Vi Bilägares forum

Räckviddsångest i elbil är till stor del psykologisk

Räckviddsångest i elbil är till stor del psykologisk

Många elbilsköpare väljer ett onödigt stort batteri i förhållande till körsträckan. Det får konsekvenser för både tjänstevikten, ekonomin och miljön.

Läs hela artikeln
Uppdaterat: 2023-03-06 09:20

Kommentarer

Mycket av räckviddsdebatten kommer från fossilbilsägare, före de har köpt/ska köpa en elbil. Ser bara på mig själv som har en XC40 Recharge, nu på vintern om jag laddar 90% får jag i runda tal ut 30 mil. En normalbilist skulle lätt klara jobbpendling under flera dagar innan de behöver ladda. Om jag ska åka från Stockholm till fjällen, kanske 1 gg/år, så kan det inte vara så svårt att stanna 1 gång på vägen för att ladda. Ungefär som man tar rast för en fika eller rent av tanka fossilbilen.
Självfallet finns det alltid några som är extremfall som inte skulle klara sig på 30 mil, kanske de som reser mycket i jobbet. Eller så får man planera före avfärd. Jag har själv haft jobb som utgått från Stockholm och norrut i landet med mycket resande. Med lite planering hade nog det funkat det också. Men det finns så många uppfattningar från fossilbilsägare att inget funkar med elbil, man bara måste ha ett batteri som klara minst 100mil annars blir det inget.

Uppdaterat: 2023-03-06 09:44

Det är vad jag påstått länge.
Naturligtvis finns det många som är beroende av långa körstråckor, men de flesta kanske bara ha ca 4-8 mils daglig körning, men köper ändå bil med batteri som klarar 40 mil för att kunna köra på semester en gång om året.
Om det nu hade funnits en gemensam batteristandard som sedan decennier funnits på t.ex. ficklampor hade man kunnat anpassa batteri efter behov. Normalt har man ett batteri för 15 mil, men vid långkörning hyr man ett för 40 mil.
Nu finns ju inte det och kommer inte att finnas så länge inte tillverkarna kommer överens, vilket de inte kommer att göra.
Räckviddsångest fanns till viss del förr, kanske främst vid färd i ödemarken, men kunde till viss del avhjälpas med en dunk bränsle i bagaget.
Men en dunk el till elbilen är väldigt svårt att få med sig.

Uppdaterat: 2023-03-06 09:53
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

Men det finns en teknisk sak som talar för lite större batterier och det är att det dels blir färre laddcykler med relativt stora energiuttag, dels skulle man generellt kunna köra mellan kanske 30--70 % och på det spara livslängd på batteriet. Sen är det en helt annan sak att väldigt många skulle klara sig med lägre batterikapacitet sett till sitt dagliga körmönster men rent tekniskt kan det vara en fördel med lite större tilltagen max kapacitet.

Uppdaterat: 2023-03-06 10:19

Som med mycket annat är det en mängd faktorer som spelar in.

Mycket tror jag har att göra att man tänker att man vill kunna behålla sin bil "så länge som möjligt" och att vetskapen om att ett batteri tappar 30% efter en 10 år eller nåt så kanske det är bättre att börja med en bil som har 30-50 mils räckvidd, än en som har 15-20?

Gissar vilt här, men när man påminns om vad "marknaden" säger om att man ska byta bil efter 8-9 år eller vad det är så tappar man ju alltjämt lite tro på mänskligheten.

Uppdaterat: 2023-03-06 10:40

Man kan halvera WLTP räckvidden så får du fram vad du i praktiken kan köra i Sverige mellan laddningarna om du ligger mellan ca 90-10%

Uppdaterat: 2023-03-06 12:34

Jag tror inte att man behöver vara orolig för att batterierna tar slut även om de laddas ofta.
Att man som sedan länge kunnat behålla bilen många år tror jag blir svårt med de bilar som tillverkas idag.
Förr var det rost och allmänt slitage som begränsade livslängden, nu är det livslängden på elektronik som kommer att sätta gränsen, även om den är alltmer stabil blir den väldigt snabbt omodern och det kan bli så illa att mjukvaran sätter gränsen för om det är lönsamt att behålla bilen.
Tänk bara på hur en tio år gammal dator är idag eller en tio år gammal mobil.
Sedan har vi ju den alltmer komplexa tillverkningen som många gånger kan göra det olönsamt att reparera även då man råkar ut för en liten skada.

Uppdaterat: 2023-03-06 12:55
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

Tror det beror på vilken livssituation man är i. Har man barn med massa aktiviteter då vill man ha stort batteri. Har man elbil enbart för jobbpendling då behövs intrimma stort batteri.

Uppdaterat: 2023-03-06 13:43

saabnisse - du skall nog inte underskatta slitaget på batterierna via många belastnings-cykler och inte minst ålder. Tror inte att det är en tillfällighet att de flesta lämnar 8 års garanti med en milbegränsning runt 16.000 mil. Att vårda ett batteri väl har för det mesta varit positivt för livslängden. Och detta innebär bl a att i möjligaste mån inte snabbladda, att inte ständigt ladda fullt och att inte heller dra ut alltför mycket. Likaså att inte så ofta belasta batteriet hårt med snabba accelerationer eller på annat sätt hög belastning och se till att batteriet är hyfsat tempererat vid både laddning och urladdning. Helt enkelt är det inte att alltid agera för batteriets bästa. Det fungerar säkert även om man inte gör detta men högst troligt under kortare tid.

Uppdaterat: 2023-03-06 15:16

En annan aspekt är väl att utbyggnaden av laddmöjligheter för den som inte har egen tomt inte hängt med efterfrågan. Kön till parkeringsplats med egen laddstolpe är väldigt lång på många håll. Då behöver man lite större batteri för att det ö.h.t. ska vara praktiskt möjligt att ha elbil.

Uppdaterat: 2023-03-06 16:55

Masterplanner, håller med. Skulle fungera för mig med nuvarande elbil om jag inte hade laddstolpe hemma, men inte skulle jag välja en laddhybrid utan egen laddning…

Uppdaterat: 2023-03-06 16:57
*Robban
Pi skrev:

saabnisse - du skall nog inte underskatta slitaget på batterierna via många belastnings-cykler och inte minst ålder. Tror inte att det är en tillfällighet att de flesta lämnar 8 års garanti med en milbegränsning runt 16.000 mil. Att vårda ett batteri väl har för det mesta varit positivt för livslängden. Och detta innebär bl a att i möjligaste mån inte snabbladda, att inte ständigt ladda fullt och att inte heller dra ut alltför mycket. Likaså att inte så ofta belasta batteriet hårt med snabba accelerationer eller på annat sätt hög belastning och se till att batteriet är hyfsat tempererat vid både laddning och urladdning. Helt enkelt är det inte att alltid agera för batteriets bästa. Det fungerar säkert även om man inte gör detta men högst troligt under kortare tid.

Pi Allt detta du nämner sköter elbilens BMS om utifrån bästa möjliga förmåga.
Själv är jag inte det minsta orolig för batteriet eller daltar med det som ett spädbarn då jag förutsätter att tusentals ingeniörstimmar lagts ner på utvecklingen av dessa system för att batteriet inte skall ta skada.
Skulle bli vansinnigt dyra garantikostnader för förtagen om du som bilägare skulle kunna förstöra batteriet via normalt användande.
T.ex har det varit kritik mot Toyota som satt en gräns på två snabbladdningar per dag på BZ4X, så klart för att kunna ha 100.000mils garanti. Men nu har dom ändrat det till 3,8 gånger per dygn. Dvs dom anser att tillåta att snabbladda 3,8ggr/dygn så kan dom fortfarande ha kvar den långa garantin.

Uppdaterat: 2023-03-06 17:18

Guran - hoppas du har rätt men batterier och s k BMS är på intet sätt nåt som ligger långt ifrån mina kunskapsområden. Och det finns en hel del man som förare och ägare kan göra för att minimera risken att drivbatteriet försämras i onödan.

Uppdaterat: 2023-03-06 18:55
Pi skrev:

Guran - hoppas du har rätt men batterier och s k BMS är på intet sätt nåt som ligger långt ifrån mina kunskapsområden. Och det finns en hel del man som förare och ägare kan göra för att minimera risken att drivbatteriet försämras i onödan.

Så kan det kanske vara, jag skriver kanske då det troligen faktiskt finns uppföljningar på detta.
De bilar som faktiskt rullat länge och långt uppvisar betydligt lägre kapacitetsförsämring än vad alla tvivlare tror sig veta skall ske.
Så jag litar fortfarande mer på fordonstillverkaren än diverse nätorakel.

https://teslaclubsweden.se/elbilars-batterier-degraderas-med-2-3-per-ar/

Uppdaterat: 2023-03-06 19:56

Firmans Model S som nu gått 17 000 mil på 4 år har tappat 5% i kapacitet. Tycker jag är helt ok.

Uppdaterat: 2023-03-06 22:02

Instämmer helt i rubriken "Räckviddsångest i elbil är till stor del psykologisk". Det är ju inte så att man kan köra runt i en fossilbil heller och strunta i tankmätaren, det är ju ändå något man behöver titta på då och då. Visst kräver elbil fortfarande lite mer koll på lämpliga laddställen när man kör utanför sina vanliga rundor, men ångest finns ingen anledning att ha.

Uppdaterat: 2023-03-06 23:18

Räckvidsångest!?
Det är väl som säkerhetsbältet och airbagen. Extremt sällsynt att behövs. Men ifrågasätts inte pga nyttan, när det väl behövs.

Uppdaterat: 2023-03-11 09:25

Fast det är befogat att nämnas.
Inga problem i vardagskörningen för någon skulle jag säga.

MEN den gången när man skall ut på långfärd på 30-50 mil första gången på kalla vintern är frågan ytterst befogad.

Det behövs inte ens vara svinkallt utan bara under nollan.

Att inte veta exakt hur långt man kommer kan man leva med och att 45 mil på sommaren kan vara 30 är okey och det vet dom flesta.

Betydligt värre är att man aldrig vet om man plötsligt får dubbelt så lång laddtid jämfört med sommaren eller tillockmed sträckan före den pågående.

Inte kul och bara tanken på trötta ungar i baksätet 🥺🥺

20 minuter kan bli 40 minuter.
Eller 35 blir en timme.
Och dessutom kan det vara kö innan du får komma till.

Det är sådant som man inte vet före och inte kan påverka.

Uppdaterat: 2023-03-12 09:11
Mina tidigare bilars förbrukningar på spritmonitor.. https://www.spritmonitor.de/en/detail/836524.html https://www.spritmonitor.de/en/detail/756137.html https://www.spritmonitor.de/en/detail/1120549.html

MSO, för att undvika den där oförutsägbara laddtiden så köper man en bil som har batteriförvärmning. Vips så är det inget problem.
Som exempel körde jag en långtur i rejäl kyla i går.
Batteriförvärmningen startade närmare 1,5 timme före jag skulle ankomma laddaren.
Nu var målet ingen IONITY laddare så det blev ingen raketfart. Men startade med 21% i batteriet och fyllde till 80% på 20 minuter. Snitt laddhastighet på 130kWh.
Han gå in på macken käka ett par korvar gå på toan och fick vänta knappt 10 minuter till så var det fulladdat.
Så du kan absolut påverka laddvåndan genom att i första skede välja en bil som så långt som möjligt uppfyller dina behov.

Uppdaterat: 2023-03-12 09:39
Mr Snoid skrev:

MSO, för att undvika den där oförutsägbara laddtiden så köper man en bil som har batteriförvärmning. Vips så är det inget problem.
Som exempel körde jag en långtur i rejäl kyla i går.
Batteriförvärmningen startade närmare 1,5 timme före jag skulle ankomma laddaren.
Nu var målet ingen IONITY laddare så det blev ingen raketfart. Men startade med 21% i batteriet och fyllde till 80% på 20 minuter. Snitt laddhastighet på 130kWh.
Han gå in på macken käka ett par korvar gå på toan och fick vänta knappt 10 minuter till så var det fulladdat.
Så du kan absolut påverka laddvåndan genom att i första skede välja en bil som så långt som möjligt uppfyller dina behov.

Ja det kräver sista årsmodellen av det effektivaste och att även då vara förutseende och knappa in nav i förtid på en speciell laddstation och hoppas på att det inte är kö för då hinner batteriet svalna lite och tappad laddhastighet.

Uppdaterat: 2023-03-12 09:53
Mina tidigare bilars förbrukningar på spritmonitor.. https://www.spritmonitor.de/en/detail/836524.html https://www.spritmonitor.de/en/detail/756137.html https://www.spritmonitor.de/en/detail/1120549.html
mso 1000 skrev:

Mr Snoid skrev:
MSO, för att undvika den där oförutsägbara laddtiden så köper man en bil som har batteriförvärmning. Vips så är det inget problem.
Som exempel körde jag en långtur i rejäl kyla i går.
Batteriförvärmningen startade närmare 1,5 timme före jag skulle ankomma laddaren.
Nu var målet ingen IONITY laddare så det blev ingen raketfart. Men startade med 21% i batteriet och fyllde till 80% på 20 minuter. Snitt laddhastighet på 130kWh.
Han gå in på macken käka ett par korvar gå på toan och fick vänta knappt 10 minuter till så var det fulladdat.
Så du kan absolut påverka laddvåndan genom att i första skede välja en bil som så långt som möjligt uppfyller dina behov.

Ja det kräver sista årsmodellen av det effektivaste och att även då vara förutseende och knappa in nav i förtid och hoppas på att det inte är kö för då hinner batteriet svalna lite.

Verkar som du har stor erfarenhet av detta 😉

Uppdaterat: 2023-03-12 09:54
Mr Snoid skrev:

mso 1000 skrev:
Mr Snoid skrev:
MSO, för att undvika den där oförutsägbara laddtiden så köper man en bil som har batteriförvärmning. Vips så är det inget problem.
Som exempel körde jag en långtur i rejäl kyla i går.
Batteriförvärmningen startade närmare 1,5 timme före jag skulle ankomma laddaren.
Nu var målet ingen IONITY laddare så det blev ingen raketfart. Men startade med 21% i batteriet och fyllde till 80% på 20 minuter. Snitt laddhastighet på 130kWh.
Han gå in på macken käka ett par korvar gå på toan och fick vänta knappt 10 minuter till så var det fulladdat.
Så du kan absolut påverka laddvåndan genom att i första skede välja en bil som så långt som möjligt uppfyller dina behov.
Ja det kräver sista årsmodellen av det effektivaste och att även då vara förutseende och knappa in nav i förtid och hoppas på att det inte är kö för då hinner batteriet svalna lite.

Verkar som du har stor erfarenhet av detta 😉

Jag snabbladdar inte dagligen men nästan varenda gång blir det snack och utbyte av erfarenheter vid laddstationen vilket är lite kul.
Och jag har även snackat med ägare av din bil och alla är inte lika lyrisk som du i alla lägen 😂😂.
Men generellt är folk nöjda.

Uppdaterat: 2023-03-12 10:52
Mina tidigare bilars förbrukningar på spritmonitor.. https://www.spritmonitor.de/en/detail/836524.html https://www.spritmonitor.de/en/detail/756137.html https://www.spritmonitor.de/en/detail/1120549.html
mso 1000 skrev:

Och jag har även snackat med ägare av din bil och alla är inte lika lyrisk som du😂😂.

Exakt så är det, men lyrisk vet jag inte om jag är. Det är bara en bil jag har några år.
Men som med alla nya elbilar så har den en massa egenheter man bör lära sig.
Finns en 600 sidor tjock bok med råd och tips, men den verkar väldigt många strunta i att läsa 😜
Men gör man det så funkar den riktigt bra.
Men lyrisk nej då, men den har ingen egenhet som gör att jag vill byta bort den.

Uppdaterat: 2023-03-12 10:27

Vi ska till fjällen med teamet på jobbet, ca 50mil på torsdag. Ingen elbil ska med då ingen av de andra vill stanna bara för att en/fler elbilar ska ladda här o var.
Bra på mycket men inte långturen...ännu.
Och åker man fler bilar är det jobbigt att koordinera laddning

Uppdaterat: 2023-03-14 19:24
Gillar kurvor och rondeller
motorcykelentusiasten skrev:

Vi ska till fjällen med teamet på jobbet, ca 50mil på torsdag. Ingen elbil ska med då ingen av de andra vill stanna bara för att en/fler elbilar ska ladda här o var.
Bra på mycket men inte långturen...ännu.
Och åker man fler bilar är det jobbigt att koordinera laddning

Du behöver väl inte ladda här och var för att åka 50 mil.
Starta fulladdad. Ladda en gång efter vägen och kanske käka en bit mat, nej visst glömde att du aldrig gör det 🤣
Själv körde jag till fjällen förra veckan. Var inga problem alls med att stanna och fylla på lite ström och ett par wienerkorvar.
Men visst, vill man inte ha ett par wienerkorvar så är det nog bäst att köra dieselbil.
Och laddning i är då inget som behöver koordineras, man stannar när man kan eller är hungrig.

Uppdaterat: 2023-03-14 19:29

Möjligen om man åker elbil till fjälls lördag-söndag vecka 8-9 (och är stressad) finns det möjligen skäl att lämna elbil hemma - annars inte. Bara till den här säsongen har det öppnats 100-tals nya snabbladdningsuttag på vägarna mot fjällen.

Uppdaterat: 2023-03-14 19:38
Power to the people

Att åka 50 mil utan ens en halvtimme stopp tyder inte på något vidare trafiksäkerhetstänk hos resesällskapet.

Uppdaterat: 2023-03-14 20:40
motorcykelentusiasten skrev:

Vi ska till fjällen med teamet på jobbet, ca 50mil på torsdag. Ingen elbil ska med då ingen av de andra vill stanna bara för att en/fler elbilar ska ladda här o var.
Bra på mycket men inte långturen...ännu.
Och åker man fler bilar är det jobbigt att koordinera laddning

Så många fel i detta så man blir mörkrädd.....ska helt ärligt säga att jag tror knappt på ett ord av det utan tror det är ett påhitt bara för att provocera...
Till att börja med, på den sträckan hade jag inte behövt mer laddtid än vad de i fossilbil hade behövt för att stanna och gå på muggen och köpa en my mugg. För det andra så vadå att de andra inte vill stanna? Inget som säger att alla bilar måste stanna för att en stannar? För det tredje, jobbigt att koordinera laddningen? Har du kört nån nyare elbil? Man undrar ju....jo jag har läst dina "provkörningar", men ändå.....relevant fråga känns det som med tanke på dina inlägg.
Jag var på tjänsteresa i Uppsala förra veckan, laddade i 10 minuter på vägen dit och 10 minuter på vägen hem. Hade stannat precis lika länge med fossilbil....

Uppdaterat: 2023-03-14 20:48

50 mil inga problem men beroende på vart i fjällen så är det faktiskt en ganska relevant fråga.
Är det fjällen närmast 08 området är det nog inga nämnvärda problem om stugan /stugorna har möjlighet till laddning.
Att tex komma fram sent på kalla kvällen med 10-15% kvar och inte kunna stoppa i sladden är nog inget att rekomendera.

Likadant om vi tar Norrlandskusten och tex bästa skidåkningen Kittelfjäll så är det väl 15 mil till närmaste snabbladdare.
Och du behöver kanske daglig körning mellan stuga och backe.
Finns typ 2 laddare i byn på hotellet för hotellgästerna.

Så jag kan nog hålla med lite grann att det behövs planering och lite extra koll på läget.

Uppdaterat: 2023-03-14 21:28
Mina tidigare bilars förbrukningar på spritmonitor.. https://www.spritmonitor.de/en/detail/836524.html https://www.spritmonitor.de/en/detail/756137.html https://www.spritmonitor.de/en/detail/1120549.html

MSO, 50 mil från Göteborg så landar man i Sälen om man håller sig i Sverige. Då kan man t.ex ladda i Grums på Teslas gigantiska laddplats. Kör man mot fjällen, ja då är det väl Norge det handlar om. Hemsedal, Norefjell eller Hafjell. Då är snabbladdning inga problem alls då det finns massor att välja på.
Men det liknar min onödiga oro för att köra lite längre sträckor och hur komplicerat det skulle bli.
Nu mer skiter jag i vad det kostar och fyller på ström då det behövs. Kostar som att köra en dieselbil på de dyraste snabbladdarna men de få gånger jag behöver snabbladda så spelar det ingen roll. Bara att fylla på ström, tömma blåsan och fylla på magen och kanske gå en liten uppiggande promenad på en kvart så är man redo att fortsätta. Faktiskt betydligt mindre stressade än att köra på och vilja nå målet så snabba som möjligt, bara kalkylera med en halvtimme extra tid. Men svårt att förstå innan man provar på det.

Uppdaterat: 2023-03-14 21:47
mso 1000 skrev:

Likadant om vi tar Norrlandskusten och tex bästa skidåkningen Kittelfjäll så är det väl 15 mil till närmaste snabbladdare.

Ren negativ gissning? Jag slökollade snabbt nu och hittade snabbladdare både söder och norr om Kittelfjäll på runt 3-4 mil fågelvägen. Även med gott om kurvor blir det inga 15 mil.....

Uppdaterat: 2023-03-14 22:08
Gaston skrev:

mso 1000 skrev:
Likadant om vi tar Norrlandskusten och tex bästa skidåkningen Kittelfjäll så är det väl 15 mil till närmaste snabbladdare.

Ren negativ gissning? Jag slökollade snabbt nu och hittade snabbladdare både söder och norr om Kittelfjäll på runt 3-4 mil fågelvägen. Även med gott om kurvor blir det inga 15 mil.....

Nu tror jag nog MSO har ganska mycket bättre koll på hur det ser ut uppe i Kitteljfjäll än dig Gaston. Finns väl inte ens några vägar norr eller söder ut då det är höga fjäll i vägen så skulle tro att MSO:s antagande om 15 mil kanske är i underkant.

Uppdaterat: 2023-03-14 22:20

62 km enligt vägbeskrivning......fortfarande en bit från 15 mil, men självklart går det bra att vara negativ bara man tar i tillräckligt mycket. :)

Uppdaterat: 2023-03-14 22:41
Gaston skrev:

62 km enligt vägbeskrivning......fortfarande en bit från 15 mil, men självklart går det bra att vara negativ bara man tar i tillräckligt mycket. :)

Ja nu brukar väl MSO ta i rejält och det är knappt 10 mil mellan Kittelfjäll och Storuman, som torde vara en naturlig väg om man vill ta sig hem från Kittelfjäll och inte bara åka nästgårds för att ladda snabbt.

Uppdaterat: 2023-03-14 22:51

Beror nog på vart du kommer ifrån men typ 9 mil från Storuman och söder ifrån Vilhelmina och då är det 14 mil.
Men vinterkörning är vinterkörning och är man flera elbilar på en stuga blir det nog lite pusslande och planering 😊

Uppdaterat: 2023-03-14 22:55
Mina tidigare bilars förbrukningar på spritmonitor.. https://www.spritmonitor.de/en/detail/836524.html https://www.spritmonitor.de/en/detail/756137.html https://www.spritmonitor.de/en/detail/1120549.html
Mr Snoid skrev:

Gaston skrev:
62 km enligt vägbeskrivning......fortfarande en bit från 15 mil, men självklart går det bra att vara negativ bara man tar i tillräckligt mycket. :)

Ja nu brukar väl MSO ta i rejält och det är knappt 10 mil mellan Kittelfjäll och Storuman, som torde vara en naturlig väg om man vill ta sig hem från Kittelfjäll och inte bara åka nästgårds för att ladda snabbt.

Kortasts och snabbast är 97 km och en timme och 32 minuter är det enl Google map.

Uppdaterat: 2023-03-14 23:01
Mina tidigare bilars förbrukningar på spritmonitor.. https://www.spritmonitor.de/en/detail/836524.html https://www.spritmonitor.de/en/detail/756137.html https://www.spritmonitor.de/en/detail/1120549.html
mso 1000 skrev:

Kortasts och snabbast är 97 km och en timme och 32 minuter är det enl Google map.

Nejdå, där har du fel. :) Inte konstigt du har laddproblem när du är ute och åker om du inte har koll på vart laddarna finns snabbt och smidigt. ;)

Uppdaterat: 2023-03-14 23:05
Gaston skrev:

motorcykelentusiasten skrev:
Vi ska till fjällen med teamet på jobbet, ca 50mil på torsdag. Ingen elbil ska med då ingen av de andra vill stanna bara för att en/fler elbilar ska ladda här o var.
Bra på mycket men inte långturen...ännu.
Och åker man fler bilar är det jobbigt att koordinera laddning

Så många fel i detta så man blir mörkrädd.....ska helt ärligt säga att jag tror knappt på ett ord av det utan tror det är ett påhitt bara för att provocera...
Till att börja med, på den sträckan hade jag inte behövt mer laddtid än vad de i fossilbil hade behövt för att stanna och gå på muggen och köpa en my mugg. För det andra så vadå att de andra inte vill stanna? Inget som säger att alla bilar måste stanna för att en stannar? För det tredje, jobbigt att koordinera laddningen? Har du kört nån nyare elbil? Man undrar ju....jo jag har läst dina "provkörningar", men ändå.....relevant fråga känns det som med tanke på dina inlägg.
Jag var på tjänsteresa i Uppsala förra veckan, laddade i 10 minuter på vägen dit och 10 minuter på vägen hem. Hade stannat precis lika länge med fossilbil....

Många fel?
Är det så farligt för dig o andra så du behöver anklaga mig för att ha fel?
Pinsam nivå.

Behövs ingen lång paus för att pinka o byta förare.
Och vi är ett Team så vi åker och stannar tillsammans.
Det blir att koordinera.
Köra en ensam bil är enklare att planera laddning men tillsammans och blandat med fossilbilar…

Uppdaterat: 2023-03-15 00:30
Gillar kurvor och rondeller

Trafikverket till delade hösten 2021 bidrag för att bygga snabbladdare i just Kittelfjäll. Tyvärr var det för trångt i det lokala elnätet där och anslutningen kunde inte slutföras inom rimlig tid (dvs innan datumet för bidraget löpte ut). Nu i höstas så gick en ny omgång bidrag ut och då var Kittelfjäll med igen - förhoppningsvis kan det gå bra att ansluta nu i år - antingen direkt till elnätet eller via ett batterilager.

Uppdaterat: 2023-03-15 07:26
Power to the people

Närmast från Kittelfjäll är snabbladdaren i Slussfors.

Uppdaterat: 2023-03-15 07:29
Power to the people

Man måste ju inte åka till just Kittelfjäll…

Uppdaterat: 2023-03-15 08:56

Man måste ju inte åka till fjällen, man kan ju åka söderut till värmen!

Uppdaterat: 2023-03-15 09:24
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

Fast i trakterna där mso 1000 är mest "hemma" av oss som skriver här och dessutom kör elbil så tror jag nog mera på honom än på andra i just denna fråga.

Uppdaterat: 2023-03-15 09:32
Axa skrev:

Man måste ju inte åka till just Kittelfjäll…

Överlägset bästa skidåkningen.

Uppdaterat: 2023-03-15 12:42
Mina tidigare bilars förbrukningar på spritmonitor.. https://www.spritmonitor.de/en/detail/836524.html https://www.spritmonitor.de/en/detail/756137.html https://www.spritmonitor.de/en/detail/1120549.html
Grosser skrev:

Närmast från Kittelfjäll är snabbladdaren i Slussfors.

Omväg och jäkligt krokig backig grusväg.

Uppdaterat: 2023-03-15 12:43
Mina tidigare bilars förbrukningar på spritmonitor.. https://www.spritmonitor.de/en/detail/836524.html https://www.spritmonitor.de/en/detail/756137.html https://www.spritmonitor.de/en/detail/1120549.html
saabnisse skrev:

Man måste ju inte åka till fjällen, man kan ju åka söderut till värmen!

+100 Vissa fattar inte!!!!!!!!!!

Uppdaterat: 2023-03-15 12:44
Christer skrev:

saabnisse skrev:
Man måste ju inte åka till fjällen, man kan ju åka söderut till värmen!

+100 Vissa fattar inte!!!!!!!!!!

😂😂. Jag var och snurrade nere i Österlen på semestern men jäklar det är ju värre än Stockholm innerstad.
Vilket getto.

Tacka vet jag kalfjälle som Flatruet och tex vildmarksvägen.
Det är livskvalité 😂😂.
Prova det Christer.

Uppdaterat: 2023-03-15 12:48
Mina tidigare bilars förbrukningar på spritmonitor.. https://www.spritmonitor.de/en/detail/836524.html https://www.spritmonitor.de/en/detail/756137.html https://www.spritmonitor.de/en/detail/1120549.html

MSO, håller helt med dig, fjällen före stad och strand 😊

Uppdaterat: 2023-03-15 13:37
*Robban
Pi skrev:

Fast i trakterna där mso 1000 är mest "hemma" av oss som skriver här och dessutom kör elbil så tror jag nog mera på honom än på andra i just denna fråga.

Så det faktum att det finns en snabbladdare närmre än han skriver är inget faktum då?? För att han vet bättre.....haha, ok....

Uppdaterat: 2023-03-15 14:06

Det var längesedan jag hängde i fjällen och åkte nerför men om man har elbil och vill till fjällen finns ju de norska fjällen. Där finns både härlig åkning och laddstationer.
Har man sådan räckviddsångest så finns ju valet att skippa elbil.

Uppdaterat: 2023-03-15 15:24
mso 1000 skrev:

Christer skrev:
saabnisse skrev:
Man måste ju inte åka till fjällen, man kan ju åka söderut till värmen!
+100 Vissa fattar inte!!!!!!!!!!

😂😂. Jag var och snurrade nere i Österlen på semestern men jäklar det är ju värre än Stockholm innerstad.
Vilket getto.
Tacka vet jag kalfjälle som Flatruet och tex vildmarksvägen.
Det är livskvalité 😂😂.
Prova det Christer.

Det där mso 1000 var ett skämt ifrån saabnisse och mig som inte gillar vinter. Däremot gillar jag Norrland på sommaren och jag har åkt flatruet, inlandsvägen, Storuman-Tärnaby och varit i Kiruna, Överkalix, Haparanda m.m. Skall åka till Östersund i år igen för åtminstone 10 gången och är nyfiken på vildmarksvägen som jag skall åka i år eller nästa år.

Men å andra sidan är Österlen fint också mso1000. Åk Brösarpsbackar i Maj månad och skulle du inte gilla det så är det synd om dig.

Uppdaterat: 2023-03-15 17:52