskilliga månaders produktion som uteblivit i många fabriker. De fabrikerna hade ofta full beläggning före pandemin så det går inte att öka takten eller ha fler skift i fabrikerna för att komma ikapp.

+100
Det blir ofta så där när tron kolliderar med verkligheten.

Jaja, de korkade bilfabrikanterna sitter o väntar på bättre tider...och kommer fortsätta skylla på Covid eller något annat.
Rent pinsamt!

En proaktiv tillverkare har haft 3år på sig att BYGGA BORT sitt beroende.

Vissa proaktiva tillverkare blev ganska lite påverkade av Covid, då de redan FÖRE pandemin aktivt jobbade för att skapa oberoende underleverentörskedjor.

Att skylla på Covid kunde man göra under en kort period, nu är det enbart ett bevis på hur KASS man är som biltillverkare.

Uppdaterat: 2023-03-24 08:45
Gillar kurvor och rondeller

Tror ett det ligger en hel del i det du skriver om denna fråga, MC. Sen är det givetvis denna sjuka som grasserat under många år att i princip inte ha någon lagerhållning alls och att köpa in allt ifrån den leverantör som har absolut lägsta priset. "Bönräknarna" återigen... Visst vill vi köpare han så billiga produkter som möjligt (bilar i detta fall) men som vanligt måste allt balanseras.

Uppdaterat: 2023-03-24 10:38
motorcykelentusiasten skrev:

Christer skrev:
L. Mäkinen skrev:
Tror man att det bara är att trycka på knappen så är allt återställt efter pandemin så har man inte riktigt förståelse för det som hänt. Det är bara tre månader sen Kina ändrade sina regler kring pandemin.
Senast i morse fick jag meddelande från Taiwan att de har lokala utbrott fortfarande som stör leveranserna.
Som jag skrivit i andra trådar är det åtskilliga månaders produktion som uteblivit i många fabriker. De fabrikerna hade ofta full beläggning före pandemin så det går inte att öka takten eller ha fler skift i fabrikerna för att komma ikapp.
+100
Det blir ofta så där när tron kolliderar med verkligheten.

Jaja, de korkade bilfabrikanterna sitter o väntar på bättre tider...och kommer fortsätta skylla på Covid eller något annat.
Rent pinsamt!
En proaktiv tillverkare har haft 3år på sig att BYGGA BORT sitt beroende.
Vissa proaktiva tillverkare blev ganska lite påverkade av Covid, då de redan FÖRE pandemin aktivt jobbade för att skapa oberoende underleverentörskedjor.
Att skylla på Covid kunde man göra under en kort period, nu är det enbart ett bevis på hur KASS man är som biltillverkare.

Okej. Vilka tillverkare är det då som lyckats med detta stordåd ?
Upplys oss gärna om detta, jag sitter som på nålar inför detta avslöjande.
Tesla gills inte.

Uppdaterat: 2023-03-24 17:07
Mr Snoid skrev:

motorcykelentusiasten skrev:
Christer skrev:
L. Mäkinen skrev:
Tror man att det bara är att trycka på knappen så är allt återställt efter pandemin så har man inte riktigt förståelse för det som hänt. Det är bara tre månader sen Kina ändrade sina regler kring pandemin.
Senast i morse fick jag meddelande från Taiwan att de har lokala utbrott fortfarande som stör leveranserna.
Som jag skrivit i andra trådar är det åtskilliga månaders produktion som uteblivit i många fabriker. De fabrikerna hade ofta full beläggning före pandemin så det går inte att öka takten eller ha fler skift i fabrikerna för att komma ikapp.
+100
Det blir ofta så där när tron kolliderar med verkligheten.
Jaja, de korkade bilfabrikanterna sitter o väntar på bättre tider...och kommer fortsätta skylla på Covid eller något annat.
Rent pinsamt!
En proaktiv tillverkare har haft 3år på sig att BYGGA BORT sitt beroende.
Vissa proaktiva tillverkare blev ganska lite påverkade av Covid, då de redan FÖRE pandemin aktivt jobbade för att skapa oberoende underleverentörskedjor.
Att skylla på Covid kunde man göra under en kort period, nu är det enbart ett bevis på hur KASS man är som biltillverkare.

Okej. Vilka tillverkare är det då som lyckats med detta stordåd ?
Upplys oss gärna om detta, jag sitter som på nålar inför detta avslöjande.
Tesla gills inte.

Stordåd?
Jag vet bara om Toyota och Volvo som fortfarande skyller på brist.
Vilka andra gör det?
MB hade problem första halvåret. Då jag kollade på elbilar kunde de nämligen inte leverera Burmester i vissa modeller.
Att fortfarande skylla föreningar på komponentbrist är snarare en undanflykt för att de underskattat elbilsförsäljningen. Det är snarare brist på ALLT anseende elbil.
Toyota är ett exempel på detta. De har nämligen satsat på vätgas. Stort misstag.

Uppdaterat: 2023-03-27 17:50
Gillar kurvor och rondeller

Varken VAG eller Bmw har normala leveranstider vad jag vet.

Uppdaterat: 2023-03-27 18:46
motorcykelentusiasten skrev:

Stordåd?
Jag vet bara om Toyota och Volvo som fortfarande skyller på brist.
Vilka andra gör det?
MB hade problem första halvåret. Då jag kollade på elbilar kunde de nämligen inte leverera Burmester i vissa modeller.
Att fortfarande skylla föreningar på komponentbrist är snarare en undanflykt för att de underskattat elbilsförsäljningen. Det är snarare brist på ALLT anseende elbil.
Toyota är ett exempel på detta. De har nämligen satsat på vätgas. Stort misstag.

Konstigt att ditt favoritmärke fortfarande då har följande text i konfiguratorn:

”På grund av komponentbrist kan vissa bilar just nu ha begränsad tillgänglighet till viss utrustning och det kan finnas produktionsbegränsningar hos några modeller. Kontinuerligt uppdaterad information finns hos din närmaste Mercedes-Benz agent.”

Så det är alltså ren lögn det som dom själva skriver, eller sitter du inne med annan information än Mercedes själva gör?

Uppdaterat: 2023-03-27 19:47
Mr Snoid skrev:

motorcykelentusiasten skrev:
Stordåd?
Jag vet bara om Toyota och Volvo som fortfarande skyller på brist.
Vilka andra gör det?
MB hade problem första halvåret. Då jag kollade på elbilar kunde de nämligen inte leverera Burmester i vissa modeller.
Att fortfarande skylla föreningar på komponentbrist är snarare en undanflykt för att de underskattat elbilsförsäljningen. Det är snarare brist på ALLT anseende elbil.
Toyota är ett exempel på detta. De har nämligen satsat på vätgas. Stort misstag.

Konstigt att ditt favoritmärke fortfarande då har följande text i konfiguratorn:
”På grund av komponentbrist kan vissa bilar just nu ha begränsad tillgänglighet till viss utrustning och det kan finnas produktionsbegränsningar hos några modeller. Kontinuerligt uppdaterad information finns hos din närmaste Mercedes-Benz agent.”
Så det är alltså ren lögn det som dom själva skriver, eller sitter du inne med annan information än Mercedes själva gör?

Det är ett elände när verkligheten gör sig påmind, för vissa.

Uppdaterat: 2023-03-28 05:43

Nåja - eventuella kvarstående komponentbrister löser sig nog snart när orderingången från bilkunderna raskt sjunker. Och då kanske också biltillverkarna får ompröva sin policy att helst bara tillverka dyra bilar/versioner... Känns som att det snart är nybilsköparens marknad - en rätt stor skillnad jämfört med bara för typ 6 månader sedan.

Uppdaterat: 2023-03-28 09:11

Jag har träffat fyra olika elektronikutvecklande företag i olika branscher idag och samtliga har uttryckt fortsatta problem att få tag i vissa komponenter och tyvärr räcker det att en krets saknas för att inte kunna producera.

Uppdaterat: 2023-03-28 16:34
L. Mäkinen skrev:

Jag har träffat fyra olika elektronikutvecklande företag i olika branscher idag och samtliga har uttryckt fortsatta problem att få tag i vissa komponenter och tyvärr räcker det att en krets saknas för att inte kunna producera.

Dom borde konsultera expertisen på ViB:s forum å förklarat för sig att så inte är fallet 🤣

Uppdaterat: 2023-03-28 16:41

...eller möjligen ändra konstruktionen - vill minnas att jag hört att bl a Tesla gjort på det sättet.

Uppdaterat: 2023-03-28 16:55
Pi skrev:

...eller möjligen ändra konstruktionen - vill minnas att jag hört att bl a Tesla gjort på det sättet.

Det är inte alltid så lätt när man har myndighetsgodkännanden, testcertifikat och inte minst kunder som accepterat produkten, men vad vet jag...

Uppdaterat: 2023-03-28 18:33
Mr Snoid skrev:

motorcykelentusiasten skrev:
Stordåd?
Jag vet bara om Toyota och Volvo som fortfarande skyller på brist.
Vilka andra gör det?
MB hade problem första halvåret. Då jag kollade på elbilar kunde de nämligen inte leverera Burmester i vissa modeller.
Att fortfarande skylla föreningar på komponentbrist är snarare en undanflykt för att de underskattat elbilsförsäljningen. Det är snarare brist på ALLT anseende elbil.
Toyota är ett exempel på detta. De har nämligen satsat på vätgas. Stort misstag.

Konstigt att ditt favoritmärke fortfarande då har följande text i konfiguratorn:
”På grund av komponentbrist kan vissa bilar just nu ha begränsad tillgänglighet till viss utrustning och det kan finnas produktionsbegränsningar hos några modeller. Kontinuerligt uppdaterad information finns hos din närmaste Mercedes-Benz agent.”
Så det är alltså ren lögn det som dom själva skriver, eller sitter du inne med annan information än Mercedes själva gör?

Kan vara, men jag har inte koll på allt.
Kan bara gå på det jag får höra från försäljare då jag provar bilar.
En EQE kunde jag få i feb "till sommaren". Ett halvår på beställningsbilar har ofta varit den normala under 20år eller nåt.
Så lät det då rakt inte första Covid-året.

Även andra tillverkare har sagt 3--6månader sedan i höstas.
Utom de slutsålda såklart, tex Kia ev6, systern Ioniq 5 o 6 tex. Men har inte hört något om komponentbrist.

Uppdaterat: 2023-03-28 21:34
Gillar kurvor och rondeller
Christer skrev:

Mr Snoid skrev:
motorcykelentusiasten skrev:
Stordåd?
Jag vet bara om Toyota och Volvo som fortfarande skyller på brist.
Vilka andra gör det?
MB hade problem första halvåret. Då jag kollade på elbilar kunde de nämligen inte leverera Burmester i vissa modeller.
Att fortfarande skylla föreningar på komponentbrist är snarare en undanflykt för att de underskattat elbilsförsäljningen. Det är snarare brist på ALLT anseende elbil.
Toyota är ett exempel på detta. De har nämligen satsat på vätgas. Stort misstag.
Konstigt att ditt favoritmärke fortfarande då har följande text i konfiguratorn:
”På grund av komponentbrist kan vissa bilar just nu ha begränsad tillgänglighet till viss utrustning och det kan finnas produktionsbegränsningar hos några modeller. Kontinuerligt uppdaterad information finns hos din närmaste Mercedes-Benz agent.”
Så det är alltså ren lögn det som dom själva skriver, eller sitter du inne med annan information än Mercedes själva gör?

Det är ett elände när verkligheten gör sig påmind, för vissa.

"Vissa andra" tror jag har problem med att ha fel, om det nu skulle vara det.
Och försöker göra sig lustiga.
Skitfånigt.

Uppdaterat: 2023-03-28 21:48
Gillar kurvor och rondeller
motorcykelentusiasten skrev:

Mr Snoid skrev:
motorcykelentusiasten skrev:
Stordåd?
Jag vet bara om Toyota och Volvo som fortfarande skyller på brist.
Vilka andra gör det?
MB hade problem första halvåret. Då jag kollade på elbilar kunde de nämligen inte leverera Burmester i vissa modeller.
Att fortfarande skylla föreningar på komponentbrist är snarare en undanflykt för att de underskattat elbilsförsäljningen. Det är snarare brist på ALLT anseende elbil.
Toyota är ett exempel på detta. De har nämligen satsat på vätgas. Stort misstag.
Konstigt att ditt favoritmärke fortfarande då har följande text i konfiguratorn:
”På grund av komponentbrist kan vissa bilar just nu ha begränsad tillgänglighet till viss utrustning och det kan finnas produktionsbegränsningar hos några modeller. Kontinuerligt uppdaterad information finns hos din närmaste Mercedes-Benz agent.”
Så det är alltså ren lögn det som dom själva skriver, eller sitter du inne med annan information än Mercedes själva gör?

Kan vara, men jag har inte koll på allt.
Kan bara gå på det jag får höra från försäljare då jag provar bilar.
En EQE kunde jag få i feb "till sommaren". Ett halvår på beställningsbilar har ofta varit den normala under 20år eller nåt.
Så lät det då rakt inte första Covid-året.
Även andra tillverkare har sagt 3--6månader sedan i höstas.
Utom de slutsålda såklart, tex Kia ev6, systern Ioniq 5 o 6 tex. Men har inte hört något om komponentbrist.

Jag tror att MB prioriterar sina dyra modeller. Var ca ett halvår när jag frågade på en EQE. EQS kortare, EQB väldigt lång och EQA var hela 2023 års planerade produktion slutsåld.
Så jag gissar att det handlar att få in maximalt med kulor på den begränsade tillgången på komponenter.

Uppdaterat: 2023-03-28 22:43

Så kan det varit, frågade inte på de enklare modellerna.
Nu när jag tänker på det var det samma sak hos BMW där jag testade deras elbilar. De hade två modeller av i4
och den med störst motor kunde jag få ganska snabbt. Den med lilla var det länge tid på 6-12månader.
Dock var det otroligt högt pris på den stora. Funkade inte för mig.
Smart att tvinga kunder som måste ha bil snabbt att köpa den med störst marginal.

Uppdaterat: 2023-03-29 21:37
Gillar kurvor och rondeller

De mindre elSUV, 1 och 3-klass var inga höjdare. i4 däremot är en BIL !!
elSUV femman X5 hybrid var fin.

Uppdaterat: 2023-03-29 21:41
Gillar kurvor och rondeller