Vi Bilägares forum

Prognosen för nya bilar skrivs ned: Sämsta siffran sedan 2009

Prognosen för nya bilar skrivs ned: Sämsta siffran sedan 2009

Mobility Sweden räknar nu med att det svenska bilåret 2023 blir det sämsta sedan finanskrisen 2009.

Läs hela artikeln
Uppdaterat: 2023-03-20 10:22

Kommentarer

Bonus är borta, malus är kvar, höjda räntor och leasingpriser, höjda el- och matpriser. Nybilsköp är det första hushållen drar in på i dyrtider. Föga förvånande...

Uppdaterat: 2023-03-20 10:59

Ja men biltillverkarna tjänar pengar som aldrig förr.
Man skänker väl ett tack till covid och Putin som gett dom möjligheter att dra ner på produktionen och höja priserna rejält.

Uppdaterat: 2023-03-20 11:57

Det är oroligheten i ekonomin som spelar roll, lägg där till fördyring för förmånsbilar (förmånsvärdet) (som inte kom en dag för tidigt) gör att många företag tar bort förmånsbilarna för dem som absolut inte behöver dem och ger istället bilpeng + milersättning för övriga som tidigare hade förmånen.
Hushållen och privatbilsköparna är oroliga inför ökade räntor, ökade priser på allt från mat till bränslen. Precis som 40-talisten skriver. Dock är min bedömning att det inte har något alls att göra med Bonus / Malus. Den genrella massan privatköpare/privatleasare var och hade varit bortom den gränsen ändå.

Ett större problem är att biltillverkarna höjt priserna rejält på bilarna. Bara kolla vad Volvo höjt priserna på V60/V90 från 2019-2023. Så mycket dyrare har det inte blivit att tillvekra bilarna. Än mindre med alla bidrag förra regerering skickade på bland annat Volvo.
Vidare är begagnatbilarna dyra samt att man som privatköpare inte riktigt vet vart det barkar närmaste 5-10 åren. De med bilförmån eller som väljer privatleasing byter ju ganska tätt, och är kanske inte represenativt för generella massan. Köpa beg elbil eller plugin-hybrid med 10k på mätaren är ju ett risktagande om något (håller tex Passat GTE:s batteri i 20k mil och 15 år?)

Det är många frågetecken, och när ekonomin är på sluttande plan sitter många still i båten.

Uppdaterat: 2023-03-20 12:33

Detta är helt i linje med vad många tyvärr vill ha. Dvs politisk styrning som resulterar i färre bilar på vägarna. Det har vi nu.

Uppdaterat: 2023-03-20 12:38

Förutom ekonomisk otrygghet och stigande räntor så ser vi nu resultatet av skrotningen av "förmånsbil" som man drev igenom.
Företag förlänger nu leasingtiden, eller så köper man loss sin leasingbil.
Det gör att färre nya miljö-bilar säljs, och att få förmånsbilar kommer ut på begagnad-marknaden.
Gör att begagnad-priserna ökar, framförallt för miljöbilar.
Mao, färre nya miljöbilar säljs, och färre kommer ut som begagnade, precis som MP ville ha det ;)

Uppdaterat: 2023-03-20 12:51

Jag undrar på vilket sätt företagen som vill ha förmånsbilar skulle vara undantagna den nuvarande ekonomiska verkligheten. Den drabbar ju privatpersoner såväl som företag.
Det här är ju egentligen inget konstigt. Precis som Snoid är inne på så är sällanköpsvaror det första man drar in på vid ekonomiska kriser.

Uppdaterat: 2023-03-20 13:18

Vem är förvånad?
MPs politik är såklart undermålig på samma vis som nuvarande (idiot)regeringen avskaffade bonusen på laddhybrider och elbilar.

Uppdaterat: 2023-03-20 13:18

Konstigt att det är MP:s politik som orsakat Covid, att Putin inledde en specialoperation och att i stort sett hela världen har stigande inflation och oro för ekonomin.
Synd att jag inte röstade på ett parti som har så enormt inflytande 😉

Uppdaterat: 2023-03-20 15:23

Inte konstigt att försäljningen går ner efter senaste tidens förändringar i samhällsekonomin. Bonus/malus infördes i ekonomiska mycket goda tider med extremt låga räntor och en finansiell politik som gynnade rejäl kapitaltillväxt hos gemene man. Se bara t ex på börsens och fastighetsprisernas utveckling under senare halvan av 2010-talet och fram till slutet av 2021.
Bonussystemet gjorde att bilindustrin kunde driva upp sina priser ordentligt till oskäligt höga nivåer för när staten subventionerade nybilsköpare med 70.000 kr så självklart passade bilindustrin på att ta in detta i sin prissättning. Bonuspengarna gick i realiteten direkt till bilindustrin. Så vem kan vara förvånad över att försäljningen nu går nedåt?

Uppdaterat: 2023-03-20 15:38

Uffe
Fast det är ju svårt att avgöra ifall nedgången beror på borttagen bonus eller inflationen.

Uppdaterat: 2023-03-20 18:31

Nedgången beror på osäkerheten hos hushåll och företag om vart ekonomin är på väg, dessutom gör inte räntor och allmän inflation utsikterna bättre. Hur många bilar såldes i början av 90 talet när en liknande kris härjade.

Uppdaterat: 2023-03-20 20:46

Det finns en enkel lösning att sätta fart på marknaden = sänk priserna!

De unika, svenska överpriserna på eldrivet kommer göra sänkningarna extra stora & effektiva. MG4, som exempel, säljs ju till samma pris som en VW Polo i Frankrike, billigare än en Golf. Dagens insteg på 425.000 fungerar uppenbarligen inte, och då får väl Hedin Bil ta fram ett instegspris i nivå under vad en VW Golf kostar, dvs under 275.000 kr...

Uppdaterat: 2023-03-21 13:17

Men vad hjälper ditt tjatiga mantra om ”överpriser”?
Börja med att ta reda på vad generalagenten betalar fabrikanten för en exakt lika utrustad bil.
Redogör för alla lands olika pålagor och tullavgifter
Redogör för alla dina jämförelseländers olika subventioner.
Då först lär det ge någon relevans och så kan du presentera hur stort ”överpriset”
Går liksom inte bara att googla fram ett pris du kanske finner i en modellkatalog.

Jag går och lagar popcorn och väntar spänt på din redogörelse 😉

Uppdaterat: 2023-03-21 17:08

Jag väntar fortfarande på vallfärdandet till annat land för import av den snorbilliga elbilen.

Uppdaterat: 2023-03-21 19:12
Mr Snoid skrev:

Men vad hjälper ditt tjatiga mantra om ”överpriser”?
Börja med att ta reda på vad generalagenten betalar fabrikanten för en exakt lika utrustad bil.
Redogör för alla lands olika pålagor och tullavgifter
Redogör för alla dina jämförelseländers olika subventioner.
Då först lär det ge någon relevans och så kan du presentera hur stort ”överpriset”
Går liksom inte bara att googla fram ett pris du kanske finner i en modellkatalog.
Jag går och lagar popcorn och väntar spänt på din redogörelse 😉

Ptja... det står €22.990 på fransmannens prislapp, så man kan ju fundera en bra stund, kanske äta lite popcorn, och lista ut hur många € fransmannen betalar för en MG4... Sedan slår man upp en VW polo och konstaterar att det är ungefär lika mycket...
På nätet finns en hel del folk som tycks tro alla svenska kostnader enbart drabbar elbilar, inte fossilbilar som självklart är både tull- och momsfria, inte påverkade av valutor, avgifter och har gratis vagnskadegaranti...

Uppdaterat: 2023-03-21 20:31
Axa skrev:

Jag väntar fortfarande på vallfärdandet till annat land för import av den snorbilliga elbilen.

Dessbättre ser det ut som om berget kommer till muhammed, och denne slipper vallfärda till berget... -försäljningen av elbilar ser ut att stå tämligen still, och antalet lagerbilar växer dag för dag...

Uppdaterat: 2023-03-21 20:35
LeifX skrev:

Mr Snoid skrev:
Men vad hjälper ditt tjatiga mantra om ”överpriser”?
Börja med att ta reda på vad generalagenten betalar fabrikanten för en exakt lika utrustad bil.
Redogör för alla lands olika pålagor och tullavgifter
Redogör för alla dina jämförelseländers olika subventioner.
Då först lär det ge någon relevans och så kan du presentera hur stort ”överpriset”
Går liksom inte bara att googla fram ett pris du kanske finner i en modellkatalog.
Jag går och lagar popcorn och väntar spänt på din redogörelse 😉

Ptja... det står €22.990 på fransmannens prislapp, så man kan ju fundera en bra stund, kanske äta lite popcorn, och lista ut hur många € fransmannen betalar för en MG4... Sedan slår man upp en VW polo och konstaterar att det är ungefär lika mycket...
På nätet finns en hel del folk som tycks tro alla svenska kostnader enbart drabbar elbilar, inte fossilbilar som självklart är både tull- och momsfria, inte påverkade av valutor, avgifter och har gratis vagnskadegaranti...

Du klarade alltså inte att redogöra för det jag bad dig om. Trotts att jag redan hunnit äta upp popcornen.

Men då inte verkar vilja kolla själv så kostar en MG4 Luxury 425.000kr i Sverige i Frankrike kostar samma bil 36.000€ vilket motsvarar 401.000kr. Skillnaden blir alltså 24.000kr. Allt enligt officiella prislistor. Frågor på det?

Uppdaterat: 2023-03-21 20:59
Mr Snoid skrev:

Du klarade alltså inte att redogöra för det jag bad dig om. Trotts att jag redan hunnit äta upp popcornen.
Men då inte verkar vilja kolla själv så kostar en MG4 Luxury 425.000kr i Sverige i Frankrike kostar samma bil 36.000€ vilket motsvarar 401.000kr. Skillnaden blir alltså 24.000kr. Allt enligt officiella prislistor. Frågor på det?

Javisst har jag en fråga till dig... -vad betalar fransmannen för en MG4 (facit: €22.990.-)

Uppdaterat: 2023-03-21 21:16

Leif
Fortfarande. Om du är missnöjd med svenska priser varför har du själv inte importerat egen elbil? Du skulle ju till och med starta ett företag som skulle vara synnerligen framgångsrikt genom att köpa in MG från Frankrike och sälja för lite under de svenska priserna.

Ska jag säga vad jag tror. Det är BS så vida du inte redovisar det som Snoid efterfrågar.

Uppdaterat: 2023-03-21 21:24
LeifX skrev:

Mr Snoid skrev:
Du klarade alltså inte att redogöra för det jag bad dig om. Trotts att jag redan hunnit äta upp popcornen.
Men då inte verkar vilja kolla själv så kostar en MG4 Luxury 425.000kr i Sverige i Frankrike kostar samma bil 36.000€ vilket motsvarar 401.000kr. Skillnaden blir alltså 24.000kr. Allt enligt officiella prislistor. Frågor på det?

Javisst har jag en fråga till dig... -vad betalar fransmannen för en MG4 (facit: €22.990.-)

För en basal utrustningsnivå som inte ens finns att tillgå i Sverige. Men om du skall jämföra så får du väl ändå jämföra en likvärdig modell?
Eller är det helt irrelevant?
Då kan du väl lika gärna jämföra med vad fransmännen får betala för en Volvo V60 kontra en Dacia Duster i Sverige.

Uppdaterat: 2023-03-21 21:36
Axa skrev:

Leif
Fortfarande. Om du är missnöjd med svenska priser varför har du själv inte importerat egen elbil? Du skulle ju till och med starta ett företag som skulle vara synnerligen framgångsrikt genom att köpa in MG från Frankrike och sälja för lite under de svenska priserna.
Ska jag säga vad jag tror. Det är BS så vida du inte redovisar det som Snoid efterfrågar.

Som jag svarade dig nyss... // Dessbättre ser det ut som om berget kommer till muhammed, och denne slipper vallfärda till berget... -försäljningen av elbilar ser ut att stå tämligen still, och antalet lagerbilar växer dag för dag...//

Efterfrågan på MG tycks ha upphört... från en bristsituation med årslång lev.tid för en månad sedan så står nu 654 st MG för omgående leverans osålda hos Hedin... -lär bli fler om inte Hedin börjar dumpa priser, så vi får väl vänta en liten stund till & se.

ps Snoid vill inte riktigt förstå vad fransmannen (€23k) resp svensken (425 tkr) betalar för en MG4... kanske ordet "instegströskel" kan vara förlösande?

Uppdaterat: 2023-03-21 21:38
LeifX skrev:

Axa skrev:
Leif
Fortfarande. Om du är missnöjd med svenska priser varför har du själv inte importerat egen elbil? Du skulle ju till och med starta ett företag som skulle vara synnerligen framgångsrikt genom att köpa in MG från Frankrike och sälja för lite under de svenska priserna.
Ska jag säga vad jag tror. Det är BS så vida du inte redovisar det som Snoid efterfrågar.

Som jag svarade dig nyss... // Dessbättre ser det ut som om berget kommer till muhammed, och denne slipper vallfärda till berget... -försäljningen av elbilar ser ut att stå tämligen still, och antalet lagerbilar växer dag för dag...//
Efterfrågan på MG tycks ha upphört... från en bristsituation med årslång lev.tid för en månad sedan så står nu 654 st MG för omgående leverans osålda hos Hedin... -lär bli fler om inte Hedin börjar dumpa priser, så vi får väl vänta en liten stund till & se.
ps Snoid vill inte riktigt förstå vad fransmannen (€23k) resp svensken (425 tkr) betalar för en MG4... kanske ordet "instegströskel" kan vara förlösande?

Ja men då är det inte överpris du snackar om utan att importören inte tar in ”inkastarmodeller” pga av tidigare erfarenheter av att dessa blivit hallvärmare. Men i dagens situation så kanske det just är den billiga versionen av MG4 som kostar 22.900€ i Frankrike och sålunda borde kosta ca 260kkr i Sverige som dom får avsättning för.
Och jag har hört det du noterat, försäljningen av MG tvärdog efter att bonusen slopades.

Uppdaterat: 2023-03-21 21:52
Mr Snoid skrev:

Ja men då är det inte överpris du snackar om utan att importören inte tar in ”inkastarmodeller” pga av tidigare erfarenheter av att dessa blivit hallvärmare. Men i dagens situation så kanske det just är den billiga versionen av MG4 som kostar 22.900€ i Frankrike och sålunda borde kosta ca 260kkr i Sverige som dom får avsättning för.
Och jag har hört det du noterat, försäljningen av MG tvärdog efter att bonusen slopades.

Inkastarmodeller "hallvärmare" -inte en chans. Jag besökte Hedin 3 ggr när MG ZS lanserades. Vid första besöket var det för trångt, vid 2:a och 3:e noterade jag flertalet kunder som vände på klacken när de fick höra att inkastarmodellen sålt slut och de bara hade "Luxury" kvar... 1:a månaden gick 1700 st ZS iväg, och det har de inte lyckats slå med det högre insteget och extra höga tröskelpriset för ZS som valdes. Det finns kunder till allt, även snikmodeller.

En intressant notis... I Tyskland kostade ZS instegsmodellen (årsm 2021) €31.800.- och 334 tkr här. Sedan kom årsm 2022 med större batteri, fler finesser och facilift -priset i Tyskland sjönk (!) till €30.420.-, medan man här i Sverige höjde upp insteget till över 400.000 kr (vilket effektivt säljbromsade). Hade varit mycket intressant att ha sett hur många ZS som sålts om Sverige följde tyska exemplet och sänkte priset till 319.000 som insteg för årsm 2022... -sannolikt hade farten på försäljningen varit rätt rejäl med en 100 tkr lägre instegströskel.

ps. jepp syns tydligt att MG-försäljningen tvärstoppat, och det tafatta försöket att slänga med vinterhjul hjälper naturligtvis inte alls, så vi får väl se vad de hittar på härnäst.

Uppdaterat: 2023-03-22 00:07

Förstår inte riktigt varför vissa här uppenbarligen accepterar och försvarar höga priser på nya elbilar. Nästan så man skulle kunna tro att ni är i bilhandlar-branschen även om så inte är fallet. Men med kraftigt vikande försäljning så kan man misstänka att det kommer att ske ett och annat...

Uppdaterat: 2023-03-22 06:55
Pi skrev:

Förstår inte riktigt varför vissa här uppenbarligen accepterar och försvarar höga priser på nya elbilar. Nästan så man skulle kunna tro att ni är i bilhandlar-branschen även om så inte är fallet. Men med kraftigt vikande försäljning så kan man misstänka att det kommer att ske ett och annat...

Eller också kanske de vill försvara det nuvarande höga andrahandsvärdet på egna elbilen...

Uppdaterat: 2023-03-22 07:07

Pi och 40-talisten, vart i denna diskussionen kan du läsa nått inlägg om försvar för höga priser?
Däremot ifrågasätter jag jämförelsen då inte samma utrustningsnivå jämförs.
Och det är väl ändå inte samma som att försvara höga priser?
Men GA lär väl snart inse att svenskarna är mer sugna på mindre utrustade bilar till lägre priser.
Eller är det så? Brukar oftast vara diskussioner om att bilen MÅSTE ha adaptiva farthållare, självkörning, bra LED lysen Mm.
Vilket så klart handlarna svarat på och saluför välutrustade bilar, vilka kostar mer än instegsmodellen som man skippar.
Men som jag skrev tidigare så kanske dom får tänka om nu.

Uppdaterat: 2023-03-22 07:57

Ehm, nej. Jag ser gärna lägre priser. Däremot tror jag inte det är så mycket billigare i övriga Eu som Leif vill påskina.

Att försäljningen av elbil tvärdog kanske inte enbart beror på att bonusen försvann. Höjda räntor och andra effekter av inflationen spelar troligen också in.

Fortfarande, och det verkar finnas en tröghet i att förstå detta, man är fri att inhandla elbil i Eu och importera denna ifall man nu tycker det är så låga priser där ute.

Uppdaterat: 2023-03-22 11:35
Axa skrev:

Ehm, nej. Jag ser gärna lägre priser. Däremot tror jag inte det är så mycket billigare i övriga Eu som Leif vill påskina.
Att försäljningen av elbil tvärdog kanske inte enbart beror på att bonusen försvann. Höjda räntor och andra effekter av inflationen spelar troligen också in.
Fortfarande, och det verkar finnas en tröghet i att förstå detta, man är fri att inhandla elbil i Eu och importera denna ifall man nu tycker det är så låga priser där ute.

Det som missas i denna evinnerliga diskussionen om hur billiga bilar är utomlands är så klart momsen.
https://www.ekonomifakta.se/fakta/skatter/skatt-pa-konsumtion-och-produktion/moms-i-sverige-och-eu/?graph=/375/1/all/
Som tidigare diskussion där LeifX tjatar om sina franka billiga elbilar
Tja MG4 lyxary visade sig vara 24.000kr billigare i Frankrike.
Men momsen är 5% lägre i Frankrike.
Detta ger att med Franskt pris + svensk moms så kostar den samma bilen 418.000kr att köpa för en svensk och importera till Sverige med de kostnader det medför.
En färdigimporterad som man köper av Hedin bil kostar 425.000kr
Så 7000kr billigare är bilen i Frankrike korrigerat för Svensk moms, som man så klart måste betala om man importerar sig en bil från Frankrike.
Blir en ganska dålig affär av det.

Uppdaterat: 2023-03-22 11:52

Kan man inte köpa bilen billigt, köra så den blir begagnad och sen ta hem den? Förut behövdes väl 600 mil för att det skulle räknas som begagnad.
Då går man inte back så mycket på att importera...

Att MGs inropare blev populär var enbart på grund av leasingpriset. Ska de kosta som en vanlig bil väljer folk nåt annat.

Uppdaterat: 2023-03-22 12:01
Mr Snoid skrev:

Axa skrev:
Ehm, nej. Jag ser gärna lägre priser. Däremot tror jag inte det är så mycket billigare i övriga Eu som Leif vill påskina.
Att försäljningen av elbil tvärdog kanske inte enbart beror på att bonusen försvann. Höjda räntor och andra effekter av inflationen spelar troligen också in.
Fortfarande, och det verkar finnas en tröghet i att förstå detta, man är fri att inhandla elbil i Eu och importera denna ifall man nu tycker det är så låga priser där ute.

Det som missas i denna evinnerliga diskussionen om hur billiga bilar är utomlands är så klart momsen.
https://www.ekonomifakta.se/fakta/skatter/skatt-pa-konsumtion-och-produktion/moms-i-sverige-och-eu/?graph=/375/1/all/
Som tidigare diskussion där LeifX tjatar om sina franka billiga elbilar
Tja MG4 lyxary visade sig vara 24.000kr billigare i Frankrike.
Men momsen är 5% lägre i Frankrike.
Detta ger att med Franskt pris + svensk moms så kostar den samma bilen 418.000kr att köpa för en svensk och importera till Sverige med de kostnader det medför.
En färdigimporterad som man köper av Hedin bil kostar 425.000kr
Så 7000kr billigare är bilen i Frankrike korrigerat för Svensk moms, som man så klart måste betala om man importerar sig en bil från Frankrike.
Blir en ganska dålig affär av det.

Ja, dåligt är det att betala 425.000 för en bil som kostar €22.990... Sedan är det ju rätt självklart att en ytterligare orsak till att försäljningen tvärdog är den mycket höga instegströskeln man valt här i Sverige.

Som grädde på moset, och en rejält fördyrande faktor har vi "bilhandlarmalus", dvs det belopp svenska bilhandlara lade på priset för att tillförskansa sig hela klimatbonusen... -klimatbonusen är borta, men i många fall är bilhandlarmalus kvar. Opel m fl visar detta tydligt, där Corsa-e, Mokka-e m fl kostar bonusen mer här än i t ex helt jämförbara Finland.

Uppdaterat: 2023-03-22 15:06

LeifX, ja du har helt rätt. Varför köpa en fullutrustad "lyxversion" av en bil för 425.000kkr när du i Frankrik, som boende i Frankrike, kan köpa en billig snikversion för ett betydligt färre antal euro
Det fattar nog alla, men du kan väl förtusan inte jämföra priset för två helt olika bilar och påstå att den ena är överprisad i Sverige.
Förstår inte vad du gnäller över, gnäll istället över de dumma generalagenterna som inte importerar de billigaste versionerna av given bilmodell till Sverige. För det är det det handlar om.

Uppdaterat: 2023-03-22 15:08

Jag har åtskilliga gånger påpekat att det rådande ekonomiska läget kommer att starkt begränsa försäljningen av dyra bilar vilka till stor del är elbilar.

Uppdaterat: 2023-03-22 15:46
Pi skrev:

Jag har åtskilliga gånger påpekat att det rådande ekonomiska läget kommer att starkt begränsa försäljningen av dyra bilar vilka till stor del är elbilar.

Det har du helt rätt i Pi. Åtminstone dom utrustningsnivåer som säljs i Sverige.
Som exempel MG4, en standard version av den skulle vara ca 80.000kr billigare i Sverige om nu Hedin valt att importera den. dvs ca. 365.000kr för en fullt fungerande elbil.

Uppdaterat: 2023-03-22 16:51