Vi Bilägares forum

Ratten kan lossna i Nissan Ariya – återkallas i USA

Ratten kan lossna i Nissan Ariya – återkallas i USA

Nissan i USA har uppmärksammat att ratten i eldrivna crossovern Ariya kan glappa och i värsta fall lossna. Nu återkallas bilarna för åtgärd.

Läs hela artikeln
Uppdaterat: 2023-03-09 07:10

Kommentarer

Ur artikeln:
"fel vridmoment när den nya ratten monterades, med risk för ett visst spel eller i värsta fall att ratten släpper helt."
Jaha, om det finns ett visst spel är det nog väldigt fel moment, om något, som använts!
Och så står det att "den aktuella rattbulten aldrig monterats".
Sedan står det att återförsäljarna "uppmanas att byta ut låsskruven".

Det är tydligen en väldig röra i vad som används när ratten ska fästas nu för tiden, inte underligt att den lossnar!

Helt klart används aldrig en bult, någon enstaka gång har skruv använts, men det absolut vanligaste är en mutter som dras åt med rätt moment, men den kan också redan från början vara försedd med låskemikalie.

Uppdaterat: 2023-03-09 09:50
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

Varför hänga upp sig på småsaker? Dagens digitaliserade bilar är ju ändå inte till för att köras med...

Uppdaterat: 2023-03-09 10:16

Eller reparera.
Men det vore ju trevligt om de vore färdigskruvade vid leverans!

Uppdaterat: 2023-03-09 10:22
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

Sen är ju detta återigen en amerikanske företeelse så artikeln är ju egentligen inte speciellt intressant för oss - igen...
Sen gubbar - varför hänga upp er på "bult" vs "skruv". Bland den breda allmänheten så används dessa beteckningar på ett sätt medan ni "renläriga" gärna vill tillrättavisa de som inte använder "rätt" terminologi. Och den allmänna uppfattningen av vad som är vad har funnit under mycket lång tid så inget sentida påfund. Släpp detta en gång för alla, tack.

Uppdaterat: 2023-03-09 11:53

Pi, vet man inte skillnad på bult, skruv och mutter behövs en förklaring.
Det är en sak om några ur den breda allmänheten använder fel benämning, det kan man gott acceptera, men när journalister vid en bilteknisk tidning inte lär sig att använda rätt benämning är det olyckligt.
Använder man sedan olika benämningar på samma sak blir det än värre.

Uppdaterat: 2023-03-09 12:31
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

Men Nisse, i normalt språkbruk är en bult=en stor skruv. När skruven blir bult är däremot inte definierat vad jag kan påminna mig.
Men har skruven en sexkantig skalle, ja då fattar de flesta när man kallar den för en bult. Svårare är det inte,

Uppdaterat: 2023-03-09 13:01

Exakt Guran - så vi behöver inte flera tillrättavisanden om detta av de som är renläriga.

Uppdaterat: 2023-03-09 13:08
Pi skrev:

Exakt Guran - så vi behöver inte flera tillrättavisanden om detta av de som är renläriga.

Ja annars får man tillrättavisa folk hela tiden.
Bara att veta skillnaden på Lera - Silt - Sand och grus är inte så enkelt

Uppdaterat: 2023-03-09 13:17

Men här är det väldigt enkelt, finns det utvändiga gängor är det en skruv oavsett hur skallen ser ut och oavsett om diametern är en mm eller tio meter, är gängorna invändiga är det en mutter, finns inga gängor är det en bult eller något annat.
Och om ni orkar läsa vad jag skrev tidigare så struntar jag i vad allmänheten kallar skruven.
Men i en biltidning ska man kunna begära rätt benämning.

Uppdaterat: 2023-03-09 13:35
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

Bedrövligt men antar att kapade tider vid monteringen för att tjäna pengar är orsaken till att brister uppkommer och när det gäller slarv som påverkar säkerheten är det allvarligt. Men Tesla är inte känt för byggkvalitet och inte Nissan heller. Tesla är en klass för sig på drivlinan men resten är inget vidare. Nissan har väl inte gjort en bra bil på de senaste 30 åren.

Uppdaterat: 2023-03-09 13:39

Nissan har gjort många bra bilar även de senaste trettio åren, men givetvis kan man inte acceptera fel som att ratten lossnar.
Men hur vanligt är felet egentligen?
Men det spelar ju inte så stor roll, huvudsaken är ju att man tar sitt ansvar och återkallar för åtgärd.
Och det måste ju ske snabbt.

Uppdaterat: 2023-03-09 13:49
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

saabnisse - kan vi inte en gång för alla avsluta diskussionen om skruv vs bult och acceptera de allmänna benämningarna - oavsett om dessa är rätt eller fel rent tekniskt. Det tillför inget och Guran förklarade ju detta i ett inlägg ovan så vi kan väl alla suga i oss vad folk i allmänhet hallar dessa förband.
F ö handlar artikeln om ett tusental bilar i USA där ett verkstadsingrepp i samband med en återkallelse tydligen inte blivit riktigt utfört så inget som f n berör oss här i Sverige och inget som egentligen heller berör själva tillverkningen av bilen hos Nissan.

Uppdaterat: 2023-03-09 14:07

Just Aryia verkar i övrigt vara en vettig elbil.

Uppdaterat: 2023-03-09 15:50

Pi, än en gång.
I en biltidning ska man kunna begära rätt benämning!

Uppdaterat: 2023-03-09 16:18
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

saabnisse - våra biltidningar läses mest av "vanligt folk" och dessa har etablerade benämningar på dessa fästelement - och det är inte de du syftar på. Det är en annan sak i en facktidning för fästelement.

Uppdaterat: 2023-03-09 16:27

Då är det ännu viktigare att uttrycka sig på rätt sätt med rätt benämningar!

Uppdaterat: 2023-03-09 16:32
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

Saabnisse ger sig aldrig!

Uppdaterat: 2023-03-09 16:48

saabnisse - man bör uttrycka sig så att majoriteten av läsarna förstår och alltså använde de beteckningar som är gängse för majoriteten.
40-talisten - saabnisse brukar vara en förnuftig person men i just denna fråga verkar det ha gått lite mekanik-prestige...:)

Uppdaterat: 2023-03-09 17:11

Japp, stämmer bra.
Efter flera decenniers arbete med militär materiel har jag fått lära mig att använda rätt benämning, där tolereras inget slarv och all dokumentation kontrolleras ner till minsta obetydliga tecken!

Uppdaterat: 2023-03-09 18:44
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre
saabnisse skrev:

Japp, stämmer bra.
Efter flera decenniers arbete med militär materiel har jag fått lära mig att använda rätt benämning, där tolereras inget slarv och all dokumentation kontrolleras ner till minsta obetydliga tecken!

Du låter som en envis gammal stofil som minsann fick lära sig vad saker hette nån gång på 50-talet.
Lite som lagmännen som inte vet vad en snippa är, nej minsann det heter vagina, och därför inte dömer en pedofil till ett rättmätigt straff.

Uppdaterat: 2023-03-09 19:32

Att rätta sig efter de som gör fel leder inte framåt. Det är tydligt när man försöker åka på 70-väg och folk ligger längst till vänster i kilometer efter kilometer.

För mig som är tekniskt intresserad är det kul att få förstå vad som är fel. Skriver man bult vet man att den som skrivit inte förstår vad knappandet handlar om och därmed kan resten av texten lika gärna vara oläst.

Uppdaterat: 2023-03-09 20:11

Jag håller med Guran och tycker att slutsatsen i Mäkinens inlägg ovan var väldigt mycket åt besserwisser-hållet. Språket utvecklas och vi får nog även som tekniker av den gamla skolan acceptera vissa förändringar i språkbruket. Så saabnisse och Mäkinen kan väl sitta i sin lilla koja och fundera över hur bulten skall användas medan vi övriga anpassar oss till dagens språkbruk...:)

Uppdaterat: 2023-03-09 22:54

Pi,
Du skriver besserwisser som att det var något dåligt... ;)

Med det som skrivits i artikeln vet man inget mer om vad som har hänt. Det är som med Toyotas hjulskruvar.

Uppdaterat: 2023-03-10 08:59