Vi Bilägares forum

Elsäkerhetsverket säljstoppar Easees laddboxar

Elsäkerhetsverket säljstoppar Easees laddboxar

Norska Easee får inte längre sälja sina laddboxar i Sverige. Easee har överklagat beslutet och menar att det saknar grund.

Läs hela artikeln
Uppdaterat: 2023-03-15 11:01

Kommentarer

Jag förstår båda, tror tanken är att en elektromekanisk brytare är mer felsäker än en elektronisk men tillverkaren hävdar givetvis att en elektronisk är säker.
Och det kanske den är.

Uppdaterat: 2023-03-15 12:34
Raphael skrev:

Jag förstår båda, tror tanken är att en elektromekanisk brytare är mer felsäker än en elektronisk men tillverkaren hävdar givetvis att en elektronisk är säker.
Och det kanske den är.

Möjligt att det är så. Men uppfyller den inte kraven så gör den inte det. Och jag tror elsäkerhetsverket har på fötterna innan man drar igång något sånt här.

Uppdaterat: 2023-03-15 12:53

Om jag förstått saken rätt så klarar inte den elektroniska jordfelsbrytaren av om det kommer 3000 v från bilen (vilket är kravet enligt specen för godkännande av generella elektromekaniska jordfelsbrytare). Å ena sidan är det kanske inte så sannolikt, å andra sidan har ju inte elsäkerhetsverket mätt någon lägre spänning. Således har vi bara Easees ord på att de klarar de 800-1000 v som teoretiskt skulle kunna komma från bilen med mindre än att en högspänningsledning fallit ned på ens bil (och då har man nog andra problem).

Uppdaterat: 2023-03-15 13:59

Känns som att elsäkerhetsverket inte vill hänga med i utvecklingen och inte har kunskap nog om hur den digitala fungerar. Man vill ta det säkra före det osäkra tills man har kunskap nog om saken.

Kanske dags att de skaffar sig den kunskapen om de saknar den.

Nu säger jag inte att elsäkerhetsverket har fel, de kan garanterat mycket mer om saken än jag kan, men jag misstänker att man inte vill sätta sig in i det nya. Måste ju finnas en anledning till varför andra länders motsvarighet tillåter den, men inte Sverige?

Uppdaterat: 2023-03-15 14:20
- Peugeot e-208 GT 2022

Bejje, vet du om andra länders motsvarigheter till ESV testat den då eller känns det bara som Svenska myndigheter är dåliga?
Det finns en specifikation om hur boxen skall fungera enligt reglerna och det gör uppenbarligen inte det.

Uppdaterat: 2023-03-15 14:25
*Robban

Grejen är ju den att i Sverige ska den fungera enligt gamla hederliga regler. Sedan kommer någon på en ny teknik som troligen gör samma sak, men kanske kostar mindre och tar mindre plats.

Nu spekulerar jag, för så insatt är jag inte i produkterna, men då anser troligen elsäkerhetsverket att denna nya teknik är inte utvärderad och testad nog av elsäkerhetsverket och därmed vill de förbjuda den.

Huruvida andra länders motsvarighet till elsäkerhetsverket har testat deras produkter vet jag inte, men det är väl deras jobb?

Låter också på beskrivningen som att elsäkerhetsverket mest bara granskat produktens innehåll och sen förbjudit den, inte faktiskt testat hur den digitala jordfelsbrytaren fungerar och om den fungerar eller inte.
Det senare tycker jag är det viktiga. Det är ganska drastiskt att förbjuda något nytt innan man testat om det faktiskt är ett problem eller om det funkar felfritt.

Det kan ju få stora konsekvenser för företaget fast det kanske i verkligheten inte alls är ett problem.

Uppdaterat: 2023-03-15 15:32
- Peugeot e-208 GT 2022

Bejje, om det finns ett funktionellt regelverk på hur boxen skall reagera eller specifikt jfb och den inte uppfyller det kravet så har man ju rundat kravet, eller hur?
Sedan om det är Good enough, ja så kan det vara, men den uppfyller uppenbarligen inte standarden och därmed blir säljstoppad.

Uppdaterat: 2023-03-15 16:24
*Robban

Ja du har ju en poäng i att easee säkert inte följt svenska regelverk.
Var inte dom från Norge? Kan väl i så fall vara att de började i Norge och följt de regelverk som finns där och sen antagit att samma kommer funka i Sverige då de själva anser sig ha fullt fungerande säkerhet, vilket de säkert har, men trots det inte uppfyller kraven då de är för moderna för svenska regelverk.

Uppdaterat: 2023-03-15 16:37
- Peugeot e-208 GT 2022

Det skall vara samma regelverk i Norge som EU.
Man har intygat att det följer regelverket, elsäkerhetsverket säger annat.

Uppdaterat: 2023-03-15 16:46

Inom EU så blir det oftast säljförbud i hela EU så detta är illa om nu inte Sverige har särkrav just på detta.
Min laddbox som är av annat fabrikat från England har också elektronisk JFB för övrigt!

Uppdaterat: 2023-03-15 16:48

Elsäkerhetsverket ska ju ha grund för sitt beslut och nu när det är överklagat så lär det väl visa sig ifall dem haft det eller inte.

Uppdaterat: 2023-03-15 16:48

Jag fick nyss min laddbox i garaget utbytt från en Garo till en Easee av hyresvärden.
Får se vad som händer med det framöver då...

Uppdaterat: 2023-03-15 16:57
- Peugeot e-208 GT 2022

Från Nyteknik:
"– Företaget deklarerar i sin EU-försäkran att de följer vissa standarden, men vår provning och deras dokumentation visar att de inte uppfyller kraven på punkt efter punkt. De har exempelvis löst jordfelsbrytaren på ett eget sätt, men så kan man inte göra om man uppger att man följer en standard, säger inspektör Morgan Wojcik till Ny Teknik."

...

"I bruksanvisningen står det att det finns en inbyggd jordfelsbrytare med ett så kallat DC-skydd. Sådana jordfelsbrytare upptäcker och skyddar mot felströmmar oavsett om det är växelström (AC) eller likström (DC) som tar fel väg till jord. Standarden anger exempelvis att en sådan jordfelsbrytare ska vare elektromekanisk och att det ska vara ett visst antal millimetrar mellan kontakterna när strömmen har brutits.
Företaget har i stället utvecklat en elektronisk lösning som har byggts in i laddboxen. En digital sensor upptäcker felströmmar och strömmen bryts av en styrenhet, oavsett om det är växelström (AC) eller likström (DC) som tar fel väg till jord.
En tillverkare måste inte följa standarder. Men den som utvecklar egna lösningar måste bevisa att de är minst lika säkra som standarden. Och det anser inte Elsäkerhetsverket att Easee har lyckat bevisa."

Uppdaterat: 2023-03-15 17:01

Easee är skräp enl min kompis vars företag importerar solceller och laddboxar. Riskerar släppa ut likström.
"Vi importerar inget från Kina, kass kvalitet" sa han i helgen

Uppdaterat: 2023-03-15 17:16
Gillar kurvor och rondeller

Den är väl ändå utvecklad i Norge även om den råkar tillverkas i Kina som så mycket annat!

Uppdaterat: 2023-03-15 17:32

Norge inte är medlemmar i EU. Easee-laddboxen är utveckland och producerad i Norge.
Det är bra att Elsäkerhetsverket säljstopp till Sverige och EU.

Uppdaterat: 2023-03-15 18:38
Min nuvarande Fabia https://www.spritmonitor.de/en/detail/990314.html Dåvarande Astra https://www.spritmonitor.de/en/detail/858751.html

Fråga: Är produkten godkänd i andra länder inom EU?
- "Myndigheter godkänner inte produkter utan ansvaret för produktsäkerheten ligger hos tillverkaren. Samma produktregelverk gäller inom hela EU och EES." - Norge är med i EES.

https://www.elsakerhetsverket.se/om-oss/press/nyheter/2023/laddbox-far-forsaljningsforbud/

Alla elprylar som kommer testas väl inte, nu testade verket 6 stycken laddboxar. Garo fick godkänt...

Uppdaterat: 2023-03-15 19:50
Villevalle

När jag jobbade på SEMKO var det vanligt att man testade produkter i ett land och sen skickades det landets godkännande och protokoll till övriga länder som inte gjorde egna tester.
Det var inte alla länders testhus som man kunde lita på. NEMKO rankade vi som likvärdigt med oss.

Det börjar bli riktigt länge sen jag höll på med elsäkerhet, men jag tror inte att det blir färre dödsfall av att företag frångår fastställda standarder.

Uppdaterat: 2023-03-15 20:10

700000 boxar i europa som kan kosta uppemot 2000:- per styck att åtgärda, det blir inte billigt utan 1,4 miljarder…

Edit ser att det handlar om över en miljon boxar nu så mer än två miljarder…

Tillverkning i Norge så ingen Kina-pryl som någon påstod.

När jag antar 2000:- är det en elektriker som ska ta sig till kunden och montera en extern jordfelsbrytare och i vissa fall kan plats saknas i befintliga centraler.

Uppdaterat: 2023-03-15 21:35
V8-Power skrev:

Tillverkning i Norge så ingen Kina-pryl som någon påstod.
.

Ja men delarna är från Kina enl min kompis, han är proffsimportör så finns inget skäl för mig att tro att han talar osanning.

Uppdaterat: 2023-03-16 00:23
Gillar kurvor och rondeller

Motorc...,
Av olika anledningar har jag insyn i vad som levereras till Easee och det är inte enbart kinesiska komponenter. Givetvis finns det kinesiska komponenter också som i all elektronik, men det är långt ifrån genomgående.

Uppdaterat: 2023-03-16 08:45

Ja så brukar det ju vara med det mesta.
Ofta köper de det billigaste och det kan vara från många olika ställen.
Har du koll på de som bara har EU-delar?

Uppdaterat: 2023-03-16 11:15
Gillar kurvor och rondeller

Bara har EU-delar. Den var bra, det finns inte.

Uppdaterat: 2023-03-16 13:40
motorcykelentusiasten skrev:

Ja så brukar det ju vara med det mesta.
Ofta köper de det billigaste och det kan vara från många olika ställen.
Har du koll på de som bara har EU-delar?

Som V8P skriver finns det inte. Jag sitter som mellanhand och hjälper nordiska företag hitta rätt komponenter oavsett var produktionen ska göras.

Uppdaterat: 2023-03-16 14:36

Om jag har jordfelsbrytare som täcker hela huset inkl laddaren, vad gäller då? Eller måste laddaren ändå ha egen jordfelsbrytare?

Uppdaterat: 2023-03-16 16:30

Uffeeh, laddboxen skall ha en egen jfb typ B, inte att förväxla med den typ A som du har i huset.
Antingen en inbyggd i boxen eller en separat monterad på anslutningen.

Uppdaterat: 2023-03-16 21:08
*Robban

Jag har ta mig tusan för mig att elektrikern installerade en jordfelsbrytare på anslutningen. Ska kolla i helgen.

Uppdaterat: 2023-03-16 21:35
motorcykelentusiasten skrev:

Kass

Finns väl Kinesiska komponenter med hög kvalitet ?
Beror väl helt på vad beställaren ställer för krav på de komponenter man köper.
Lite löjligt att påstå att Kia=Skit.

Uppdaterat: 2023-03-16 21:56

Jag talade igår med en elkonstruktör som har god erfarenhet av jordfelsbrytare, han kände väl till problemet och ansåg att Elsäkerhetsverket var dåligt uppdaterade och att det var därför de inte godkände de elektroniska.
De har givetvis helt rätt i att kräva bevis på att de elektroniska brytarna är tillförlitliga, men han talade om att så gott som alla små kraftaggregat som importeras främst från Kina är försedda med elektroniska jordfelsbrytare och det fallet finns tydligen inga problem.

Uppdaterat: 2023-03-17 12:22
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre
Mr Snoid skrev:

motorcykelentusiasten skrev:
Kass

Finns väl Kinesiska komponenter med hög kvalitet ?
Beror väl helt på vad beställaren ställer för krav på de komponenter man köper.
Lite löjligt att påstå att Kia=Skit.

Kia? Det har jag aldrig påstått.
Och det är Kina-beroendet jag anser vara det mest dåliga.
Lika kass som att köpa olja/gas från Ryssland!

Uppdaterat: 2023-03-17 15:33
Gillar kurvor och rondeller
motorcykelentusiasten skrev:

Mr Snoid skrev:
motorcykelentusiasten skrev:
Kass
Finns väl Kinesiska komponenter med hög kvalitet ?
Beror väl helt på vad beställaren ställer för krav på de komponenter man köper.
Lite löjligt att påstå att Kia=Skit.

Kia? Det har jag aldrig påstått.
Och det är Kina-beroendet jag anser vara det mest dåliga.
Lika kass som att köpa olja/gas från Ryssland!

Kina skulle det stå, inte KIA.

Uppdaterat: 2023-03-17 15:56