Fyra personer omkom vid obevakade järnvägsövergångar förra året.
Trots regeringsuppdraget: Tusentals farliga järnvägsövergångar kvar i Sverige
Läs hela artikeln
Uppdaterat: 2023-03-15 15:34
Fyra personer omkom vid obevakade järnvägsövergångar förra året.
Kommentarer
Folk får väl lära sig att titta åt båda hållen, innan dom åker över... Inget fel på obevakade järnvägsövergångar, folk får skylla sig själv om dom inte tittar.
I GPS-appen Waze finns sen mitten av 2020 en varningsfunktion inlagd vid alla plankorsningar som saknar bommar. Alltså även de som bara har ljud och ljussignaler.
Pinsamt för ett modernt land som Sverige... som mycket annat i det här landet
D.v.s. precis som när man har stopplikt och korsar vilken större väg som helst. Är inte sikten väldigt bra, så varnar ju dessutom tåget med tryckluftsdrivet signalhorn på lagom avstånd före korsningen.
3 500 obevakade plankorsningar låter väldigt mycket, men de allra flesta finns ju där både järnvägen och bilvägen har låg hastighet och bara några få passager om dagen.
Det är inte alla järnvägskorsningar som har sikt så långt som det skulle behöva vara för att man ska hinna se annalkande tåg.
Säg att ett tåg far fram med 160 km/h, 50 m/s. Och att det tar 5 sek för en bil att från stillastående masa sig över korsningen. Har vi 250 m fri sikt? Kanske lite marginal på det för att hålla pulsen nere på lok- och bil-förare.
Alla obevakade järnvägskorsningar ska ha tillräckligt god sikt åt båda hållen, enligt trafikverkets egna regler. Ingen av dom uppmärksammade dödsolyckorna dom senaste åren, har visat att det skulle ha varit brist på sikten. Det har alltid varit den som förolyckats, som har brustit i sin uppmärksamhet.
Lobocut,
Så detta har inte hänt?
https://www.svt.se/nyheter/lokalt/smaland/utredningen-visar-dalig-sikt-en-orsak-till-dodlig-jarnvagsolycka
Trafikverket har god koll på var tågen befinner sig, oavsett signalsystem eller vägskyddsanläggningar. Detta borde gå att lösa på ett mer samhällsekonomiskt sätt än att bygga om varenda korsning.
Men nu gäller det väl att tåg och bilar (inte) har koll på varandra? Tids nog sitter det nog en transponder i varje bil och "alla pratar med alla" men vi är inte där än.
8 sekunder är mer än tillräckligt, om man följer reglerna för hur man passerar. Bilföraren har ju givetvis inte stannat, tittat åt båda hållen och sedan kört. Han har antagligen tittat innan han kom fram till stoppet, och förlorat några sekunder där. 100% bilförarens fel.
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.