Vi Bilägares forum

Dåligt ”startbatteri” vanligt problem i elbilar

Dåligt ”startbatteri” vanligt problem i elbilar

Ett urladdat lågspänningsbatteri är den vanligaste orsaken till haveri.

Läs hela artikeln
Uppdaterat: 2023-03-15 14:20

Kommentarer

Det upptäcktes ju i det norska vintertestet av elbilar, man körde in några i kylkammare i lägre än -40 och bara två tog sig ut och fortsatte rulla. De övriga gick inte igång alls eller startade och rullade ut ur kylrummet för att sedan dö.
De två som fortsatte rulla, även med påslagen värme och elsitsar osv var BMW och så - vilket nog kommer uppröra en del här 😎 - Renault Mégane E-Tech.

De har inbyggd underhållsladdning av 12-voltsbatteriet vilket de andra saknar. Det gör att dessa håller spänningen på detta lilla batteri intakt.

För andra gäller att i vinterkyla inte låta dem stå för länge utan inkoppling i elnätet.

Uppdaterat: 2023-03-15 15:05

Kan tyvärr bara instämma. Min Ioniq 5 har upprepade gånger tömt sitt 12V-batteri. Det har varken med kyla att göra eller att jag inte använder bilen tillräckligt ofta. En del påstår att man kör för korta sträckor, men det borde vara ganska irrelevant för en elbil eftersom 12V batteriet inte behöver starta någon förbränningsmotor som drar en massa ström vid varje kallstart. Jag kör alltid flera mil i sträck. Det borde inte vara ett problem. För mig sker detta helt slumpmässigt. Min enda förklaring är att batteriet antingen är av dålig kvalitet och/eller att bilen inte klarar av att underhållsladda batteriet ordentligt. Hur svårt kan det vara? Det borde vara ett icke-problem i en elbil.
Nu har jag en startbooster liggande i bilen så att jag inte behöver ringa bärgare varje gång. Omständigt och pinsamt, men det löser problemet.

Uppdaterat: 2023-03-15 19:21

Kanske vore något för motor journalisterna att gräva vidare i detta ämnet.
Alltså vilka bilar som saknar Inbyggd underhållsladdning av 12-voltsbatteriet? Känns som en mkt bra funktion att ha i vårat kalla klimat.
Betydligt viktigare än infotainment system mm som det annars pratas så mkt om i biltester.

Uppdaterat: 2023-03-15 19:53

Måste vara en bagatell att koppla en underhållsladdare till 12V batteriet som laddas samtidigt som drivbatteriet.
Att det inte är original kanske beror på att det inte är så många elbilar som konstruerats för arktiskt klimat?

Uppdaterat: 2023-03-15 19:55
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

Ja, detta har vi diskuterat många gånger och varit lika förvånade varje gång - alltså att inte alla bilar i detta avseende fungerar som BMW och Megane E-Tech. Besynnerligt....

Uppdaterat: 2023-03-15 19:56
mati skrev:

Kan tyvärr bara instämma. Min Ioniq 5 har upprepade gånger tömt sitt 12V-batteri. Det har varken med kyla att göra eller att jag inte använder bilen tillräckligt ofta. En del påstår att man kör för korta sträckor, men det borde vara ganska irrelevant för en elbil eftersom 12V batteriet inte behöver starta någon förbränningsmotor som drar en massa ström vid varje kallstart. Jag kör alltid flera mil i sträck. Det borde inte vara ett problem. För mig sker detta helt slumpmässigt. Min enda förklaring är att batteriet antingen är av dålig kvalitet och/eller att bilen inte klarar av att underhållsladda batteriet ordentligt. Hur svårt kan det vara? Det borde vara ett icke-problem i en elbil.
Nu har jag en startbooster liggande i bilen så att jag inte behöver ringa bärgare varje gång. Omständigt och pinsamt, men det löser problemet.

Ioniq 5 har ju några kända källor till utdraget batteri.
Den första är smartladdning med appar som titt som tätt skall kolla bilens laddnivå vilket gör att bilen aldrig går med i ”dvala”
Det andra är att bilen står något dygn med laddsladden ansluten.
Jag har kört 3700 mil nu och aldrig efter 15 månader haft problem med urladdat batteri.

Uppdaterat: 2023-03-15 20:00
Mr Snoid skrev:

Ioniq 5 har ju några kända källor till utdraget batteri.
Den första är smartladdning med appar som titt som tätt skall kolla bilens laddnivå vilket gör att bilen aldrig går med i ”dvala”
Det andra är att bilen står något dygn med laddsladden ansluten.
Jag har kört 3700 mil nu och aldrig efter 15 månader haft problem med urladdat batteri.

Det måste vara mer än så. Jag har ingen smartladdning, och vad jag kan minnas så har jag kört bilen dagen innan varje gång detta hände mig. Jag tror att det är en bugg i mjukvaran som gör att nånting inte stängs av. Jag är ganska säker på att Ioniq 5 egentligen kan underhållsladda batteriet. Men uppenbarligen sker detta inte alltid.

Uppdaterat: 2023-03-15 20:38
mati skrev:

Mr Snoid skrev:
Ioniq 5 har ju några kända källor till utdraget batteri.
Den första är smartladdning med appar som titt som tätt skall kolla bilens laddnivå vilket gör att bilen aldrig går med i ”dvala”
Det andra är att bilen står något dygn med laddsladden ansluten.
Jag har kört 3700 mil nu och aldrig efter 15 månader haft problem med urladdat batteri.

Det måste vara mer än så. Jag har ingen smartladdning, och vad jag kan minnas så har jag kört bilen dagen innan varje gång detta hände mig. Jag tror att det är en bugg i mjukvaran som gör att nånting inte stängs av. Jag är ganska säker på att Ioniq 5 egentligen kan underhållsladda batteriet. Men uppenbarligen sker detta inte alltid.

Ja den underhållsladdar batteriet. Men inte om du parkerar med för lite ström i högspänningsbatteriet.
För övrigt så ser man när den laddar 12V batteriet, den öppnar de aktiva luftinsläppen då.

Uppdaterat: 2023-03-15 20:44

Att man ska behöva underhållsladda 12V batteriet med batteriladdare på elbilar, låter nästan som ett skämt, även om det tydligen stämmer på en del bilmodeller. Jag trodde att detta skötte sig helt självt på alla elbilar och aldrig blev till större ett problem som haveri.

Uppdaterat: 2023-03-16 00:54
"Fit for 55" är ett klimatpaketet som bl a innebär att EU ska minska sina växthusgasutsläpp med 55 % till år 2030 (jämfört med 1990 års nivå) och som har det övergripande klimatmålet (enligt den klimatlag som antogs i juni 2021) att hela EU ska vara klimatneutralt senast år 2050.
Mr Snoid skrev:

Ja den underhållsladdar batteriet. Men inte om du parkerar med för lite ström i högspänningsbatteriet.
För övrigt så ser man när den laddar 12V batteriet, den öppnar de aktiva luftinsläppen då.

Hm, var är för lite ström? Jag brukar ladda till 50%, dvs bilen står med kanske 30% i några timmar, sen laddar den högspänningsbatteriet tillbaka till 50% på natten. Jag tycker inte att det skulle vara möjligt i det sammanhanget att 12V batteriet kan dräneras. Inte ens om bilen kanske står oanvänd i någon dag eller två. Det är helt absurt att högspänningsbatteriet inte tappar en enda procentenhet ens om bilen står parkerad i en vecka, men 12V batteriet klarar ibland inte ens en dag. Det är helt klart ett fel som aldrig borde kunna uppstå. Detta är min femte elbil och jag har aldrig råkat ut för detta i tidigare elbilar jag haft.
Jag är annars väldigt nöjd med min Ioniq 5, men detta är ett stressmoment, man har ju inte alltid tid och lust att joxa med nödnyckel och 12V-booster när man ska iväg.

Uppdaterat: 2023-03-16 06:59
mati skrev:

Mr Snoid skrev:
Ja den underhållsladdar batteriet. Men inte om du parkerar med för lite ström i högspänningsbatteriet.
För övrigt så ser man när den laddar 12V batteriet, den öppnar de aktiva luftinsläppen då.

Hm, var är för lite ström? Jag brukar ladda till 50%, dvs bilen står med kanske 30% i några timmar, sen laddar den högspänningsbatteriet tillbaka till 50% på natten. Jag tycker inte att det skulle vara möjligt i det sammanhanget att 12V batteriet kan dräneras. Inte ens om bilen kanske står oanvänd i någon dag eller två. Det är helt absurt att högspänningsbatteriet inte tappar en enda procentenhet ens om bilen står parkerad i en vecka, men 12V batteriet klarar ibland inte ens en dag. Det är helt klart ett fel som aldrig borde kunna uppstå. Detta är min femte elbil och jag har aldrig råkat ut för detta i tidigare elbilar jag haft.
Jag är annars väldigt nöjd med min Ioniq 5, men detta är ett stressmoment, man har ju inte alltid tid och lust att joxa med nödnyckel och 12V-booster när man ska iväg.

Pröva att ladda bilen till 100% i stället.
Den laddar batteriet då du laddar bilen och när du bara duttar i lite ström så kanske den inte hinner ladda upp 12V batteriet ordentligt.
Jag laddar alltid min till 100% på AC.
Det står även i instruktionsboken att du åtminstone en gång per månad bör ladda batteriet till 100%.

Uppdaterat: 2023-03-16 08:09

Kanske bör påpekas att med underhållsladdning av 12V batteriet menas att elbilen ger av sitt större batteri till 12V batteriet för att hålla 12V batteriet på rätt spänning utan att bilen är inkopplad i elnätet. Det är alltså när man står en tid utan att elbilen är kopplad till elnätet som detta fenomen kan uppstå.
Laddar man bilen regelbundet i elnätet så ska det inte vara något problem.
Men står bilen längre tid under vintern utan inkoppling till elnätet så kan 12V batteriet ge för lite ström.
Därför bra med inbyggd underhållsladdning.

Uppdaterat: 2023-03-16 08:17

Ibland hittas mer än 30-åriga bilar i lador och garage, som knappt är körda alls av olika anledningar. Det är dock inga större svårigheter att få dem i körbart skick igen. Undrar om samma kommer att gälla för framtida avställda elbilar?

Uppdaterat: 2023-03-16 08:38

Mycket märklig prioritering att inte underhålls-ladda det pyttelilla 12V-batteriet om inte drivbatteriet är mer eller mindre full-laddat. Utan fungerande 12V-batteri har man liksom ingen användning för alla elektroner som sprattlar i drivbatteriet... Underhålls-laddningen av 12V-batteriet tar ju väldigt lite energi ur det stora drivbatteriet.

Uppdaterat: 2023-03-16 09:13
Mr Snoid skrev:

Pröva att ladda bilen till 100% i stället.
Den laddar batteriet då du laddar bilen och när du bara duttar i lite ström så kanske den inte hinner ladda upp 12V batteriet ordentligt.
Jag laddar alltid min till 100% på AC.
Det står även i instruktionsboken att du åtminstone en gång per månad bör ladda batteriet till 100%.

Jag tänker inte döda mitt högvoltsbatteri på det viset. Då släpar jag hellre med mig en 12V booster. Att man ska ladda till 100% ibland beror snarare på att cellerna behöver balanseras regelbundet, annars kan BMS:en eventuellt inte beräkna SoC och räckvidden korrekt. Håller man sig alltid runt 50% så kan BMS:en tappa bort sig, men det är bara för visningens skull och spelar ingen roll till vardags. Att ladda till 100% till vardags är vansinne för batteriets livslängd. Degraderingen är många gånger större om man gör så. Även den gamla 80%-myten är nästan lika illa. Behöver man inte räckvidden och vill man att batteriet behåller sin kapacitet så länge som möjligt så får man hålla sig till låg SoC till vardags. Ett li-jon-batteri mår bäst av att hålla en SoC under 55-60%, lite beroende på vilken kemi som används.

Uppdaterat: 2023-03-16 09:15

Fast en ännu sämre lösning ur livslängds-synpunkt är att ofta ladda ur batteriet till relativt låg SoC, Bättre då att hålla sig mellan typ 40--80 %, mati. I alla fall är det min erfarenhet av Li-baserade batterier - dock inte drivbatterier för elbilar. Den klassiska regeln för Li-batterier är att vid långtids-förvaring ligga på runt 50--60 % men nu talar vi ju inte om förvaring utan om användning.

Uppdaterat: 2023-03-16 09:35

Ja om elbilarnas batteriers laddningsnivå finns det många läror, minst lika många som alla andra religioner. Heller ingen idé att ödsla tid på att diskutera detta då alla har sin egen övertygelse.
Jag förhåller mig till den som anges i bilens instruktionsbok.

Uppdaterat: 2023-03-16 09:39
Mr Snoid skrev:

Ja om elbilarnas batteriers laddningsnivå finns det många läror, minst lika många som alla andra religioner. Heller ingen idé att ödsla tid på att diskutera detta då alla har sin egen övertygelse.
Jag förhåller mig till den som anges i bilens instruktionsbok.

Fast det är ju inte riktigt sant. Det finns ganska mycket forskning kring detta, det handlar inte om religion. Tidigare år har det spridits myter om att man ska hålla sig mellan 20 och 80%. Det var det alla "visste" var bäst för batteriet. Och det är förmodligen fortfarande den bästa kompromissen för de flesta ur ett användarperspektiv.
Men för batteriet är det inte riktigt optimalt har det visat sig. Just när det gäller degradering över tid, vilket är den största faktorn när det kommer till degradering, är laddnivån i kombination med temperaturen det som spelar roll. Ju varmare och ju högre laddnivå desto snabbare minskar kapaciteten. Låg SoC är också dåligt, ja, men då pratar vi riktigt låga nivåer. Säg att man gör av med 30% SoC varje dag, vilket nog är ganska vanligt för en modern genomsnittselbil, så är det bättre att cykla 20-50% istället för 50-80% eller rentav 70-100%.

Uppdaterat: 2023-03-16 10:24

Som jag sa, jag skippar all gammal fakta. Läste om en Norsk taxiägare som kör I5. Han använder bilen och har nu kört 16.000 mil med bilen och "misshandlar" den dagligen med med snabbladdning till 100% och långsam till 100% när han sover.
0% degradering efter 12.000 mil och inga problem nu efter 16.000 mil.
Finns väl ingen forskning på dagens moderna och väl klimatiserade batteripapaket.
Däremot finns väl fakta som visar på att degraderingen snarare understiger alla pesimistiska förutsägelser.
Toyota har 100.000 mil/10 års garanti på sina batteripaket. För att garantera detta har man begränsat antalet snabbladdningar per dag, så kraftigt att man nu valt att öka det då speciellt taxiåkarna klagat på detta. Nu blir det 2,8 gånger/dag om jag inte missminner mig. i övrigt inga andra begränsningar för utom att dom lagt inn en rejäl buffert på urladdningssidan. dvs dom är nog ganska trygga i att batteriet skall hålla hela garantitiden.
Men som sagt, jag hävdar att detta är religion med olika trosriktningar.
Framtiden får utvisa, men jag kommer fortsätta använda 80-90 % av min bils batterikapacitet.

Uppdaterat: 2023-03-16 10:37

Får jag fråga om vilken några elbil märken har som standard inbyggd underhållsladdning?

Uppdaterat: 2023-03-16 10:46
Min nuvarande Fabia https://www.spritmonitor.de/en/detail/990314.html Dåvarande Astra https://www.spritmonitor.de/en/detail/858751.html
Mr Snoid skrev:

Som jag sa, jag skippar all gammal fakta. Läste om en Norsk taxiägare som kör I5. Han använder bilen och har nu kört 16.000 mil med bilen och "misshandlar" den dagligen med med snabbladdning till 100% och långsam till 100% när han sover.
0% degradering efter 12.000 mil och inga problem nu efter 16.000 mil.

Och det tror du stämmer? Det gör inte jag. 0% degradering är tekniskt omöjligt, hur väl man än behandlar sitt batteri. Jag har som sagt haft 4 olika elbilar, Ioniq 5 är min femte. Mina tidigare bilar, Model S och Audo e-tron, har jag alltid laddat till 80%, snabbladdat sporadiskt några enstaka gånger per år. Degraderingen var störst första året för samtliga bilar, runt 5%. Därefter planar det ut. Men ungefär 7% efter två år och 4000 mil kan man säga. Ganska mycket alltså. Vår e-Golf har tappat betydligt mindre av någon anledning. Den laddas också till 80% dagligen, har gått 11000 mil nu och degraderingen är inte påtaglig. Inte så att det märks i vardagen trots den ringa räckvidden som bilen har. Min Ioniq 5 är nu drygt ett år gammal, men har bara gått 1500 mil. Snabbladdat 4 gånger. Jag kan inte riktigt säga hur degraderingen ser ut. Den är låg, men den är inte noll. Jag tror att den har tappa ungefär 2kWh, dvs ~3%, vilket är ett rimligt värde om det stämmer, men jag har inte gjort några exakta mätningar.

Uppdaterat: 2023-03-16 10:56
mati skrev:

Mr Snoid skrev:
Som jag sa, jag skippar all gammal fakta. Läste om en Norsk taxiägare som kör I5. Han använder bilen och har nu kört 16.000 mil med bilen och "misshandlar" den dagligen med med snabbladdning till 100% och långsam till 100% när han sover.
0% degradering efter 12.000 mil och inga problem nu efter 16.000 mil.

Och det tror du stämmer? Det gör inte jag. 0% degradering är tekniskt omöjligt, hur väl man än behandlar sitt batteri. Jag har som sagt haft 4 olika elbilar, Ioniq 5 är min femte. Mina tidigare bilar, Model S och Audo e-tron, har jag alltid laddat till 80%, snabbladdat sporadiskt några enstaka gånger per år. Degraderingen var störst första året för samtliga bilar, runt 5%. Därefter planar det ut. Men ungefär 7% efter två år och 4000 mil kan man säga. Ganska mycket alltså. Vår e-Golf har tappat betydligt mindre av någon anledning. Den laddas också till 80% dagligen, har gått 11000 mil nu och degraderingen är inte påtaglig. Inte så att det märks i vardagen trots den ringa räckvidden som bilen har. Min Ioniq 5 är nu drygt ett år gammal, men har bara gått 1500 mil. Snabbladdat 4 gånger. Jag kan inte riktigt säga hur degraderingen ser ut. Den är låg, men den är inte noll. Jag tror att den har tappa ungefär 2kWh, dvs ~3%, vilket är ett rimligt värde om det stämmer, men jag har inte gjort några exakta mätningar.

Så klart är det teknisk omöjligt att det inte blir någon degradering.
Min bil har rullat 3700mil och har inte märkt nån försämrad beräknad räckvidd. Bekymrar mig för övrigt heller inte om det utan laddar till 100% och kör med bilen. I realiteten så använder jag ca 75% av batteriets bruttokapacitet vilket behövs för min körning.

Uppdaterat: 2023-03-16 11:22

En tysk proffstestare på Youtube mätte hos verkstad upp degradering av batteriet i sin Enyaq. Efter 3800 mil var degraderingen 3%.

Uppdaterat: 2023-03-16 16:56

Sen är det ju inte bara utnyttjandet (milen) utan även tiden som sliter på batteriet. Det är trots allt en kemisk process som startar när batteriet börjar användas.

Uppdaterat: 2023-03-16 17:47