Vi Bilägares forum

Branschen om långa laddköer – och krånglig betalning

Branschen om långa laddköer – och krånglig betalning

Det behövs fler elbilsladdare – det är både Audi, laddföretaget Monta och elbilsägaren Johan Nyqvist överens om. Dessutom behöver betalningen vid elbilsladdaren bli betydligt enklare.

Läs hela artikeln
Uppdaterat: 2023-03-21 06:30

Kommentarer

Förstår inte artikeln, Snoid och Gaston har ju länge talat om för oss att dessa problem inte finns... :)

Uppdaterat: 2023-03-21 06:53
40-talisten skrev:

Förstår inte artikeln, Snoid och Gaston har ju länge talat om för oss att dessa problem inte finns... :)

Vilka problem? :D

Uppdaterat: 2023-03-21 08:58
40-talisten skrev:

Förstår inte artikeln, Snoid och Gaston har ju länge talat om för oss att dessa problem inte finns... :)

Nja, nu raljerar du lite......jag tror att vi alla är överens om att i samma takt som det tillkommer fler elbilar behövs det även fler laddplatser, både snabbladdare samt utbyggd destinationsladdning vilket i stor utsträckning skulle avlasta snabbladdningsbehovet med för många.
Däremot, undviker man de proppar i form av tider och platser som är hyfsat kända fenomen är det idag inget stort problem. Som sagt har jag köat en gång i 10 minuter på snart 25 0000 mil i elbil.
Vad gäller enklare betalning.....vet inte vad som skulle vara enklare än att köra fram, stoppa i kabeln, bilen och laddaren pratar med varann och så dras kosten på ditt kort automatiskt eller landar på en månadsfaktura?
Låter det krångligt tycker du?

Uppdaterat: 2023-03-21 10:02

Inget problem ju, allt löses med mer fika!

Eller om tillverkarna snabbade på och utvecklade riktiga snabbladdningar. Fem minuter till full laddning så är vi där.
Därefter få ordning på batteritekniken så att dessa vägdildos fungerar vintertid hade inte skadat.
Det är förbannat tröttsamt att ligga bakom en sådan batteridildo i 100 på motorvägarna.
Elfordonen är motorvägarnas epa-traktorer.

Uppdaterat: 2023-03-21 12:12
Dunderkommentatorn skrev:

Inget problem ju, allt löses med mer fika!
Eller om tillverkarna snabbade på och utvecklade riktiga snabbladdningar. Fem minuter till full laddning så är vi där.
Därefter få ordning på batteritekniken så att dessa vägdildos fungerar vintertid hade inte skadat.
Det är förbannat tröttsamt att ligga bakom en sådan batteridildo i 100 på motorvägarna.
Elfordonen är motorvägarnas epa-traktorer.

Men varför ligger du bakom den där batteridildon på en motorväg?
Har du nån böjelse för att se i röven på folk?
Är liksom hela finessen med en motorväg att det är två körfält i vardera riktningen så man enkelt kan köra om om man har lust till det.

Uppdaterat: 2023-03-21 12:22

Det stämmer inte att elbilar går långsammare på vintern än fossilbilar, finns ingen sådan teknisk begränsning. Det är upp till föraren.

Däremot blir räckvidden något kortare beroende av flera faktorer. En faktor som sällan nämns är att vinterdäck i regel har högre rullmotstånd än sommardäck, framförallt gäller det dubbade vinterdäck men även dubbfria har högre rullmotstånd än de sommardäck som har lägst rullmotstånd. Elbilarna utrustas från fabrik med däck som har lågt rullmotstånd. Och sen sätter man på vinterdäck med högre rullmotstånd. Klart att räckvidden kortas.

Sen tycker jag att varje rastplats ska utrustas med laddare. För mindre/inte så populära räcker det med en, för större och välbesökta så 2-4 laddpunkter.

Och så behöver vi ha fler laddstationer för sidoparkering för de med husvagn. Nu måste de med husvagn koppla bort husvagnen och ställa den någonstans för att köra fram mot eller backa in mot laddaren. Och de vill ju inte ta upp två platser bara för de har husvagn.

Så det finns absolut utmaningar att lösa.

Uppdaterat: 2023-03-21 12:27
Dunderkommentatorn skrev:

Inget problem ju, allt löses med mer fika!
Eller om tillverkarna snabbade på och utvecklade riktiga snabbladdningar. Fem minuter till full laddning så är vi där.
Därefter få ordning på batteritekniken så att dessa vägdildos fungerar vintertid hade inte skadat.
Det är förbannat tröttsamt att ligga bakom en sådan batteridildo i 100 på motorvägarna.
Elfordonen är motorvägarnas epa-traktorer.

100 km/h är ju dessutom samma hastighet som turistbussar för köra. Andra tunga fordon får nöja sig med 90 km/h, och de flesta fordonskombinationer med släp får max köra 80 km/h. En bil som oavsett bränsle väljer att ligga i 100 km/h utgör därmed inget ytterligare hinder.

Uppdaterat: 2023-03-21 17:13
Dunderkommentatorn skrev:

Inget problem ju, allt löses med mer fika!
Eller om tillverkarna snabbade på och utvecklade riktiga snabbladdningar. Fem minuter till full laddning så är vi där.
Därefter få ordning på batteritekniken så att dessa vägdildos fungerar vintertid hade inte skadat.
Det är förbannat tröttsamt att ligga bakom en sådan batteridildo i 100 på motorvägarna.
Elfordonen är motorvägarnas epa-traktorer.

Haha, här är någon som inte kör i verkligheten. Det har blivit hur många fossilbilar som helst som framförs med ecodriving och 80 på motorväg på grund av bränslepriserna.

Uppdaterat: 2023-03-21 19:11
Axa skrev:

Dunderkommentatorn skrev:
Inget problem ju, allt löses med mer fika!
Eller om tillverkarna snabbade på och utvecklade riktiga snabbladdningar. Fem minuter till full laddning så är vi där.
Därefter få ordning på batteritekniken så att dessa vägdildos fungerar vintertid hade inte skadat.
Det är förbannat tröttsamt att ligga bakom en sådan batteridildo i 100 på motorvägarna.
Elfordonen är motorvägarnas epa-traktorer.

Haha, här är någon som inte kör i verkligheten. Det har blivit hur många fossilbilar som helst som framförs med ecodriving och 80 på motorväg på grund av bränslepriserna.

+100

Uppdaterat: 2023-03-21 19:12
Masterplanner skrev:

Dunderkommentatorn skrev:
Inget problem ju, allt löses med mer fika!
Eller om tillverkarna snabbade på och utvecklade riktiga snabbladdningar. Fem minuter till full laddning så är vi där.
Därefter få ordning på batteritekniken så att dessa vägdildos fungerar vintertid hade inte skadat.
Det är förbannat tröttsamt att ligga bakom en sådan batteridildo i 100 på motorvägarna.
Elfordonen är motorvägarnas epa-traktorer.

100 km/h är ju dessutom samma hastighet som turistbussar för köra. Andra tunga fordon får nöja sig med 90 km/h, och de flesta fordonskombinationer med släp får max köra 80 km/h. En bil som oavsett bränsle väljer att ligga i 100 km/h utgör därmed inget ytterligare hinder.

Tänk längre. I vilken fil kör man om lastbilar och stoppar upp i 100 km/h? Det kan ju vara just omkörningsfilen.

Uppdaterat: 2023-03-21 20:08

Stoppar upp i 100 km/h? Ett föremål som rör sig så fort kan knappast kallas ett stopp.
Visst säger kutym och sunt förnuft att omkörningen görs i högsta tillåtna hastighet om det kommer någon bakom. Men i höga hastigheter är det som vanligt inga stora tidsvinster av att höja hastigheten ytterligare. Om du ligger i vänsterfil bakom en bil som gör omkörningen i 110 km/h istället för 100 km/h, av ett långsammare fordon som kör i 80 km/h, då sparar du max 10 sekunder. Vad gör du med all den tiden?

Uppdaterat: 2023-03-22 00:16

+100, Masterplanner !

Uppdaterat: 2023-03-22 06:49

Dunderkommentatorn brukar vilja provocera och få uppmärksamhet...

Uppdaterat: 2023-03-22 07:09

Åker man på enfilig väg stoppar långsamtkörande upp. Otroligt irriterande i rusningstrafik. Händer varje dag för oss jobbpendlar.
I 50,70 och 90 kommer man sällan om då trafiken i mötande körfält är tät.
Blivit klart fler långsamkörande med ökande bränsle/elpriser!
Ingen har backspeglar och kör åt sidan. Utan massiva köer bildas bakom!

Uppdaterat: 2023-03-22 07:37
Gillar kurvor och rondeller

Mc
Nåja, jag har haft billig laddning hela vintern.

Fast det är ju knappast enbart elbilarna som står för snigelfart. Min erfarenhet är att verkligheten kommit ikapp och det är vanligare att suvar och kombis med stor fossilmotor som snålkör.

Uppdaterat: 2023-03-22 11:42

Instämmer i att på 50-, 70- och 90-vägar så är ju omkörningsmöjligheterna inte alls lika stora. Men där finns ju inte heller alls samma möjlighet att spara bränsle genom att köra lite långsammare, så frågan är hur många som faktiskt gör det. Min upplevelse är att det mest handlar om äldre och/eller förvirrade trafikanter, samt tung trafik som inte kan köra fortare på smala krokiga avsnitt.

Trots högre energipriser, så är det fortfarande mycket vanligare med fortkörare som ligger 20-30 km/h över tillåten hastighet, och förväntar sig att övrig trafik ska anpassa sig till dem.

Uppdaterat: 2023-03-22 12:48