Vi Bilägares forum

Premiär för Volkswagen ID.2 All – ny ”folkelbil” på gång

Premiär för Volkswagen ID.2 All – ny ”folkelbil” på gång

Volkswagen siktar på att smita före Tesla med en ny elbilsmodell som fokuserar på lågt pris. Men den dröjer.

Läs hela artikeln
Uppdaterat: 2023-03-15 23:15

Kommentarer

Verkar vara en lovande bil, men landar den på 350 000 kr, tycker jag att det blir väl mycket för att vara i detta segment. 20-tumshjul på denna bil ser alldeles för stort ut och speciellt som originalstorlek. Dessutom kommer det dra en hel del extra elektroner än med en vettigare storlek på hjulen.

Uppdaterat: 2023-03-16 00:41
"Fit for 55" är ett klimatpaketet som bl a innebär att EU ska minska sina växthusgasutsläpp med 55 % till år 2030 (jämfört med 1990 års nivå) och som har det övergripande klimatmålet (enligt den klimatlag som antogs i juni 2021) att hela EU ska vara klimatneutralt senast år 2050.

Aha visste inte tillägg med moms att den ska öka 100.000 kr extra. Det måste vara visas som 20 tum fälg mer tillägg. Standard min gissning 16 eller 17 tum fälg.

Uppdaterat: 2023-03-16 07:06
Min nuvarande Fabia https://www.spritmonitor.de/en/detail/990314.html Dåvarande Astra https://www.spritmonitor.de/en/detail/858751.html

Finns det ett sug hos bilköparna efter så stora hjul som möjligt? I dyrare modeller är större hjul obligatoriskt. Snyggt och fräckt sa Guran en gång. Kanske det...

Uppdaterat: 2023-03-16 07:23
40-talisten skrev:

Finns det ett sug hos bilköparna efter så stora hjul som möjligt? I dyrare modeller är större hjul obligatoriskt. Snyggt och fräckt sa Guran en gång. Kanske det...

Nu är väl detta en konceptbil fortfarande, och dom brukar ju alltid sakna allt vad gummi heter på hjulen, helst skall det bara vara en fälg.
Så jag tror nog ni slipper oroa er om att bilen bara skall gå att köpa med jättefälgar 😜

Uppdaterat: 2023-03-16 08:04

Bra att det händer saker på den här sidan av SUV träsket. Mitt personliga sikte på tidigast 2030 för en investera i en elbil verkar vara en rimlig målsättning än så länge.

Uppdaterat: 2023-03-16 08:14

Polon hade i alla fall plats för reservhjul i bagaget, här har dom tydligen prioriterat plats för ölbackar.

Uppdaterat: 2023-03-16 08:25
Dana skrev:

Polon hade i alla fall plats för reservhjul i bagaget, här har dom tydligen prioriterat plats för ölbackar.

Helt rätt!
- Det är roligare att dricka öl än byta ett punkterat hjul!

Uppdaterat: 2023-03-16 08:31

På vilken marknad kommer bilen att säljas för 25 000 Euro? Hos oss blir förstås påslaget extra stort, vi tål ju det. Tippar att svenska priset blir strax under 400 000 SEK.

Uppdaterat: 2023-03-16 08:34

40-talisten: Ska vi gissa på Tyskland eftersom det är en VW?.

Uppdaterat: 2023-03-16 09:05

Ser lovande ut från VW! Vi får väl se vad inflationen ställer till med i prissättningen.

Uppdaterat: 2023-03-16 09:08
Power to the people
40-talisten skrev:

På vilken marknad kommer bilen att säljas för 25 000 Euro? Hos oss blir förstås påslaget extra stort, vi tål ju det. Tippar att svenska priset blir strax under 400 000 SEK.

Du har nog rätt, men att betala så mycket för en småbil i Polostorlek verkar grymt.

Sedan bör man komma ihåg att de priser som VAG anger för sina produkter oftast gäller väldigt nakna bilar där man tar ut grymma priser för ofta egendomligt sammansatta paket som man måste ha för att få någorlunda komfort och funktion.

Vi får väl se om Skoda och Seat/Cupra kan komma med sina varianter och om de tillåts pressa priset, men det är tveksamt, de verkar börjat göra som "Volvo" och försöka nå premium genom högre pris!

Jag tror att det kommer många nya elektriska småbilar på marknaden till 2025 och de kommer säkert att pressa priset för att ta marknadsandelar.
Sedan är det ju upp till VAG att kunna svara.

Uppdaterat: 2023-03-16 09:21
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

Lovande modell men som redan diskuterats - priset blir nog avgörande för framgången. Det är trots allt en mindre bil och många bilköpare i vårt land har nog svårt att tänka sig nåt mindre än en bil typ V60 - även om det skulle fungera för väldigt många. Men vanans makt är stor... Dock har ju den ekonomiska situationen den senaste tiden försämrats rätt kraftigt och det kan ju påverka.

Uppdaterat: 2023-03-16 09:28

Om det är Polostorlek så kan man ju jämföra med elversioner av såväl Opel Corsa-e och Peugeot 208-e. Dem går ju inte att köpa nya för 350.000kr. Corsan kostar listpris över 500.000kr, vilket är helt sjukt mycket för en Corsa. De ligger i samma prisklass som ID.3, åtminstone i listpris.
Om en ID.3 kostar mellan 480.000-540.000 idag, vad kommer då en ID.2 kosta år 2025. Svårt att se att den kommer ligga runt 350.000kr, men det är bara att hoppas.

Uppdaterat: 2023-03-16 09:40

Ser väldigt bra ut!
Med rätt förutsättningar på tillval och utrustning så skulle den passa mig!

Uppdaterat: 2023-03-16 09:48
*Robban

Marknaden skriker efter mindre och billigare elbilar.. och ingen lyssnar?

Uppdaterat: 2023-03-16 10:14

Stellantis säger att de ska pressa priserna på en liten framtida elbil genom billiga batterier med annan teknik och tillverkning i Marocko.

Uppdaterat: 2023-03-16 12:12

Tycker det är mer intressant vad Skoda gör för elbil i den här storleken.

Uppdaterat: 2023-03-16 12:20

Axa: Det kommer väl en Skodavariant av denna, och en Cupra.
Det jag gärna skulle se är en liten kombimodell. En dryga 20 cm längre.
Borde kunna fixas lätt, kanske Skoda?

Uppdaterat: 2023-03-16 12:26

Jag gillar bilden där man ser en instrumentpanel från första golfen på skärmen bakom ratten. Så skulle jag vilja ha den...kul ju :) Den är inte med här men finns på webben.

Uppdaterat: 2023-03-16 12:34

Mycket intressant bil och dessutom med snygg, stram återhållsam design. Denna bil kommer att bli normgivande i detta segment. Grattis och bra jobbat VW!

Uppdaterat: 2023-03-16 13:31

Är den inte lite väl hög? Onödigtvis mycket dörrar verkar den ha också.

Uppdaterat: 2023-03-16 14:41

Peter
Jorå, Skoda har med en mindre elbil i sin plan. Men om jag minns rätt så ligger det långt fram.
Det intressanta är resultatet efter att den passerat Skodas designavdelning. Om inte koncernen sätter stopp så tror jag att Skoda kommer göra en bättre modell än VW. Inte nödvändigtvis billigare men betydligt bättre. Bara se på skillnaden Enyaq och ID4.

Uppdaterat: 2023-03-16 16:27

Axa: Jag säger inte emot. De brukar få till bra detaljlösningar och några bra att ha grejer oxå.

Uppdaterat: 2023-03-16 17:02

En sak är säker oavsett märke. Jag kommer gå enorma längder för att sätta 17 eller tillochmed 16 tums hjul på en bil i den där storleksklassen, oavsett vad dårarna hos tillverkaren bestämmer.

Uppdaterat: 2023-03-16 17:06

Framhjulsdrift på denna ID.2, men bakhjulsdrift på ID.3. På elbilar verkar man kunna placera motorn var man vill, se t.ex Volvo som ändrade från front- till bakhjulsdrift på samma modell. Är det bara ekonomi som avgör?

Uppdaterat: 2023-03-16 17:12

Ekonomi till stor del antagligen. De använder ju en halvstel axel bak i denna =billigare. Denna kommer förmodligen aldrig med motor bak=4wd. Också kan de sätta alla drivkomponenter under huven fram. Med kyl o allt. Bara batteriet under bilen.

Uppdaterat: 2023-03-16 17:20

Kan vara att man behövde nyttja möjligheterna till bagageutrymme bättre också och då var antagligen framhjulsdrift en enklare lösning. Det är ju trots allt en liten bil men med hyggligt bagageutrymme.
Sen håller jag med om de för bilstorleken enorma hjulen. 16" eller 17" borde räcka och bli över. Längre räckvidd på köpet gissar jag bedömt på andra bilars räckvidd med olika dimensioner.

Uppdaterat: 2023-03-16 17:52

Jag gillar inte skärmarna som ser ut som om de bara ställts in på en hylla.
Men ratten med funktionsrullar i gammal VW-stil kunde vara ok om den bara vore rund!

Uppdaterat: 2023-03-16 19:56
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

Motor fram kommer vara bättre i längden.
Bakdelen under bilen är den mest utsatta för saltblasket.
Motorn kommer vittra bort bak, slask tar sig in i kontakter och genomföringar.
Vi ser redan problemen på Tidiga Teslor.

Uppdaterat: 2023-03-16 22:51

VW sade att ID.3 skulle kosta under €30.000, det blev halvmiljonen. "Under €25.000" innebär alltså ca 50.000 kr billigare än halvmiljonen... och när ID.2all väl kommer kan vi nog räkna med ett pris över halvmiljonen.

Uppdaterat: 2023-03-17 01:54

Som jag skrev tidigare spelar det inte så stor roll vad grundpriset är, i sann VAG-anda sätter de ihop några konstiga paket som innehåller sådant man vil ha och sådant man inte vill ha till hutlösa priser.
Så det är ganska meningslöst att spekulera om priset.
Det dröjer ju också två år till leverans och då har mycket hänt och många nya mindre elbilar kommer att erbjudas.
Det kommer som alltid att vara marknaden som bestämmer priset.

Uppdaterat: 2023-03-17 09:01
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

VW har insett att en bil är en bil och inte någon rullande digital leksak. Klassiskt och snyggt formgiven i motsats till alla fula asiatiska bilar. Kan säkert bli en kommande succé.

Uppdaterat: 2023-03-17 10:21
Togga

Jag förstår inte varför Leifx fortfarande håller på med sin desinformation. På hemmamarknaden Tyskland kostade en ID3 31960 euro. Efter "hjälp" från staten kostade den 22390 euro(2021) Hur han kan få det till att den kostar halvmiljonen...jaja.

Uppdaterat: 2023-03-17 10:27

Peter E, han menade nog svenska priser och med den svaga kronan stämmer det nog.

Uppdaterat: 2023-03-17 11:21
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre
LeifX skrev:

VW sade att ID.3 skulle kosta under €30.000, det blev halvmiljonen. "Under €25.000" innebär alltså ca 50.000 kr billigare än halvmiljonen... och när ID.2all väl kommer kan vi nog räkna med ett pris över halvmiljonen.

Det var ett jäkla gnäll om priser hit och dit. Om det nu är så att det så mycket billigare i övriga EU så är du fri att inhandla din bil därifrån. Har du gjort det någon gång?

Uppdaterat: 2023-03-17 12:41
Axa skrev:

LeifX skrev:
VW sade att ID.3 skulle kosta under €30.000, det blev halvmiljonen. "Under €25.000" innebär alltså ca 50.000 kr billigare än halvmiljonen... och när ID.2all väl kommer kan vi nog räkna med ett pris över halvmiljonen.

Det var ett jäkla gnäll om priser hit och dit. Om det nu är så att det så mycket billigare i övriga EU så är du fri att inhandla din bil därifrån. Har du gjort det någon gång?

+100 € 😃

Uppdaterat: 2023-03-17 13:01

Bilen i Tyska kostar 25000 Euro för import till Sverige eventuellt ca 350000 kr. Vad tror ni om att åka dit till Tyska att hämta bilen och registrerat Svensk land, tullavgift och besiktning billigare priser jämför hos Svensk bilåterförsäljare, prisuppgift?

Uppdaterat: 2023-03-17 13:07
Min nuvarande Fabia https://www.spritmonitor.de/en/detail/990314.html Dåvarande Astra https://www.spritmonitor.de/en/detail/858751.html

För ett tjugotal år sen fanns det firmor som förmedlade privat bilimport från Tyskland, där priserna var mycket lägre än här. Denna affärsidé var mycket vital ett tag, men försvann. Vet någon orsaken, och finns möjligheten att uppliva privat bilköp från annat EU-land? Bilarna bör väl vara typgodkända i hela EU?

Uppdaterat: 2023-03-17 13:15

Numera gåt väl bilarna den motsatta vägen - i alla fall de begagnade.

Uppdaterat: 2023-03-17 13:21

Den endast ID.2 har skivbromsar bak utom ID.3 och ID.4 har trumbromsar bak.
Tack vare ändring bättre ID.2.

Uppdaterat: 2023-03-17 17:32
Min nuvarande Fabia https://www.spritmonitor.de/en/detail/990314.html Dåvarande Astra https://www.spritmonitor.de/en/detail/858751.html

Jag tror inte det är så fruktansvärt krångligt att importera bil inom EU. Men skulle priserna vara så pass mycket billigare i omkringliggande länder såsom Finland och Tyskland skulle det ju vallfärdas dit för köp av elbil. Är det något som pågår? Inget som rapporterats om iallafall.

Uppdaterat: 2023-03-17 17:37

Tyskland har säkert fortfarande bonus som gissningsvis inte kan nyttjas av oss svenskar. Därmed blir bilarna billigare för tyskarna.

Uppdaterat: 2023-03-17 19:52

Pi
Fast tydligen är det flera hundratusen billigare i vissa länder…

Uppdaterat: 2023-03-17 20:05

Jag kollat utland EU priset Tyska för 25 000 Euro. Räknas 25 000 gånger 11.80 - 11.83 blir ca 295 000 - 295 750 Svenska kronor.

Uppdaterat: 2023-03-17 21:49
Min nuvarande Fabia https://www.spritmonitor.de/en/detail/990314.html Dåvarande Astra https://www.spritmonitor.de/en/detail/858751.html

Jag har kollat priset på blomkål i Tyskland, där kostar den bara 1,5€ kilot
Måste vara enorma påslag på blomkål i Sverige 🤪
Varför detta ständiga jämförande med vad en vara, i detta forum oftast en bil, kostar i ett annat land.
Åk då dit å köp bilen, blomkålen eller vad det nya vara månde och ta med den till Sverige och betala alla tullar och andra avgifter.
Alternativt flytta dit för att kunna äta billig blomkål och köpa en subventionerad elbil.
Eller varför inte flytta till Venezuela för att kunna köpa billig bensin.

Uppdaterat: 2023-03-17 22:03

Jag har nu saldo 235 000 kr kvar endast bilsparfond och min bil ca 100 000 för sälja blir 335 000 kr till ny bil efter sparat varje 5000 kr per månad för endast bil när det gäller värdeminskning och byte bil varje ca 5 - 7 år.

Uppdaterat: 2023-03-17 22:14
Min nuvarande Fabia https://www.spritmonitor.de/en/detail/990314.html Dåvarande Astra https://www.spritmonitor.de/en/detail/858751.html

Noterar en viss irritation hos Mr Snoid när bilpriser diskuteras. Har man som han betalat dryga halvmiljonen för sin nya bil, så skaver det tydligen när vi forumets fattiga ifrågasätter prissättningen på svenska bilmarknaden.

Uppdaterat: 2023-03-17 22:26
40-talisten skrev:

Noterar en viss irritation hos Mr Snoid när bilpriser diskuteras. Har man som han betalat dryga halvmiljonen för sin nya bil, så skaver det tydligen när vi forumets fattiga ifrågasätter prissättningen på svenska bilmarknaden.

Inte alls 40-talisten
Även om bilen är den dyraste jag köpt nån gång och drygt 100kkr över min tidigare limit så lär det bli billiga mil. Får mer än jag betalade för bilen om jag skulle sälja den i dag, men det kommer inte på fråga.
Däremot så undrar jag varför man inte åker å köper den där billigare bilen än att gnälla över om hur dyr den är i Sverige.
Oavsett så fattas det massa information i dessa ständiga diskussioner om hur billig en viss bilmodell är i ett annat land.
Hade jag varit grek och bott i Grekland hade jag varit pensionär.
Skall man nu jämför så vore det på sin plats att redovisa jämförbara siffror.
Bruttopris, moms, subventioner, övriga avgifter.
Nu är det bara lösryckta siffror man lyckas googla från ett bilmärkes hemsida utan att ha någon koll på vad den siffran avser.
Men troligen är Blomkål billigare i Tyskland.

Uppdaterat: 2023-03-17 23:00

Den framtid som gjort snygga design på rätt väg för alla VW som byggt Tyska.
Franska bilar sisådär design.
Japan, Kina, Koreansk, Slovakien, Turkisk och Usa som bygger några bilmärken fulare design.

Uppdaterat: 2023-03-17 23:29
Min nuvarande Fabia https://www.spritmonitor.de/en/detail/990314.html Dåvarande Astra https://www.spritmonitor.de/en/detail/858751.html

Jag har motsatt åsikt om design jämfört med GF. Jag tycker att franska bilar generellt sett är snyggast på marknaden. VW har fastnat i sin design som knappt har utvecklats sen 1974.
BMW har helt tappat formen. Efter 3-serien E46 saknas harmoni i linjerna.
Hyundai Ioniq 5 har ett eget utseende utan att vara stötande ful.

Mercedes ser ut att vara designade att gå lätt genom luften, men det har tagit udden av identiteten.

Uppdaterat: 2023-03-18 09:34