Vi Bilägares forum

Knepen som kapade förbrukningen i Audi 100

Knepen som kapade förbrukningen i Audi 100

Ingenjörerna tog till flera smarta knep för att sänka förbrukningen när Audi 100 lanserades. Testförarna minns inte minst den borttagna styrservon.

Läs hela artikeln
Uppdaterat: 2023-03-12 06:30

Kommentarer

Ägde en Avant 1,8 85a som jag pendlade med i ett antal år på 90talet.
Grymt snål och fin och pålitlig bil som jag körde lätt under 0,55-0,6 vid blandad körning.
Farsans nya 740 drog aldrig någonsin under 0,85 på exakt samma körning utan mer ofta 0,95.

Och visst 1,8an hade ingen servo men den var inte tungstyrd men visst, många rattvarv😂😊
En bra bil och det enda felet på 33000 mil var två framhjulslager och ett läckande värmepaket. 😊
Men en bra och extremt snål bil för den tiden.

Och ägde också en 5e och en härlig motor med ett fint ljud😊
5e med 136hk drog soppa som en 740 om man körde lugnt.

När 1,8an 1987 kom med insprutning och cat blev den 1dl törstigare per mil😂😊.

Uppdaterat: 2023-03-12 09:27
Mina tidigare bilars förbrukningar på spritmonitor.. https://www.spritmonitor.de/en/detail/836524.html https://www.spritmonitor.de/en/detail/756137.html https://www.spritmonitor.de/en/detail/1120549.html

Var Volvlofantast på den tiden och begrep helt enkelt inte hur tekniskt överlägsen Audi 100 och SAAB 9000 var där speciellt SAAB utklassade 740/940 på säkerhet, aktiv/passiv.

Uppdaterat: 2023-03-12 09:06

En Avant 88B med 2,3:an. Minns fortfarande överraskningen när man tog fram domkraften.....

Köptes när den gått 21000 mil, körde 4000 med den. Kom ihåg en kompis som tyckte jag växlade för fort. Men när han provat bilen så tystnade han... han förstod inte hur en växellåda kunde vara så mjuk o lättväxlad(Volvofantast)

Uppdaterat: 2023-03-12 10:45

Kan hålla med om tyska växellådor. Efter att ha kört Volvo, italienskt och franskt så blev jag positivt överraskad över hur tajt en växellåda i bruksbil kunde vara. Sportbilskänsla fast utan hästkrafterna.

Uppdaterat: 2023-03-12 10:54

Hade en 2,6a den var törstig som bara den, svår o få under 1,2. Turligt nog blev den skrotad...

Uppdaterat: 2023-03-12 11:30
Zäta3 skrev:

Hade en 2,6a den var törstig som bara den, svår o få under 1,2. Turligt nog blev den skrotad...

Jag är dåligt insatt få jag bara hade råd med snik modeller 😂😂.
Jag har haft femmorna med 115 och 136 hk och den snålaste 1,8an.

Men vilka fler motorer fanns på den omtalade audi 100 och det är väl 1985 till 1990 vi pratar om.

Uppdaterat: 2023-03-12 13:16
Mina tidigare bilars förbrukningar på spritmonitor.. https://www.spritmonitor.de/en/detail/836524.html https://www.spritmonitor.de/en/detail/756137.html https://www.spritmonitor.de/en/detail/1120549.html

En vän och jag åkte till Nordkap på 90-talet med denna bil modellen, låg på en förbrukning på ca halv litern. Förbluffande låg förbrukning för en sådan stor bil modell.

Uppdaterat: 2023-03-12 11:54
hx30 skrev:

En vän och jag åkte till Nordkap på 90-talet med denna bil modellen, låg på en förbrukning på ca halv litern. Förbluffande låg förbrukning för en sådan stor bil modell.

Och då ska vi komma ihåg att det var en enkel förgasar motor med manuell choke 😂😂.
I dag är dom inte snålare fast det är elektronik och minst 10 moderna bränslesparande bling bling på motorerna 😂😊

Uppdaterat: 2023-03-12 13:20
Mina tidigare bilars förbrukningar på spritmonitor.. https://www.spritmonitor.de/en/detail/836524.html https://www.spritmonitor.de/en/detail/756137.html https://www.spritmonitor.de/en/detail/1120549.html

Imponerade inte...
Inredningens dörrsidor bestod av billigt och fult manchestertyg på dörrsidor av hård ostoppad masonit som lät ihåligt när man knackade på det.
Pluggarna i fönster såg inte sofistikerade ut utan tvärtom gammalmodiga och primitiva, även om funktionen i sig var modernt 1982, men att borra hål i glaset och sätta i pluggar...?
Nej...

Fronten var gammalmodig, 1970-talsstil, och likaså dörrhandtagen.
Stötfångare och sidolister såg inte heller speciellt eleganta ut och dörrarna påminde mest om stora plåtschabrak.

Den 5-cylindriga motorn fick inte hydrauliska ventillyftare fören 1985 (i varje fall enligt den specifikation jag läst.)
När någon annan hade det 1966.

Alla Audi före och förutom V8, är skräp för mig, det blev inget som imponerade fören ersättaren kom till 1992.

Uppdaterat: 2023-03-12 13:40

N-iklas, har du sett den här?

The Vauxhall/Opel Omega Story - Bare bones Luxury?!?
https://www.youtube.com/watch?v=LcJLE1MEGac

Uppdaterat: 2023-03-12 13:58

Allt som det inte står Opel i nosen på är skräp...:)

Uppdaterat: 2023-03-12 16:41
Pi skrev:

Allt som det inte står Opel i nosen på är skräp...:)

+100

Uppdaterat: 2023-03-12 17:02

Vi fick tre st A100 med 5 cyl motorn till firman1988 en röd, en blå och en i en ful grå färg.
Jag körde många mil med dem, mest med den grå, den var i särklass bäst, jag kan nog säga att jag aldrig trivts så bra med någon bil som med den.
Jag förstår inte alls N-kilas avoghet, men han kanske aldrig kört någon?
Jag körde den grå, som var den sista kvarvarande, för sista gången 1999, den hade då gått drygt 30000.mil och skulle skrotas, vilket inte skedde fick jag reda på senare.
Dagen efter fick jag ut en helt ny A4 och jämfört med den gamle grå var den sämre i allt!
Den gamle grå var, trots sina många mil, väldigt komfortabel och tyst, väldigt välbevarad utan något märkbart slitage och detta trots många olika förare.
Den fanns kvar i registret till 2010!

Uppdaterat: 2023-04-04 10:00
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre
Pi skrev:

Allt som det inte står Opel i nosen på är skräp...:)

Motsatsen till vad Peter E alltid säger så ofta som möjligt "Allt som det står Opel på ÄR skräp".
Vad man uppskattar är helt beroende på vem man är och vilken bakgrund man har.

Och jag gillar inte en "grej" som ser ut som den Audi 100, (den föregående äldre gav ett mer positivt intryck) den har allt jag ogillar, Instrumentpanelen var relativt gedigen vill jag minnas men designen var ju Blää...

För mig är det viktigaste inte hur en bil är att köra, utan hur den ser ut på utsidan och insidan och hur detaljer och funktioner är utformade, först därefter kommer hur den är att åka i och köra.

Ex. Inkräktande hjulhus i framsätet på Golf 7 irriterar något oerhört, vad spelar då resten av bilen för roll... visserligen har den också dålig takhöjd, irriterande reglage för stolens längdsjustering, irriterande knappar för el-fönsterhissar i framdörrarna (har aldrig suttit i baksäte på den) skramlig fjädring på dålig väg - MED den dyra multilikbakaxeln, och annat, sådant spelar en avgörande roll för mig.

Att armstödet fram är mycket bekvämt, hjälper inte så mycket.

Och exempelvis Ford Focus 2012 som jag hade som hyrbil tre dar och körde 50 mil med, den var rolig att ratta genom snäva kurvor i hög fart på småvägar, men det förändrade inte att jag hade en allt igenom negativ upplevelse av den, eftersom sådant helt enkelt inte är speciellt viktigt för mig, att den snabba styrningen nästan fick mig att köra in i sidan på en bil (på väg över Trollhättebron med Saabs fabrik nere till vänster då) - DET spelade en betydlig större roll, jag har aldrig hör någon annan klaga på det, om en Ford någonsin i hela Europa, där är jag tydligen ensam, som i så mycket annat.

Jag har ju under åren tydligt noterat att de flesta inte tycker det jag tycker är viktigt, är viktigt, DE prioriterar istället just hur det är att köra exempelvis eller förbrukning som det skrivs massor om här, sådant rör mig inte i ryggen.

Men en manuell choke på en och inga hydrauliska ventillyftare på en annan, på en bil som inte är tillverkad 1965...
Hejsan papperskorgen!

Uppdaterat: 2023-03-12 22:42

Att inte vara intresserad av hur en bil är att köra.....jaja. Det är därför personen i fråga har en Opel.

Uppdaterat: 2023-03-13 07:54

Hade en Audi 80 med femcylindrig motor, mycket trevlig bil att köra. Saknar den ibland.

Uppdaterat: 2023-03-13 08:32
Regel 1: Jag har alltid rätt. Regel 2: Om jag någon gång skulle ha fel träder regel 1 i kraft.
Peter E skrev:

Att inte vara intresserad av hur en bil är att köra.....jaja. Det är därför personen i fråga har en Opel.

Håller med N-iklas, att bilen klarar tuffa kurvtagningar på småvägar, torde vara av minimalt intresse för normalbilisten.

Uppdaterat: 2023-03-13 08:47

För en 40-talist kanske. Men inte för oss "ungdomar" :-)

Uppdaterat: 2023-03-13 09:12

Vad gäller Audi 100 så var den ju inte den roligaste bilen på kurviga småvägar, men en god långfärdsbil. Nuförtiden kan man ju få det mesta i EN bil, man behöver inte försaka det ena eller andra.
Min nuvarande Golf GTI klarar det mesta. Mycket kul på tuffa kurvtagningar på småvägar samtidigt som den är bekväm på långfärd. Dessutom har den ett ej inträngande hjulhus, däremot ett utmärkt stöd för vänsterfoten i samma nivå som pedalerna, utmärkta reglage för elhissar, stolsjustering och för mig som är 186 cm en utmärkt takhöjd.

Uppdaterat: 2023-03-13 09:20

Aaaah!

Underbara Audi 100 C3, hade tre i rad av årsmodell 1983, 1988 och 1987.

Fantastisk design, komfort och därtill låg förbrukning, den Saab 900 jag hade innan kändes som en Sovjetisk jordbruksmaskin jämför med dessa rymdfarkoster, de mest bekväma och nytänkande bilar jag haft utan jämförelse.

Men - kvaliteten var tyvärr rena mardrömmen, allihop var veritabla gökungar vars reparationskostnader dränerade hushållsbudgeten rejält i en tid när räntorna låg på 12-13 procent, det gällde att vända på slantarna, aldrig mer Audi för min del efter dessa tre skönheter tyvärr.

Uppdaterat: 2023-04-04 04:23