Vi Bilägares forum

Fler som beställt ny bil 2023?

Fler som beställt ny bil 2023?

Denna tråd blir ett test för hur den verkliga nybilsförsäljningen går. Det vore intressant att veta hur många privatbilar som beställs under 2023.

Eftersom jag startade tråden får jag börja:

1. Jag beställde en ny bil den 15/3-23 med leverans i oktober -23.

 

Någon mer som gjort samma sak?

 

 

 

Uppdaterat: 2023-03-23 20:18

Kommentarer

Vore trevligt att också få veta vilken bil som är beställd.

Uppdaterat: 2023-03-23 20:24
40-talisten skrev:

Vore trevligt att också få veta vilken bil som är beställd.

Troligen har han inspirerats av Pi och på nått vis skäms för sitt bilval 🤣😂
Men jag gissar han beställt en bil med stora hjul.

Uppdaterat: 2023-03-23 21:14

Jag skulle inte kunna beställa en bil idag. Köper jag nått vill jag ha det nu, eller senast på fredag typ.
Å andra sidan har jag inget som helst behov av att köpa en ny bil, motsvarigheten till den jag har finns inte.

Uppdaterat: 2023-03-23 21:24

Snoid:
Lite skämmigt är det men ok det är klart att det skänker lite extra glans / fakta OM man också berättar vad man beställt.

Jag har beställt en laddhybrid Volvo XC60 T6 Recharge i Black Edition. Färgen är ljusguldmetallic - Bright Dusk.

Stora runda 21 tumshjul har den också men tyvärr levereras den med de kritiserade Michelin ”Crossmatedäcken” dvs åretruntdäck som egentligen inte är bra varesig vinter eller sommar.

Uppdaterat: 2023-03-23 21:45
Swenssons skrev:

Snoid:
Lite skämmigt är det men ok det är klart att det skänker lite extra glans / fakta OM man också berättar vad man beställt.
Jag har beställt en laddhybrid Volvo XC60 T6 Recharge i Black Edition. Färgen är ljusguldmetallic - Bright Dusk.
Stora runda 21 tumshjul har den också men tyvärr levereras den med de kritiserade Michelin ”Crossmatedäcken” dvs åretruntdäck som egentligen inte är bra varesig vinter eller sommar.

Jag hade så klart en misstanke om att du beställt en Volvo 😉
Färgen gillar jag. Allt för få guldmetallic bilar i dag och mycket gladare färg än alla nyanser av grått. Med ny stora batteriet så skall den ju även få en bra räckvidd på el. Har dom även plockat i en kraftigare elmotor ?
Tidigare så startade bensinmotorn när man tryckte till lite på gasen.
Men black edition är väl förbehållet T8, är det inte en Dark edition du köpt?
Och den har väl 20” fälgar.

Uppdaterat: 2023-03-23 22:13

Jo,
det är en Dark Edition med Ultimate paketet där 20 tumshjul är standard men för 9000 kr extra får man 21 tummare.

Min plan är att direkt vid leverans plocka av 21 tummarna och be Volvo montera 19 tumshjul som jag också beställt men med A klassade lättrullade Goodyear däck som för övrigt är det däck som blev utsedd till årets bästa däckval av tidningen Motor från M Sverige.

21 tumshjulen tänker jag behålla som testdäck och se om de trots allt är mer bränsleeffektiva än 19 tummarna. Standard är 255 profil men på 19 tumshjulen har jag valt XL märkta 235:or.

Batteriet är på 18,8 kWh och elmotorn på bakhjulen är på ca 150 hp som ska ge ca 78 km på enbart el i blandad körning och 96 km i stadstrafik. Vi får se om de angivna värdena stämmer.

Bilen är köpt / beställd på Bilkompaniet i Mora.

Uppdaterat: 2023-03-23 23:04

Lite info för den vetgirige:

https://www.volvocars.com/se/build/xc60-hybrid?model=xc60-hybrid&token=16215093730609812699

Uppdaterat: 2023-03-23 23:05
Swenssons skrev:

Jo,
det är en Dark Edition med Ultimate paketet där 20 tumshjul är standard men för 9000 kr extra får man 21 tummare.
Min plan är att direkt vid leverans plocka av 21 tummarna och be Volvo montera 19 tumshjul som jag också beställt men med A klassade lättrullade Goodyear däck som för övrigt är det däck som blev utsedd till årets bästa däckval av tidningen Motor från M Sverige.
21 tumshjulen tänker jag behålla som testdäck och se om de trots allt är mer bränsleeffektiva än 19 tummarna. Standard är 255 profil men på 19 tumshjulen har jag valt XL märkta 235:or.
Batteriet är på 18,8 kWh och elmotorn på bakhjulen är på ca 150 hp som ska ge ca 78 km på enbart el i blandad körning och 96 km i stadstrafik. Vi får se om de angivna värdena stämmer.
Bilen är köpt / beställd på Bilkompaniet i Mora.

Men varför betalar du 9000kr extra för att få okomfortabla extra breda stora däck ? Är ju fullkomligt hål i huvudet om du ändå planerar köpa 19” däck. Skulle tro att du även kunde få det gratis.
Låter som en helt idiotisk plan.
Och 255 är ju inte profilen det är bredden 🤣
Verkar nästan som du fabulerar lite över det där bilköpet.
Eller så har du onödigt mycket pengar att lägga på en Volvo laddhybrid som kostar mer än en riktigt bra elbil.
Skulle jag lagt dom pengarna på en laddhybrid så vore det en Mercedes E 300 de

Uppdaterat: 2023-03-23 23:32

Snoid:
I en annan nyligen diskussionstråd frågade jag om lågprofilsdäck är bränslesnålare än däck med högre profil varvid Nisse bestämt hävdade att ju större fälgar - lägre profil leder till lägre energiförbrukning. Man ska tänka järnvägshjul. Stötigt men energibesparande.

Därför tänker jag testa detta IRL och efter en kortare tid eventuellt sälja 21 tummarna som är mer attraktiva än 19 eller 20 tummare.

Volvo har / hade en vinterdäckskampanj då jag beställde bilen så dubbdäck ingick i köpet.

Vill du eller någon annan åka en bit och spara en hel del pengar vid ev Volvoköp kan jag rekommendera ”min” säljare Johan Adolfsson på Volvo i Mora / Bilkompaniet. Pm:a mig isf så löser jag kontakten mellan dig och Johan så att du / ni får ett riktigt bra pris.

Uppdaterat: 2023-03-23 23:46

Tack för erbjudandet
Nej någon Volvon blir det inte än på ett tag. Jag klarar mig fint med en elbil som går drygt 30 mil vintertid. Så inget behov av laddhybrid. Som jag skrivit i nån annan tråd, en S60 BEV vore nått. Klart snyggaste Volvon och borde vara snål på elektroner.

Uppdaterat: 2023-03-24 08:35

En riktigt snygg färg du har valt, gör sig kanon bra på en XC60. Synd att du inte tog steget över till helel utan bara kör en halvböj. För det priset kunde fått en XC40 twin helel och nya batteriet som ger lite längre räckvidd.

Uppdaterat: 2023-03-24 09:31

Tror det är en missuppfattning. Det är bredden på däcket som är till nackdel för förbrukningen. Och med större fälg följer oftast bredare däck. Ska du testa behöver du ha samma däckbredd men med olika profil. Kan vara en utmaning att hitta sådana däck.

Annars, grattis till beställningen.

Uppdaterat: 2023-03-24 10:35

Har en känsla att den här tråden (också) kommer att dra iväg... :)

Uppdaterat: 2023-03-24 10:37

Optimus:
Vi har redan en elbil, ID3 så därför känns det trots allt ok med en laddhybrid utifall att något händer men din fina el XC40 Recharge följer jag med stort intresse.

Axa:
Tack! Det är klart att bredare fälgar, 255 45 21 ger bredare däck som i sig inte gör en rättvis mätning med de andra smalare 235 55 19 så mitt test blir inte vetenskapligt alls men kanske visar något. Samtidigt menar några att större fälgar som har bredare däck ändå rullar lättast tänk, järnvägshjul sa denne.

40:
Låt tråden dra iväg så länge det inte leder till personangrepp även om mitt syfte är att se hur många nya bilar som beställs och kanske på något vis se hur den månatliga bilstatistiken förändras vid leverans i mitt fall ungefär i september / oktober.

Som jag tidigare sagt minst ”1001 gånger” är Bilswedens månatliga statistik inget annat än en samhällsekonomisk värdemätare vid beställningstillfället och säger därmed inte ett skvatt om hur ekonomin ser ut då bilarna levereras 6 - 9 månader senare.

Uppdaterat: 2023-03-24 13:09

Jag kommer behöva en bil i september, men har inte bestämt mig för vad jag ska ha. Jag tänker skaffa en bil som jag kan få den dagen jag bestämt mig. Sist tog det över en vecka att få leverans och det är oacceptabelt.

Uppdaterat: 2023-03-24 19:45
L. Mäkinen skrev:

Jag kommer behöva en bil i september, men har inte bestämt mig för vad jag ska ha. Jag tänker skaffa en bil som jag kan få den dagen jag bestämt mig. Sist tog det över en vecka att få leverans och det är oacceptabelt.

Allt genast!

Uppdaterat: 2023-03-24 19:46

Swenssons, du har nog missuppfattat mig något.
Ett hjul med större diameter är mer lättrullande än ett mindre, men förutsatt att det har samma bredd.
Har du bredare däck på det större hjulet ger det mer motstånd om det inte är oerhört hårt pumpat.
Hjul för järnvägar är för övrigt intressanta, där är inte rullmotståndet lika omfattande mellan olika diametrar, men visst finns den.
Men stora hjul var vanligast under ånglokstiden och då på de snabbgående och det berodde på att kolvhastigheten i cylindrarna var begränsad.

Uppdaterat: 2023-03-24 20:02
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

Swenssons, hoppas du inte får allt för många problem med bilen. Kvaliteten är inte på topp med märket!

Uppdaterat: 2023-03-24 20:07

Jag vill beställa ny bil 2023, men jag är osäker på om ekonomin tillåter det för tillfället.

Uppdaterat: 2023-03-24 22:21
Power to the people

Får se sent i höst om jag beställer ny bil. Är det fortfarande ett års leveranstid så kanske det är dags då. Tänker byta när bilen gått runt 10.000 mil. Och milen rullar på, enkelt att åka lite extra med elbil.
Men beror på utbud och pris. Nuvarande bil kostade 100kkr över min tidigare limit, men en Ioniq 6 kan var ett alternativ. Kommer nog aldrig mer ta mig råd att köpa en dyr tysk premiumbil då de elektriska är ohemult dyra.

Uppdaterat: 2023-03-24 22:28

Snoid:
Tyska bilar må kosta mycket pengar men det betyder inte nödvändigtvis att de är dyra? Däremot får du hög kvalitet, fin finish och dessutom ett högt andrahandsvärde så på totalen vet jag inte om tyska bilar blir speciellt kostsamma att äga.

Uppdaterat: 2023-03-25 04:06

Nisse:
Tack för återkopplingen! För att köra extra energieffektivt ska jag alltså behålla 21 tummarna men ha ett smalare däck? Tror att det är 255 40 21 som standard och då bör jag hitta tex 235 50 21.

Uppdaterat: 2023-03-25 04:13

Högt andrahansvärde på tyska?
Så vitt jag kan se så heter de med bäst andrahandsvärde Kia, Toyota och Mazda.

Uppdaterat: 2023-03-25 06:37

Livet är kort, skit i andrahandsvärde utan köp det du trivs med!

Uppdaterat: 2023-03-25 07:34
Gillar kurvor och rondeller

Hög kvalitet och fin finish i tyska premiumbilar, kanske det men de håller inte ihop bättre än andra, och verkstadskostnaderna är mycket dyra. Men har man en statusbil, så spelar det förstås ingen roll... Men nu drar tråden iväg igen!

Uppdaterat: 2023-03-25 07:45
Swenssons skrev:

Snoid:
Tyska bilar må kosta mycket pengar men det betyder inte nödvändigtvis att de är dyra? Däremot får du hög kvalitet, fin finish och dessutom ett högt andrahandsvärde så på totalen vet jag inte om tyska bilar blir speciellt kostsamma att äga.

Tja, så jäkla stor skillnad är det då inte. Jag har självklart ägt 2 BMW, 1 Audi och 1 MB. Visst finns det en klar skillnad, speciellt på materialen i interiören. Men nått högt andrahandsvärde vet ja då inte att det är. Det har varit dom bilar jag ägt som kostat mest per körda mil i värdeminskning och kapitalkostnad.
Men jag köpte dom för att jag ville ha dom bilarna just då.

Uppdaterat: 2023-03-25 09:57
40-talisten skrev:

Hög kvalitet och fin finish i tyska premiumbilar, kanske det men de håller inte ihop bättre än andra, och verkstadskostnaderna är mycket dyra. Men har man en statusbil, så spelar det förstås ingen roll... Men nu drar tråden iväg igen!

Och du har så klart ägt flera tyska bilar så att du vet att verkstadskostnaderna är mycket dyra?
Det två BMW jag hade och körde ca 16.000 med totalt kostade 0kr i verkstadskostnad. Mercedesen körde jag ca 7000 mil med och den kostade ca 10.000kr i verkstadskostnad på 3,5 år.
En av de dyraste bilarna att lämna på verkstad för service var en Toyota Yaris som frugan hade.

Uppdaterat: 2023-03-25 10:03

40:
Jag är helt säker på att premiumbilar tex de fina välbyggda tyska bilarna för att inte tala om Tesla inte alls krånglar mer än billiga bilar, tvärt om.

Så här är det:
Köper man en bil för mycket pengar tex Mercedes, Audi, Volvo, BMW, Tesla etc så hamnar de ofta tämligen ”dåligt” till i undersökningar.

Inte för att de i sig är dåliga utan för att ägarna till dessa bilar ställer mycket högre krav på sin bil jämfört med ägarna till de asiatiska bilarna såsom toyota, kia, mazda etc. Ägare till de finare bilarna klagar på små struntsaker som toyotaägaren har överseende med eftersom deras bil är så mycket enklare.

Jag har tex en bekant i mitt bostadsområde som förra året köpte en ny vit toyota rav4 som är lite sisådär men han klagar inte trots att:

mobilappen periodvis inte fungerar och är oerhört seg all annan tid då den fungerar, att backspegeln vibrerar vid motorvägsfart och körning på grusväg, att toyotan har dålig och långsam värme på vintern, någon form av glapp / bromspedalen känns ibland ”konstig”, bilen har ett hjärtskärande gnissel bara vid backning - produktegenskap / är tydligen ett normalt ljud, laddluckan gick inte att öppna i vintras vid minusgrader etc.

Han körde tidigare en mörk Audi Q5 men pga långa leveranstider blev det en toyota RAV4.

Han har sagt att han inte har klagat på sina fel på bilen eftersom det är ju bara en toyota MEN om han hade motsvarande fel på sin förra mycket dyrare Audi skulle han klaga och bråka tills ALLT var åtgärdat dvs man förväntar sig MER av en premiumprodukt än av en billigare dito vilket ger en sämre kvalitetsplacering.

Min bror är en väldigt petig kamrat som kör Tesla X. Han har klagat på massor av småfel på bilen som jag inte skulle bry mig om men köper man en bil för över 1,4 mkr så ställer man krav därefter. Han ”älskar” sin Tesla som han kört över 20 000 mil på några år och ska köpa en ny Tesla Plaid i höst eller nästa år.

Uppdaterat: 2023-03-25 10:09
Swenssons skrev:

40:
Jag är helt säker på att premiumbilar tex de fina välbyggda tyska bilarna för att inte tala om Tesla inte alls krånglar mer än billiga bilar, tvärt om.
Så här är det:
Köper man en bil för mycket pengar tex Mercedes, Audi, Volvo, BMW, Tesla etc så hamnar de ofta tämligen ”dåligt” till i undersökningar.
Inte för att de i sig är dåliga utan för att ägarna till dessa bilar ställer mycket högre krav på sin bil jämfört med ägarna till de asiatiska bilarna såsom toyota, kia, mazda etc. Ägare till de finare bilarna klagar på små struntsaker som toyotaägaren har överseende med eftersom deras bil är så mycket enklare.
Jag har tex en bekant i mitt bostadsområde som förra året köpte en ny vit toyota rav4 som är lite sisådär men han klagar inte trots att:
mobilappen periodvis inte fungerar och är oerhört seg all annan tid då den fungerar, att backspegeln vibrerar vid motorvägsfart och körning på grusväg, att toyotan har dålig och långsam värme på vintern, någon form av glapp / bromspedalen känns ibland ”konstig”, bilen har ett hjärtskärande gnissel bara vid backning - produktegenskap / är tydligen ett normalt ljud, laddluckan gick inte att öppna i vintras vid minusgrader etc.
Han körde tidigare en mörk Audi Q5 men pga långa leveranstider blev det en toyota RAV4.
Han har sagt att han inte har klagat på sina fel på bilen eftersom det är ju bara en toyota MEN om han hade motsvarande fel på sin förra mycket dyrare Audi skulle han klaga och bråka tills ALLT var åtgärdat dvs man förväntar sig MER av en premiumprodukt än av en billigare dito vilket ger en sämre kvalitetsplacering.
Min bror är en väldigt petig kamrat som kör Tesla X. Han har klagat på massor av småfel på bilen som jag inte skulle bry mig om men köper man en bil för över 1,4 mkr så ställer man krav därefter. Han ”älskar” sin Tesla som han kört över 20 000 mil på några år och ska köpa en ny Tesla Plaid i höst eller nästa år.

Oftast är det precis tvärt om. De som köpt en dyr (så kallad premiumbil) gör ett så aktivt val av bil att de inte vill anmäla fel för att då erkänna att de gjorde ett felval.

Uppdaterat: 2023-03-25 15:35

Corgie:
Där har du faktiskt inte helt rätt. Om du känner några i din bekantskapskrets som köpt en premiumvagn är jag övertygad om att de också är mer benägna än klaga än den genomsnittlige bilköparen.

Köper jag en medioker vara har jag lättare att acceptera brister jmf med en kostsammare produkt.

Uppdaterat: 2023-03-25 16:03

Swenssons, det är precis så det är i min bekantskapskrets (eller på jobbet) att de aldrig vill erkänna att de gjort ett felval för bilen är sååå ”premium”.

Uppdaterat: 2023-03-25 16:16

Laddhybrid var bättre förr men nu är det tvärtom för flesta första hand enbart elbil och andra hand enbart bensin som sålde bra från nybil försäljningsstatistik. Laddhybrid är för dyrt både bensin och el när det är service. Begagnad bil är ok för alla bensin, hybrid, laddhybrid och elbil. Diesel blir mer svårare för begagnad att sälja för små och mellanbil men storbil är ok sålde ganska.

Uppdaterat: 2023-03-25 16:24
Min nuvarande Fabia https://www.spritmonitor.de/en/detail/990314.html Dåvarande Astra https://www.spritmonitor.de/en/detail/858751.html

Corgie:
Ok, så är det tydligen i ditt fall men om jag köper en kostym på Dressman ställer jag iaf betydligt lägre krav, klagar inte, än om jag köper den på Armani eller Ströms, dvs skulle klaga på varje detaljmiss men självklart är och får man vara olika.

Uppdaterat: 2023-03-25 16:53

Swenssons, viss skillnad att köpa en Armanikostym för 15.000:- eller en bil för 6-700.000:-. Köper man tex en VW så är det lättare att klaga på felen än om man köpt en ”premium-bil”.

Uppdaterat: 2023-03-25 17:50

Corgie:
I min förkrympta värld är köpet av en konfektion Dressmankostym för 5000 kr eller en skräddarsydd Armanikostym för lågt räknat 70 000 kr relevant. Jag skulle klaga på allt som inte var tillfyllest på Armani men inte vara lika hård / dömande på Dressmankostymen.

- Jag tror att du fattar.

På samma vis är klagobenägenheten betydligt högre på kostsamma premiumbilarna än på de billigare bilarna.

Av detta följer att bilar / varor i premiumsegmentet hamnar lägre i ”kvalitetsstatistiken”.

Min bror tex klagar på minsta lilla ljud i sin Tesla, att elhissen på ena dörren inte går upp / ned lika snabbt som på motsatta sida, att det ibland finns ett svagt svagt disonansljud i ena högtalaren vid viss typ musik mm mm. Han skulle aldrig vara såååå petig i billigare bilar, sin förra tex. Av hans anmärkningar på sin Tesla märker jag kanske kanske kanske av en på hundra st ”felanmälningar”. Brorsan har givit Teslan massor av badwill mätt som fel per bil.

Poängen är iaf att kraven ökar med priset på en vara. Brorsan gillar sin Tesla och ska köpa en ny modell X inom något halvår / år.

Uppdaterat: 2023-03-25 19:44

Så klart att din bror klagar då han har en Tesla. Är väl knappt bättre än ett billigare fabrikat. Kan väl inte på något vis jämföras med en av de tre Tyska ”premiummärkena” vilket inte heller Volvo kan göra. Höjer du ribban till Porsches kvalitet så är det ett snäpp till. Inte konstigt att de flesta tidigare Tesla S ägarna i Oslo nu har ersatt bilarna med Taycan. Sällan man ser någon nyare modell S i Oslo längre. Däremot kryllar det av Taycan i de välbärgade kvarteren.
Tesla är en vanlig familjebil nu mer, tiden då glansen som en eftertraktad statussymbol för den som vill framstå som lite miljömedveten är förbi.

Uppdaterat: 2023-03-25 21:31

Jag har ingen vetskap om Norges bilpark men givetvis är Porsche Taycan en exklusiv bil där ägarna ställer höga detaljkrav, konstigt annars.

Tesla däremot ligger också med all rätt i premiumsegmentet och ska bedömas efter dess prislapp.

Det är också sant att Volvo ej ligger på samma höga nivå som Mercedes, Audi och BMW och borde ej heller mätas med dem. Då tyskarna är såpass mycket före i tekniskt hänseende så skulle det nog kosta mer än det smakar att satsa så mycket FoU att de når ända fram och förbi. Volvo är en för liten spelare för att vinna detta race mot dem men Volvo är ändå ”tillräckligt” bra. Volvos nya Googlesystem är tex ännu inte tillräckligt välfungerande, har jag läst någonstans.

Uppdaterat: 2023-03-25 22:37

Man ska nog ändå inte glömma att Volvo har möjlighet att implementera ny teknik från Geely och att det mer än väl kan kompensera för tyskarnas eventuella tekniska försprång.
Kina satsar ju oerhört hårt på att bli marknadsledande inom allt!
Överallt!
Det är ju en del av deras ekonomiska krigföring.

Uppdaterat: 2023-03-26 10:54
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

Fast - som man brukar säga - "premium" är inget man får - det är nåt man får förtjäna. Så bara för att man har en hög teknisk nivå kan man ju knappast utse sig själv till "premium" - nåt som väldigt många bilmärken idag vill bli förknippade med. Men om "alla" är "premium" så tappar ju begreppet helt i värde.

Uppdaterat: 2023-03-26 11:11

Vad är premium, denna eviga fråga. Förmodligen varierar det i övriga bilvärlden, men i Sverige är de tre tyska statusmärkena premium, och är det nu och för evigt. Kan några nya märken bli premium? Tveksamt, det enda de kan hoppas på är diskussion om eventuell premiumstämpel...

Uppdaterat: 2023-03-26 11:32
Pi skrev:

Fast - som man brukar säga - "premium" är inget man får - det är nåt man får förtjäna. Så bara för att man har en hög teknisk nivå kan man ju knappast utse sig själv till "premium" - nåt som väldigt många bilmärken idag vill bli förknippade med. Men om "alla" är "premium" så tappar ju begreppet helt i värde.

Alla blir inte premium, det är dyrt och svårt så man kan inte tillverka billiga bilar med premium-känsla.
Även om en instegs Bimmer och MB tex slår det mesta i branschen är det klar skillnad upp till en 5-serie och E-klass.

Uppdaterat: 2023-03-26 13:07
Gillar kurvor och rondeller

MC - en del tillverkare har ju valt genvägen att höja priserna rejält för att därmed försöka kvala in i "premium-gruppen". Tyvärr räcker inte detta oavsett hur mycket man försöker.

Uppdaterat: 2023-03-26 13:17

Nöjd med att slippa tänka på ny bil på ett antal år. Den nuvarande har drygt 600 mil på mätaren. Dock är jag lite sugen på en husbil.

Uppdaterat: 2023-03-29 18:43
Mycket vatten har runnit under hjulen...

Hade nog kunnat vara en kandidat om ett halvår eller så men just nu finns inget som känns speciellt mycket bättre än den skroyhög jag åker runt i. Hade det varit för 1--2 år sen så hade definitivt en elbil funnits högt på önskelistan men måste säga att den önskan har dalat lite. Vi får väl se hur prisutvecklingen blir - om handlarna får svårt att bli av med sina nya bilar kan det ju dyka upp nåt som ändå kan vara intressant...:) Men som sagt - ingen brådis för min del denna gång. Inget aktivt letande men dyker nåt intressant upp så vet man aldrig...:)

Uppdaterat: 2023-03-29 19:40
pinjong skrev:

Nöjd med att slippa tänka på ny bil på ett antal år. Den nuvarande har drygt 600 mil på mätaren. Dock är jag lite sugen på en husbil.

600 mil kör nästan jag på en månad. 😄

Uppdaterat: 2023-03-29 19:43
Pi skrev:

Hade nog kunnat vara en kandidat om ett halvår eller så men just nu finns inget som känns speciellt mycket bättre än den skroyhög jag åker runt i. Hade det varit för 1--2 år sen så hade definitivt en elbil funnits högt på önskelistan men måste säga att den önskan har dalat lite. Vi får väl se hur prisutvecklingen blir - om handlarna får svårt att bli av med sina nya bilar kan det ju dyka upp nåt som ändå kan vara intressant...:) Men som sagt - ingen brådis för min del denna gång. Inget aktivt letande men dyker nåt intressant upp så vet man aldrig...:)

Skrothögen du har nu är helt säkert betydligt bättre än en gammal avdankad elbil 😄
VAG sedan, tja finns inte så många av dom….
Och håller med om att intresset för en ny elbil har dalat. Dom har sprungit i väg på tok för mycket i pris, speciellt med dagens ränteläge som driver upp TCO kalkylen rejält 😉

Uppdaterat: 2023-03-29 19:49

Klart man är sugen på att byta, det är väl alla här! Men vår 11-åriga Toyota har aldrig haft ett enda fel, så byte är svårt att motivera ekonomiskt. Men nu är jag den enda i familjen som får köra, så nu är det inte Hon Som Bestämmer längre om vårt bilinnehav...

Uppdaterat: 2023-03-29 19:51
40-talisten skrev:

Klart man är sugen på att byta, det är väl alla här! Men vår 11-åriga Toyota har aldrig haft ett enda fel, så byte är svårt att motivera ekonomiskt. Men nu är jag den enda i familjen som får köra, så nu är det inte Hon Som Bestämmer längre om vårt bilinnehav...

Då är det bara du slår till på den bil du suktar efter.
https://www.blocket.se/annons/stockholm/lexus_rx_450h_awd_3_5_v6_hybrid_f_sport_luxury_navi_299hk/104115639

Uppdaterat: 2023-03-29 20:01
Mr Snoid skrev:

Då är det bara du slår till på den bil du suktar efter.
https://www.blocket.se/annons/stockholm/lexus_rx_450h_awd_3_5_v6_hybrid_f_sport_luxury_navi_299hk/104115639

Plus på den, Snoid! Men F Sport-paket, är det hårdsträngat sportchassi?

Uppdaterat: 2023-03-29 20:25