Vi Bilägares forum

Nya Hyundai Kona Electric får räckvidd på 49 mil

Nya Hyundai Kona Electric får räckvidd på 49 mil

Hyundai har släppt fler detaljer om nya generationen av kompaktsuven Kona som är på ingång.

Läs hela artikeln
Uppdaterat: 2023-03-07 09:15

Kommentarer

Synd att man skrynklat till sidorna så mycket med alla otäcka veck.
Men den har ju som väl är en vettig, riktig rund ratt.

Uppdaterat: 2023-03-07 09:21
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

Nu har den väl växt så att den matchar kusinen e-Niro. Skall bli intressant att se prissättningen.

Uppdaterat: 2023-03-07 09:24

Synd att de sätter laddluckan i fronten.

Uppdaterat: 2023-03-07 09:55

Lite mer detaljerad information i denna artikeln
https://www.motor.no/bil/ny-hyundai-kona/243716

Uppdaterat: 2023-03-07 10:11

Verkar vara en ordentlig uppdatering. Kan bli tuff konkurrens med Aryia.

Uppdaterat: 2023-03-07 10:25

Ser ut som en bil utan strålkastare

Uppdaterat: 2023-03-07 12:56

Strålkastarna och baklysena sitter väldigt utsatta på hörnorna på stötfångarna. Mista lilla parkeringsskada = byte av lykta för X antal tusen. Känns inte helt genomtänkt och helt onödigt. Designen känns desperat, som att idéerna tagit slut och dom provar vad som helst. Tror målgruppen för denna bil föredrar traditionella lysen som på en vanlig bil.

Uppdaterat: 2023-03-07 14:23

Bra att de har kvar laddluckan i fronten.
Och att den får en frunk. Då slipper man som nu köpa en eftermarknads-frunk.

Uppdaterat: 2023-03-07 14:23

Stefan
Finns det någon fördel att ha laddluckan i fronten, jämfört med höger eller vänster bak?

Uppdaterat: 2023-03-07 16:00

@axa
Att slippa backa och trixa när man ska ladda, enligt mig.
Än så länge har jag bara enkelt kört rakt in på laddplatsen och därför extremt bekvämt kunnat koppla in mig, både hemma och på publika laddplatser.
Det är min erfarenhet hittills efter 2,5 år med en Kona electric.

Uppdaterat: 2023-03-07 16:17

Stefan
Ok. Men hur är det på vintern och att laddluckan isar igen?

Vad gäller backning så lär man behöva göra det ändå när man kör ut. Iallafall hemmaladdningen.

Uppdaterat: 2023-03-07 18:02

6km längre körsträcka, knappast något att höja ögonbrynen för direkt.

Uppdaterat: 2023-03-07 19:15

Ser lovande ut. Bra mycket snyggare design än Kia Niro EV.

Uppdaterat: 2023-03-07 22:29
Power to the people
Dana skrev:

Strålkastarna och baklysena sitter väldigt utsatta på hörnorna på stötfångarna. Mista lilla parkeringsskada = byte av lykta för X antal tusen. Känns inte helt genomtänkt och helt onödigt. Designen känns desperat, som att idéerna tagit slut och dom provar vad som helst. Tror målgruppen för denna bil föredrar traditionella lysen som på en vanlig bil.

Målgruppen är väl i mångt och mycket tidigare Kona ägare och lamporna har alltid suttit så där på Kona och förövrigt sitter dom så på Bayon. Tucson och Santa fe. Det är ett tydligt designelement på många av Hyundais bilar.

Uppdaterat: 2023-03-07 23:08
Grosser skrev:

Ser lovande ut. Bra mycket snyggare design än Kia Niro EV.

Och eluppvärmd laddluckan med inbyggd belysning och batteriförvärmning, kanske MSO:s nästa elbil 😂

Uppdaterat: 2023-03-07 23:10

Om nu inte mso går tillbaka till Skoda.🤪

Uppdaterat: 2023-03-08 10:57
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

Men den som uppskattar korta laddpauser under sina långfärder lär väl inte välja denna bil - lika lite som en e-Niro. Annars säkert en fin bil.

Uppdaterat: 2023-03-08 11:23

Exakt så är det Pi, t.ex ioniq 5 laddar nästan 3 gånger så snabbt.
Så det är så klart ingen bil för den som frekvent kör väldigt långa sträckor, dvs ett ytterst fåtal som har ett egentligt behov av blixtsnabb laddning. 47 minuter behöver den för att ladda 10-80% eller ca 30 mils räckvidd. så du kan fint köra 70 mil på en dag med ett laddstopp medans du käkar lunch.

Edit. dessa data är för den gamla modellen.
Nya har inte presenterats data för, men den lär troligen inte bli så mycket snabbare på att kunna ta emot ström

Uppdaterat: 2023-03-08 11:40

Man kan ju jämföra med gamla/nya Niro och när det gäller drivlinan bör ju Kona var tämligen jämförbar så det stämmer säkert det du skrivit, Guran.

Uppdaterat: 2023-03-08 11:56
Pi skrev:

Man kan ju jämföra med gamla/nya Niro och när det gäller drivlinan bör ju Kona var tämligen jämförbar så det stämmer säkert det du skrivit, Guran.

Ja, skillnaden lär bli laddhastigheten då det är kallt då bilen nu får förvärmning av batteriet.
Det ger en rejäl skillnad.
Annars skulle jag gissa på att det är samma batteri och BMS som på nuvarande version. Är ju bara en rejäl facelift.

Uppdaterat: 2023-03-08 12:35

Fast nya Kona lär ju vara mera än en facelift eftersom bilen är klart större än den gamla. Däremot är det väl en hyfsad kvalificerad gissning att drivlinan på nya Kona är mer eller mindre identisk som den i nya Niro.

Uppdaterat: 2023-03-08 12:48

Ja det är så klart mer än en facelift, det har du helt rätt i Pi, Men det är samma plattform så inga nyheter däri.

Uppdaterat: 2023-03-08 13:41