Det här problemet skulle försvinna helt om man övergav det uråldriga skatte och försäkringssystemet.
En trafikförsäkring och en skatt som utgår från körd sträcka skulle ge väldigt många fördelar och få nackdelar.
Man har gjort en utredning, rent tekniskt var det inga större problem och inga som inte gick att lösa, men det stora hindret var problemet med den personliga integriteten, vilket är lite märkligt för det är ju fordonet, inte föraren, som övervakas.
Men det är inte slut än.
Uppdaterat: 2023-03-09 10:20
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre
Fast färre körda mil borde onekligen i de flesta fall också innebära lägre risk att råka ut för en olycka så t ex en max 500 mils-gräns i försäkringen skulle nog inte skada för de som kör korta årliga körsträckor.
Pi, givetvis kan man se det så, men samtidigt ger det sämre körvana och då stiger riskerna.
Men det kan ju gälla en andrabil som används sporadiskt, medan den huvudsakliga bilen går avsevärt längre.
Så den bilen borde givetvis ha en avsevärt lägre försäkring.
Sedan en annan sak, en dyr premiumbil har en betydligt högre premie än en billigare standardbil och det kan man förstå när det gäller helförsäkring, men hur kan man förklara det när det gäller enbart trafikförsäkring?
Uppdaterat: 2023-03-09 12:40
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre
saabnisse - vilka bilar är det som oftast ses i omkörningsfilen ? Där har du nog en del av förklaringen till den högre premien för s k premium-bilar. Sällan man ser t ex en Hyundai i10 i den positionen...:)
Äntligen tas frågan upp hur försäkringsbolag ensamma får diktera gränser inkluderande tillkommande avgifter utan att stipulera motsvarande reduceringar vid kortare körsträckor!
PNI - har du läst artikeln ? Och vilken statistik talar du om ? Detta är ju en artikel om möjligheten till en lägre årlig körsträckegräns för bilat som körs väldigt lite. Och detta styr ju försäkringsbolagen över.
Kommentarer
Det här problemet skulle försvinna helt om man övergav det uråldriga skatte och försäkringssystemet.
En trafikförsäkring och en skatt som utgår från körd sträcka skulle ge väldigt många fördelar och få nackdelar.
Man har gjort en utredning, rent tekniskt var det inga större problem och inga som inte gick att lösa, men det stora hindret var problemet med den personliga integriteten, vilket är lite märkligt för det är ju fordonet, inte föraren, som övervakas.
Men det är inte slut än.
Fast färre körda mil borde onekligen i de flesta fall också innebära lägre risk att råka ut för en olycka så t ex en max 500 mils-gräns i försäkringen skulle nog inte skada för de som kör korta årliga körsträckor.
Pi, givetvis kan man se det så, men samtidigt ger det sämre körvana och då stiger riskerna.
Men det kan ju gälla en andrabil som används sporadiskt, medan den huvudsakliga bilen går avsevärt längre.
Så den bilen borde givetvis ha en avsevärt lägre försäkring.
Sedan en annan sak, en dyr premiumbil har en betydligt högre premie än en billigare standardbil och det kan man förstå när det gäller helförsäkring, men hur kan man förklara det när det gäller enbart trafikförsäkring?
saabnisse - vilka bilar är det som oftast ses i omkörningsfilen ? Där har du nog en del av förklaringen till den högre premien för s k premium-bilar. Sällan man ser t ex en Hyundai i10 i den positionen...:)
Ja du har rätt, så är det nog.
"Tänkte inte på det."
Ytterligare en anledning till högre premium för premiumbilar är att reservdelar till dessa oftast kostar mer än till budgetbilar.
Äntligen tas frågan upp hur försäkringsbolag ensamma får diktera gränser inkluderande tillkommande avgifter utan att stipulera motsvarande reduceringar vid kortare körsträckor!
Ta bort gamla bilar och säsongsavställda ur statistiken.
Snacka om att frisera siffrorna i "önskad" riktning.
PNI - har du läst artikeln ? Och vilken statistik talar du om ? Detta är ju en artikel om möjligheten till en lägre årlig körsträckegräns för bilat som körs väldigt lite. Och detta styr ju försäkringsbolagen över.
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.