Sett flera dyra sportbilar där ägarna lagt på riktigt budgetdäck, så inte bara gamla bilar som skos med dessa. Folk mättar magen efter budget.
Prisskillanden mot dessa rena budgetdäck och underkända däck kontra godkända och bra däck är 50-150kr per däck. Det är så pass lite att valet av ett budgetdäck blir dumsnålt på riktigt.
Däcken är kanske den viktigaste säkerhetsprodukten du själv kan påvekra lätt på din bil. Här skall man inte snåla i onödan
Lsoderlund, nu är skillnaden snarare 1000:- per däck men grejen är att det dyrare däcket i många fall rullar dubbelt så långt.
Det som ofta saknas i tester är kostnaden per mil för ett däck, i många fall skulle de undermåliga lågprisdäcken vara dyrare per mil.
Det skiljer otroligt mycket mellan fabrikat, mina Michelin 4S rullade dubbelt så långt innan byte än Pirelli P Zero och prisskillnaden var ca 30% dyrare för Michelin. Kostnaden per mil var dock avsevärt lägre per mil och de känns även betydligt bättre.
Fast ADAC testar slitage! Double Coin tillhör de bästa med lågt slitage, det är det enda positiva man kan säga om det. Övriga som har lägst slitage är Michelin, och GoodYear som äntligen löst sina slitageproblem samt Continental som tidigare slets ner snabbt. Och Michelins medelklassmärke Klébér.
Observera dock att ADAC inte testar greppet på slitna däck, bara mönsterdjupet.
Michelin hävdar att ett slitet Michelin greppar säkrare än andra som är lika slitna, de utvecklar sina däck för det. Deras interna tester visar det.
Men det finns ingen oberoende organisation som testar greppet på slitna däck.
Testet kan läsas här:
https://www.tyrereviews.com/Article/2023-ADAC-Summer-Tyre-Test.htm
Aftonbladet har med ett slitet Dunlop i sitt senaste test, med 4 mm kvar och det är uselt. Det är även ett gammalt däck. Här handlar det både om åldern på gummiblandningen och slitage som påverkar greppet negativt.
Men, det är givetvis problematiskt att testa greppet på slitna nya däck.
För då missar man degraderingen som händer när gummit åldras.
När ADAC testar slitage så körs däcket i en trumma, inte ute på vägarna. Det tar för lång tid köra däcket i tusen mil på vägen, så det är ett labbtest man gör och ger en prognos hur länge däcket håller. Man mäter hur mycket däcket tappar på en ”rullande väg”.
De däck med lägst slitage beräknas hålla över 4 000 mil. De däck med högst slitage håller bara ca 2 000 mil. Så det är stor skillnad. Och när ADAC tar in priset så sätts det i relation till slitaget, dvs kostnad per mil.
Man kan absolut önska att greppet med slitet däck testas för nya modeller, men det blir inte rättvisande. Gummit har ju inte åldrats. Därför görs det inte.
Det är bara i undantagsfall man har med ett slitet däck av en modell, gäller att hitta dem på marknaden också.
Kommentarer
Sen sätts dessa dåliga däck på 15-20 år gamla bilar, gärna med 3 andra märkens däck samtidigt...
Den var okända märken som tillverkar för dåliga däck från Indien, Kina, Turkiet och några länder.
Sett flera dyra sportbilar där ägarna lagt på riktigt budgetdäck, så inte bara gamla bilar som skos med dessa. Folk mättar magen efter budget.
Prisskillanden mot dessa rena budgetdäck och underkända däck kontra godkända och bra däck är 50-150kr per däck. Det är så pass lite att valet av ett budgetdäck blir dumsnålt på riktigt.
Däcken är kanske den viktigaste säkerhetsprodukten du själv kan påvekra lätt på din bil. Här skall man inte snåla i onödan
Skönt att se att siffran på hastigheten när det hade stått still med bra däck har kommit med. För mig säger 40 km/h mer än antalet meter det skiljer.
Lsoderlund, nu är skillnaden snarare 1000:- per däck men grejen är att det dyrare däcket i många fall rullar dubbelt så långt.
Det som ofta saknas i tester är kostnaden per mil för ett däck, i många fall skulle de undermåliga lågprisdäcken vara dyrare per mil.
Det skiljer otroligt mycket mellan fabrikat, mina Michelin 4S rullade dubbelt så långt innan byte än Pirelli P Zero och prisskillnaden var ca 30% dyrare för Michelin. Kostnaden per mil var dock avsevärt lägre per mil och de känns även betydligt bättre.
Fast ADAC testar slitage! Double Coin tillhör de bästa med lågt slitage, det är det enda positiva man kan säga om det. Övriga som har lägst slitage är Michelin, och GoodYear som äntligen löst sina slitageproblem samt Continental som tidigare slets ner snabbt. Och Michelins medelklassmärke Klébér.
Observera dock att ADAC inte testar greppet på slitna däck, bara mönsterdjupet.
Michelin hävdar att ett slitet Michelin greppar säkrare än andra som är lika slitna, de utvecklar sina däck för det. Deras interna tester visar det.
Men det finns ingen oberoende organisation som testar greppet på slitna däck.
Testet kan läsas här:
https://www.tyrereviews.com/Article/2023-ADAC-Summer-Tyre-Test.htm
Aftonbladet har med ett slitet Dunlop i sitt senaste test, med 4 mm kvar och det är uselt. Det är även ett gammalt däck. Här handlar det både om åldern på gummiblandningen och slitage som påverkar greppet negativt.
Men, det är givetvis problematiskt att testa greppet på slitna nya däck.
För då missar man degraderingen som händer när gummit åldras.
När ADAC testar slitage så körs däcket i en trumma, inte ute på vägarna. Det tar för lång tid köra däcket i tusen mil på vägen, så det är ett labbtest man gör och ger en prognos hur länge däcket håller. Man mäter hur mycket däcket tappar på en ”rullande väg”.
De däck med lägst slitage beräknas hålla över 4 000 mil. De däck med högst slitage håller bara ca 2 000 mil. Så det är stor skillnad. Och när ADAC tar in priset så sätts det i relation till slitaget, dvs kostnad per mil.
Man kan absolut önska att greppet med slitet däck testas för nya modeller, men det blir inte rättvisande. Gummit har ju inte åldrats. Därför görs det inte.
Det är bara i undantagsfall man har med ett slitet däck av en modell, gäller att hitta dem på marknaden också.
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.