Vi Bilägares forum

Huawei utvecklar supersnabba elbilsladdare med 600 kW

Huawei utvecklar supersnabba elbilsladdare med 600 kW

Kinesiska Huawei siktar in sig på bilbranschen med en supersnabb elbilsladdare.

Läs hela artikeln
Uppdaterat: 2023-03-24 10:00

Kommentarer

Det låter ju bra, men det gäller ju att få fram el i tillräcklig mängd till dessa laddare och det kräver ju grymma kablar och kraftiga trafon om man nu inte har hittat på några extrema superkondensatorer som laddar stationen under de tider den inte tappas.

Uppdaterat: 2023-03-24 10:26
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

Det krävs nog också ny batteriteknik som kan ta emot extremt hög laddeffekt utan påverkan av livslängden. Samt inte minst det saabnisse påpekar. Frågan är om vi verkligen behöver detta annat än i undantagsfall.

Uppdaterat: 2023-03-24 10:47

Saabnisse kolla på Teslas laddplatser, de har ofta 30-50 laddare och kan ladda 250kW.
Kolla även hur det ser ut i Norge, mängder med 250-350kW på otroligt många platser.
Är vi så mycket sämre än Norge?

Det säljs redan många bilar som kan ta emot 220-280kW i Sverige.

Grejen är ju att det behövs färre laddare, istället för att en bil står 30-60 minuter vi en laddare så räcker sedan 5-15 minuter.

Självklart behöver vi det med en elektrifierad fordonsflotta, det är redan långa köer ibland till de få snabbladdare Sverige har lyckats få fram.

Vi kan ju inte ha stora fotbollsplaner med långsamma laddare där bilar campar i en timma!

I Norge monterar man numera ned bensinpumpar och ersätter med 250-500kW laddare.

Uppdaterat: 2023-03-24 18:40
V8-Power skrev:

Saabnisse kolla på Teslas laddplatser, de har ofta 30-50 laddare och kan ladda 250kW.
Kolla även hur det ser ut i Norge, mängder med 250-350kW på otroligt många platser.
Är vi så mycket sämre än Norge?
Det säljs redan många bilar som kan ta emot 220-280kW i Sverige.
Grejen är ju att det behövs färre laddare, istället för att en bil står 30-60 minuter vi en laddare så räcker sedan 5-15 minuter.
Självklart behöver vi det med en elektrifierad fordonsflotta, det är redan långa köer ibland till de få snabbladdare Sverige har lyckats få fram.
Vi kan ju inte ha stora fotbollsplaner med långsamma laddare där bilar campar i en timma!
I Norge monterar man numera ned bensinpumpar och ersätter med 250-500kW laddare.

Det är absolut inte laddstationerna jag funderar över utan hur de ska få all den elektricitet som behövs från ett redan överlastat nät?

Uppdaterat: 2023-03-24 19:34
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

Då tänker vi på samma sätt, saabnisse !

Uppdaterat: 2023-03-24 19:41

Men nu är det väl oftast 40.000V i de lokala högspänningsnäten.
En laddare är vanligen på 400V eller 800V som IONITY har.
Sedan kan ni själva räkna ut hur erbarmligt det blir 😜
Norge har väl problem ute i obygden på vissa ställen, bla har Lofoten haft lite problem med att få tillräckligt med ström till laddstationer.
Så nej jag tror då inte att vi har några problem med kapaciteten i näten.
Problemen är snarare alla jäkla utredningar och tillstånd som skall till för att få gräva ner en högspänningskabel.
Att elnätet skulle vara överbelastat är väl ändå bara trams. Är väl bara överföringskapacitet på stamnätet som är lite klen uppifrån Norrland till Sydsverige.

Uppdaterat: 2023-03-24 20:00

Snoid, om du visste vilken kondition elnäten har i många kommuner skulle du bli rädd.
Kommunpamparna påstår gärna att man ständigt förnyar och förbättrar och ibland stämmer det, men från en väldigt låg nivå.
Nätägarna satsar ofta seriöst, men ofta går det långsamt.
Och kostsamma transformatorbyten är inte populära och har sällan förtur.

Uppdaterat: 2023-03-24 21:52
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre
saabnisse skrev:

Snoid, om du visste vilken kondition elnäten har i många kommuner skulle du bli rädd.
Kommunpamparna påstår gärna att man ständigt förnyar och förbättrar och ibland stämmer det, men från en väldigt låg nivå.
Nätägarna satsar ofta seriöst, men ofta går det långsamt.
Och kostsamma transformatorbyten är inte populära och har sällan förtur.

Ja men nu snackar du om det lokal nätet. Och en laddstation bör så klart matas med högspänning så där blir det väl inga problem med transformatorbyten. Så jag påstår fortfarande att det är alla tillstånd att få dra fram högspännningskablarna till laddstationerma som är problemet.
Och det är väl ändå inte kommunerna som äger och förnyar elledningarna. Det är ju elnätsägarna, Fortum Eon mfl.
Hemma hade vi förr en liten liten elförenig med billig avgift, den såldes och nu är det Ellevio som äger elnätet och mångdubbelt dyrare.

Uppdaterat: 2023-03-24 22:38

Batterilager är ett sätt att lösa problemet när det tar tid att bygga fram tillräcklig kraftmatning. Fördelen är att lösningen är portabel och kan flyttas till ny plats när elnätet är fixat.

https://alltomelbil.se/sillekrog-e4-far-fler-snabbladdare-fran-okq8-med-hjalp-av-batterilager/

Uppdaterat: 2023-03-25 17:34
Power to the people
Grosser skrev:

Batterilager är ett sätt att lösa problemet när det tar tid att bygga fram tillräcklig kraftmatning. Fördelen är att lösningen är portabel och kan flyttas till ny plats när elnätet är fixat.
https://alltomelbil.se/sillekrog-e4-far-fler-snabbladdare-fran-okq8-med-hjalp-av-batterilager/

Det är en mycket temporär lösning så bara funkar på morgonen (laddats upp på natten), då den är alltför liten för att kunna leverera energi till många bilar på kort tid.
Men bra tillskott såklart!

Uppdaterat: 2023-03-26 16:41
Gillar kurvor och rondeller
Mr Snoid skrev:

Så nej jag tror då inte att vi har några problem med kapaciteten i näten.
Problemen är snarare alla jäkla utredningar och tillstånd som skall till för att få gräva ner en högspänningskabel.
Att elnätet skulle vara överbelastat är väl ändå bara trams. Är väl bara överföringskapacitet på stamnätet som är lite klen uppifrån Norrland till Sydsverige.

Googla runt lite så inser du hur erbarmligt dåligt underhållet våra elnät är på nationell och lokal nivå.
Redan idag kris på många ställen där kommuner inte kan lova stabil el till företagen.
Och då nu samhället ska ställa om till eldrift, samtidigt som massivt stora elsnurror, industrier, datacenter och batterifabriker ska etablera sig, kommer det bli utmanande på allvar

Uppdaterat: 2023-03-26 16:47
Gillar kurvor och rondeller

MC, kan du inte ge exempel på det erbarmliga elnätet i stället. Jag har googlat men ingen träff.
Visst vet jag att det på vissa ställen inte kan garanteras effekt till nya industrier, men det handlar om att det inte finns tillräckligt med effekt att tillgå i södra Sverige, det var ju några ljushuvuden som kom på att stänga ner kärnreaktorerna och ersätta med väderkvarnar så skulle allt bli å stabilt och bra.

Uppdaterat: 2023-03-26 17:12