Vi Bilägares forum

”Ploga bort snön i stället för att bara hälla ut salt”

”Ploga bort snön i stället för att bara hälla ut salt”

Erik Rönnblom vill att snön och slasket ska plogas bort i stället för att tanklöst ösa ut salt som får bilarna att rosta.

Läs hela artikeln
Uppdaterat: 2023-03-18 06:30

Kommentarer

Salt häller man ut för att det uppstår en kemisk reaktion med isen som gör att isen släpper. Salt handlar inte om att få bort snö utan för att minska isens påverkan och därmed göra det mindre halt. Att ploga bort snön och slasket hjälper inte mot isen. Vanligtvis gör man ju både och. Dvs både plogar och saltar.

Uppdaterat: 2023-03-18 07:56

Borde vara skottpengar på saltbilar! Inför dubbdäckskrav och ge 17 i att salta så att det bildas en isskorpa på vägen som dubben får riva i så blir vägbeläggningen oskadad samtidigt som friktionen mellan bilar / däck bibehålls.

Uppdaterat: 2023-03-18 09:14

Tja, tror man inte salt gör nån nytta då har man noll koll skulle jag vilja säga.
Det är onekligen det enda kostnadseffektiva medlet som finns för att hålla våra högtrafikerade vägar farbara vintertid.

Uppdaterat: 2023-03-18 12:51
Swenssons skrev:

Borde vara skottpengar på saltbilar! Inför dubbdäckskrav och ge 17 i att salta så att det bildas en isskorpa på vägen som dubben får riva i så blir vägbeläggningen oskadad samtidigt som friktionen mellan bilar / däck bibehålls.

Dubbdäckskrav?! Vad går du på? 😳 Nä, förbjud skiten...

Uppdaterat: 2023-03-18 13:29

Jag monterar på mina Michelin North X ice 4 den 1/10 oavsett väder eller temperatur, bor i Fjollträsk.

Många skrattar åt mina bytesfasoner men så slipper jag hamna i diket eller stå och vänta i långa bytesköer då ”alla” andra kommit på att halkan kommer i år också.

Självklart hjälper saltet till att hålla vägarna säkra(re) men det gör dubbdäck minst lika bra, särskilt i kombination med med längre avstånd till framförvarande bil och något lägre hastighet dessutom slipper man den eländiga ”snömoddsgeggamoja” som saltet skapar.

För ca 10 - 12 år sedan fick jag för mig att byta till dubbfria däck från Bridgestone och det är enda gången jag kört av vägen inte bara en gång utan två! gånger.

Sedan dess köper jag aldrig mer dubblösa däck. Michelin North X ice är de däck som har flest dubb, tror att det är ca 230 st per däck och har inte råkat ut för någon mer dikeskörning.

Får väl egentligen inte göra reklam men kan verkligen rekommendera Michelin North X ice 4.

Uppdaterat: 2023-03-18 16:20

Snoid:
Självklart måste man salta de stora motorvägarna och stadskärnorna eftersom där körs många utländska lastbilar som saknar riktiga vinterdäck men de mindre vägnätet borde få slippa vägsalteländet.

Uppdaterat: 2023-03-18 16:24
Swenssons skrev:

Snoid:
Självklart måste man salta de stora motorvägarna och stadskärnorna eftersom där körs många utländska lastbilar som saknar riktiga vinterdäck men de mindre vägnätet borde få slippa vägsalteländet.

Du kan ju bara drömma om det, först får du flytta från fjollträsk och bosätta sig i Norrlands inland. Då kan du mest troligt slippa saltade vägar.
Det krävs stabilt kallt vinterväder för att du skall få fina snötäckta vintervägar.
Nu råkar jag ha jobbat med vinterväghållning i några år och gått kurser i vinterväghållning och halkbekämpning.
Så jag kan garantera dig att det inte funkar.

Uppdaterat: 2023-03-18 16:39

Snoid:
Upplands Väsbykommun i Stockholm har man iaf osaltade kommunala vintervägar och där är det en fröjd att köra och såvitt jag hört är de nöjda.

Uppdaterat: 2023-03-18 16:53
Swenssons skrev:

Snoid:
Upplands Väsbykommun i Stockholm har man iaf osaltade kommunala vintervägar och där är det en fröjd att köra och såvitt jag hört är de nöjda.

Och hur länge håller som sig i det skicket? Dvs en packad fin snöyra med några gruskorn på för friktionens skull?
För övrigt är det sällan eller aldrig man saltar på lågtrafikerade vägar. Det krävs ett visst trafikarbete (dvs ett antal fordon som kör på vägen) för att saltet skall funka. Att bara strössla på salt på den väg utan någon trafik gör ingen större verkan, om man nu inte vräker på kopiösa mängder.
Saltet skall var på vägen innan det börjar snöa för att det inte snön skall packas och frysa fast på vägen. Dvs saltet skall inte spridas ut i snön, man saltar samtidigt som man plogar för att få salt i botten mot asfalten så det går att ploga bort snön.
Om du minns hur det sett ut i fjollträsk så är problemet all trafik och att inte plog/saltbilarna kan komma fram. Resultatet blir datanörd snö också knaggliga vägar. Is som bara kan rivas bort med väghyvel, och de finns det inte speciellt gott om längre. När jag jobbade på Vägverket hade vi två väghyvlar till 50 mil väg.

Uppdaterat: 2023-03-18 19:03

Ok,
jag är ingen expert på området men tycker att Upplands Väsby är ett bra exempel på att det fungerar med saltfria områden även i fjollträskklimat. Jag tror att de för ca 10 - 15 år sedan påbörjade detta som ett experiment som numera är permanentat. Inför vintersäsongen brukar de dessutom sätta upp skyltar som upplyser om att kommunen är saltfri. Jag fattar att stora riks och motorvägar måste saltas eftersom somliga dels inte kan köra bil och andra kör alltför fort med dubblösa däck.

Uppdaterat: 2023-03-18 19:16

Så är det Swenssons, även många som kör alldeles för fort invaggade i en falsk trygghet om att dom små dubbarna skulle göra att det helt plötsligt blir barmark 😜
Som du säkert sett av alla däcktester så är det på is som du har lite nytta av dubbarna när du skall bromsa. Nu kör dom bara ca 30km/tim i dessa tester så att dra allt för långa växlar på det är nog svårt. Snarare att man kör lite försiktigare utan dom där små hårdmetallpiggaran som skall bita.
En sak om det vore fulldubbade rallydäck, dom biter bra.

Uppdaterat: 2023-03-18 19:59

På sätt och vis har du rätt Snoid.

Uppdaterat: 2023-03-18 20:29

Den 10 mars var jag till Stockholm och då var det ~två dagar sen de fick ett snöfall där.
Det var knappt man kunde gå på cykelvägarna eller trottoarerna i centrum pga all snö.
På en mindre parkering utanför centralstationen hade bilarna svårt att ta sig fram så jag förstår
de som bor där att de köper fyrhjulsdrivna Suvar.

Uppdaterat: 2023-03-18 22:15

Inte konstigt alls då det är så mycket trafik att inte snöröjarna kommer fram.
Kunde man det och fick sprida det eländiga saltet där det behövs så skulle det inte alls vara lika jävligt.
Men är för mycket bilar i vägen så det blir kaos då snöröjarna inte kommer fram.

Uppdaterat: 2023-03-18 23:09

Snoid:
Jag tycker att Stockholm verkligen börjar bli fullt av folk så att det uppstår flaskhalsar överallt både i trafiken och på bostadsmarknaden och inte minst att det har blivit så onormalt skitigt. Allt beror på att Stockholmslän är fullt.

Vi behöver inte ha än fler människor som kommer från övriga delar av Sverige till storstadsregionen.

Bygg istället ut infrastrukturen tex järnvägar och motorvägar så att folk kan bo kvar där de är födda och trivs allra bäst så ökar trivseln samtidigt som trängseln och kaoset i trafiken minskar.

Uppdaterat: 2023-03-19 07:23

Vi har använt zeolit (Zeofriction) i vägföreningen i säkert 7 säsonger nu, och är jättenöjda. Mellansverige och 80 % asfalt samt 20 % grusväg. Ger friktion ovanpå den plogade ytan, och växlar vädret mellan tö och frysning, ligger det redan på plats så man slipper gå upp i ottan och salta. Det suger upp smältan. Just att inte ständigt behöva bege sig ut uppskattar vi stort. Sedan slipper man sopa upp zeoliten till våren, den finfördelar sig sakta och rinner bort med vårregnen.

Uppdaterat: 2023-03-19 15:02
Argumentera inte med idioter. De drar ned dig till sin egen nivå och slår dig med sin erfarenhet.

Saltning borde förbjudas. Jag har de senaste åren använt Urea på min tomt, Urea används på våra flygplatser. Fräter inte på min hunds tassar. Kostar några kronor med än salt men fräter inte sönder våra bilar.
Vi borde kanske göra en grupptalan och kräva skadestånd av resp. väghållare!

Uppdaterat: 2023-03-19 18:30
Elon_1 skrev:

Saltning borde förbjudas. Jag har de senaste åren använt Urea på min tomt, Urea används på våra flygplatser. Fräter inte på min hunds tassar. Kostar några kronor med än salt men fräter inte sönder våra bilar.
Vi borde kanske göra en grupptalan och kräva skadestånd av resp. väghållare!

Läs gärna denna gamla rapport så ser du snabbt att ditt förslag inte lär bli genomfört
https://www.diva-portal.org/smash/get/diva2:671346/FULLTEXT01.pdf

Uppdaterat: 2023-03-19 19:13

Det finns mätningar gjorda som visar en tydligt växande relation mellan olyckskvot och minskat friktionstal.

Vid riktigt låg friktion (isig väg) pratar vi i alla fall om 30-40 gånger så hög olycksrisk (kontra barmark). Risken tycks växa extra starkt någonstans kring 0,1.

Genom att montera ett par dubbdäck ökar man friktionen. På isig väg når ett par dubb cirka 0,2 mot sommardäckens 0,05 eller friktionsdäcken 0,1. Vinterdäck sänker alltså risken, dubb mer än friktion (på is men även packad snö), men det speglar äldre data.

Kör man på en såphal is väg med sommardäck pratar vi friktion om 0,05. Lägger man på salt och vägbanan blir blöt ökar friktionen, ja i bästa fall till 0,6. Salt räddar därför liv och ökar den tunga trafikens framkomlighet.

Kan dubb ersätta salt? Nej, inte vad jag känner till. Men med högre andel dubb kan man måhända salta lite mindre?.

Förstör salt vattentäkter. Nja, mestadels lokala brunnar i så fall. På de stora vägarna försöker man leda ut saltet mot havet där det av naturliga skäl inte orsakar några större problem. I större sjöar är dessutom tillskottet såpass litet att det knappt är mätbart.

Skall man salta alla vägar? Nej, det finns en punkt där onyttorna blir högre än nyttan och den bygger på trafikvolym. Vill minnas att punkten ligger krig 1900 ÅDT( Guran?)

MVH AL

Uppdaterat: 2023-03-20 04:18
” Det finns inget värre än aktiv dumhet.”

Ja vad jag vill minnas så var det ca 2000 ÅDT som var en ”gräns” för att saltet skulle vara effektivt.
Dvs det behövs ett visst trafikarbete för att saltet skall spridas ut, bilda saltlake och verka.
Med saltlake spridning vet jag inte hur det förhåller sig. Men det använder man vid frosthalka och preventivt inför kommande snöfall.
Under snöfall, efter plogning, sprider man torrt salt.
Behövs större mängder salt då.

Uppdaterat: 2023-03-20 08:04

Vad betyder ÅDT?

Uppdaterat: 2023-03-20 12:25

Årsmedeldygnstrafik - hittade jag Trafikverkets hemsida.

Uppdaterat: 2023-03-20 12:27

Vad menas, salta bort snön?? fel i hela huvet, bor uppe i norr och visst är saltet ett elände, bilarna blir "vit" av skiten men, vi saltar inte bort snön, den plogas bort såklart.
Sen om det blir runt nollan, om det blir isbeläggning, då åker saltet ut..
men salta på snön måste ju bli en smetig gegga..

Uppdaterat: 2023-03-20 20:13

Märkligt att så många verkar vara mer rädda om sina bilar än om sitt liv.
En bil går ju för sjutton att ersätta, men ett liv?

Uppdaterat: 2023-03-20 20:30
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre