Vi Bilägares forum

Provkörning: Toyota Corolla (2023)

Provkörning: Toyota Corolla (2023)

Uppdaterade Corolla har förbättrats på en rad punkter där det knappt behövdes. Tyvärr missade Toyota tillfället att rätta till bilens stora svaghet.

Läs hela artikeln
Uppdaterat: 2023-03-28 15:10

Kommentarer

I tester klagar ViB på vägbuller både i förra och nya Corolla. Men deras Corolla Cross i långtestet får beröm för lågt vägljud. Vad är skillnaden i uppbyggnad mellan dessa modeller?

Uppdaterat: 2023-03-28 15:16

Håller helt med artikelförfattaren. En jättetrevlig och lättkörd bil med smidig drivlina men med ett mycket störande däckbuller. Här har man troligen lagt ner tusentals ingenjörstimmar på en redan väl fungerande hybridlina men inte gjort ett smack åt ljudisoleringen. En total felprioritering. Toyota kan bättre, min svågers nästan 10 år gamla Avensis är mycket tystare men den bygger förstås på en äldre bokstavsplattform

Uppdaterat: 2023-03-28 17:47

De större Toyota har oftast varit klart tystare. Nyaste Camry är trevlig att åka taxi i. Men de har en bit kvar till tysk klass. Å andra sidan är priset klart behagligt i jämförelse.

Uppdaterat: 2023-03-28 19:37
Gillar kurvor och rondeller

40-talisten, både Corolla och Corolla Cross är byggda på samma modulära TNGA-C plattform - vilket även gäller den något mindre C-HR - och de har samma motorutbud och växellådor, dock görs Corolla Cross även som 4-hjulsdriven för en del marknader. Cross har kortare axelavstånd, men större vikt och höjd.
Gällande ljudnivån har tydligen Toyota satsat mer på ljuddämpande material i Cross. Cross lanserades 2020 i Asien, den senaste generationen Corolla lanserades 2018.
Tydligen tyckte Toyota att det var för dyrt införa de ljuddämpande modifieringarna från Cross i den äldre Corolla-modellen.

Uppdaterat: 2023-03-29 09:47

Sen är ju den testade Corollan en GR sport som har lågprofildäck, vilka säkerligen genererar mer buller än dom "ballongdäck" Corolla Cross är utrustad med.

Uppdaterat: 2023-03-29 10:54

Fast ViB har ju kört mycket med den Corolla-modell som kom ut för några år sen - de har ju bl a haft en sån som långtestbil så erfarenheterna är nog rätt stora. Sen som vanligt - hur man upplever bilarnas "oljud" är ju personligt.

Uppdaterat: 2023-03-29 10:56

Jo jag menar inte att däcken enbart är orsaken till bullret, utan mitt inlägg var ett tillägg till Raphaels inlägg. Corolla Cross är ju en dyrare modell så därmed finns väl utrymme för att kosta på den mer ljudisolering. Men att sen förse den sämre isolerade modellen med lågprofildäck gör ju inte direkt saken bättre...

Uppdaterat: 2023-03-29 11:17

Förr var buller från motor och vindbrus vanligt, men det har man fått bort i moderna bilar, troligen med enkla medel. Ljudnivån från hjulen är numera helt dominerande, men det är inte lika enkelt att få bukt med. Då krävs omfattande och dyra ingrepp i hjulupphängning etc. Vår unika grovasfalt bidrar dessutom extra till ljudnivån, och övriga bilvärlden har inte det problemet med sina släta vägar. Det är helt enkelt inte lönsamt att isolera bilarnas vägbuller för vår lilla marknad. Man kan som konsument bara välja lämpliga fälgar och däck, för att minska ljudnivån.

Uppdaterat: 2023-03-29 11:27

Som 40-talisten skriver så är det nog inte så enkelt som att bara lägga på mera ljudisolering - det är nog mera omfattande åtgärder som behövs för att minska bullernivån och det främst i hjulupphängningen. Sen hjälper det säkert också en del att välja däck med mera gummi i sidorna vilket man kanske gjort i Cross-modellen - det har jag dock inte kollat.

Uppdaterat: 2023-03-29 11:48