Vi Bilägares forum

Hur laddar jag bilen till bara 80 procent?

Hur laddar jag bilen till bara 80 procent?

Vi Bilägare svarar.

Läs hela artikeln
Uppdaterat: 2023-03-13 05:00

Kommentarer

Jag har haft exakt samma fundering beträffande min hybrid MB C300e. Efter vad jag kunnat se finns ingen möjlighet att styra laddningen till en viss nivå. (Gäller för övrigt även brf:ens laddbox). Givetvis kan man dra ut laddkabeln när laddningen närmar sig 80-85% men det känns ju inte så inbjudande eller modernt att masa sig ner till garaget vid halv-tolvtiden på kvällen för att dra ur laddkabeln. Jag har för övrigt fått samma svar från MB som frågeställaren fått från Audi men man känner sig inte riktigt övertygad...

Uppdaterat: 2023-03-13 16:21

Pinsamt att inte biltillverkaren har tagit fram en lättanvänd funkton för detta. Jag skulle aldrig köpa en laddhybrid med nuvarande förutsättningar.

Uppdaterat: 2023-03-13 19:42

Nu är ju ofta den elektriska räckvidden på laddhybrider klart begränsad och att frivilligt ta bort ytterligare 20 % tror jag inte ligger i tillverkarens intresse.

Uppdaterat: 2023-03-13 19:44

Lustigt tycker jag. Min Octavia iv med 10 kWh netto batteri kan ställa in allt man kan efterfråga. Laddnivå efter behag fixas i appen. När laddschema är aktiverat tar den max 50% direkt och precis till avfärd fyller till önskad nivå t ex 80%. Har man timmätning på el kan den ladda vid förvalda timmar för att spara en slant. Ställa laddeffekt går med. Båda bilarna är VAG så rimligtvis samma hårdvara. Och varför erbjuder Skoda alla dessa funktioner och tillvägagångssätt om batteriet ändå är konstruerat för att alltid ladda fullt och vara fulladdat?

Uppdaterat: 2023-03-13 21:25
Erik S

Jag kan väl hålla med. Nu känner jag inte alls till VAG-grejorna men är det självklart att Audi och Skoda har samma batterityper?

Uppdaterat: 2023-03-13 21:29

Varför skulle man någonsin vilja ladda en laddhybrid till något annat är 100%?

Uppdaterat: 2023-03-15 13:48
*Robban
EnannanRobban skrev:

Varför skulle man någonsin vilja ladda en laddhybrid till något annat är 100%?

För att inte döda batteriet genom att pendla med bilen.

Uppdaterat: 2023-03-15 20:28

(Vad har detta med pendling att göra??)

Den intressanta frågan är ju om det är sant som tillverkarna säger att laddhybriderna har nån annan inställning eller annan typ av batterier. Det verkar ju lite skumt att både Audi och MB tycks hävda det.

Uppdaterat: 2023-03-15 20:42

Pendlar man så att man regelbundet använder stor del av kapaciteten kommer man att få kraftig försämring av batteriet. Kan man undvika att gå över 80% laddning så håller batteriet fler månader. Pendlar man inte blir det automatiskt färre laddcykler på samma tidsperiod. Då gör det inget att man går upp till 100%.

Uppdaterat: 2023-03-15 21:57

Fast det är ju inte bara full-laddning som kan slita på batteriet utan i ännu högre grad urladdning till alltför låga nivåer - eller hög urladdningseffekt vs batteristorleken. Vill nog tro att de 2 sistnämnda innebär större risker än att långsamladda till 100 % - och det är ju få laddhybrider som ännu har snabbladdning.
Sen är väl "pendling" inte det avgörande utan i så fall att man har dagliga körsträckor som mer eller mindre dränerar batteriet på dygnsbasis.

Uppdaterat: 2023-03-16 08:54

Det är nog få som har dagliga körsträckor som dränerar batteriet utan att pendla.

Uppdaterat: 2023-03-16 14:56