Vi Bilägares forum

Toyotachefen tror på vätgas: ”Ett hållbart alternativ”

Toyotachefen tror på vätgas: ”Ett hållbart alternativ”

Den nytillträdde Toyotachefen är precis som sin föregångare övertygad om att satsningen på vätgasdrivna bränslecellsbilar ska fortsätta.

Läs hela artikeln
Uppdaterat: 2023-03-23 17:10

Kommentarer

”Ett hållbart alternativ”
Hur länge håller bränslecellen?

Uppdaterat: 2023-03-23 17:43
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

Den satsningen kommer döda företaget med tiden om de inte tänker om snabbt.

Sedan ska man inte glömma att gamla chefen är hans chef! Styrelseordföranden har mer makt faktiskt.

Uppdaterat: 2023-03-23 18:01

Man biter inte den hand som föder en.

Uppdaterat: 2023-03-23 18:23

Undra hur de tänker sig att det inte blir vätgas från naturgas? Det är det billiga och enkla sättet. Eller blir vätgasen hålbar när man gör om den från naturgas?

Uppdaterat: 2023-03-23 18:35

Jag undrar vad han menar med hållbar?
Vätgas är den minsta atom som finns och passar på att smita väldigt lätt.
Att förvara vätgas över tid som man kan kalla hållbar är väldigt svårt.

Uppdaterat: 2023-03-23 19:40
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

Bye bye toyota!

Uppdaterat: 2023-03-23 20:11

Nåja, de satsar ju inte enbart på vätgas, det pågår ju en stor satsning på batteribilar och även om de just nu ligger efter har de resurser att komma ifatt.
Och man får inte glömma att deras ICE-bilar har en enormt stor marknad där elektriciteten är mager.

Uppdaterat: 2023-03-23 20:35
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

Ja ännu är inte hybriddriften förbi, och på den hemmabana är dom bäst.

Uppdaterat: 2023-03-23 21:11

Forskningen kring vätgasproduktion går snabbt framåt.
Många företag som jobbar på detta, inkl svenska.
Jag tror också på bränslecell och vätgas som framtidens bränsle, men vi har en bit på väg dit.
Under tiden måste vi ha batteri-bilar.
Men när vi kan tillverka vätgas lokalt, säkert, effektivt och billigt så kommer det vara bästa bränslet.

Uppdaterat: 2023-03-24 09:01

Det var många och troligen oförenliga förutsättningar som måste vara uppfyllda, LC4ever...

Uppdaterat: 2023-03-24 10:43
saabnisse skrev:

Jag undrar vad han menar med hållbar?
Vätgas är den minsta atom som finns och passar på att smita väldigt lätt.
Att förvara vätgas över tid som man kan kalla hållbar är väldigt svårt.

Lagringstekniken finns sedan länge.

Uppdaterat: 2023-03-24 14:13
Vissa personer är födda grälsjuka. Släpp dem och gå vidare. Dessutom: Om du inte tillåter folk att inte respektera dig, kommer de snart att börja betrakta dig som konstig. DET är konstigt.

Återigen visar många tråddeltagare prov på omoget och barnsligt beteende. Ständigt detta löjliga förhållningssätt till Toyota. Barnsligt så det förslår! Vilket är ert problem? Vi såg också hur folk satt på nätet - självklart också här på ViBilägare - och önskade livet ur Volkswagen efter dieselgate. Varför ständigt detta hat och förföljelse? Är det människans sanna natur som vi ständigt ser prov på?

Uppdaterat: 2023-03-24 14:18
Vissa personer är födda grälsjuka. Släpp dem och gå vidare. Dessutom: Om du inte tillåter folk att inte respektera dig, kommer de snart att börja betrakta dig som konstig. DET är konstigt.

SnookerPro, "Lagringstekniken finns sedan länge."
Nix, det är ett stort problem, det går under en tid, men väteatomen smiter ut genom behållarens väggar.
Det är ungefär som att använda hönsnät som skydd mot mygg.
Sovjet satsade för ca femtio år sedan på en metod att lagra väte i stora mängder genom att förvandla det till "metalliskt väte", men ingenting tyder på att de lyckades.
Problemet med väte som energilager är att det är väldigt kostnadsineffektivt.
Det kräver mycket energi för att framställas vilket innebär att totalverkningsgraden blir väldigt låg.

Ett annat sätt att lösa lagring över längre tid och samtidigt få en enklare hantering är att använda väte i bunden form, t.ex. etanol/metanol och mata bränslecellen med.
Bl.a. Nissan gjorde en del försök med det, men jag tror inte försöken pågår längre.

Men jag tycker det är intressant att Toyota experimenterar praktiskt med väte, de har ju stora resurser att lägga på teknisk utveckling och det finns stora möjligheter att de kommer fram till något värdefullt.

Uppdaterat: 2023-03-24 16:21
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

En hel del av vätgas som är biprodukt i kemisk industri i Tyskland pumpas ut i deras över hundra år gamla gasnät,
Nissan säljer elbilar i Sydamerika som har ett mindre batteri som laddas av en bränslecell som drivs av etanol!
Vätgas kan produseras med hög verkningsgrad om man kan utnyttja överskottsvärmen i exempelvis fjärrvärmenät!
När elproduktionen är högre än efterfrågan blir vätgasproduktionen billig och elprodusenter slipper betala för att bli av med elen , negativt elpris som kommer bli vanligare framöver!

Uppdaterat: 2023-03-24 19:55
Elbil2

Vätgas har så otroligt många nackdelar så för personbilar är det no go!
Inte heller lastbilstillverkare tror på det utan de satsar på batterier de också.

Uppdaterat: 2023-03-24 22:36

Vätgas är ingen ide att köpa Toyota i Sverige för det är väldigt lite fåtal mack när det är storstäder men småstäder hittar ingen mack. 2003 var Sveriges första tankstation för vätgas på plats i Malmö. Nuvarande är hela Sverige gick dålig affär med vätgas och tror inte på tillbaka igen. Bättre Japan bor där kan flesta vätgas och några enstaka land. Det blir stor förtroende för elbil ökat det mesta framöver.

Uppdaterat: 2023-03-24 22:58
Min nuvarande Fabia https://www.spritmonitor.de/en/detail/990314.html Dåvarande Astra https://www.spritmonitor.de/en/detail/858751.html
PREVIA skrev:

En hel del av vätgas som är biprodukt i kemisk industri i Tyskland pumpas ut i deras över hundra år gamla gasnät,
Nissan säljer elbilar i Sydamerika som har ett mindre batteri som laddas av en bränslecell som drivs av etanol!
Vätgas kan produseras med hög verkningsgrad om man kan utnyttja överskottsvärmen i exempelvis fjärrvärmenät!
När elproduktionen är högre än efterfrågan blir vätgasproduktionen billig och elprodusenter slipper betala för att bli av med elen , negativt elpris som kommer bli vanligare framöver!

Helfel.
Du behöver bygga en fabrik som omvandlar el till gas där det går åt mass energi. Sedan bygga infrastruktur (elnät + vätgasdistribution + gasmackar) vilket gör vätgas som energisystem synnerligen ineffektivt.

Under tiden går utvecklingen extremt snabbt inom batteriteknologi så ev fördelar IDAG (tveksamt) kommer försvinna.
Grundproblemet är att det är extremt ineffektivt med gas!
Att slösa energi är tokfel.
Dessutom kräver det reglering av frekvens och fas (vinkeln mellan ström och spänning) - något som vindkraft inte kan. = dyrt att bygga.

Det går åt 3ggr energi att vad gasen sedan ger = rena dumheterna med vätgas.
100% energi ger 38% nytta, där eldrift idag ger 80% vilket med teknikutveckling kommer trimmas ytterligare.

Överskott av el bör hanteras genom att kollektivt ladda upp batterier hos konsumenterna. tex elbilar, lastbilar, färjor mm

Men med kärnkraft som basenergi, vatten som regulator och regionala kärnkraftsverk, skulle ovan problem HELT elimineras.
Ett sådant upplägg skulle vi ha!
Vänta nu...hade vi inte ett sådant innan miljöpartiet förstörde allt?

Gas vs el, läs länken. Finns mycket att läsa om dumheterna med gas.
https://theconversation.com/hydrogen-cars-wont-overtake-electric-vehicles-because-theyre-hampered-by-the-laws-of-science-139899

Uppdaterat: 2023-03-27 10:47
Gillar kurvor och rondeller
V8-Power skrev:

Vätgas har så otroligt många nackdelar så för personbilar är det no go!
Inte heller lastbilstillverkare tror på det utan de satsar på batterier de också.

Ja det går fort nu!

Uppdaterat: 2023-03-27 10:50
Gillar kurvor och rondeller
GF skrev:

Vätgas är ingen ide att köpa Toyota i Sverige för det är väldigt lite fåtal mack när det är storstäder men småstäder hittar ingen mack.

Toyota ja, deras CEO vill satsa på gas.
Han säger det bara för att de är SÅ långt efter på elbilsfronten.
Massivt misstag.
Kolla försäljningen globalt 2022, kommer bli ännu värre 2023

World Best Selling Cars Ranking 2022. Tesla Model Y Jumps Into 4th Place
https://www.focus2move.com/world-car-market/
1. Toyota Corolla 1.12 million (-2.2%)
2. Toyota RAV4, 871,220 (-13.7%)
3. Ford F-Series, 786,303 (-8.8%)
4. Tesla Model Y with 758,792 (+88.5%).
5. Toyota Camry with 676,845 sales (-2.7%)
6. Honda CR-V with 602,675 sales (-17.8%)
7. Chevrolet Silverado 591,594 (+1.8%).
8. Hyundai Tucson 565,100 sales (+1.2%)
9. Toyota Hilux 564,759 (+2.7%)
10. Ram Pick-up 545,423 (-15.4%).
The most remarkable performances for the other models within the Top 100 are mostly related to electric vehicles. The BYD Song ranks in 14 from 85th place and the BYD Qin Plus ranks 26th from the 120nd.

Uppdaterat: 2023-03-27 10:53
Gillar kurvor och rondeller