Vi Bilägares forum

Ny rapport: Finns ingen ”säker nivå” för skadliga partiklar

Ny rapport: Finns ingen ”säker nivå” för skadliga partiklar

Biltrafiken är en av flera ”partikelbovar”, enligt ny rapport från Naturvårdsverket – och elbilar hjälper inte för alla typer av partikelutsläpp.

Läs hela artikeln
Uppdaterat: 2023-03-24 06:30

Kommentarer

Suck…

MVH AL

Uppdaterat: 2023-03-24 08:49
” Det finns inget värre än aktiv dumhet.”

Ny rapport? Detta har man väl vetat om sedan bilismens begynnelse?

Uppdaterat: 2023-03-24 12:08
Regel 1: Jag har alltid rätt. Regel 2: Om jag någon gång skulle ha fel träder regel 1 i kraft.

Inte sen begynnelsen kanske men länge. Det kommer aldrig att vara en bra idé att transportera 1 person i 2 ton skrot i tätbebyggt område oberoende av energikälla...

Uppdaterat: 2023-03-24 12:24

Vilka är det som gnäller mest om partiklar. Det är miljömupparna som åker tunnelbana i stan. De gnäller på bilarnas utsläpp och tycker alla ska cykla och åka tunnelbana. Ser ut som man bör akta sig för tunnelbanan.

Uppdaterat: 2023-03-24 12:50

Det man gjort är att slå in öppna dörrar.

Det finns nämligen inte en enda risk som är noll, någonstans

Det finns exempelvis en sannolikhet för att man skall kunna slå näven rakt genom en betongmur också. Eller att en människa kan flyga rakt ut från en 100 meter hög klippa.

Så resonemang av det här slaget fyller mer ett politiskt än vetenskapligt syfte.

Men det är givetvis också syftet med tanke på vem som har gjort rapporten

MVH AL

Uppdaterat: 2023-03-24 12:54
” Det finns inget värre än aktiv dumhet.”

Rapporten har sedan vantolkats kan tilläggas.

Det angivna måttet mäter nämligen inte antalet partiklar utan massan. Det är därför som man når högre halter nere i t-banan.

Hur farliga de sedan är och i jämförelse med en annan miljö är ett helt annat resonemang

Alltså, skilj på massan och antalet. Det är två olika saker

MVH AL

Uppdaterat: 2023-03-24 12:57
” Det finns inget värre än aktiv dumhet.”
A.L skrev:

Det finns nämligen inte en enda risk som är noll, någonstans
NVH AL

Ja. så är det. Hur skulle vi leva idag om alla risker skulle vara 0?

Uppdaterat: 2023-03-24 13:01
Regel 1: Jag har alltid rätt. Regel 2: Om jag någon gång skulle ha fel träder regel 1 i kraft.

Skulle kunna börja med att sopa upp allt stenflis från vägarna lite snabbare efter vintern. Dammar något förjävligt på småvägarna nu. Om bilen är Euro 6 eller 7 har mindre betydelse tror jag.

Uppdaterat: 2023-03-24 15:16

Till att börja med ser det ut som det är ett trafikproblem, men vid närmare granskning visar det sig att det är ett globalt mänskligt problem, där mänsklighetens inkompetens skapat en situation där man inte ens ute i skogen kan undgå att utsättas för strålning, gifter och industripartiklar, för att inte tala om att det inte existerar någon giftfri mat då jorden, luften och vattnet (med undantag för de sällsynta platser där det finns mycket gammalt grundvatten som ännu inte påverkats) är förgiftat, hela planeten är förstörd, varje gång en enskild fråga uppmärksammas visar det sig bara vara toppen på ett isberg.

Alla gränsvärden är politiskt satta i syfte att man inte ska behöva vidta några åtgärder alls eller att de ska bli så billiga som möjligt.

Denna politik stöds av aktörer i vars intresse det ligger att inget ansvar ska utkrävas för att ha skapat ett omänskligt samhälle som är fientligt mot allt levande.

Och i vars intresse det ligger att göra allt för att förhindra åtgärder för att på ett väsentligt sätt förändra och förbättra situationen i syfte att skapa en bättre framtid.

Världen är felkonstruerad till följd av att den under 2000 – 3000 år, beroende på hur man räknar, skapats av inkompetenta och okunniga aktörer, instanser och organisationer som hela tiden genomfört vad de för tillfället haft lust med, som för tillfället tjänat deras önskemål, behov och drifter genom att utnyttja sin makt.

De som ligger bakom och tjänar på denna situation, ägnar sig åt att systematiskt sprida myter, lögner, propaganda, slagord och demagogi i syfte att hjärntvätta människor att nonchalera och acceptera situationen som något man inte ska bry sig om och inte försöka ända på, då det enligt "dem"... dels är omöjligt och vansinnigt att försöka och dels helt... onödigt, då det inte... alls... föreligger något problem, utan allt är hur bra som helst och att det därför bara är att köra på som vanligt.

De som vinner på situationen och ligger bakom dess skapande, är de som försöker lura de som förlorar, att inte klaga och inte kräva förändring och utkrävande av ansvar, genom att systematiskt sprida psykologiska manipulationer i syfte att hjärntvätta så många som möjligt till passiv acceptans.

Som tobaksindustrin, oljeindustrin, från början kärnkraftsindustrin och regeringar - numera ersatt av ”spontana kärnkraftsentusiaster” och mobilindustrin, ägnat sig åt sedan december 1953, då de stora tobaksbolagen träffades på ett hemligt möte i New York för att dra upp strategierna för hur man effektivt skulle kunna dölja sanningen, sprida lögner och manipulera människor att vilja tro på dem - till och med när alla inser att de är lögner.

Denna av tobaksbolagen utvecklade psykologiska hjärntvättsmetod har sedan blivit en spridd standardmetod för hur man manipulerar och bedrar stora grupper i syfte att få dem att viljelöst stödja en farlig och destruktiv agenda som skadar dem själva.

I syfte att allt ska förbli som det är och inget hota ”elitens” den "inflytelserika auktoritetens" och numera den politiska ideologistens maktinnehav.

Politisk aktivism och fundamentalistisk religiös tro på en ideologi, vanligen utgående från Nyliberalismen, är i dag den dominerande bakgrundsorsaken.

Och anledningen till att denna avhandling placerades in här, är att en sådan aktör systematiskt utnyttjar vi bilägare som forum för sin verksamhet.

Uppdaterat: 2023-03-25 14:05

N-iklas, tack för ditt filosofiska inlägg och tack för att det inte blev ett enda ord om Opel.

Uppdaterat: 2023-03-25 15:17
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

Trevligt att några inser att problemet inte bara handlar om transporter (Fossildrivna) utan att andrafaktorer bör vägas in. Äntligen kan vi uppmärksamma de tunga elbilarnas påverkan. Även så om du vistas på havet eller i skogen bör du veta att ett vidkraftverk släpper ut -60kg - microplaster från vingarna så naturen får också sitt.
Vi har ju inte heller en "OSTKUPA" över Sverige utan vi är globala så sänd blicken ut till bl.a Kina, Ryssland, USA , som är duktiga både koloxid och patickelutsläppare där Vi är musen som röt i Dinosaurnas rike. Proportionerna
bör beaktas. Kör fossil småbil.

Uppdaterat: 2023-03-25 15:19

Ja J.L, det finns ett sådant samband. Mindre och ultrafina partiklar (fraktionen PM1 och därunder) ökar inflammation och ger en mer multipel påverkan på människokroppen ände grövre varianterna som härstammar från andra processer

Mycket av den påverkan är ännu inte klargjord, även om det har hänt en del på senare år.

MVH AL

Uppdaterat: 2023-03-26 12:15
” Det finns inget värre än aktiv dumhet.”

Men alltid intressant att upplysningen om partiklarna nu tycks ha hittat in till många av er, b.la J.L och till och med N-iklas…

Det var ju bara sisådär 50 år sedan som man började uppmärksamma att det kan finnas en hälsopåverkan från de 5-10% av fraktionerna som är en funktion av mänsklig aktivitet och trafiken

Sedan kvarstår problemet med att utgå från ett mass-mått då det ger en missvisande bild.

Forskningen har därför allt sedan slutet av 90-talet någon gång istället lagt sitt folk på ytan och partiklarnas form och det pågår ett intensivt arbete för att ändra på definitionen

För det är inte antalet partiklar som PM10 står för- även om media och J.L mfl tror det

MVH AL

Uppdaterat: 2023-03-26 12:27
” Det finns inget värre än aktiv dumhet.”

Sedan är rubriken på den här artikeln felvald

Det är nämligen ingen hos WHO som påstått att det finns någon nedre nivå för när partiklar inte ger negativa hälsoeffekter.

Tvärtom, redan när man gjorde sin senaste bedömning år 2005 så lyckades man inte hitta någon tröskel. Det fann man heller inte i den litteraturstudie som man publicerade år 2013.

Man misstänker att de ultrafina partiklarna har en allvarligare hälsopåverkan men man har ännu inte kunnat fastställa i vilken grad. Och det finns många anledningar till det.

MVH AL

Uppdaterat: 2023-03-26 15:13
” Det finns inget värre än aktiv dumhet.”

Jag struntar fullständigt i innehållet, men jag är djupt imponerad av att N-iklas kunde skriva 534 ord utan att nämna Opels förträfflighet en enda gång!

Uppdaterat: 2023-03-26 18:57
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre
johnkommentar skrev:

Inte sen begynnelsen kanske men länge. Det kommer aldrig att vara en bra idé att transportera 1 person i 2 ton skrot i tätbebyggt område oberoende av energikälla...

Exakt! Bilen hör hemma där transportflödena är så små, och trafiken och bebyggelse därmed så gles, att partiklar inte är något problem.

Uppdaterat: 2023-03-29 20:58