Vi Bilägares forum

Så mycket mer kostar elbilen att köpa – stora skillnader

Så mycket mer kostar elbilen att köpa – stora skillnader

Inköpspriset är inte allt – men det är ändå viktigt. Flera populära elbilar är betydligt dyrare att köpa än motsvarande avgasbil, visar Vi Bilägares jämförelse. Det gör elbilsköpet svårare att räkna hem rent ekonomiskt.

Läs hela artikeln
Uppdaterat: 2023-03-10 07:10

Kommentarer

Opel Corsa-e för 530 000kr... Hur många vill betala det?

Uppdaterat: 2023-03-10 08:24

Ja, K.W Bruuns prissättning av sina märken i Sverige är lite svårförståelig. Och varför ha dessa höga ordinarie priser när man väldigt ofta har "kampanjpriser" ?

Uppdaterat: 2023-03-10 08:56
Pi skrev:

Ja, K.W Bruuns prissättning av sina märken i Sverige är lite svårförståelig. Och varför ha dessa höga ordinarie priser när man väldigt ofta har "kampanjpriser" ?

På Opels hemsida kostar Corsa-e från 470 000 kr. Dyrt ändå för en småbil...

Uppdaterat: 2023-03-10 09:24

Fick just ett erbjudande på en ORA för 2995:-/månad inkl. vinterhjul.
Ganska hyfsat pris för den som vågar åka kinesiskt.

Uppdaterat: 2023-03-10 16:48
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

En bra överslagsmetod är att dividera prisskillnaden med 10 som blir ett bra mått på vad elbilen tappar mer i värde än fossilbilen om du behåller bilen många år som de flesta gör
Tex Volvo Xc40 differens 200 000 i inköpspris
Elbilen faller i värde 20 000 mer varje år
Man måste spara på driftkostnader med 1000 års mil 20 kr/mil det klarar man inte enkelt! Räkna på dina års mil Med 1500 mil/år eller mer där det viss lönsamhet - men inte värt en elbil då den är kass på vinterhalvåret tappar 30% av milen! Köp en hybrid stället om du kör under 1500 mil /år då får man ner fossilförbrukningen Elbilar ska väntas ut några år till då mjuknar både staten med mer bidrag och biltillverkaren med tekniken som gör att bilen kan byggas effektivare VÄNTA PÅ TESLAS STORA PRISSÄNKNING NÄR DE FÅR UPP VOLYMERNA OM NÅGRA ÅR DET KOMMER LIKA SÄKERT SOM AMEN I KYRKAN:

Uppdaterat: 2023-03-10 17:12
bengt39

Värdeminskningen är en ganska stor kostnad. Men man får inte glömma skillnad i skatt och drivmedelskostnad.

Uppdaterat: 2023-03-10 21:21
Ben39 skrev:

En bra överslagsmetod är att dividera prisskillnaden med 10 som blir ett bra mått på vad elbilen tappar mer i värde än fossilbilen om du behåller bilen många år som de flesta gör
Tex Volvo Xc40 differens 200 000 i inköpspris
Elbilen faller i värde 20 000 mer varje år
Man måste spara på driftkostnader med 1000 års mil 20 kr/mil det klarar man inte enkelt! Räkna på dina års mil Med 1500 mil/år eller mer där det viss lönsamhet - men inte värt en elbil då den är kass på vinterhalvåret tappar 30% av milen! Köp en hybrid stället om du kör under 1500 mil /år då får man ner fossilförbrukningen Elbilar ska väntas ut några år till då mjuknar både staten med mer bidrag och biltillverkaren med tekniken som gör att bilen kan byggas effektivare VÄNTA PÅ TESLAS STORA PRISSÄNKNING NÄR DE FÅR UPP VOLYMERNA OM NÅGRA ÅR DET KOMMER LIKA SÄKERT SOM AMEN I KYRKAN:

Jag är väldigt nyfiken på hur du tänker gällande andrahandsvärdet och att det är lägre för elbilar. Hur långt skall de ha gått då menar du? Gissar att vi inte läser samma annonser. Och räknar vi på miltalen som i dina exempel, så spelar det ingen roll vilket drivmedel, det är ju pengar rakt ner i tunnan i alla fall.
Men för att göra en jämförelse på riktigt, så sänker jag milkostnaden för bränsle ca 10 kr, och servicekostnader med ca 60’ kr inga däck inräknat. Detta räknat på 15 000 mil. Med det batterigarantier som är idag, så kommer nog andrahandsvärdet att hålla sig, i synnerhet som det numera oftast kommer med ett battericertifikat på begagnade bilar.

Uppdaterat: 2023-03-11 07:06

Tack för bra kommentar Min överslagsmetod är lite tuff mot elbilen ska medges Den bygger på att en ny elbil om 10 år inte kostar mer än vad en vanlig bil skulle kostat. Om 10 år får man då inte igen "merpriset" man betalar idag för en elbil. Detta får visst genomslag även om man behåller bilen kortare tid än 10 år.

Uppdaterat: 2023-03-11 16:26
bengt39

Har dock lite tvivel på att den som köper en ny bil och speciellt en elbil (=snabb utveckling) planerar att ha den kvar under 10 år. Så kalkyler på 3--5 års ägande med "normala" körsträcka - säg 1500 mil/år, är intressantare ur jämförelsesynpunkt. Tror alltså inte på att många nybilsköpare behåller bilen under så många år som Ben39 räknar med.

Uppdaterat: 2023-03-11 09:49

Min snabbmetod är bara en kalkylmodell för ett som jag tror bra eget beslut just nu. Om Tesla förverkligar sina visioner och kan producera elbilar till fossilbilspriser redan om 5 år slår prisanpassningen på elbilar genom snabbare- Den dämpas också av den stora efterfrågan på begagnade elbilar Med fortsatt hög inflation syns det heller inte lika tydligt.

Uppdaterat: 2023-03-11 16:09
bengt39

Det är nog snarare de s k ICE-bilarna som successivt prishöjs tills de hamnar i paritet med elbilarna - eller i alla fall ungefär så. Har fortfarande svårt att tro på några drastisk sänkningar på nybilspriserna för elbilar mera generellt.
Sen är den s k 10.000 kr frågan vilka som framledes skall köpa dessa dyra bilar i skenet av hög inflation, höga räntor och höga energipriser - för att ta ett par exempel ifrån verkligheten.

Uppdaterat: 2023-03-11 10:21

Ja, elbilarna har högre inköpspris. Räntorna kommer inte för alltid vara höga och elpriserna, räknat över året, ganska låga.
Men jag kan hålla med. Nybilsköpare byter nog snarare efter 3-5 år.

Uppdaterat: 2023-03-11 10:43