Vi Bilägares forum

Familjebilarna som lastar mindre än Skoda Fabia

Familjebilarna som lastar mindre än Skoda Fabia

Gott om utrymme – men förhållandevis klen maxlast. Så kan många populära familjebilar sammanfattas. Flera av dem blir fullständigt utklassade av småbilar.

Läs hela artikeln
Uppdaterat: 2023-03-13 06:40

Kommentarer

Varför denna anala fixering vid lastmöjligheter? Det har ju vart länge hos en del skribenter på forumet men nu en löjlig artikel om detta med...
Det är EN egenskap av alla de bilen har, för 90% är det kanske inte ens på topp 10 av de egenskaper man prioriterar. Ska vi se en artikel sen om "sportbilarna som kan ta färre antal passagerare än Renault Espace"?

Uppdaterat: 2023-03-13 07:31

Vi som vill ha lastmöjligheter läser gärna om detta.
De som vill ha sportbilar läser om det. Försök förstå Gaston att vi har alla olika preferenser.

Uppdaterat: 2023-03-13 08:26
Regel 1: Jag har alltid rätt. Regel 2: Om jag någon gång skulle ha fel träder regel 1 i kraft.
Hackenbush skrev:

Vi som vill ha lastmöjligheter läser gärna om detta.
De som vill ha sportbilar läser om det. Försök förstå Gaston att vi har alla olika preferenser.

Jo, vi har olika intressen. Detta allvarliga drickabackastaplande i bilskuffar kanske är avgörande för ett bilval, dock inte för mig. Likaså är ViB:s "älgtest" av föga intresse. Vem kastar bilen runt ett uppdykande hinder i 70 km/h? Den vanlige bilisten tvärbromsar, och förhoppningsvis ser ABS-systemet till att hjulen inte låser sig och att bilen stannar innan hindret.

Uppdaterat: 2023-03-13 08:45
Hackenbush skrev:

Vi som vill ha lastmöjligheter läser gärna om detta.
De som vill ha sportbilar läser om det. Försök förstå Gaston att vi har alla olika preferenser.

Om du hade läst och förstått vad jag skrev hade du insett att det var ju just det jag påpekade, att man har olika preferenser och att det var en löjlig artikel som riktar in sig så specifikt och jämför med en referens som få troligtvis har.

Uppdaterat: 2023-03-13 08:49

Jag öppnar bagaget max en gång i veckan, troligtvis betydligt mer sällan än så. Väskan med dator och annat smått i jag har med mig dagligen ställer jag på golvet bakom förarstolen samtidigt som jag hänger av mig jackan.

Och förr när jag hade barn i barnvagn och bagaget var av större intresse var det sällan volymen som avgjorde utan längd/djupet på golvytan så man kunde rulla in vagnen längsledes i bagaget och det är det väldigt få mindre bilar som klarar.

Uppdaterat: 2023-03-13 08:52

Fast det man skrev om var väl snarast max "lastvikt" och inte max lastvolym och är maxlasten låg så kan det ju absolut vara en viktig parameter och nåt som man kanske inte ens tänker på vid bilköp. Har själv erfarenhet av detta den hårda vägen - köpte för många år sen en ny Corolla kombi och den visade sig tyvärr ha väldigt låg maxlast och var väldigt "mjuk" i bakvagnen. Ingen bra kombination med husvagn bakom och hela familjen med tonårsbarn i bilen... Hade en Golf-kombi före som inte förorsakat dessa problem så tanken föresvävade mig inte ens vid bilköpet. Efter Corollan blev det en Focus och den hade en helt annan lastkapacitet (tror den hade nästan 200 kg högre maxlast) och ett helt annat uppträdande med husvagn och familj så nog kan det skilja väldigt mycket mellan snarlika bilar så inte oväsentligt att kolla lastkapaciteten - i alla fall om man ofta åker med familjen med tonårsbarn och kanske t o m har en husvagn kopplad där kultrycket äter upp en hel del av lastkapaciteten i dagens bilar. Men visst - för de som mest transporterar en portfölj har det ju ringa intresse...:)

Uppdaterat: 2023-03-13 09:44

Det är ju som Pi skriver att det är viktigt att välja bil efter behov, många köper en stor bil för att de har skrymmande fraktbehov, men glömmer att kolla maxlasten och därför tycker jag dt är viktigt att nämna den vid lasttest.
Kanske det vore bättre att använda sig av fyllda läskbackar vid ViBs prov?

Firman jag jobbade på hade ett garage med ganska många bilar i olika storleksklasser så det var ganska enkelt att välja lämplig bil just för det transportbehov man hade, var det lite större saker som skulle med blev det ofta en 756/945, men var det bara portföljen valde man något mindre, men skulle man åka 60-70 mil blev det ändå en större Saab eller Audi som gällde, den sträckan är ju inte så kul i en småbil.

På Tysklandsfärjan träffade jag för en del år sedan fyra glada personer från Alingsåstrakten, som skulle ner och "tanka" och de var så glada över allt de kunde få med sig hem helt lagligt, "Minst 40 liter sprit och 800 liter öl och vin, det kommer att räcka en hel månad!" sa en av dem. Det var inga lättviktare precis, samtliga hade säkert passerat 100kg och jag undrade vad de hade för bil. "En Corolla" sade den som var utsedd till chaufför. När jag undrade om den verkligen kunde ta all den lasten svarade han, "Det går säkert bra, det är en stadig och bra bil."
Dagen därpå såg jag när de körde av färjan, den hade verkligen ingen fjädringsrörelse kvar och en mycket liten markfrigång. Jag minns att jag undrade hur det skulle gå för dem, men de hade ju inte så många mil att åka.

Uppdaterat: 2023-03-13 10:50
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre
Gaston skrev:

Varför denna anala fixering vid lastmöjligheter? Det har ju vart länge hos en del skribenter på forumet men nu en löjlig artikel om detta med...
Det är EN egenskap av alla de bilen har, för 90% är det kanske inte ens på topp 10 av de egenskaper man prioriterar. Ska vi se en artikel sen om "sportbilarna som kan ta färre antal passagerare än Renault Espace"?

I andra sammanhang så brukar ju upprörda medborgare som klagar på parkeringsavgifter, trängselskatt eller satsningar på ökad framkomlighet för kollektivtrafik, hävda att de måste ha med sig bilen överallt framför allt för att de har så mycket grejer som ska med. Har man inte mer med sig än vad som ryms i en liten ryggsäck eller axelremsväska, så behöver man ingen bil med bra lastutrymme, men behöver man då bil över huvud taget?

Uppdaterat: 2023-03-13 15:59

Masterplanner, man kan behöva förflytta sig enkelt och snabbt även om man bara har en portfölj.

Uppdaterat: 2023-03-13 16:02
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

Ta en Taxi, förlåt kunde inte låta bli att skjuta bollen i tomt mål. Orimligt att ni pratar som om lastförmåga och vikten inte spelar någon roll, för det är viktigt ur många aspekter. En bil är väl till för att frakta saker, folk och fä och måste ju kunna göra detta på ett säkert sätt, eller hur? Tyvärr har väldigt många nya bilmodeller blivit tunga och klumpiga och designen har fått gå före det praktiska. Idag vill folk att bilen skall vara tung, klumpig och se säker ut...men glömmer bort bilens kärnvärden, att kunna lasta saker. Jag tycker att saker blivit nästan galet. Senast idag såg jag en galet stor, tung och klumpig Mercedes SUV på motorvägen, bilen svajandes under sin egen tyngd...men ingen stoppar modeller som denna innan produktion.

Uppdaterat: 2023-03-13 17:53

Ja inga synpunkter på artikelns innehåll men använder mitt bagagerum ca 6 gånger i veckan.

Uppdaterat: 2023-03-13 21:19