Vi Bilägares forum

Premiär för Renault Espace 2023: Går från mpv till suv

Premiär för Renault Espace 2023: Går från mpv till suv

Nya Renault Espace säger farväl till mpv-segmentet som annars länge varit modellens signum – nu är det suv-kaross som gäller. 2024 väntas nykomlingen göra entré i Sverige.

Läs hela artikeln
Uppdaterat: 2023-03-28 11:08

Kommentarer

Ser ut som en överjäst kombi om du frågar mig.

Uppdaterat: 2023-03-28 11:48

Borde kanske nämnas att den kommer som 5 eller 7-sitsig. Tekniskt är det Renaults E-Tech som finns i Clio och uppåt. Dvs en elmotor för drivningen och en elmotor för den kopplingslösa manuella ”dogbox” med automatläge.

Uppdaterat: 2023-03-28 14:28

Verkar spontant en aning undermotoriserad.

Uppdaterat: 2023-03-28 16:48

Den första generationen hade en motor på 108 hk, den nya har 200 hk. Min favorit är generation 5 med motorer på 130-245 hk (största motorn var en V6 i Grand Tourer) och mittenplacerade instrument med digital visning.

Uppdaterat: 2023-03-28 17:24

Är det en sa k fullhybrid ? För nån laddhybrid är det väl inte ? I så fall lär man inte ha tillgång till 200 hk så värst länge misstänker jag och i grunden har den ju en liten 1,2 l turbo-snurra.

Uppdaterat: 2023-03-28 17:34

Franskt Storhetsvansinne när man ser kryckan till växelväljare när andra fabrikat minskar ner till en knapp eller ett litet vred för växling 🥺.
Eller är det handbromsspaken man ser😂😊.

130 bensinhästar verkar i minsta laget då det ser ut som en tung suv klump.
Men skenet kanske bedrar.

Uppdaterat: 2023-03-29 07:15
Mina tidigare bilars förbrukningar på spritmonitor.. https://www.spritmonitor.de/en/detail/836524.html https://www.spritmonitor.de/en/detail/756137.html https://www.spritmonitor.de/en/detail/1120549.html

MSO
4,72 m lång är bilen och väger 16000-1700 kg beroende på version
Det du tror är en spak av nått slag tror jag är ett handledsstöd som du kan vila armen på då du skall trycka på knappar/skärm
Så 200hk fullhybrid tror jag kommer räcka mer än väl till bilen.

Uppdaterat: 2023-03-29 08:50

Det är en fullhybrid först, i grunden samma teknik som Renaults andra fullhybrider. Bensinmotorn ger ström till elmotorerna.
Systemeffekten är 200 hk och det behövs ju bara vid acceleration för omkörningar eller i kraftiga uppförsbackar om bilen är tungt lastad.
Räcker till mer än väl.

Det kommer troligen en plug-in hybrid senare, eventuellt även som hel elbil. Men Renault har inte släppt någon info om det än.

Uppdaterat: 2023-03-29 09:52

”Handtaget” på mittkonsolen är ett justerbart handledsstöd för att vila handleden på när man trycker på pekskärmen. Den är alltså varken växelspak eller handbroms.

Växelspaken, eller körlägesväljaren, sitter uppe vid ratten. Precis som med Mégane E-Tech.

Handbromsen är elektronisk-mekanisk, sköts genom en knapp som kontrollerar en motor som drar åt/lossar handbromsen.

Uppdaterat: 2023-03-29 09:56

Ja, motorn kommer räcka till. Har erfarenhet av lilla trepiparn i Octavian så denna turbosnurra lär klara det. Sedan har man elmotorerna till hjälp.

Uppdaterat: 2023-03-29 11:22

Fast 16000 kg är ganska mycket..

Uppdaterat: 2023-03-29 13:25

Hx
Ja, 16 ton är mycket.
Men 1600 är inte särskilt mycket. Octavian vägde runt 1400 och hade 110 hk i trepipen. Räckte gott och väl.

Uppdaterat: 2023-03-29 13:34
Axa skrev:

Hx
Ja, 16 ton är mycket.
Men 1600 är inte särskilt mycket. Octavian vägde runt 1400 och hade 110 hk i trepipen. Räckte gott och väl.

Octavian hade 115hk och 200nm och låg väl under 1400kg och var hyggligt snål på landsväg.

Renaulten med 125 hk trepip och 205nm och 1600kg hög suv med grillyta så kan den nog riskera att bli törstig i högre landsvägsfart.
Det blir spännande att se iaf.

Om kryckan är stöd för handen när man fipplar med skärmen som man aldrig ska behöva fippla med så är det väl positivt men jag väntar att göra den bedömningen.

Uppdaterat: 2023-03-29 13:59
Mina tidigare bilars förbrukningar på spritmonitor.. https://www.spritmonitor.de/en/detail/836524.html https://www.spritmonitor.de/en/detail/756137.html https://www.spritmonitor.de/en/detail/1120549.html

Mso
Tjänstevikt på min var 1384 kg enligt regbeviset.
Visst är det skillnader mot Renault men jag tror man klarar sig bra. Man får inte glömma bort elmotorerna som hjälper till.

Uppdaterat: 2023-03-29 15:35
Axa skrev:

Mso
Tjänstevikt på min var 1384 kg enligt regbeviset.
Visst är det skillnader mot Renault men jag tror man klarar sig bra. Man får inte glömma bort elmotorerna som hjälper till.

Jag vill minnas 1320 när jag tänker efter 😊 fast min var ju en hartzback.
Jo jag tror också det räcker för mig och många andra.
Det var mer funderingen hur törstig den kommer att bli på landsvägen.

Uppdaterat: 2023-03-29 16:30
Mina tidigare bilars förbrukningar på spritmonitor.. https://www.spritmonitor.de/en/detail/836524.html https://www.spritmonitor.de/en/detail/756137.html https://www.spritmonitor.de/en/detail/1120549.html

Mso
Ska vi killgissa på 0,8-0,9 i snitt i motorvägsfart? 😀

Uppdaterat: 2023-03-29 17:33

Tja, provkör en Peuget 3008 eller Opel Grandland med 130hk trepipen så tror jag nog ni som tvivlar får bita er i tungan. Den är betydligt starkare och piggare än VAG:s 1,0l trepip. Som grädde på moset så har ju Renaulten ytterligare 70hk från elmotorer. Att bara cruisa i motorvägsfart kräver inte mer än ca 30kW. Så bilen lär vara fullt tillräckligt motoriserad och förbrukningen lär nog hamna på samma nivå som en RAV4, dvs ca 0,6l/mil eller lägre vid mycket stadskörning.
Så,verkar vara många förutfattade meningar bara för att det är en Renault.
Jag tror nog även Renault kan bygga bra hybriddrivlinor.

Uppdaterat: 2023-03-29 18:24

Är det samma grundmotor som Rikard har dissat i dessa spalter ? Den är väl på 0,9 l men kan ju ändå vara samma konstruktion.

Uppdaterat: 2023-03-29 19:32
Pi skrev:

Är det samma grundmotor som Rikard har dissat i dessa spalter ? Den är väl på 0,9 l men kan ju ändå vara samma konstruktion.

Är väl inte så svårt att läsa innantill i den öppna artikeln Pi ?
”trecylindrig 1,2-liters bensinmotor med turbo på 130 hästkrafter och 205 Nm” den lilla 0,9 L motorn är väl en rejält gammal sak.
Skulle inte förvåna mig om dom implementerat PSA 1,2l trepipen på 130hk, den driver 3008 utan problem och betydligt rappare än VAG 1,0l motorn.
Med hjälp av en elmotor så kommer det garanterat bli en körbar bil med tillräcklig effekt för biltypen.

Uppdaterat: 2023-03-29 19:45

Fast är det en SUV så ligger förbrukningen på minst 3- eller 4 liter milen. Det är fysikens lagar som säger det enligt forumets stora expertis😂

Dessutom orsakar denna biltyp världskrig, svält och en global temperaturökning om 10 grader redan år 2050.

Dessutom blir man sjuk av att köra den, se på den och att ha den. Trafikdödligheten ökar med en faktor femtio och vägar med annat slits ner i förtid.

Allt enligt experten här i trådarna 🤭

MVH AL

Uppdaterat: 2023-03-29 20:09
” Det finns inget värre än aktiv dumhet.”

Snoid
Ja, det vore väl konstigt om den inte vore rappare än VAGs trepip som har mindre volym, färre hästar och förmodligen lägre vrid. Sedan beror det så klart i vad det är för storlek på bil man sätter motorn i. Men som sagt, har svårt att se varför denna inte skulle duga.

Uppdaterat: 2023-03-29 20:44

Har svårt att tro att Renault använder Stellantis-motorer, Guran . Och läser du mitt inlägg så var undringen om det var samma grundmotor som den mindre 0,9 l motorn så nog har jag läst artikeln alltid. Tror inte att trepipen på 0,9 l är speciellt gammal sett till livscykeln för bilmotorer.

Uppdaterat: 2023-03-29 23:17
Pi skrev:

Har svårt att tro att Renault använder Stellantis-motorer, Guran . Och läser du mitt inlägg så var undringen om det var samma grundmotor som den mindre 0,9 l motorn så nog har jag läst artikeln alltid. Tror inte att trepipen på 0,9 l är speciellt gammal sett till livscykeln för bilmotorer.

Ja det har du helt rätt i Pi, tänkte lite fel där
Var tydligen en hel del problem med 1,2 L motorn mellan 2014-16 enligt det allvetande internätet. Men det borde vara åtgärdat sedan länge.
Men skit samma, jag kommer oavsett inte köpa en Espace.

Uppdaterat: 2023-03-30 07:38

Renaults 0,9 bör inte nämnas i samma sammanhang som VW-gruppens 1,0. Den franska motorn har otroligt polerad karaktär och saknar helt ork utan laddtryck. För mitt sätt att köra drog den mer bränsle i Logan än 1,0 i Octavia.

Uppdaterat: 2023-03-31 19:21