Vi Bilägares forum

Optimus kör XC40 Recharge

Optimus kör XC40 Recharge

Samlar min väntan och efter leverans mina intryck av XC40 i egen tråd. Beställde en svart XC40 Recharge P6(den har 1 st elmotor och FWD) Core, dragkrok o tonade rutor. vecka 10 i år 2022. Ursprunglig lev vecka var v44, som flyttades till v52 som sedan blev v1 och nu sägs det att bilen kommer levereras v2. Kan ju hoppas på att den hinner bli registrerad före årsskiftet, med tanke på miljöbonusens justering nedåt vid ingången till 2023.

Naturligtvis är jag sugen på att hämta bilen så snart det går. Jag har förberett hemma med installation av laddbox(Zaptec) inkl lastbalanserare i.o.m att vi bor i villa med eluppvärmning. Har valt att köra en Lynk01 laddhybrid under en del av tiden i väntan på leverans. En bil som har överraskat mig i positiv mening, en jäkligt bra bil som jag absolut skulle rekommendera om någon frågade mig. Men som sagt den är "bara" ett mellanspel för min del.

Återkommer när det börjar närma sig leverans av XC40 Recharge.

Uppdaterat: 2022-11-30 17:56

Kommentarer

Jag har inte följt förbrukningen på bilen särskilt mycket, har egentligen bara hittills kört på hemmaplan med kortare sträckor. Idag blev det en något längre sträcka från hemmet genom Sthlm City och ut på andra sidan en bit till ett större affärscentrum, plus ytterligare några mil. Totalt blev det 15 mil med en förbrukning på 1,9kWh per mil. Hyggligt tycker jag, 3-4 plusgrader ute och jag hade inte ägg under gaspedalen utan följde rytmen plus ett antal ytterfilsbesök med omkörning.

Uppdaterat: 2023-02-18 18:42

Bra där Optimus!

Uppdaterat: 2023-02-19 12:14
Power to the people

Har den senaste veckan kört på smala snöiga och delvis lite isiga vägar på ön där jag bor. Känns verkligen att XC40 Recharge är tyngre än min tidigare Opel Grandland. Fast jag har testvinnande Conti viking nordiska friktion så släpper greppet bra mycket mer på XC40:an än på Grandlanden, som hade Kymco friktion. XC40 vill oftare gå rakt fram i kurvorna än vad Grandlanden gjorde på samma väg. Kan i.o.f sig bero på att vädret har skiftat snabbt mellan kallt och milt sedan kallt igen, med isigt underlag som följd. Men helt klart är att jag kan inte helt obekymrat åka på bara för att jag har en Volvo med kända friktions vinterdäck.
Annars ute på landsväg har jag inte känt detta med Volvon, där har den gått riktigt bra(och tyst).

Uppdaterat: 2023-02-22 13:04

Bokade tid på verkstad för att åtgärda återkallelsen om bromsar. Bilen ville inte riktigt få fram att det fanns mjukvaruuppdateringar, den bara svarade att bilen var uppdaterad. Tyckte det var lite konstigt med tanke på att bilen hade version 2.5.1, men versionen 2.6 fanns ute. Men när jag läste lite noggrannare i release notes så stod det att 2.6 inte fanns via OTA, utan krävde verkstadsbesök. Var inne i fredags med bilen, tog en timma. Visade sig att de laddade ned den absolut senaste versionen 2.7, som skall komma via OTA.
Åtgärder i versionen var bl.a optimerad elmotor, värme i förarstol när man förvärmer kupén, en hel del små åtgärder i infotaimentssystemet. Gott så, allt fungerar och det är ju skönt att komma ut i en varm bil där även förarsätet är varmt.

Uppdaterat: 2023-02-25 19:06
Optimus skrev:

Gott så, allt fungerar och det är ju skönt att komma ut i en varm bil där även förarsätet är varmt.

Låter härligt. Väntar på en uppdatering av min firmaford (som väl aldrig lär komma) där det är 30 grader i huvudhöjd, minusgrader på golvet och kalla stolar fast man kört värmaren i 30 minuter.

Uppdaterat: 2023-02-26 16:08

Optimus
Vissa av ”icke-premium” har redan från början förvärmning av sätet. ;-)

Uppdaterat: 2023-02-27 20:31
Axa skrev:

Optimus
Vissa av ”icke-premium” har redan från början förvärmning av sätet. ;-)

På Tesla kan man ställa in alla de fem olika värmesitsarna individuellt i appen vid förvärmning. :)

Uppdaterat: 2023-02-27 20:53
Gaston skrev:

Axa skrev:
Optimus
Vissa av ”icke-premium” har redan från början förvärmning av sätet. ;-)

På Tesla kan man ställa in alla de fem olika värmesitsarna individuellt i appen vid förvärmning. :)

Jag kan tyvärr ”bara” styra framsätena.

Uppdaterat: 2023-02-27 21:19

På Volvon går inget sådant att styra, värme i förarsätet slår automatisk på när man förvärmer bilen. Finns inget av eller på och absolut ingen funktion att slå på värme på de andra platserna. Får vara nöjd med det lilla ;-)

Uppdaterat: 2023-03-01 10:39

Optimus
Ja. Det är ju iallafall bra att den även förvärmer förarsätet.

Uppdaterat: 2023-03-01 18:17

Egentligen är det lite löjligt hur det har blivit.
Bilarna skall kunna värmas och ställas in och vara beredda på alla vis innan avfärd annars är det inget bra. Och så gnälls det över att bilarna blivit dyra😵‍💫

Uppdaterat: 2023-03-01 18:54

Där har du helt rätt, Guran. Kite mindre finesser skulle man nog kunna leva med om priset pckså seglade ner en del.

Uppdaterat: 2023-03-01 20:03

Jag säger då det, Volvo de e inge att lita på.
Nu har de bestämt att året-runt däck ska bort och sommardäck ska bli standard igen. I och för sig ett bra förslag men jag blir rent av förbannad. Jag kämpade faktiskt att vid beställning av min XC40 Recharge i våras, få sommardäck levererade på bilen istället för de förhatliga året-runt däcken. Det var absolut tvärnobben, gick överhuvudtaget inte. Den kommer med året-runt däck, slut på diskussionen.
Klart irriterande är, bilen levererades vecka 52, då med mina separat inköpta nordiska friktion monterade.
Så nu finns det en komplett uppsättning med fälg och året-runt däck, oanvända i återföräljarens däckförvaring.
Nu kommer Volvo och säger att, nu minsann ska vi börja med sommardäck igen och året-runt däcken blir "bara" tillval. Gissa om jag blir skogstokig på Volvo. Just nu är de det sämsta bilmärket jag känner till.

Uppdaterat: 2023-03-02 11:22

Optimus, det är ett riktigt tråkigt beteende från Volvo, att så hårdhövdat stå på sig om däcken.
Det är säkert en fungerande kombination nere i Europa, där det faktiskt är vanligt att folk åker runt med året-runt-däck på sina bilar.
Hur som, det är bra att de tagit sitt förnuft till fånga och släpper sargen framåt, men det hjälper ju inte dig.

Uppdaterat: 2023-03-03 07:37
*Robban

Men i södra Europa kör man antagligen med vanliga sommardäck om man har samma däck hela året - om man alltså inte bor på platser med klimat liknande vårt. Och det är nog generellt en bättre lösning än Volvos lösning i sånt klimat.

Uppdaterat: 2023-03-03 08:40

Pi, det är väldigt vanligt i Bayern att man kör året-runtare.
Jag gjorde en ”Gallup” för några år sedan när jag var där i september, ca hälften av de parkerade bilarna hade sådana däck.
Så i mellaneuropa är det ute alls ovanligt.

Uppdaterat: 2023-03-04 05:58
*Robban

Det är Michelin som levererar sk Rechargedäck / åretruntdäck till bl.a Volvo. Michelin är ju ett erkänt bra premiummärke men jag tycker att dubbdäck är bäst på vintern och vanliga sommardäck övrig tid.

Uppdaterat: 2023-03-04 07:01

Optimus:
Uppdatera gärna om hur livet är med fina XC40?

Uppdaterat: 2023-03-20 06:25
Swenssons skrev:

Optimus:
Uppdatera gärna om hur livet är med fina XC40?

Just nu är det inte så mycket att rapportera om, allt rullar på som vilken bil som helst. Tankar el hemma, har ställt ned laddningen till max 80%, behöver inte mer de normala vardagarna. Vet jag med mig att jag ska iväg på en längre tur så ökar jag laddningsprocenten i bilen. Något jag har retat mig på sedan bilen var ny, är torkarbladen. De är verkligen kass, dålig kvalitet helt enkelt. Från dag ett har de inte lyckats med att torka rutan, utan att det blir ränder i torkningen. Det har jag faktiskt inte varit med om på tidigare bilar.
Det märks att det blivit några grader varmare ute, räckvidden ökar på räckviddsmätaren i bilen. Har frågat Volvo ÅF som tog hand om mina året-runt däck var de befinner sig någonstans, skulle ha fått besked när de kom till förvaringsplatsen(lite utanför sthlm). Ingick däcksförvaring i "priset" för bilen. Något besked har jag inte fått men kommer ringa och beställa tid för skifte. Det är väl en av fördelarna med året-runt däcken, man behöver inte vänta på vägarna har torkat upp och det är över 5 grader temperatur. Hittar de inte däcken, ger jag dem "chans" att sätta på vanliga sommardäck istället ;-)

Uppdaterat: 2023-03-20 10:45

Optimus:
Jag följer ditt bilägande med stort intresse.

Uppdaterat: 2023-03-20 16:50

Då var däckskifte bokat. Onsdag 29 mars åker året-runt däcken på. Kanske kommer något snöväder framöver men det ska vi nog klara av med dessa däcken på.

Uppdaterat: 2023-03-21 17:11
Axa skrev:

Optimus
Ja. Det är ju iallafall bra att den även förvärmer förarsätet.

Ja på Kia E-niro förvärms enbart cupe och ratten och I kall väderlek svider kylan på ytterkant skinkorna första 20 minuterna efter start.
Otroligt dåligt så långkalsonger är ett måste och frugan tar med ett sittunderlag när det är svinkallt ute.
Blir nog en Volvo näta gång.

Uppdaterat: 2023-03-21 22:04
Mina tidigare bilars förbrukningar på spritmonitor.. https://www.spritmonitor.de/en/detail/836524.html https://www.spritmonitor.de/en/detail/756137.html https://www.spritmonitor.de/en/detail/1120549.html

Idag hade vi 11-12 grader varmt i Sthlmsområdet, märktes direkt på förbrukningen till det positiva. Samma sträcka som under vinter med minusgrader drog 2,2-2,3 kWh, tog idag 1,7-1,9kWh. Det är ju verkligen en stor skillnad, det var heller inga svårigheter att komma ner till den förbrukningen. 1,7 var det vid "hålla hastigheten" och 1,9 vid följa strömmen. Det har skrivits så mycket nedlåtande om XC40 förbrukningen i olika trådar och artiklar, men vi får se. Kan jag komma ned till under 2 kWh i förbrukning under sommarperioden är i alla fall jag nöjd.

Uppdaterat: 2023-03-23 18:47

Yttertemperaturen är betydelsefullare än man tror särskilt när det kommer till
elbilar.

Tidigare trodde jag att temperatur och hastighet inte har någon avgörande betydelse på elbilar eftersom man sa att de är så energieffektiva men nu förstår jag att det inte alls stämmer. Fruns VW ID3 kommer ca 43 mil på sommaren och ca 30 mil på vintern på en full laddning, 58 kWh.

Uppdaterat: 2023-03-25 12:57

Fast ju effektivare drivlina, ju direktare blir ju rimligen kopplingen till förbrukningen när man ändrar parametrar som hastighet. Sen påverkas ju batterierna i sig negativt av lägre temperaturer - idealet ligger ju runt +20 grader.

Uppdaterat: 2023-03-25 13:18

Optimus:
Alla nya Volvo from 2022 har Googles infotainmentsystem som har vissa buggar som Volvo / Google löser undan för undan så jag undrar om du har haft strul med det?

Uppdaterat: 2023-03-25 22:47
mso 1000 skrev:

Ja på Kia E-niro förvärms enbart cupe och ratten och I kall väderlek svider kylan på ytterkant skinkorna första 20 minuterna efter start.
Otroligt dåligt så långkalsonger är ett måste och frugan tar med ett sittunderlag när det är svinkallt ute.
Blir nog en Volvo näta gång.

Är sådan småsaker man kanske inte märker vid en snabb provkörning. Detaljer som kostar, vilket därför många sparar in på.
Det som är slarvigt kallas "premium". De små sakerna som gör skillnad i trivsel. För mig direkt avtändande är dörrhandtag inne/ute som har skarvar i plasten, och på andra sätt inte är ergonomiska. Man går in/ut tämligen ofta dessutom.
Elbilar har ofta kassa handtag som viker sig utåt, hur tänkte de på Tesla? Man tappar greppet då man glider på handtaget. Och flera tar efter med liknande märkliga konstruktioner.
Saab 9-5 och 9-3 hade underbara handtag. Lite lagom runda och inbjudande att ta i.

Uppdaterat: 2023-03-26 14:22
Gillar kurvor och rondeller
motorcykelentusiasten skrev:

mso 1000 skrev:
Ja på Kia E-niro förvärms enbart cupe och ratten och I kall väderlek svider kylan på ytterkant skinkorna första 20 minuterna efter start.
Otroligt dåligt så långkalsonger är ett måste och frugan tar med ett sittunderlag när det är svinkallt ute.
Blir nog en Volvo näta gång.

Är sådan småsaker man kanske inte märker vid en snabb provkörning. Detaljer som kostar, vilket därför många sparar in på.
Det som är slarvigt kallas "premium". De små sakerna som gör skillnad i trivsel. För mig direkt avtändande är dörrhandtag inne/ute som har skarvar i plasten, och på andra sätt inte är ergonomiska. Man går in/ut tämligen ofta dessutom.
Elbilar har ofta kassa handtag som viker sig utåt, hur tänkte de på Tesla? Man tappar greppet då man glider på handtaget. Och flera tar efter med liknande märkliga konstruktioner.
Saab 9-5 och 9-3 hade underbara handtag. Lite lagom runda och inbjudande att ta i.

På Eniro finns nog ett tiotal till vansinnigheter som man märker senare.
Tex att alltid hela vintern gräva bort snö och hacka is på kofångaren för att komma åt knappen att öppna bakluckan🥺.
Skrivbordsprodukt från nån som inte vet vad vinter är.

Uppdaterat: 2023-03-26 15:19
Mina tidigare bilars förbrukningar på spritmonitor.. https://www.spritmonitor.de/en/detail/836524.html https://www.spritmonitor.de/en/detail/756137.html https://www.spritmonitor.de/en/detail/1120549.html

Ja, detta med de yttre dörrhandtagen är lite märkligt - tror knappast att konventionella handtag (mest van med VAG-bilarnas) drar speciellt mycket mera energi i elbilarna än de märkliga infällda. Men de konventionella är väldigt mycket enklare att hantera och enklare i konstruktionen vilket borde vara bra i det långa loppet - och under vintern inte minst.

Uppdaterat: 2023-03-26 15:20
Swenssons skrev:

Optimus:
Alla nya Volvo from 2022 har Googles infotainmentsystem som har vissa buggar som Volvo / Google löser undan för undan så jag undrar om du har haft strul med det?

Under de tre månader jag har haft bilen, strulade infotainmentsystemet vid ett tillfälle men jag vet inte om det var i samband med att ny mjukvaruversion hade laddats ned. För när jag startade om systemet kom det igång lite nya funktioner, bl.a att bilen läser av varning för hastighetskamera och visar det på instrumentpanelen. Men annars har det varit lugnt på buggfronten.

Uppdaterat: 2023-03-26 17:44

Det är vl som vanligt - ryktena säger en sak men den som lever med produkten - bilen i detta fall - upplever sällan samma sak.

Uppdaterat: 2023-03-26 16:06

En tanke ligger och gror hos mig(oss), vi har båt(en ganska bra bobåt) men tänker att vi skulle vilja göra lite andra grejer än bara åka båt under sommaren. Det är i.o.f sig det största intresset som jag har men som sagt lite andra saker kan ju vara kul också. Det som håller på att växa från tanke till något reellt är att köpa en liten husvagn, då menar jag en verkligt liten husvagn. Typ en Adria Action 361. Vi är inga som ligger på campingplats en eller två veckor, utan den skulle vara för att sticka till fjällen o vandra, plocka hjortron svamp eller liknande. Hänga på våra cyklar så vi kan köra en sväng.
Liten husvagn bottnar också i att den ska i så fall dras av vår XC40 Recharge, dragmässigt är det inga som helst problem. Det bottnar mest i energiförbrukningen, gäller hitta en så smidig vagn som möjligt. Ingen traditionell som har en rak vägg framtill som ska ta all vind, förödande energimässigt. Smidig och lätt är orden.
Men som sagt ännu så länge är det en tanke, förutom att jag har tittat runt på allt som finns till salu på nätet samt kollat vad andra säger som kör Recharge och husvagn om förbrukningen. Den är nog det jobbigaste just nu, kan nog komma upp på 3kWh eller 3,5kWh per mil. Det blir till att ladda ofta i så fall.
Så det åker runt en del tankar just nu.

Uppdaterat: 2023-03-26 17:55

En Taubert TaB Bore väl optimal att dra runt på med en elbil.

Uppdaterat: 2023-03-26 19:09

Yes, en sådan står också på listan. En nackdel är att den inte har en riktigt toa men annars räcker den för oss.

Uppdaterat: 2023-03-26 19:31
Optimus skrev:

Yes, en sådan står också på listan. En nackdel är att den inte har en riktigt toa men annars räcker den för oss.

Jo då, T@B 400 modellen har en riktig toa.
Men dom är jäkligt dyra. Annars så måste väl en gammal SMW eller OPIO vara lättdragna.

Uppdaterat: 2023-03-26 19:50

Adria Action 361 börjar i vikt runt 750kg och blir strax under 1000kg när man har lastat. Har allt som behövs kök, kassettoa, soffa/säng. Har dessutom bra stuk på sin framme av vagnen, sluttar mycket så vinden slipper stoppa.
Vill man ha en ytterligare enklare o lättare vagn finns Hjo vagnen. Den ser tyvärr ut om en traditionell vagn, fyrkantig.
Därför är en Adria Action bra och Taubert med sina droppformade vagnar. Hade gärna köpt en taubert 320, men vill inte ha en porta-porti som toa. Minimum ska det vara kassettoa som går att hantera bekvämt.

Uppdaterat: 2023-03-26 20:53

Har tittat runt lite på små husvagnar. Det står klart att det är relativt nytt med små vagnar, runt 4 meter, för de flesta märken man söker på har det i sitt sortiment med början runt 2015. Framförallt när det gäller sådana som väger lite mindre. Två tillverkare som verkar satsa är Adria och Weinsberg. Sedan finns naturligtvis T@B med sina 320 och 400, premiumklass. Adria Action är ganska tuffa i utseende. Weinsberg gillar jag, de verkar schyssta i byggkvalitet och utseende. Modellerna 390 QD, 390 PUH och 400 LK är mer eller mindre likadana i storlek men med olika planlösningar. Vi har fastnat för 390 PUH.
Letar vidare, finns ju också LMC, Hobby m.m. Viktiga är så låg vikt som möjligt. Men jag inser att det blir till att ta ett B96 körkort. Bil och husvagn väger mer än 3500kg. Med B96 körkort kan den totala vikten uppgår till 4250kg istället.

Uppdaterat: 2023-03-31 19:10

Du får väl kolla äldre vagnar - då fanns det många lättviktare. Testa med en sån relativt billig så vet du sen om husvagnslivet är nåt för dig.

Uppdaterat: 2023-03-31 19:23

En äldre husvagn skulle säkert funka, men det har vi haft i mitten på 90-talet. Den renoverade jag från en fuktskada. I husvagnar är reglar och isolering specialmått från början till slut. Man kan inte åka till brädgården o köpa reglar, allt måste göras special. Så den tiden ligger bakom oss. Denna gång blir det en ny eller nästan ny vagn. Denna gång blir det också en annan typ av användning än tidigare. Då var det barn med i bilden så campingar med sjö o badstränder var populära. Denna gång är jag o frun, som ska vandra plocka bär o svamp. Eller åka till något ställe som är värt att uppleva. Familjecampingar är inget vi söker efter denna gång.

Uppdaterat: 2023-04-01 09:05

Fast nog måste det gå att få tag i äldre vagnar som inte kräver en omfattande renovering, Optimus.
Och eftersom du inte har erfarenhet av mindre vagnar sen tidigare så kanske det ändå är ett hyggligt tips att börja med nåt begagnat för att dels uppleva hur det fungerar, dels få erfarenheter av hur mycket ni verkligen kommer att använda vagnen. Man ser ofta en större användningspotential innan man skaffat nåt nytt jämfört med vad det faktiskt blir sen.

Uppdaterat: 2023-04-01 09:41

Pi, visst finns det äldre husvagnar som skulle passa helt klart. Dyker det upp en sådan välvårdad så kollar vi säkert på den. Det som styr är totalvikt på vagnen. Jag har satt upp en gräns på i första hand 1100-1200kg, helst 1000-1100 men de är svåra att finna. En som har väldig låg vikt är Knaus Travelino 400. Viktmässigt skulle den passa utmärkt med sina 850kg. Då kommer nästa problem, planlösningen. Vi är inte några supportrar av en fast säng fram, i dessa mindre vagnar blir den ganska smal och behöver då "klättra över" varandra så fort man ska upp.
Det är mycket hit och dit innan man slår till, kanske för många grejer som till slut måste vika ned sig på.

Uppdaterat: 2023-04-01 10:36

Optimus - totalvikt 1000 kg. Om man sen får tag i en i hyfsat skick är en annan sak men annars en hyggligt trevlig vagn i det mindre formatet - https://www.blocket.se/annons/stockholm/husvagn__solifer_460__90/107886424

Uppdaterat: 2023-04-01 17:21
Pi skrev:

Optimus - totalvikt 1000 kg. Om man sen får tag i en i hyfsat skick är en annan sak men annars en hyggligt trevlig vagn i det mindre formatet - https://www.blocket.se/annons/stockholm/husvagn__solifer_460__90/107886424

Trevlig vagn och framförallt lättdragen för årsmodellen.
Har haft en sådan och en 6702 också.
Var noga med att fuktmäta fronthörnen och under rutan.
Fick en liten renovering där.

Uppdaterat: 2023-04-01 18:36
Mina tidigare bilars förbrukningar på spritmonitor.. https://www.spritmonitor.de/en/detail/836524.html https://www.spritmonitor.de/en/detail/756137.html https://www.spritmonitor.de/en/detail/1120549.html

Känner väl till denna tillverkare och framförallt denna typ av modell. Var en sådan som jag fick renovera. Fick ta bort hela fronten, byta reglar och isolering i fronten, byta framdelen av golvet samt fuktskada runt dörren som jag fick iordningsställa. Är vagnen bara schysst och verkligen tät och ingen fukt så absolut är det en vagn som kan användas. Frun och jag hade ett snack idag, kan konstatera att vi båda vill gå på en nyare vagn. Vi har trots allt gedigen erfarenhet av såväl husvagn som båtliv och har en del grundkrav som skall "ticka in i boxen". Så som det ser ut nu kommer vi nog hamna på en Adria Action 361 eller Weinsberg 390 PUH. Men inget är skrivet i sten, utan nu ska vi ut och titta. Man måste kliva in i en vagn för att kunna känna om den passar. Kan ju kännas klaustrofobisk med en 3,5-4m vagn, så vi måste upp på en större vagn typ Solifer 460 eller liknande.
Många begagnade Solifer såldes till väg- eller bostadsbyggare som åkte runt i landet för olika typer av byggprojekt. Vår tidigare Solifer såldes till en sådan kille. Det var han som berättade att de var mycket attraktiva i.o.m att de var välisolerade och höll god kvalitet, bara de var täta och inte läkte.

Uppdaterat: 2023-04-01 19:22

Har nu kört på året-runt däcken ett par dagar, vinterdäck på friktion ligger nu på förvaring. Vet inte riktigt vad jag ska förvänta mig av året runt däcken. Idag kommer det lite snö över Stockholm så får väl se hur de reagerar på den. Kan konstatera att bilen inte rullar så tyst längre, vinterdäcken gick bra mycket tystare än året runt däcken, synd på en annars tyst bil. Däcken känns också hårdare rent allmänt än vinterdäcken, men det är väl så det är även med normala sommardäck i jämförelse med vinterdäcken(friktion).

Uppdaterat: 2023-04-05 14:21

Trevligt med lite värme, vintern har varit lång. Värme ger också lägre förbrukning på elbilen. Idag blev jag glatt överraskad när jag körde en sväng tur o retur Sthlm City. Det är nästan exakt 6 mil ToR hemifrån. Normal fart in mot stan slutade med en snittförbruning på 1,6kWh per mil. Det har jag inte sett tidigare, det var mycket glädjande från en fyrkantig låda som XC40. Hem blev det ett par stopp på vägen så där slutade förbrukningen på 1,8kWh. En bra dag, kunde det varit.
På vägen hem svängde jag in på Bilia för att försöka få tag på en servicetekniker som kanske kunde ha tid inom kort att titta på min utfällbara dragkrok. Den har lagt av, fäller inte ut när jag trycker på knappen i bagagerummet. Lampan på knappen har också lagt av. Men det fanns ingen servicetekniker, inte heller min personliga tekniker, som hade tid förrän 25 april. Jag tackar jag, det var ju nu jag behöver kroken. Så dagen slutade inte med positiva vibbar. Visst, jag är glad över förbrukningen men inte över kroken.
Kan tänka mig att det första som behöver kollas är säkringarna, de är väl inpackade i "det gamla motorutrymmet" med bra många plast sjok som ska lossas. Behövs en särskild tång för att kunna lyfta upp alla plastpiggar som ska lossas för att få loss plast sjoken. De går ju sönder hur lätt som helst.
Får ägna morgondagen åt att försöka få loss allt som ska bort för att komma åt en säkringsdosa för att kolla om det är säkring som är trasig.

Uppdaterat: 2023-04-11 15:48

Förstår inte riktigt finessen med el-utfällbar dragkrok när en vanlig utfällbar är så enkel att hantera. Bara dra i handtaget i bagageutrymmet så faller den ut - sen en liten putt med skon på den när den skall fällas in.

Uppdaterat: 2023-04-11 16:46

Pi, det håller jag med om. Kunde lika gärna suttit en fast dragkrok för min del. Det fanns inte i beställningslistan när jag la beställning, tyvärr.

Uppdaterat: 2023-04-11 17:39

Har haft manuellt utfällbara och det är en utmärkt lösning - helt utan el-assistans.

Uppdaterat: 2023-04-11 17:59